جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play
دسته: روانشناسی
مقایسه کردن خود با دیگران
پیامدها و راه های درمان مقایسه کردن خود با دیگران

مقایسه کردن خود با دیگران منجر به فرضیات نادرست و درک تحریف شده‌ای از واقعیت می‌شود.  در حالی که برخی از سطوح مقایسه کردن، طبیعی هستند اما مقایسه بیش از حد تأثیرات منفی زیادی بر شما داشته و می‌تواند به احساس افسردگی، حسادت و کاهش ارزش بینجامد. در ادامه این مقاله درباره پیامدهای مقایسه کردن خود با دیگران، علت و راه‌های درمان آن صحبت خواهیم کرد.

میلاد توکلی
۱۰ / ۱۱ / ۰۲
وسواس فکری ترس از مرگ
وسواس فکری ترس از مرگ و تاثیرات آن بر زندگی

ترس از مرگ یک وسواس عمیق و عمومی است که از زمان های بسیار قدیم افراد را درگیر خود کرده است. انسان‌ها همواره با مفهوم مرگ و میر خود و پایان زندگی مسئله داشته و به آن فکر می‌کردند. ترس از مرگ چه بر اثر اعتقادات مذهبی، چه اعمال فرهنگی یا تفکر وجودی هدایت شود، اثرات شدیدی بر تفکر و روحیات افراد می‌گذارد. این مقاله به ماهیت چند وجهی وسواس فکری ترس از مرگ می پردازد و پیامدهای آن را بررسی و راه درمان را پیشنهاد می‌کند.

میلاد توکلی
۰۴ / ۱۱ / ۰۲
سندرم بی انگیزگی چیست
سندرم بی انگیزگی چیست و چگونه درمان می‌شود

بی انگیزگی به عنوان علامتی که نشان دهنده از دست دادن علاقه یا احساسات است در نظر گرفته می‌شود. این مقاله شواهدی را ارزیابی می‌کند که نشان می‌دهد اختلالات عصبی نیز باعث ایجاد سندرم انگیزگی می‌شوند. البته ممکن است از دست دادن انگیزه به دلیل اختلال در عقل، عاطفه یا سطح هوشیاری نیز باشد.

میلاد توکلی
۰۲ / ۱۱ / ۰۲
برخورد با والدین سالمند
برخورد با والدین سالمند و چالش‌های آن

برخورد با والدین سالمند کمی پیچیده است، به خصوص زمانی که آن‌ها در برابر کمک مقاومت می‌کنند یا در مورد نیازهای خود لجباز می‌شوند. در این شرایط باید نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارید و احساسات آن‌ها را نیز تأیید کنید. در ادامه درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

میلاد توکلی
۰۱ / ۱۱ / ۰۲
دکتر ترک اعتیاد
معرفی دکتر ترک اعتیاد برای تشخیص و درمان سریع

دکتر ترک اعتیاد یک متخصص است که در تشخیص، درمان و مدیریت افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد تخصص دارد. پزشکان درمان اعتیاد با رویکرد دلسوزانه و استفاده از روش‌های علمی، به طور قابل توجهی به بهبود زندگی افرادی که با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند کمک خواهند کرد. اما بهترین راه برای درمان اعتیاد چیست و بهترین پزشک برای کمک گرفتن چه کسی است؟. در ادامه همراه باشید.

میلاد توکلی
۲۲ / ۰۷ / ۰۲
اختلال شخصیت نمایشی
همه چیز درباره اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یا HPD (Histrionic Personality Disorder) همان‌طور که از اسمش مشخص است، نوعی اختلال روانی است که با رفتارهایی برای جلب توجه سایرین همراه است. افراد مبتلا به هیستریونیک به دلیل این‌که در پی تأیید و تشویق شدن از سوی دیگران هستند، عموما روابط اجتماعی خوبی دارند، ولی از این خصیصه برای جلب توجه و تأیید دیگران استفاده می‌کنند و اگر در این کار ناکام بمانند دچار سرخوردگی و افسردگی می‌شوند. اما فرد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک چه ویژگی‌ها و علائمی دارند؟ آیا این اختلال در مردان و زنان نمود متفاوتی دارد؟ درمان اختلال شخصیت نمایشی چیست و چگونه باید با افرادی مبتلا به شخصیت نمایشی رفتار کرد؟ همه این‌ها سؤالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

پشتیبانی حال
۱۳ / ۰۸ / ۰۲
هوش هیجانی
هوش هیجانی چیست و چرا باید آن را تقویت کنیم؟

تقریبا همۀ ما دربارۀ ضریب هوشی یا IQ چیزهایی می‌دانیم. اما بسیاری از ما خبر نداریم که هوش انواع مختلفی دارد. هوش هیجانی یا هوش عاطفی یکی از آن‌هاست و تعریف آن با IQ متفاوت است. هوش هیجانی عبارت است از توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات. در واقع این یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند بر موفقیت شما تاثیر بگذارد و به شما قدرت دهد تا یک موضوع را درک کرده و به آن پاسخ مناسب بدهید. محققان علوم رفتاری معتقدند همان طور که توانایی بیان احساسات و کنترل آن‌ها در ارتباط ضروری است، قدرت درک، تفسیر و پاسخ به آن هم مهم و حیاتی خواهد بود.

سارا صاحبی
۲۸ / ۰۴ / ۰۱
خوشبختی چیست؟
خوشبختی چیست و این واژه از دیدگاه روانشناسی چه معنایی دارد؟

بیشتر ما زمانی که از نظر روحی و عاطفی در حالت سرخوشی و شادکامی قرار داریم، خود را خوشبخت پنداشته و در زمان ناکامی‌ها، تصور می‌کنیم که فاقد آن هستیم. اما آیا تا امروز به مفهوم آن به درستی فکر کرده‌اید؟ برای این که بدانید خوشبختی چیست لازم است که معنی آن را درک کنید. رایج‌ترین تعریفی که محققان علوم رفتاری و روانشناسان از آن ارائه داده‌اند، یک حالت عاطفی عمیق است که سرشار از حس رضایت، شادی و کامیابی باشد. به طور کلی این واژه بیانگر احساسات مثبت است و در ساده‌ترین توصیف، می‌توان آن را احساس رضایت قلبی از زندگانی دانست. برای مشاوره با یک متخصص درباره این موضوع می‌توانید از سامانه مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

سارا صاحبی
۲۸ / ۰۴ / ۰۱
شخصیت کاریزماتیک
کاریزما چیست ؟ ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

همه ما در میان دوستان، همکاران و حتی اعضای خانواده خود از میزانی از محبوبیت برخورداریم. محبوبیت ما عموما وابسته به موفقیت در ارتباطات و نقش‌هایی است که در جامعه بر عهده داریم. اینکه بتوانیم در جایگاه خودمان، تحسین و توجه دیگران را جلب کنیم، به این معنی است که ما دارای کاریزما هستیم. اما تشخیص این موضوع که چقدر کاریزما داریم اصلا ساده نیست.

پشتیبانی حال
۱۰ / ۱۱ / ۰۲
آینده نگری
آیا آینده نگری خوب است؟ چرا به جای زندگی در حـال به آینده فکر می کنیم؟

آینده نگرها افرادی هستند همواره آینده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. به عبارت بهتر می‌توان گفت که نگاه این افراد همیشه به سمت فردا است و هر چیزی را با نقش آن در آینده می‌سنجند. آینده نگری در همه ما وجود دارد. هر کسی که در مورد فردا فکر کرده و یا برای هفته آینده خود برنامه ریزی کند، به نوعی آینده نگری کرده است. البته آینده نگری بیش از حد، به شکلی که فرد از زندگی در حـال خارج شده و تمام تمرکز خود را بر آینده بگذارد، ممکن است آسیب‌زا بوده و کیفیت زندگی را کاهش دهد. به طور کلی، این یک ویژگی فردی است که مزایا و معایبی دارد. برای طرح سوالات خود در این زمینه می‌توانید از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

سارا صاحبی
۰۳ / ۰۵ / ۰۱
روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن در زندگی

روانشناسی رنگ ها ابزاری قدرتمند است و می‌تواند برای ایجاد حسی خاص و انجام کاری مشخص مورد استفاده قرار گیرد. سوالی که پیش می‌آید این است که رنگ‌ها دقیقا چگونه کار می‌کنند؟ مدت‌هاست که هنرمندان و طراحان داخلی بر این باورند که رنگ می‌تواند به طور چشمگیری بر خلق و خو، احساسات و عواطف تاثیر بگذارد. مفهوم روانشناسی رنگ ها به موضوعی داغ در بازاریابی، هنر، طراحی و سایر حوزه‌ها تبدیل شده است. محققان و کارشناسان در مورد روانشناسی رنگ ها و تاثیری که بر روحیه، احساسات و رفتارها دارد، به مشاهدات مهمی دست پیدا کرده‌اند. احساسات شما درباره رنگ اغلب عمیقا شخصی است و ریشه در تجربه شخصی یا فرهنگ جامعه دارد. به عنوان مثال، در حالی که رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و معصومیت از آن استفاده می‌شود، در بسیاری از کشورهای شرقی به عنوان نماد عزاداری به شمار می‌رود.

پشتیبانی حال
۰۵ / ۰۴ / ۰۱
چگونه والدین صبوری باشیم؟
چگونه والدین صبوری باشیم؟

می‌خواهیم بفهمیم چگونه والدین صبوری باشیم؟ مسلماً همه پدران و مادران دوست دارند، با روش‌هایی برای تربیت، تشویق و ترغیب رفتار بهتر فرزندانشان، آشنا باشند. واقعیت این است که تربیت فرزند نسخه واحدی ندارد که برای همه همان را تجویز کنند. جلسات مشاوره تربیت فرزند قطعاً می‌توانند کمک کننده باشند. در بعضی از جلسات مشاوره خانواده، بسیاری از ابزارهای مشاوره رفتاری و شناختی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد تا بچه ها یاد بگیرند چگونه آرام شوند و مشکلات را حل کنند، اما در کنار بچه‌ها، والدین هم در عین علاقه و حسن نیت، به آموختن بعضی روش‌ها احتیاج دارند. پس فراموش نکنید همان‌طور که فرزند شما نیاز به آموزش دارد، شما هم به عنوان یک مادر یا پدر باید آموزش ببینید. در مقاله پیش رو چند روش برای این‌که والدین بهتری باشیم را به شما معرفی خواهیم کرد.

پشتیبانی حال
۲۸ / ۰۴ / ۰۱