جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

راههای مقابله با استرس امتحان

استرس-امتحان
تاریخ بروزرسانی : ۱۸ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین
آیا شما هم این تجربه را داشته‌اید که باوجود آن‌ که ساعت‌های زیادی برای درسی زحمت کشیده‌اید، روز امتحان هیچ‌چیز در ذهن‌تان نمانده باشد؟ آیا شده که هنگام درس‌خواندن از شدت استرس نتوانید کلمه‌ای را به‌خاطر بسپارید؟ شما هم در روز امتحان دست‌هایتان عرق می‌کند و انگار توی دل‌تان رخت می‌شویند؟ تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید استرس و فشار روز امتحان را کم‌‌تر کنید و مثل بعضی‌ها که عین خیال‌شان هم نیست، سر جلسه حاضر شوید؟ البته این را هم بگوییم که به‌ هر حـال کمی استرس طبیعی است؛ آن‌چه اهمیت دارد این است که این حس نباید بر کارایی شما تاثیر منفی بگذارد. در ادامه راهکار هایی برای کاهش استرس را برایتان آورده ایم.

تصویر خدمات اقساطی

راه‌های کم‌کردن استرس امتحان 

 ذهن و اتاق‌تان را منظم کنید
قبل از هرکاری باید ذهن‌تان را مرتب کنید. ذهن آشفته نمی‌تواند نتیجه‌ی خوبی به دست بیاورد و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد اتاق و میز نامرتب، بی‌نظمی فکرتان را بیشتر می‌کند. اتاق‌تکانی کنید و میزتان را بچینید. چیزهایی که حواس‌تان را پرت می‌کند از مقابل چشم‌تان دور کنید. بعد از مرتب کردن اتاق نوبت به مرتب کردن ذهن می‌رسد. حالا باید برنامه‌ریزی کنید تا دقیقا بدانید برای هر امتحان چه چیزهایی باید بخوانید.
بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل
نگرانی‌هایتان را بنویسید
ثابت شده اگر چند دقیقه را به فهرست‌کردن موارد نگرانی‌تان در امتحان اختصاص دهید، نتیجه‌ی زیادی در جلسه‌ی امتحان خواهید گرفت. چه چیزهایی استرس‌تان را افزایش می‌دهد؟ از محیط می‌ترسید؟ دیدن کسانی که پشت میز نشسته‌اند و مشغول پاسخ‌دادن هستند هیجان‌تان را زیاد می‌کند؟ آیا مدام به این فکر می‌کنید که دیگران همه‌ی سوال‌ها را بلدند و فقط شمایید که از پس جواب‌دادن به پرسش‌ها برنمی‌آیید؟ همه را بنویسید و با دقت پاسخ دهید. خواهید دید پس از نوشتن این موارد، خیلی‌هایشان دیگر به نظرتان غول بزرگی نخواهند بود که بترسانندتان.
خوابیدن-شب-امتحان

نوشتن نگرانی‌ها به کاهش اثرگذاری آن‌ها کمک می‌کنند.

 

شب امتحان خوب بخوابید
بیدارماندن هیچ سودی ندارد و تنها استرس‌تان را افزایش می‌دهد، حتی اگر بخشی از درس را نخوانده باشید. فراموش نکنید که شما به تمام انرژی‌تان نیاز دارید. ممکن است هیجان و استرس مانع از خوابیدن به موقع‌تان باشد که برای حل این موضوع می‌توانید غروب و چند ساعت پیش از خوابیدن به پیاده‌روی بروید، موسیقی آرامش‌بخش بشنوید و به اتفاق‌های خوب فکر کنید تا خواب راحتی داشته باشید و اینگونه مدیریت استرس داشته باشید.
به خودتان جمله‌های انگیزشی مثبت بگویید
فکر و خیال منفی در زمان استرس و فشار خیلی راحت سراغ آدم می‌آید، اما باید بدانید این فکرها به آسودگی ذهن‌تان کمکی نخواهد کرد و باید بتوانید تا جایی که می‌توانید از آنها دوری کنید. باید بتوانید مثبت فکر کنید و به قابلیت‌های‌تان بیندیشید. ذهن‌تان به شما تعلق دارد و می‌توانید خیال منفی را با نمونه‌ی مثبتش جایگزین کنید، فقط نیاز به تمرین دارید. اگر قرار است به تعداد زیاد پرسش‌های امتحان فکر کنید و به خود بگویید که این‌بار هم قرار است از شدت استرس به آنها پاسخ ندهید، اطمینان داشته باشید نتیجه همان خواهد شد و شما این را نمی‌خواهید. به جایش از چند روز مانده به امتحان به خودتان بگویید که فقط شمایید که از پس این پرسش‌ها برمی‌آیید؛ چون از قبل آماده‌ شده‌اید. کلام پایانی به دیگران فکر نکنید و سعی کنید فقط خودتان را در ذهن بیاورید. بخندید و به این فکر کنید که گرچه خوب‌ امتحان‌دادن اهمیت دارد اما این امتحان آخر دنیا نیست. خودتان را در شادترین موقعیت‌ها تصور کنید و در یک کلام به خودتان اطمینان داشته باشید.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید می‌توانید از قرص ضد استرس هم استفاده کنید اما بهتر است در بخش  مشاوره آنلاین استرس «حال»‌ به بهترین مشاوران ارتباط برقرار کنید.. تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد. همچنین مشاوره آنلاین تحصیلی نیز به شما کمک خواهد تا شرایط درسی بهتری را تجربه کنید.
سوالات متداول

راه‌های کم‌کردن نگرانی قبل از امتحان چیست؟

مرتب کردن ذهن، داشتن خواب کافی، نوشتن نگرانی‌ها روی کاغذ، دادن انرژی مثبت و فکر نکردن به عملکرد دیگران باعث کاهش استرس در شب امتحان می‌شود.

آیا شب بیداری در شب قبل امتحان کار درستی است؟

خیر. شما به انرژی خود در روز امتحان نیاز دارید. خواب کافی باعث طبقه بندی مواردی که مطالعه کردید می‌شود پس حتی اگر تمام شب را بیدار بمانید، بیشتر مطالبی را که خوانده اید فراموش خواهید کرد.


مقالات مرتبط

نظرات کاربران

parwin

3 سال پیش

سلام! خیلی موضعات جالب را یاد ٱوری نمودید، چرا استرس بعضی اوقات خیلی جدی شده سبب بغض گلو وناراحتی بیش از حد میشود اما بعضی اوقات ٱدم خیلی راحت وبا جسارت کار های خود رادنبال میکند؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات