جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تاثير و عوارض استرس بر عملكرد بدن

اثرات-استرس
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

به همه ما گفته شده است که استرس برای بدن ما مضر است، اما چند نفر از ما واقعا می دانیم که چرا اینگونه است؟ در حالی که نادانی ممکن است در مواردی خاص خوب باشد، ولی برای ما مفید است که کمی بیشتر درباره تاثیر استرس بر سلامت خودمان یاد بگیریم. اثرات آن ممکن است شما را متعجب کند.استرس بخشی از مکانیسم کلی بقای ما است. چگونه ما به تهدیدات روانی یا فیزیکی واکنش نشان می دهیم. در حضور خطر، بدون در نظر گرفتن واقعی بودن یا تصور، سیستم های عصبی ما بدن ما را به حالت دفاع می کشد و یک پاسخ استرس را به وجود می آورد که معمولا “رفلکس مبارزه ” نامیده می شود.

هدف اصلی پاسخ استرس به ما کمک می کند که چالش ها را در دستمان بگیریم. یک پاسخ استرس عادی ما را  جسورتر، سریعتر و هشیارتر نسبت به حالت معمول میکند. ما به نوعی تبدیل به انسان فوق العاده، مانند مرد عنکبوتی می شویم. اما چون ما در همه زمان ها با خطر مواجه نیستیم، پاسخ بلند مدت استرس می تواند برای سلامتی مان مضر باشد.وقتی استرس های مزمن را تجربه می کنیم یا درلحظه ای که در خطر هستیم، مغز ما سیستم های کلیدی بدن ما را برای اقدامات اضطراری آماده می کند:سیستم های عصبی و غدد درون ریز با سیل هورمونهای استرس بدرون بدن ما پاسخ می دهند. دو مورد از این هورمون ها، کورتیزول و آدرنالین، سیستم های ایمنی بدن ما را سرکوب می کنند و کارکرد قلب ما را سرعت می بخشند.سیستم عضلانی اسکلتی ، عضلات ما را منقبض می کند . این خوب است اگر ما می خواهیم ازیک خرس فرار کنیم ، اما می تواند یک سردرد یا سایر انواع ناراحتی های فیزیکی را ایجاد کند.سیستم تنفسی ما باعث تنفس سریع مان می شود تا اطمینان حاصل شود که عضلات ما اکسیژن کافی برای عمل فرار ما را دارند. با این حال، این امر می تواند منجر به هیپنوتفیسیون شود که می تواند باعث ایجاد یک حمله وحشت ( panic)  شود.سیستم قلبی عروقی ما رگ های خونی ما را گسترش می دهد که به نوبه ی خود باعث التهاب رگ های کرونر می شود. در موارد شدید، می تواند یک حمله قلبی را ایجاد کند.سیستم های دستگاه گوارش بدن ما را تحریک می کند برای غذاهای چرب و شیرین. اگر چه آنها موقتا سطح انرژی ما را افزایش می دهند، آنها در طولانی مدت باعث سوزش معده و روده شوند.از آنجایی که تاثیر استرس بر تنش ذهن، بدن و رفتار ما متفاوت است، توانایی ما برای تحمل استرس طولانی مدت یا انفجار کوتاه مدت آن نیز متفاوت است. یک متخصص روان درمانی، جنی سی ایوانز، توضیح داد که چگونه قرار گرفتن در معرض استرس طولانی مدت می تواند مغز ما را مجددا باز کند و ما را به اضطراب و افسردگی دچارکند. او یادآور می شود که این امر همچنین بر حافظه ما، توانایی یادگیری و رفتار ما تاثیر می گذارد.چه کاری می توانیم برای جلوگیری از تاثیرات مخرب استرس در بدن مان انجام دهیم؟از استرس های غیر ضروری اجتناب کنید با شناسایی عوامل ایجادشان و از آنها فاصله گرفتن.تغییر موقعیت ما با تلاش برای مقابله با مشکلات پیشرو به جای درونی کردن آنها .خودمان را با عوامل استرس زا وفق دهیم با تغییر نگرشمان درباره آنها.آنچه را که فراتر از کنترل ما است بپذیریم.

البته ما همچنین می توانیم با تمرکز بر یک اتاق پر از بچه گربه تلاش کنیم تا با استرس کنار بیاییم. با این وجود، به دنبال راهنمایی از یک مشاور متخصص باشیم ،مشاوره با یک متخصص روانشناس تا حد زیادی موثرترین ابزار برای مقابله با استرس و محافظت از ذهن و بدن ما از اثرات مضر آن است.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.

تصویر خدمات اقساطی

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ساغر

5 سال پیش

به شخصه افت عملکرد بدن رو در زمانی که استرس وجود داشته دیدم کاملا موافقم
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

بله دوست من، استرس و اضطراب زمانی که از حد طبیعی خود بیشتر باشند، اثرات جسمی، روانی و اجتماعی برجای می گذارند. اگر تحمل و کنترل این موضوع برایتان سخت است، پیشنهاد ما به شما این است که از راهنمایی های مشاورین ما در این راه کمک بگیرید. باتشکر از همراهی شما.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات