جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه چیز درباره ویروس کرونا / بیماری کرونا و راه های درمان آن

بیماری کرونا
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ویروس کرونا پاتوژن های مهم انسانی و حیوانی است. در پایان سال 2019، یک ویروس کرونای جدید به عنوان عامل خوشه ای از موارد ذات الریه در ووهان، شهری در استان هوبی چین شناسایی شد. این بیماری به سرعت گسترش یافت و منجر به یک اپیدمی در سراسر چین و به دنبال آن یک بیماری همه گیر جهانی شد. در فوریه 2020، سازمان بهداشت جهانی بیماری کووید-19 را که مخفف بیماری کروناویروس 2019 است، تعیین کرد. تست کرونا در منزل یکی از خدمات حال است که به شما کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن این بیماری را شناسایی و درمان کنید

ویروسی که باعث کووید 19 می شود، به عنوان سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) شناخته می شود. قبلاً از آن به عنوان 2019-nCoV یاد می‌شد.

عناوین مقاله
1 کرونا یا کووید ۱۹ چیست؟2 ابتلا به کرونا3 علت بیماری کرونا4 علائم بیماری کرونا5 پیشگیری از مبتلا شدن به کرنا6 راه های مدیریت بیماری کرونا (COVID 19)7 روزهای مبتلایان به ویروس کرونا8 انواع تست کرونا 9 نحوه انجام آزمایش PCR 10 نحوه انجام آزمایش آنتی بادی11 ویروس کرونا چگونه گسترش می یابد؟12 ویروس کرونا چگونه ایجاد شد13 دوره نهفتگی ویروس کرونا چقدر است14 مهمترین علائم کرونا15 16 نحوه تشخیص بیماری کرونا17 افرادی که باید تست کرونا بدهند18 روش­‌های جدید تشخیص کرونا 19 واکسن کرونا برای کودکان20 فواید تزریق واکسن کرونا به کودکان21 درمان بیماری کرونا و مراقبت از بیمار کرونایی 22 داروهای مناسب درمان بیماری کرونا23 واکسن‌های کرونا چگونه عمل می‌کنند 24 محافظت از خود در برابر کرونا25 آیا ویروس کرونا باعث مرگ می شود26 تفاوت ویروس کرونا با سارس27 افرادی که بیشتر مستعد گرفتن کرونا هستند28 انواع مختلف ویروس کرونا29 پیشگیری از ویروس کرونا30 هنگام مثبت شدن تست کرونا چه کنیم31 برای درمان کرونا از چه پزشکی کمک بگیریم

تصویر خدمات اقساطی

کرونا یا کووید ۱۹ چیست؟

ویروس کرونا (COVID 19) نوعی ویروس است که می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها، از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های جدی‌تر مانند سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) شود. این یک ویروس تازه کشف شده است که باعث شیوع بیماری های تنفسی در بسیاری از نقاط جهان شده است. اعتقاد بر این است که این ویروس در اواخر سال 2019 از شهر ووهان چین سرچشمه گرفته و از آن زمان به سایر نقاط جهان سرایت کرده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع این بیماری را یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کرده است.

درباره بیماری کرونا در حیوانات این مطلب را مطالعه کنید

کرونا یک نوع ویروس است. انواع مختلفی وجود دارد و برخی باعث بیماری می شوند. ویروس کرونا که در سال 2019 شناسایی شد، SARS-CoV-2، باعث ایجاد یک بیماری همه گیر بیماری تنفسی به نام COVID-19 شده است. COVID-19 بیماری ناشی از SARS-CoV-2، ویروس کرونا است که در دسامبر 2019 ظاهر شد. کووید ۱۹ می‌تواند شدید باشد و باعث مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و همچنین مشکلات سلامتی پایدار در برخی از افرادی که از این بیماری جان سالم به در برده‌اند، شده است.

ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و با آزمایش تشخیص داده می شود. ویروس کرونا اولین بار در دسامبر 2019 در ووهان چین گزارش شد. از آن زمان به همه کشورهای جهان گسترش یافته است.

ابتلا به کرونا

ابتلا به کرونا در بیشتر بیماران به فاصله ۳ تا ۷ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد می‌شود. البته این زمان بسته به سلامتی عمومی فرد و سویه‌های مختلف ویروس کرونا می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر (۲ تا ۱۴ روز) باشد. بعضی از بیماران ممکن است در این مدت هیچ علائمی نداشته باشند، اما برخی دیگر با عوارض خفیف و تدریجی از بیماری مواجه می‌شوند. عفونت خفیف کرونا معمولا تا دو هفته بهبود پیدا می‌کند؛ اما موارد شدیدتر ممکن است تا ۶ هفته و گاهی بیشتر تداوم داشته باشد. ردیابی علائم روزانه کرونا می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد درمان یا نیاز به بستری شدن بیماران بگیرند.

ابتلا به کرونا

علامت‌گذاری در تقویم با شروع اولین نشانه بیماری و ردیابی میزان تب و اکسیژن، گام مهمی در نظارت بر عفونت کروناویروس است. کووید-۱۹، بیماری ناشی از کرونا ویروس، در طیف وسیعی از علائمی که می‌تواند ایجاد کند غیرقابل پیش‌بینی بوده است. اما در صورت پیشرفت بیماری و جدی شدن آن، از یک الگوی ثابت پیروی می‌کند.

دکتر ایلان شوارتز، استادیار بیماری‌های عفونی در دانشگاه آلبرتا گفت: در حالی که اکثر بیماران در حدود یک هفته بهبود پیدا می‌کنند، اقلیتی از آن‌ها وارد موج دوم بسیار بد می‌شوند. پس از کاهش علائم اولیه همه چیز رو به بهبود است و فرد احساس بهتر شدن می‌کند؛ اما یک وضعیت بد ثانویه ایجاد شده و بیمار را درگیر خواهد کرد.

دکتر لئورا هورویتز دانشیار بهداشت جمعیت و پزشکی در دانشگاه نیویورک نیز گفت: در هر بیماری دیگری، اکثر مردم بعد از یک هفته به مرور بهتر خواهند شد. اما در مورد کووید-۱۹ به مردم می‌گوییم که یک هفته اول بیماری زمانی است که باید واقعا به علائم خود توجه کنند. کاهش علائم در این دوران نباید باعث شود که فکر کنید همه چیز تمام شده و بهبود پیدا کرده‌اید! مهم است که در صورت تنگی نفس یا علائم مربوط به آن، صرف‌نظر از این که در چه روزی از دوره بیماری قرار دارید، با پزشک تماس بگیرید. اگر بعد از گذشت یک هفته از بهبودی همچنان احساس خستگی دارید، نگران نشوید! طولانی شدن علائم در این بیماری رایج است و احساس خستگی و ضعف پس از بیماری به معنی این نیست که به درمان بیشتری نیاز دارید؛ فقط باید با استراحت و تغذیه مناسب، بدن خود را تقویت کنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علت بیماری کرونا

علت دقیق کرونا ناشناخته است، اما تصور می‌شود که از طریق تماس با فرد یا حیوان آلوده یا از طریق تماس با سطوح یا اشیاء آلوده منتقل می‌شود. اعتقاد بر این است که ویروس عمدتاً از طریق قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه یک فرد آلوده تولید می شود، پخش می شود. همچنین این امکان وجود دارد که ویروس از طریق تماس با مدفوع فرد آلوده پخش شود.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علائم بیماری کرونا

شایع ترین علائم عفونت کرونا تب، سرفه و تنگی نفس است. علائم دیگر ممکن است شامل خستگی، دردهای عضلانی، گلودرد، سردرد، از دست دادن چشایی یا بویایی و اسهال باشد. در برخی موارد، ویروس می تواند باعث بیماری های جدی تری مانند ذات الریه یا نارسایی کلیه شود.

پیشگیری از مبتلا شدن به کرنا

بهترین راه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا (COVID 9) رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مکرر دست ها با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و اجتناب از دست زدن به چشم ها است. بینی و دهان با دست های شسته نشده همچنین مهم است که فاصله اجتماعی را تمرین کنید، به این معنی که حداقل شش فوت از افراد دیگر دور باشید.

راه های مدیریت بیماری کرونا (COVID 19)

بهترین راه برای مدیریت شیوع ویروس کرونا (COVID 19) رعایت بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و سایر اقدامات پیشگیرانه مانند پوشاندن صورت در اماکن عمومی و پرهیز از تجمعات بزرگ است. همچنین مهم است که در مورد آخرین اطلاعات در مورد ویروس به روز بمانید و از توصیه های مقامات بهداشتی محلی خود پیروی کنید.

مدیریت بیماری کرونا

روزهای مبتلایان به ویروس کرونا

پزشکان، علائم بیماری و وضعیت بیمار را در روزهای مختلف دوره بیماری ارزیابی کرده و به یک جمع‌بندی نسبی در مورد آن رسیده‌اند. در این بخش به جدول زمانی علائم کووید-۱۹ اشاره شده است. این مطالب می‌تواند به عنوان یک راهنمای کلی عمل کند؛ اما علائم در افراد مختلف ممکن است در هر زمانی ظاهر شوند. پس همیشه به بدن خود و تغییرات آن توجه کرده و برای دریافت راهنمایی در مورد مشکلات خاص خود با پزشک مشورت کنید.

روزهای ۱ تا ۳

علائم کووید-۱۹ بسیار متفاوت است. می‌تواند با احساس خارش در گلو، سرفه، تب و سردرد یا کمی فشار در قفسه سینه شروع شود. در برخی افراد هم به صورت ناگهانی با یک حمله اسهال آغاز می‌شود. بعضی از بیماران فقط احساس خستگی کرده و حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. در گروهی از بیماران هم بعد از مدتی علائم گوارشی به تنفسی تغییر پیدا می‌کند؛ اما همه بیماران این‌طور نیستند.

روزهای ۴ تا ۶

بعضی از بیماران فقط علائم خفیف داشته و یا هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند. اما برخی دیگر از بیماران تب، درد، لرز، سرفه، بی‌خوابی و احساسات وحشتناکی را تجربه می‌کنند. در گروهی از کودکان و بزرگسالان جوان که به نوع خفیف آن دچار شده‌اند، بثورات پوستی شامل لکه‌های قرمز خارش‌دار، تورم یا تاول در انگشتان پا و دست (شبیه سرمازدگی) مشاهده می‌شود. البته زمان دقیق این علائم مشخص نیست و ممکن است در اوایل عفونت یا پس از گذشت مدتی از شروع آن ظاهر شود.

این همان چیزی است که برای دکتر شوارتز اتفاق افتاد که علائم تنفسی و سپس تاول روی پاهایش ایجاد شد. او گفت به نظر می‌رسد که آزمایش کرونای بسیاری از افراد از جمله من منفی است. من فرض می‌کنم که این یک منفی کاذب است. ممکن است آن‌چه ما می‌بینیم یک پدیده ایمنی باشد که پس از بهبود عفونت اولیه رخ می‌دهد.

بیشتر بیماران که علائم خفیفی دارند، با پایان هفته اول بیماری، بهبود پیدا می‌کنند. اما بعضی از آن‌ها در فاصله روزهای پنجم تا دهم وارد موج دوم بیماری می‌شوند که احتمالا شدیدتر از موج اول بوده و در بسیاری از بیماران از جمله سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، تهدیدکننده زندگی خواهد بود. پزشکان می‌گویند این دوره سخت‌ترین زمان بیماری است؛ چون مشکلات و عوارض جدی ناشی از بیماری در این روزها ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ایمن نگه داشتن سالمندان در طول بحران کرونا

ویروس کرونا

روزهای ۷ تا ۸

در بیشتر بیماران خوش‌شانسی که علائم خفیف دارند، بدترین حالت بعد از یک هفته به پایان می‌رسد. اما در برخی از بیماران با علائم خفیف، وضعیت در این روزها تشدید می‌شود. حتی ممکن است گروهی از بیماران کمی احساس بهبودی کنند و سپس وضعیت آن‌ها بدتر شود. بیماران باید سطح اکسیژن خود را کنترل کنند و در صورت شروع یا تشدید علائم، با پزشک خود تماس بگیرند. توصیه می‌شود حتما در نخستین روزهای آغاز بیماری، با پزشک تماس بگیرید تا در صورت بدتر شدن علائم تحت‌نظر باشید. دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید حتی اگر احساس بهتری دارید، باز هم باید ۱۰ روز پس از شروع علائم صبر کرده و اگر تا ۲۴ ساعت تب نداشتید، از قرنطینه خارج شوید.

روزهای  ۸ تا ۱۲

نظارت باید برای هفته دوم بیماری همچنان ادامه داشته باشد. بیماران در این روزها ممکن است با خوابیدن روی شکم یا پهلو احساس بهتری داشته باشند. دکتر چارلز  پاول مدیر موسسه تنفسی سلامت ملی یهودیان می‌گوید روزهای هشتم تا دوازدهم، زمانی است که ما فکر می‌کنیم همه چیز واقعا خوب شده یا بدتر می‌شود! مهم‌ترین چیزی که در روزهای ۸ تا ۱۲ بیماری نگران آن هستیم، این است که تنگی نفس تشدید شده یا سرفه‌ها بدتر شود. اگر بیمار در خانه احساس راحتی نداشته یا ارزیابی وضعیت او توسط اعضای خانواده دشوار باشد، بهتر است در بیمارستان و تحت‌نظر پزشک قرار بگیرد. پزشکان در این شرایط نمی‌خواهند منتظر بمانند تا سطح اکسیژن خون بیمار بدتر شود.

روزهای ۱۳ تا ۱۴

بیمارانی که علائم خفیفی از بیماری را نشان می‌دادند، در این مدت به خوبی بهبود پیدا می‌کنند. افرادی که علائم بدتری داشتند، اما سطح اکسیژن طبیعی خون خود را حفظ کرده‌اند، معمولا بعد از گذشته دو هفته احساس بهبودی دارند. با این حـال بسیاری از این بیماران احساس خستگی طولانی و سایر مشکلات مشابه آن را همچنان خواهند داشت. پزشکان به این بیماران توصیه می‌کنند فعالیت‌های عادی زندگی خود را به صورت آهسته و تدریجی آغاز کنند. اما کسانی که علائم شدید داشته و به دلیل کاهش اکسیژن به درمان‌های بیشتری نیاز دارند، ممکن است برای مدت طولانی احساس ناخوشی داشته باشند و پروسه بهبودی آن‌ها بسیار طولانی‌تر شود.

انواع تست کرونا

ویروس کرونا (COVID 19) از طریق معاینه فیزیکی و آزمایش‌های آزمایشگاهی تشخیص داده می‌شود. رایج ترین آزمایشی که برای تشخیص ویروس استفاده می شود، آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است که به دنبال ماده ژنتیکی ویروس در نمونه گرفته شده از بینی یا گلو می شود. آزمایش‌های دیگری مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه و سی‌تی اسکن نیز ممکن است برای تشخیص ویروس استفاده شود.

تست کرونا می‌تواند ویروسی که باعث عفونت شده یا آنتی بادی‌هایی را که بدن پس از ابتلا به بیماری یا واکسینه شدن می‌سازد، شناسایی کند. یک نوع از این آزمایش‌ها به شما نشان ‌می‌دهند که آیا در زمان انجام آزمایش عفونت دارید یا خیر. این نوع آزمایش را تست تشخیص عفونی می‌نامند؛ چون به دنبال شناسایی عفونت ویروسی هستند. آزمایش‌های آنتی بادی هم نشان می‌دهند که آیا قبلا به ویروس دچار شده‌اید یا خیر. بدن پس از آلوده شدن به ویروس کرونا یا واکسینه شدن در مقابل آن، آنتی بادی‌هایی را می‌سازد که از بدن در مقابل ابتلای مجدد به ویروس محافظت می‌کند. این نوع آزمایش‌ها تست آنتی بادی یا سرولوژی نامیده می‌شوند.

سامانه حال برای سهولت در دسترسی به خدمات آزمایش کرونا، امکان انجام انواع تست کرونا را بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه و از منزل، محل کار یا هر مکان دیگری فراهم کرده است. در این روش، کارشناسان آزمایشگاه با مراجعه به محل مورد درخواست، نمونه‌های گرفته شده را به آزمایشگاه منتقل کرده و نتایج به دست آمده را از طریق پیامک برای شما ارسال خواهند کرد. برای دسترسی به این خدمات و انجام تست کرونا در منزل می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه حال و ثبت درخواست، آزمایش کرونا را با قیمت مناسب و در اسرع وقت انجام دهید. انواع تست‌های کرونا عبارتند از:

تست‌های تشخیص عفونی یا PCR

از این آزمایش برای شناسایی عفونت ویروسی در زمان ابتلا به بیماری استفاده می‌شود. این آزمایش‌ها به دو نوع آزمایش سریع و آزمایشگاهی تقسیم می‌شوند. برای تست‌های تشخیص عفونی از نمونه‌هایی استفاده می‌کنند که از دهان یا بینی بیمار به دست می‌آید. تست‌های سریع را می‌توان در عرض چند دقیقه انجام داد؛ اما تست آزمایشگاهی به چندین ساعت یا چند روز زمان برای ارزیابی دقیق نیاز دارد. تست‌های سریع یا خودآزمایی کرونا را می‌توان در خانه یا هر مکان دیگری انجام داد. استفاده از آن آسان بوده و نتایج سریعی می‌دهد؛ اما ممکن است دقت آن نسبت به تست‌های آزمایشگاهی کمی کمتر باشد.

تست‌ آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی می‌تواند آنتی بادی‌های کرونا را در خون تشخیص دهد. آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با عفونت یا محافظت از فرد در برابر ابتلا به بیماری در آینده ایجاد می‌کند. این آزمایش‌ها نباید برای تشخیص عفونت فعلی استفاده شوند، چون ممکن است فرد به عفونت مبتلا باشد، اما هنوز آنتی بادی‌ها در بدن او تشکیل نشده و یا خیلی کم باشند. آزمایش‌ آنتی بادی به محققان هم کمک می‌کند تا در مورد نحوه دفاع سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل ویروس و همچنین نحوه محافظت اطلاعاتی کسب کنند. به طور کلی آزمایش آنتی بادی برای تشخیص ابتلا به کرونا در موارد زیر کارایی ندارد:

  • اگر در حـال حاضر به عفونت ناشی از ویروس کرونا دچار هستید.
  • اگر واکسن زده‌ و در مقابل بیماری ایمن هستید.
  • در صورت واکسیناسیون ناقص، کاملا ایمن نیستید.
  • پس از قرار گرفتن در معرض فرد مبتلا، مشکوک بوده و نیاز به قرنطینه دارید.

نتایج این آزمایش‌ها باید حتما توسط پزشک یا کارشناسان متخصص بررسی شود. آن‌ها بعد از مشاهده نتایج می‌توانند اقدامات درمانی و توصیه‌های لازم برای مراقبت را در اختیار شما قرار دهند.

تست‌ آنتی بادی

نحوه انجام آزمایش PCR 

برای انجام این آزمایش، نمونه کوچکی از مخاط بینی یا گلوی بیمار به کمک یک سواب مخصوص استخراج و آزمایش می­‌شود. برای این کار یک تکنسین آزمایشگاهی محتویات سواب‌­ها را با مایعات مخصوصی ترکیب می‌­کند تا محتویات ژنتیکی هر ویروس را استخراج کند. در آزمایشگاه به وسیله دستگاه‌­های پیشرفته، چندین چرخه کنترل شده گرمایش و خنک سازی را برای تبدیل RNA به DNA انجام می‌­دهند و سپس میلیون‌­ها نسخه از آن را کپی می­‌کنند. برخی از آزمایش‌­ها فقط از یک چرخه گرمایش برای تهیه کپی از DNA استفاده می­‌کنند. پس از این مرحله، به وسیله نوع خاصی از نور که توسط دستگاه قابل مشاهده است، ویروس عامل کووید-۱۹ شناسایی می­‌شود.

نحوه انجام آزمایش آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی مانند سایر آزمایش‌­های سرولوژی از طریق دریافت نمونه خون از بیمار انجام می­‌شود. بدن انسان آنتی بادی های زیر را در زمان ابتلا به عفونت می سازد:

  • آنتی بادی IgM: که بدن آن را به مدت دو هفته ساخته و سپس میزان آن کاهش می‌یابد.
  • آنتی بادی IgG: که بدن آن را آهسته‌تر ساخته (حدود ۲ هفته) ولی معمولا دوام بیشتری دارد.

آزمایش آنتی بادی، وجود این آنتی بادی­‌ها را در خون افراد بررسی می­‌کند.

هنوز نمی­دانیم که فردی با آزمایش مثبت آنتی بادی، از آلوده شدن مجدد به ویروس کرونا در امان است یا تا چه مدت ممکن است محافظتی در مقابل این بیماری وجود داشته باشد. بنابراین نباید از نتایج آزمایش سرولوژی برای کشف مصونیت از ویروس استفاده کرد. البته دانسته‌­های محققان در این زمینه دائماً در حـال به روز رسانی است.

ویروس کرونا چگونه گسترش می یابد؟

در حال حاضر، محققان می‌دانند که ویروس کرونا از طریق قطرات و ذرات ویروس منتشر شده در هوا هنگام تنفس، صحبت کردن، خنده، آواز خواندن، سرفه یا عطسه یک فرد آلوده منتشر می‌شود. قطرات بزرگتر ممکن است در چند ثانیه به زمین بیفتند، اما ذرات عفونی ریز می توانند در هوا باقی بمانند و در مکان های سرپوشیده، به خصوص در جاهایی که افراد زیادی جمع شده اند و تهویه ضعیفی وجود دارد، جمع شوند. به همین دلیل است که استفاده از ماسک، بهداشت دست و فاصله گذاری فیزیکی برای پیشگیری از COVID-19 ضروری است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا چگونه ایجاد شد

اولین مورد COVID-19 در 1 دسامبر 2019 گزارش شد و علت آن یک ویروس کرونای جدید بود که بعدها SARS-CoV-2 نام گرفت. SARS-CoV-2 ممکن است از یک حیوان منشاء گرفته باشد و تغییر کرده باشد (جهش یافته) بنابراین می تواند باعث بیماری در انسان شود.

در گذشته، شیوع بیماری‌های عفونی متعددی به ویروس‌های منشاء پرندگان، خوک‌ها، خفاش‌ها و سایر حیوانات ردیابی شده‌اند که جهش یافته‌اند تا برای انسان خطرناک شوند. تحقیقات ادامه دارد و مطالعات بیشتر ممکن است نشان دهد که چگونه و چرا کروناویروس برای ایجاد بیماری همه گیر تکامل یافته است.

دوره نهفتگی ویروس کرونا چقدر است

علائم در افراد طی 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. فردی که به ویروس کرونا آلوده شده است تا دو روز قبل از ظاهر شدن علائم می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند و بسته به سیستم ایمنی بدن و شدت بیماری آنها برای 10 تا 20 روز مسری باقی می ماند.

مهمترین علائم کرونا

علائم کرونا عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • دردهای عضلانی یا بدن
  • گلو درد

علائم کرونا

  • از دست دادن قوه چشایی یا بویایی
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • برخی از افراد آلوده به ویروس کرونا بیماری خفیف COVID-19 دارند و برخی دیگر اصلاً هیچ علامتی ندارند. با این حال، در برخی موارد، COVID-19 می تواند منجر به نارسایی تنفسی، آسیب طولانی مدت ریه و عضله قلب، مشکلات سیستم عصبی، نارسایی کلیه یا مرگ شود.

اگر تب یا هر یک از علائم ذکر شده در بالا دارید، قبل از رفتن به مطب پزشک، مرکز مراقبت های فوری یا اورژانس با پزشک می‌توانید از خدمت تست کرونا در منزل استفاده کنید تا مسمئن شویدکه به این بیماری مبتلا شده‌اید یا خیر.

تست کرونا در منزل

علائم کرونا در کودکان

مانند بزرگسالان، نوزادان و کودکان مبتلا به کرونا ممکن است تب، سرفه، گلودرد، مشکل در تنفس و اسهال داشته باشند. کودکان مبتلا به کووید-۱۹ معمولاً نسبت به بزرگسالان بیماری خفیف‌تری دارند و به ندرت نیاز به درمان در بیمارستان پیدا می‌کنند. اما در چند مورد گزارش شده، نوزادان بسیار خردسال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به شدت مبتلا به ذات‌الریه شده‌اند.

کودکان همچنین ممکن است در معرض خطر یک عارضه غیرمعمول اما جدی ویروس کرونا به نام سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان یا MIS-C باشند. والدین باید مراقب علائم این سندرم باشند و در صورت مشاهده علائم آن، فوراً با متخصص اطفال آنلاین صحبت کرده و داروی مورد نیاز را دریافت کنند.

نحوه تشخیص بیماری کرونا

COVID-19 از طریق آزمایش تشخیص داده می شود. تشخیص تنها با معاینه دشوار است زیرا بسیاری از علائم و نشانه‌های کوید 19 می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگر باشد. برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا اصلاً علائمی ندارند. به همین جهت تست کرونا در منزل می‌تواند مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه برای تسخیض بیماری کرونا باشد.

افرادی که باید تست کرونا بدهند

پاسخ این سوال بر اساس عوامل بسیاری هم‌چون علائم فرد، سابقه مواجهه با ویروس و عوامل خطرساز زمینه‌­ای برای نوع شدید بیماری، متفاوت است. هرکسی که دچار علائم بیماری کرونا است باید خود را قرنطینه کرده و برای تعیین وقت آزمایش با آزمایشگاه یا بیمارستان تماس بگیرد. اصلی‌­ترین علائم این بیماری عبارتند از:

  • سرفه
  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا دشواری تنفس
  • دردهای عضلانی
  • گلو درد
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی
  • اسهال
  • سر درد
  • خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ

بسیاری از افراد علائم خفیفی دارند. تشخیص این که آیا علائم موجود ناشی از کووید-۱۹ است، با شروع بیماری­‌های تنفسی دیگر مانند آنفولانزا در پاییز و زمستان، دشوار می­‌شود. در این زمان، انجام آزمایش برای تشخیص بیماری کرونا بسیار نجات­‌بخش است؛ زیرا می‌­توان اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران انجام داد.

روش­‌های جدید تشخیص کرونا

در حـال حاضر تشخیص کرونا با روش‌­های جدید در دسترس است. برخی از این روش­‌ها عبارتند از:

تست‌­های تشخیصی سریع

در این روش که در مطب پزشک یا کلینیک انجام می­‌شود، از مخاط بینی یا گلو نمونه می­‌گیرند. نمونه به دست آمده در همان مکان به سرعت تجزیه و تحلیل شده و نتایج آن در عرض چند دقیقه در دسترس خواهد بود.

 آزمایشات ترکیبی

این آزمایش‌­ها می­‌توانند به طور هم‌زمان وجود ویروس آنفولانزا و کرونا را در بدن مورد بررسی قرار دهند. برخی از این آزمایش­‌ها می­‌توانند انواع دیگری از ویروس­‌های تنفسی را نیز در بدن شناسایی کنند.

نمونه گیری در منزل

انجام نمونه گیری در منزل به بیمار این امکان را می‌­دهد که نمونه گیری را در خانه یا محل کار و هر محیطی غیر از آزمایشگاه انجام دهد. در این شرایط، نمونه دریافت شده مستقیماً به آزمایشگاه ارسال می‌­شود.

نمونه گیری در منزل

آزمایش بزاق

آزمایش بزاق به بیمار اجازه می­‌دهد که به جای استفاده از سواب برای برداشتن نمونه از بینی یا گلو، در لوله آزمایش تف کند. این آزمایش ممکن از برای برخی افراد به ویژه کودکان راحت­‌تر باشد.

واکسن کرونا برای کودکان

واکسن‌های بیماری کرونا اکنون در ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای جهان، برای کودکان بالای پنج سال، در دسترس است. با وجود مخالفان واکسن در سراسر جهان، بسیار کم‌اند کسانی که نخواهند واکسن بزنند و از خطر این ویروس در امان بمانند. با این حـال اما و اگرها درباره تزریق واکسن به کودکان همچنان ذهن پدر و مادرها را مشغول کرده است. در اینجا آنچه والدین و کودکان باید در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن، عوارض جانبی احتمالی و مزایای واکسینه شدن بدانند، آمده است.

فواید تزریق واکسن کرونا به کودکان

پیش از هر چیز شاید این پرسش پیش بیاید که آیا تزریق واکسن به کودکان فایده‌ای دارید یا خیر. در پاسخ باید گفت بله؛ متخصصان از جمله محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در پاسخ به این پرسش، فواید تزریق واکسن به کودکان را به این ترتیب عنوان کرده‌اند. می‌توانید مقاله تزریق واکسن آنفولانزا در منزل را نیز مطالعه کنید و یا برای درخواست تزریق واکسن در منزل سفارش خود را ثبت کنید.

این واکسن به پیشگیری از ابتلای کودکان به کووید-۱۹ کمک می‌کند: اگرچه کووید-۱۹ در کودکان گاهی خفیف‌تر از بزرگسالان است، برخی از کودکان آلوده به ویروس کرونا ممکن است دچار عفونت‌های شدید ریه شده یا بسیار بیمار شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. این امر به ویژه با توجه به نوع دلتا که مسری‌تر از سایر انواع ویروس کرونا است، مهم است.

سیک ساموئلز خاطرنشان می‌کند: «واکسن‌های فعلی هنوز در پیشگیری از بیماری‌های شدید ناشی از نوع دلتای ویروس مؤثر هستند». کودکان همچنین ممکن است عوارضی مانند سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان داشته باشند که احتمال دارد نیاز به مراقبت‎های ویژه یا علائم طولانی مدت داشته باشند که بر سلامت آن‌ها تأثیر می‎گذارد. این ویروس می‎تواند باعث مرگ در کودکان شود، اگرچه این امر بسیار نادر است.

واکسن کرونا برای کودکان

این واکسن به پیشگیری یا کاهش شیوع کرونا کمک می‌کند: مانند بزرگسالان، کودکان نیز می‌توانند در صورت ابتلا به ویروس کرونا، آن را به دیگران منتقل کنند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. دریافت واکسن کووید ۱۹ می‌تواند از کودک و دیگران محافظت کند و احتمال انتقال ویروس را به دیگران، از جمله اعضای خانواده و دوستانی که ممکن است بیشتر در معرض عواقب شدید عفونت باشند، کاهش دهد. بنابراین دیگر نگرانی‌ها از ناقل بودن کودکان از میان خواهد رفت.

واکسینه شدن برای کووید ۱۹ می‌تواند به جلوگیری از ظهور انواع دیگر کمک کند: موارد کووید ۱۹ در بین کودکان در حـال افزایش است و به نظر می‌رسد ابتلای کودکان به سویه‌های جدید، شدیدتر باشد. کاهش انتقال ویروس با واکسینه شدن، احتمال جهش ویروس را به انواع جدیدی که ممکن است حتی خطرناک‌تر باشند نیز کاهش می‌دهد. ویروس می‌تواند به راحتی بین کودکان واکسینه نشده و بزرگسالان منتقل شود، و باعث ایجاد تغییرات جدید در ظاهر می شود.

تزریق واکسن به رشد فعالیت‌های اجتماعی کودکان کمک می‌کند: واکسن زدن به کودکان کمک می‌کند در مدرسه حضور پیدا کنند و در کارهایی که از آن لذت می‌برند مشارکت کنند. کودکانی که در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرند و واکسینه می‌شوند کمتر احتمال دارد آلوده شوند، و بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند با اختلالات کمتری در حضور در مدرسه و سایر فعالیت ها به مشارکت ادامه دهند.

واکسن‌های کرونا به محافظت از جامعه کمک می‌کنند: یکی دیگر از دلایلی که لزوم تزریق واکسن کرونا را تاکید می‌کند، محافظت از سلامت افرادی است که در منطقه شما زندگی و کار می‌کنند. هر کودک یا بزرگسالی که به ویروس کرونا مبتلا شده باشد می‌تواند ویروس را به سایر افراد جامعه منتقل کند. با تزریق واکسن fi همه اقشار جامعه، به تدریج میزان ابتلا کاهش می‌یابد.

شما میتواننید از خدمات تزریق واکسن کرونا در منزل سلامت پزشکی حال استفاده کنید.

در صورتی که اگر در تزریق واکسن سهل‌انگاری شود، ویروس بیشتر و بیشتر در جامعه منتقل می‌شود. این انتقال، فرصتی برای جهش بیشتر ویروس و به وجود آمدن سویه‌های جدید فراهم می‌کند. در نتیجه ممکن است سویه‌هایی از این ویروس به وجود بیایند که عفونی‌تر یا مقاوم‌تر به واکسن‌ها و روش‌های درمان موجود باشند. در مقابل کاهش شدت سویه‌ها و در نتیجه کمتر شدن میزان عفونت‌ها، خطر مرگ در جامعه کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید و بدانید: درمان کرونا در منزل

درمان بیماری کرونا و مراقبت از بیمار کرونایی

درمان بیماری کرونا به شدت عفونت بستگی دارد. برای بیماری خفیف تر، استراحت در خانه و مصرف دارو برای کاهش تب اغلب کافی است. موارد شدیدتر ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، با درمان هایی که ممکن است شامل داروهای داخل وریدی، اکسیژن تکمیلی، تهویه کمکی و سایر اقدامات حمایتی باشد.

اکثر افرادی که به این ویروس آلوده هستند بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند. درمان موارد جدی تر ممکن است شامل اکسیژن درمانی، مایعات داخل وریدی و داروها برای کاهش تب و تسهیل تنفس باشد. در برخی موارد، بستری شدن در بیمارستان ممکن است ضروری باشد.

یکی از عوارض مبتلا شدن به ویروس کرونا آسیب دیدن کلیه است. کرونا ویروس ممکن است سلول­‌های کلیه را هدف قرار دهد. کمبود اکسیژن می‌­تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه‌­ها شود و همچنین طوفان سیتوکین می­‌تواند بافت کلیه را از بین ببرد علاوه بر آن کووید-۱۹ با لخته کردن خون می‌­تواند به اندام‌­هایی مانند کلیه آسیب جدی وارد کند.

اگر مبتلا به ویروس کرونا هستید یا فکر می‌کنید ممکن است به کرونا مبتلا شده باشید، مراحل زیر را دنبال کنید تا مراقب سلامتی خود و سایر افراد جامعه باشید:

درمان خانگی کرونا

هیچ درمان خانگی خاصی برای کروناویروس (COVID 19) وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش علائم و تقویت سیستم ایمنی خود انجام دهید. اینها شامل استراحت زیاد، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. همچنین رعایت بهداشت خوب و پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار بسیار مهم است.

درمان خانگی کرونا برای افرادی که با حداقل علائم این بیماری مواجه هستند و پزشک درمان تخصصی را برای آن‌ها ضروری نمی‌داند مفید است:

  • استراحت: این کار به افراد احساس بهتری داده و باعث تسریع بهبودی می‌شود.
  • ماندن در خانه: عدم حضور در مکان‌های عمومی و محل کار و تحصیل از جمله مواردی است که علاوه بر تسریع بهبودی، می‌تواند از گسترش بیماری در سطح جامعه هم جلوگیری کند.
  • نوشیدن مایعات بیشتر:  بدن در طی بیماری مقدار زیادی آب از دست می‌دهد. بی‌آبی می‌تواند مشکلات ناشی از کرونا را بدتر کرده و باعث عوارض جدی برای سلامتی شود.
  • تماس با پزشک: حتی در صورت داشتن علائم خفیف بهتر است با یک پزشک در تماس باشید. رعایت اقدامات توصیه شده توسط پزشک می‌تواند به بهبود سریع‌تر و پیشگیری از عوارض خوددرمانی کمک کند. بهتر است در مورد مصرف هر دارویی، حتی داروهای بدون نسخه، از راهنمایی پزشک استفاده کنید. برای تسهیل دسترسی به پزشک و عدم نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی می‌توانید از طریق سامانه حال با مجموعه‌ای از پزشکان متخصص در زمینه بیماری‌های عفونی مثل کرونا در تماس باشید. بخش مشاوره کرونای سامانه حال هم شامل گروهی از پزشکان و کارشناسان متخصص است که می‌توانند شما را در تمام ساعات شبانه روز راهنمایی کرده و راهکارهای درمانی و مراقبتی را ارائه دهند.

اگر در خانه قرنطینه هستید، توصیه می‌شود که در اتاقی جدا استراحت کرده و از کودکان و سالمندان فاصله بگیرید. در هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید. رختخواب، ظروف غذاخوری و لیوان مجزا داشته باشید و دستگیره درها، میز، صندلی و… که ممکن است دیگران بعد از شما آن‌ها را لمس کنند، ضدعفونی کنید. با توجه به این که در حـال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری شناسایی نشده است، پیشگیری از ابتلای به آن از طریق واکسیناسیون کامل و رعایت مراقبت‌های بهداشتی بهترین راه حل است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان خانگی کرونا

درمان تخصصی کرونا

اگر با علائم خفیف کووید-۱۹ به بیمارستان مراجعه کنید، پزشکان شما را به خانه می‌فرستند و توصیه می‌کنند که با کمک استراحت و مراقبت‌های خانگی درمان را ادامه دهید. اما در صورتی که علائم بیماری شدید باشد، اعضای کادر پزشکی بعد از بررسی تصمیم می‌گیرند که بیمار را بستری کنند یا خیر. معاینات و بررسی‌های لازم عبارتند از:

  • اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون از طریق پالس اکسیمتر
  • بررسی صدای تنفس بیمار از طریق معاینه ریه‌ها
  • انجام آزمایش کرونا
  • بررسی رادیوگرافی سینه یا سی تی اسکن

اگر بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، احتمالا برای جلوگیری از کم‌آبی و تزریق داروهای مورد نیاز بیمار، به او سرم وصل می‌کنند. تنفس بیمار هم در طی دوران بستری از طریق دستگاه تحت نظر خواهد بود. پزشکان ممکن است تزریق دارویی ضد ویروس به نام رمدسیویر را برای کنترل بیماری ضروری بدانند. تحقیقات نشان می‌دهند که بعضی از بیماران بعد از تزریق این دارو با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کنند. گاهی پزشکان برای رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن آن هم داروهای خاصی را تجویز می‌کنند.

داروهای مناسب درمان بیماری کرونا

رمدسیویر اولین دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که بالای ۱۲ سال دارند، مجوز استفاده اضطراری دریافت کرد. این سازمان همچنین مجوز اضطراری برای استفاده از داروهایی به نام آنتی بادی‌های مونوکلونال را هم برای درمان کووید-۱۹ صادر کرد. این داروها را می‌توان برای بیماران پرخطری که اخیرا به بیماری خفیف تا متوسط مبتلا شده‌اند استفاده کرد تا سطح ویروس در بدن آن‌ها کاهش یافته و خطر بستری شدن هم کمتر شود. آزمایش‌های بالینی زیادی برای کشف درمان‌های موثر برای کرونا انجام شده و آزمایش‌های بیشتری هم در حـال انجام هستند.

در حـال حاضر سویه اومیکرون در حـال تبدیل شدن به گونه غالب کرونا در بسیاری از کشورها است. محققان می‌کوشند تا یافته‌های قبلی خود را در زمینه درمان کرونا با اطلاعات جدید به دست آمده از تغییر رفتار ویروس مطابقت داده و روش‌های تکمیلی را برای درمان ارائه دهند. به نظر می‌رسد که اومیکرون حساسیت به انواعی از آنتی بادی‌های مونوکلوناکال ضد ویروس کرونا را کاهش داده است. با این حـال انتظار می‌رود که انواعی از آن فعالیت خود را در برابر ویروس حفظ کنند.

پزشکان می‌گویند که یک رژیم سه روزه رمدسیویر در بیماران غیر بستری، منجر به کاهش قابل توجهی در نیاز به بستری و مرگ و میر در بیماران در مقایسه با دارونما شده است. انتظار می‌رود که رمدسیویر در برابر سویه اومیکرون توانایی خود را حفظ کند.

واکسن‌های کرونا چگونه عمل می‌کنند

واکسن‌های کووید-۱۹ بدن شما را برای دفاع از خود در برابر کووید-۱۹ آماده می‌کنند و سیستم ایمنی شما را برای تشخیص کووید-۱۹ آموزش می‌دهند. آن‌ها برای کمک به شما در مبارزه با کووید-۱۹ قبل از ایجاد بیماری و برای کاهش شدت علائم شما در صورت بیماری طراحی شده‌اند. بیشتر واکسن‌ها به این شکل عمل می‌کنند و هدف از تزریق واکسن جلوگیری از بیماری‌های جدی و مرگ است.

چرا همه باید واکسن بزنند

واکسیناسیون کرونا خطر شیوع کووید-۱۹ را در جامعه کاهش می‌دهد و در صورت مواجهه با کووید-۱۹ به کاهش علائم و عوارض جانبی کووید-۱۹ کمک می‌کند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به کووید-۱۹ کمتر بیمار می‌شوند، به این معنی که واکسینه شدن بهترین راه برای محافظت از خودتان و عزیزان‌تان است.

محافظت از خود در برابر کرونا

انواع واکسن کرونا توسط CDC توصیه شده است. همچنین دریافت یک تقویت کننده در زمانی که واجد شرایط هستید مهم است. علاوه بر این، به رعایت سایر اقدامات احتیاطی مانند پیروی از دستورالعمل‌های آزمایش، پوشیدن ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی کمک می‌کند.

انواع واکسن کرونا

آیا ویروس کرونا باعث مرگ می شود

بله، کرونای شدید می تواند کشنده باشد. برای به‌روزرسانی‌های عفونت‌های کروناویروس، مرگ‌ومیرها و واکسیناسیون‌ها در سرتاسر جهان، نقشه موارد جهانی کروناویروس COVID-19 را که توسط مرکز علوم و مهندسی سیستم‌های جانز هاپکینز تهیه شده است، ببینید.

دو واکسن کووید-19 – فایزر و مدرنا – کاملاً توسط FDA تأیید شده و توصیه شده است که در پیشگیری از بیماری های جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از بسیار مؤثر است. در اکثر موارد دو واکسن mRNA از فایزر و مدرنا به دلیل خطر عوارض جانبی جدی نسبت به واکسن جانسون ترجیح داده می شوند. در ایران نیز واکسن های چینی توصیه می‌شوند.

درباره عوارض بعد از کرونا می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

دریافت یک تقویت کننده در صورت واجد شرایط بودن نیز مهم است. شما می توانید هر یک از واکسن‌های مجاز یا تایید شده را دریافت کنید.

تفاوت ویروس کرونا با سارس

سارس مخفف سندرم حاد تنفسی شدید است. در سال 2003، شیوع سارس مردم را در چندین کشور تحت تأثیر قرار داد، قبل از اینکه در سال 2004 به پایان برسد. کروناویروسی که باعث کووید 19 می‌شود مشابه همان چیزی است که باعث شیوع سارس در سال 2003 شد.

ویروس کرونا

از آنجایی که کرونا ویروس 2019 مربوط به ویروس کرونای اصلی است که باعث سارس شده است و همچنین می‌تواند باعث سندرم حاد تنفسی شود، “SARS” در نام آن وجود دارد: SARS-CoV-2. هنوز چیزهای زیادی درباره این ویروس ها ناشناخته است، اما SARS-CoV-2 سریعتر و دورتر از ویروس SARS-CoV-1 2003 گسترش می‌یابد. این احتمالاً به این دلیل است که به راحتی از فردی به فرد دیگر حتی از ناقلین بدون علامت ویروس منتقل می شود.

افرادی که بیشتر مستعد گرفتن کرونا هستند

افرادی که سن بالاتری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی ناشی از COVID-19 هستند و این خطر با افزایش سن افزایش می یابد. افرادی که شرایط پزشکی موجود دارند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری جدی باشند. برخی از شرایط پزشکی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری جدی ناشی از COVID-19 را افزایش دهند عبارتند از:

  • بیماری های جدی قلبی، مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر یا کاردیومیوپاتی
  • سرطان
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  • دیابت نوع 1 یا نوع 2
  • اضافه وزن، چاقی یا چاقی شدید
  • فشار خون بالا
  • سیگار کشیدن
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماری سلول داسی شکل یا تالاسمی
  • تضعیف سیستم ایمنی ناشی از پیوند عضو جامد یا پیوند مغز استخوان
  • بارداری (درباره علائم کرونا در بارداری می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید)
  • آسم
  • بیماری های مزمن ریه مانند فیبروز ریه یا فشار خون ریوی
  • بیماری کبد
  • زوال عقل
  • سندرم داون
  • ضعف سیستم ایمنی ناشی از پیوند مغز استخوان، HIV یا برخی داروها
  • شرایط مغز و سیستم عصبی مانند سکته مغزی
  • اختلالات مصرف مواد

این لیست کامل نیست. سایر شرایط پزشکی ممکن است خطر ابتلا به بیماری جدی ناشی از ویروس کرونا را افزایش دهد.

انواع مختلف ویروس کرونا

انواع مختلفی از این ویروس کرونا وجود دارد. مانند سایر ویروس ها، ویروس کرونا که باعث کووید 19 می شود می تواند تغییر کند (جهش یابد). جهش‌ها ممکن است مانند انواع دلتا و اومیکرون، ویروس کرونا را از فردی به فرد دیگر سریع‌تر گسترش دهد. عفونت کرونایی بیشتر می تواند منجر به بیمار شدن افراد بیشتر شود و همچنین فرصت بیشتری برای ویروس ایجاد کند تا جهش های بیشتری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: عفونت های کرونایی

انواع ویروس کرونا

پیشگیری از ویروس کرونا

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، اجتناب از قرار گرفتن در معرض ویروس است. در ادامه برخی از اقدامات پیشگیرانه روزمره‌ برای کمک به جلوگیری از گسترش بیماری‌های تنفسی توصیه می‌شود. این نکات عبارتند از:
دست‌های خود را اغلب با آب و صابون ساده بشویید. دست‌هایتان را به‌مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، به‌ویژه پس از حضور در یک مکان عمومی، یا بعد از سرفه و عطسه. اگر آب و صابون در دسترس نباشد، توصیه می‌شود از ضدعفونی‌کننده دستی که بر پایه الکل باشد، استفاده کنید. درصد الکل این ضدعفونی‌کننده باید حداقل ۶۰ درصد باشد و بهترین درصد آن، ۷۰ است.
زمانی که در کنار دیگران هستید، دهان و بینی خود را با یک پوشش پارچه‌ای صورت یا ماسک غیرجراحی بپوشانید.

اگر زمان دریافت واکسن کووید-۱۹ برای شما فرا رسیده است، آن را دریافت کنید.

تا زمانی که پایان بیماری کرونا از سوی سازمان‌های معتبر (مثل سازمان بهداشت جهانی) اعلام نشود، همچنان باید مراقبت‌های ذکر شده را انجام دهید.

اگر هم از آن دسته افرادی هستید که نگرانی‌های فراوانی درباره تزریق واکسن دارید و به خاطر ترس از وجود ویروس در بدنتان، از تزریق سرباز می‌زنید، یک راه‌حل موثر پیش روی شماست: چند روزی خودتان را قرنطینه کنید تا مطمئن شوید که با افراد ناقل یا مبتلا در ارتباط نبوده‌اید و آلوده به ویروس نیستید. اما اگر همچنان نگران و مردید، می‌توانید تست کرونا را انجام دهید تا خیالتان آسوده شود.

برای انجام تست هم نیازی نیست از خانه بیرون بروید؛ خدمت تست کرونا در منزل حال این امکان را به وجود آورده که در خانه و بدون دردسر این آزمایش را انجام دهید. به نظر می‌رسد دیگر بهانه‌ای برای واکسن‌هراسان وجود ندارد و باید هر چه سریع‌تر برای تزریق آماده شوند. اگرچه ممکن است کمی این تست دردناک باشد، اما امکان انجام آن برای کودکان نیز وجود دارد.

هنگام مثبت شدن تست کرونا چه کنیم

اگر کووید-۱۹ دارید، می‌توانید تا ۱۰ روز از زمان شروع عفونت، ویروس را به افراد دیگر منتقل کنید. اما به طور کلی سعی کنید در خانه بمانید و به مدت 5 روز از تماس با افراد دیگر خودداری کنید. اجتناب از ملاقات با افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا به مدت 10 روز، به خصوص اگر سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف باشد.

مثبت شدن تست کرونا

اگر تست کرونای کودک یا جوان 18 ساله یا کمتر از آن مثبت شد، باید سعی کنند تا 3 روز در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند. این از روز بعد از انجام آزمایش شروع می شود. برای مشاهده راه های درمان کرونا در منزل این مطلب را بخوانید.

کودکان و جوانان برای مدت کمتری نسبت به بزرگسالان به دیگران مسری می شوند. اگر حالشان خوب باشد و بعد از 3 روز دما نداشته باشند، خطر انتقال بیماری کرونا به دیگران بسیار کمتر است.

برای درمان کرونا از چه پزشکی کمک بگیریم

اگر فکر می کنید ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشید یا علائمی را تجربه کرده اید، مهم است که با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. پزشک شما می تواند بهترین روش اقدام را به شما توصیه کند و می تواند به شما در تعیین اینکه آیا نیاز به آزمایش برای ویروس دارید یا خیر کمک کند.

شما می‌توانید برای مشورت درباره علائم بیماری و روش‌های مدیریت و درمان آن از بخش مشاوره کرونا در سامانه حال استفاده کرده یا از یک متخصص عفونی آنلاین یا پزشک عمومی آنلاین راهنمایی بگیرید.

ویروس کرونا (COVID 19) یک ویروس تازه کشف شده است که باعث شیوع بیماری های تنفسی در بسیاری از نقاط جهان شده است. در حالی که هیچ درمان یا واکسن خاصی برای ویروس وجود ندارد، رعایت بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و سایر اقدامات پیشگیرانه برای کمک به جلوگیری از انتشار ویروس بسیار مهم است. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشید یا علائمی را تجربه کرده اید، مهم است که با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات