جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

طلاق عاطفی چیست؟ / دلایل دور شدن عاطفی همسران از هم

تاریخ بروزرسانی : ۱۱ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گرچه طلاق یکی از مهم‌­ترین آسیب‌­های خانوادگی است، اما آمار رسمی ارائه شده از آن، نمی‌­تواند به درستی میزان ناکامی همسران را در زندگی زناشوئی نشان دهد. علت این مسئله، وجود جامعه بزرگی از زوج‌­هایی است که گرچه با هم زندگی می‌­کنند و ظاهرا یک خانواده هستند، اما از نظر عاطفی به هم وابستگی ندارند. چنین زوج‌­هایی به طلاق عاطفی دچارند. طلاق عاطفی یک مکانیسم روانشناختی است که در بعضی از زوج­ها اتفاق می‌­افتد. در چنین شرایطی ازدواج به تهدیدی برای آسایش آن­ها تبدیل می‌­شود. می‌­توان گفت که همه ازدواج‌­ها با طلاق پایان نمی‌یابند، بلکه به مروز تبدیل به یک رابطه توخالی، فاقد عشق و احساس و دوستی می‌­شوند.

وقتی کسی دچار طلاق عاطفی با همسرش می­‌شود، در واقع احساسات خود را از او جدا می­‌کند. بسیاری از زوج‌­ها قبل از رسیدن به مرحله طلاق واقعی، چنین شرایطی را تجربه می‌­کنند و این مکانیسم ممکن است ماه‌­ها و یا حتی سال­‌ها طول بکشد. بررسی مسئله طلاق عاطفی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما نسبت به موضوع طلاق، کمتر مورد توجه و تحقیق قرار می­‌گیرد. برخی از کارشناسان معتقدند که داشتن فرزند، نگرش منفی جامعه نسبت به پدیده طلاق، وابستگی مالی و اجتماعی اصلی‌­ترین دلایل زوجین برای ماندن در یک ازدواج نامناسب و رواج طلاق عاطفی است.

بیشتر طلاق­‌ها یک طرفه هستند. به ندرت دیده می­‌شود که زن و شوهری با هم برای طلاق برنامه ریزی کنند. معمولا همسری که قبلا از نظر عاطفی خود را از قاعده ازدواج جدا کرده، چنین درخواستی می­‌دهد. این فرد دوره “طلاق عاطفی” را پشت سر گذاشته و از نظر احساسی آماده جدا شدن قانونی از همسر خود است.


تصویر خدمات اقساطی

همسر دور شونده و جدا مانده

برخی از زوجین قبل از این که متوجه شوند راه حل‌شان طلاق است، سال­‌ها با احساس فاصله عاطفی دست و پنجه نرم می‌­کنند. از این همسران در روانشناسی به عنوان “همسر دور شونده” نام برده می‎­شود. یک همسر دور شونده ممکن است به دلایل مختلفی از نظر احساسی جدا شود. معمولا جدا شدن عاطفی از ازدواج و همسر، روشی قاطع برای ایجاد مرز با همسر، در ازدواجی است که فرد حس می‌­کند در آن آسیب دیده یا این ازدواج برای او ناامن شده است.

طلاق عاطفی از همسر به فرد کمک می‌­کند تا شرایط طلاق را که به نظر طاقت فرساست، پیش از جدایی رسمی تجربه کند. اساسا طلاق عاطفی برای برخی، جزئی از فرآیند طلاق قانونی است، زیرا آن‌­ها احساس می­‌کنند که به کنار کشیدن خود از زندگی مشترک و محافظت از خود در برابر مشکلات ناشی از ازدواج نیاز دارند.

درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

معمولا از همسری که پس از طلاق قانونی، برای مقابله با احساسات خود رها می­‌شود به عنوان همسر “جدا مانده” یاد می­‌شود. مهم نیست که این فرد چه نقشی در زندگی مشترک داشته است؛ در حـال حاضر باید با پایان ازدواج خود کنار بیاید و خود را به عنوان یه فرد مستقل و جدا از زندگی زناشوئی ببیند.

ویژگی‌­های همسر دور شونده

  • ناامید از برقراری ارتباط موثر پس از مدت­‌ها تلاش است.
  • سرد و دور است و از زندگی مشترک دلسرد شده است.
  • برای فرار از احساسات ناخوشایند در خانه، ترجیح می­‌دهد زمان بیشتری را بیرون از خانه بگذراند.
  • تحریک پذیر و بی تاب شده و از تلاش همسر برای نجات ازدواج ناراحت است.
  • تمایل دارد روند طلاق به سرعت پیش برود.

ویژگی‌­های همسر جدا مانده

  • شوکه می‌­شود. هیچ تصوری از مشکلات مطرح شده از سوی همسرش ندارد.
  • به دنبال یافتن راه حلی برای نجات زندگی مشترک‌شان است.
  • پیگیر می‌­شود. اغلب التماس کنان از همسرش می­‌خواهد که فرصت دیگری به او بدهد.
  • ممکن است رفتارهای عجیبی مثل تهدید و آزار رساندن به همسر را بروز می­‌دهد.

چگونگی کنترل احساسات

اصلی‌­ترین خواسته همسر جدا افتاده، کنترل اوضاع فعلی است. او قادر به دیدن علائم هشدار دهنده نبوده و نمی‌­دانسته که چطور به شکل موثر پاسخ دهد. در نتیجه اغلب به شکلی به هشدارها پاسخ داده که همسر دور شونده را بیشتر از نظر احساسی از خود رانده است. همسر جدا مانده عمیقا می‌­خواهد کاری را انجام دهد یا چیزی بگوید که همسرش را به ازدواج برگرداند. ترس و درد عاطفی همراه با غم از دست دادن شخصی که احتمالا او را دوست دارد، همسر جدا مانده را وادار به درگیری در زمان طلاق می­‌کند که در بیشتر مواقع قابل کنترل از سوی او نیست.

درک این نکته بسیار مهم است که همسری که طلاق عاطفی را انتخاب کرده و اینک به دنبال رسمی کردن آن است، شخص شرور و بدجنسی نیست. بلکه او به دنبال فرار از وضعیتی است که برای او درد و رنج به همراه داشته است. این مسئله ممکن است باعث شود که او نسبت به واکنشی که به شوک و ناراحتی همسر نشان می­‌دهد، سرد و بی رحم به نظر برسد. خواسته‌­ها و نیاز­های همسر جدا مانده را نمی­‌توان با یک رفتار غیر عقلانی و عجیب کنترل کرد. بهترین کاری که می‌­توان در مقابل او انجام داد، راضی و متقاعد کردن او به پذیرش و کنار آمدن با موضوع و کنترل احساسات است. تمرکز و کنترل احساسات به او کمک می‌­کند تا در روند جدا شدن حرکتی آرام و طبیعی داشته باشد و راحت­‌تر روند قانونی طلاق را پشت سر بگذارد.

دلایل طلاق عاطفی

نداشتن درک صحیح از رفتار و گفتار همسر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل، بی علاقگی و سردی نسبت به همسر و زندگی مشترک در کنار مجموعه‌­ای از عوامل دیگر، زمینه ساز طلاق عاطفی زوجین خواهند بود. از جمله مهم‌­ترین دلایل چنین مشکلی این است که زن و مرد یا یکی از آن­ها:

  • نیازهای عاطفی همسر خود را برآورده نمی‌­کنند.
  • بی توجه هستند.
  • احساس همدلی و همراهی کافی ندارند.
  • با خشونت رفتار می‌­کنند.
  • وقت کافی برای بودن با همسر اختصاص نمی‌­دهند.
  • رابطه جنسی خوبی ندارند.
  • نسبت به همسر بی اعتماد هستند.
  • نسبت به زندگی مشترک احساس مسئولیت ندارند.
  • دچار عدم تعادل روحی هستند.

به جای چاره اندیشی دو نفره برای مسائل زناشوئی، به تنهایی به مشاور مراجعه می­‌کنند برای این کار میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی جنسی سامانه حال استفاده کنید.

نشانه­‌های طلاق عاطفی: از طلاق عاطفی تا طلاق رسمی چه اتفاق‌­هایی روی می­‌دهد؟

پایان دادن به ازدواج از شروع آن دشوارتر است. از زمانی که همسر دور شونده با فاصله گرفتن از همسر خود، طلاق عاطفی را آغاز می­‌کند، تا زمانی که طلاق آن­ها رسما و قانونا ثبت می‌­شود، زوجین چند مرحله را پشت سر می‎­گذارند:

مرحله اول: سرزنش کردن

در این مرحله، همسر دور شونده بسیار بر ایرادات طرف مقابل متمرکز است و او را مسبب ناکامی­‌ها و اتفاقات بد زندگی خود می‌­داند، غمگین و افسرده است، انرژی کافی برای زندگی ندارد و شروع به بدگویی از همسر خود نزد فرزندان و سایر افراد می­‌کند. همسر دور شونده با برون ریزی احساسات خود به دنبال یافتن آرامش است، اما طرف مقابل در این مرحله متوجه نارضایتی او از زندگی نیست و تصور می‌­کند همسرش افسرده یا پرخاشگر شده است.

مرحله دوم: غم و نارضایتی

تنش‌­ها در این مرحله شدت پیدا می‌­کند. هر رفتاری ممکن است با عکس‌­العمل تند همسر دور شونده مواجه شود. تمرکز حواس او کاهش می‌­یابد، به حدی که زندگی روزمره با اختلال مواجه می‌شود.

 مرحله سوم: خشم آشکار

احساس خشمگین بودن در تمام مراحل وجود دارد، اما این حس در مراحل قبلی متوجه همسر فرد بوده است. در مرحله سوم، همه اطرافیان، از جمله دوستان و همکاران هم در معرض خشم فرد قرار می­‌گیرند. همسر دور شونده در چنین موقعیتی، ابراز خشم را حق خود می‌داند. او در واقع با این حس در حـال ابراز ترس‌­ها و نگرانی­‌های خود است.

 مرحله چهارم: انزوا

از این مرحله به بعد، نقش همسر در زندگی همسر دور شونده کمرنگ می­‌شود. او شخصیت خود را به نوعی تطابق می­‌دهد تا به خودش بقبولاند که دیگر نیازی به همسر ندارد. حـال روحی او در این مرحله بهتر و آرام‌­تر می­‌شود، چون او توانسته تا حدودی شخصیت خود را بازسازی و تقویت کند.

 مرحله پنجم: زندگی دوباره

در این مرحله، همسر جدا شونده قدرت تصمیم گیری و تمرکز بر امور را باز می‌­یابد. او می‌­تواند تصمیم نهایی خود را برای جدایی بگیرد. اگر زن و شوهر، هر دو به این مرحله رسیده باشند، طلاق آسان­‌تر و بدون نیاز به طی مراحل پیچیده انجام می‌­شود.

 

طلاق عاطفی از کجا منشا می­‌گیرد؟

در سال­‌های اول زندگی، کشش حسی و عاطفی در زن و مرد نسبت به هم بیشتر است. از سوی دیگر، اگر نارضایتی و اختلافی وجود داشته باشد، همسران به اصلاح و تغییر آن امیدوارند. از سال­‌های پنجم و ششم به بعد، یعنی زمانی که ناامیدی از بهبود اوضاع از راه می‌­رسد، طلاق عاطفی آغاز می­‌شود. طلاق عاطفی به معنی این نیست که زوجین هیچ ارتباط و علاقه‌­ای به هم ندارند؛ بلکه در نوعی از این طلاق، فقط تغییرات خلقی و رفتاری در همسران بروز می­‌کند و به تدریج بهبود می­‌یابد. این بهبودی می­‌تواند دائمی یا موقتی باشد و در اثر تغییر شرایط، مجددا به زندگی آن­ها باز گردد.

مسائل متعددی می‌­توانند زمینه ساز طلاق عاطفی زوجین شوند. بخش زیادی از اختلافات زوجین ناشی از انتخاب‌­های نادرست است. ناتوانی در برقراری ارتباط موثر و عدم دانش کافی در این زمینه، زندگی مشترک بسیاری از زوج‌­ها را تهدید می­‌کند.

راه حل چیست؟

زن و مرد باید در زندگی مشترک کاملا آگاه بوده و با مشاهده اولین نشانه‌­های ناخشنودی و سردی در رابطه، به دنبال دلایل و راه­‌های بهبود اوضاع باشند. اگر بگوییم کمک گرفتن از مشاور خوب در چنین مواقعی می‌­تواند بسیار نجات بخش و احیا کننده رابطه بین زوجین باشد، سخن به گزاف نگفته‌­ایم. مشاور به عنوان فرد بی طرف و خارج از رابطه، به شکل موثرتری مسائل زوجین را حلاجی کرده و با ارائه راهکارهای علمی، دقیق و انجام پذیر، آن­ها را به سوی بهبود رابطه سوق می‌­دهد. دریافت مشاوره غیر حضوری، یکی از بهترین روش‌­ها برای افراد است، چون بهانه کمبود وقت و هزینه زیاد برای آن قابل قبول نیست. زوجین به راحتی، در منزل و هر زمان که آمادگی روحی و روانی لازم را داشته باشند، می­‌توانند به تنهایی یا همراه با هم با مشاور متخصص آگاه گفت­‌و­گو کرده و برای مشکل خود راه حل پیدا کنند. اگر نیاز به مشاوره در خصوص مسائل زناشوئی خود و به ویژه بحث طلاق عاطفی دارید، همین حالا از طریق بخش روانشناس آنلاین سایت حال صدها مشاور خوب دسترسی خواهید داشت. حال همیشه همراه شماست.

بهره گیری از تجربه مشاور متخصص، بهترین راهکار برای پیشگیری و حل مشکل طلاق عاطفی است.

منابع

www.mydomaine.com

www.bonyadvokala.com

www.mentalhelp.net

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مینو

3 سال پیش

خیلی جامع و کامل توضیح دادین. ممنون
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات