جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای بهبود عفونت کلیه چه بخوریم؟

تاریخ بروزرسانی : ۰۹ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

عفونت کلیه یک بیماری ناخوشایند و دردناک است و برای درمانش باید اقدام کرد. کلیه عضو مهمی از بدن است، اما تا زمانی که دچار بیماری یا از کار افتادن کلیه نشود، اهمیتش برای خیلی از ما روشن نیست. به همین دلیل اگر هرگونه درد و علائم دیگری دیدیم که احتمالا به کلیه مربوط است، باید آن را جدی بگیریم.

اما برای بهبود عفونت کلیه باید چه کارهایی انجام دهیم؟ این بیماری اغلب به صورت عفونت ادراری یا عفونت مثانه شروع می‌­شود و سپس گسترش می­‌یابد و می­‌تواند یک یا هر دو کلیه را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل و بیماری‌های مختلفی زمینه ساز ایجاد عفونت در کلیه­‌ها می­‌شوند. این عوامل عبارتند از دیابت، ایدز، سنگ کلیه یا عوارض جانبی ناشی از برخی داروها. حتی کرونا هم می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند. برای درمان عفونت کلیه حتما باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. اگر این بیماری بلافاصله با آنتی بیوتیک درمان شود، آسیب شدیدی به کلیه­‌ها وارد نمی‌کند. اما اگر این عفونت درمان نشده باقی بماند، یا دیر برای درمان اقدام شود، می‌تواند تشدید شده و آسیب­‌های جدی و گاهی دائمی به کلیه­‌ها وارد کند.

درصورت نیاز به مشاوره در زمینه بیماری های کلیوی میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی سامانه حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

نشانه­‌های عفونت کلیه

علائم و نشانه­‌های عفونت کلیه اغلب طی چند ساعت تا چند روز آشکار می­‌شود. ممکن است بیمار دچار احساس تب، لرز، ناراحتی و درد در ناحیه کمر و پهلوها باشد. علاوه بر این، ممکن است فرد علائمی از عفونت دستگاه ادراری مانند ورم مثانه را نیز تجربه کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • نیاز به دفع ادرار بیش از حد
  • تب
  • لرز
  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار
  • ادرار کدر و بد بو
  • وجود خون در ادرار

علاوه بر این شما می‌توانید راجع به نارسایی کلیه نیز در این مطلب بیشتر بدانید


درد کمر و پهلوها از اصلی‌ترین نشانه های عفونت کلیه
درد کمر و پهلوها، تهوع و تب و لرز از اصلی­‌ترین نشانه‌­های عفونت کلیه هستند
برای تسکین برخی علائم و بهبود سلامت کلیه ممکن است بتوانید از درمان­‌های خانگی همراه با درمان دارویی تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. برای تشخیص بیماری و بحث در مورد روش‌­های درمانی، همیشه باید در ابتدا با پزشک مشورت کنید.

بیماری پیلونفریت و این عفونت مجاری ادراری را بیشتر بشناسید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

عفونت‌­های ادراری ناخوشایند هستند، اما فوریت پزشکی تلقی نمی‌­شوند. برخی افراد تصور می­‌کنند که این مسئله در مورد عفونت کلیه هم صادق است. در صورتی که عفونت کلیه یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. بدون درمان مناسب، عفونت کلیه می­‌تواند به سرعت باعث آسیب طولانی مدت کلیه و یا زخم در این اندام باشد. به همین دلیل بی توجهی به عفونت کلیه و عدم درمان به موقع، می‌­تواند بسیار خطرناک باشد. برای بهبود عفونت کلیه حتما باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید و از خوددرمانی بپرهیزید.

درباره قرص آزیترومایسین و مبارزه با عفونت ویروسی بیشتر بدانید

درمان دارویی برای بهبود عفونت کلیه

آنتی بیوتیک­‌ها همیشه اولین خط دفاعی در برابر عفونت کلیه هستند. اگر عفونت کلیه شدید نباشد، پزشک احتمالا برای بیمار آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می­‌کند تا یک یا دو بار در روز و به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز مصرف کند. بیمار باید دوره مصرف آنتی بیوتیک را تکمیل کند، حتی اگر پس از گذشت چند روز احساس بهبود عفونت کلیه داشته باشد. بیمار باید در طول این دوره آب و مایعات فراوان مصرف کند. اگر عفونت کلیه خیلی شدید باشد، ممکن است پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تزریقی تجویز کند. در چنین شرایطی بیمار باید در بیمارستان بستری شده به صورت منظم آنتی بیوتیک دریافت کند.

درباره راه های درمان عفونت گوش کودک و داروهای آن این مطلب را مطالعه کنید

عفونت ادراری مکرر می­‌تواند احتمال خطر عفونت کلیه را افزایش دهد. با مشورت پزشک می‌توان علت بروز عفونت مکرر مجاری ادراری را یافت و از تکرار آن جلوگیری کرد. درباره قرص سفیکسیم ۴۰۰ و کاربردهای آن می‌توانید این مطلب را بخوانید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان­‌های خانگی تکمیلی

اگر عفونت کلیه خیلی شدید نبود و نیاز به آنتی بیوتیک نداشته باشد، می­‌توان از درمان‌­های خانگی برای رفع این عارضه استفاده کرد. اگر پزشک برای درمان عفونت کلیه آنتی بیوتیک تجویز کند، نمی­‌توان درمان‌­های خانگی را جایگزین آن کرد. البته مصرف داروهای خانگی برای تسکین درد و علائم بیماری کمک کننده است. هم‌چنین می­‌توان از درمان­‌های خانگی برای جلوگیری از عفونت کلیه و مجاری ادراری هم استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم­‌ترین این روش‌­ها اشاره می­‌کنیم.

درباره سونوگرافی کلیه و نحوه انجام آن در منزل بیشتر بدانید

آب فراوان بنوشید

نوشیدن آب فراوان می­‌تواند به دفع باکتری­‌ها از بدن کمک کرده و به از بین بردن سریع عفونت کمک کند. هم‌چنین آب می‌­تواند باعث پاک‌سازی کل سیستم ادراری شود. نوشیدن آب کافی در طول روز به پیشگیری از عفونت کلیه و مجاری ادراری منجر می‌­شود، بنابراین استفاده از آن یک روش آسان و ارزان برای جلوگیری از این بیماری­‌هاست. سعی کنید در طول روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید.


نوشیدن آب فراوان موثر بر بهبود عملکرد کلیه­‌و رفع عفونت
نوشیدن آب فراوان، علاوه بر بهبود عملکرد کلیه­‌ها، باعث رفع سریع­‌تر عفونت خواهد شد

آب کرن بری بنوشید

مدت‌هاست که از آب کرن بری برای درمان عفونت کلیه و مجاری ادراری استفاده می‌­شود. برخی شواهد نشان می‌­دهد که نوشیدن آب کرن بری ممکن است از ابتلای برخی افراد به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کند. بسیاری از افراد عطر و طعم شیرین آب کرن بری را به آب ساده ترجیح می‌­دهند و به آن­ها در نوشیدن مایعات بیشتر کمک می­‌کند. اما باید توجه کنید که آب کرن بری صنعتی سرشار از مواد شیرین کننده و نگهدارنده است که برای سلامتی مناسب نیست. بهتر است این نوشیدنی را به صورت خانگی تهیه و استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص ملاتونین

مصرف الکل و قهوه را محدود کنید

مهم­‌ترین نقش کلیه­‌ها، فیلتر کردن مواد مضر و مسموم است. مصرف الکل و کافئین باعث فعالیت بیشتر کلیه­‌ها می­‌شود. فعالیت بیش از حد کلیه ممکن است مانع بهبودی عفونت کلیه شود. علاوه بر این، الکل و آنتی بیوتیک­‌ها نیز نباید ترکیب شوند. به همین دلیل در طول درمان دارویی برای درمان عفونت کلیه، باید از مصرف الکل خودداری شود.

مصرف پروبیوتیک­‌ها را فراموش نکنید

پروبیوتیک­‌ها در مورد درمان عفونت­‌های کلیه بسیار اثرگذار هستند. این ماده دو مزیت بزرگ دارد:

اولین مورد این است که آن­ها به کنترل باکتری­‌های مفید بدن کمک می‌­کنند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک‌­ها می­‌توانند به کلیه­‌ها در پردازش و دفع مواد زائد کمک کنند. هرچه عملکرد کلیه‌­ها بهتر باشد، درمان عفونت کلیه سریع­‌تر و بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: غذاهای مضر برای فیبروم رحمی

ویتامین C دریافت کنید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از بافت­‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می­‌کند. آنتی اکسیدان‌­ها می­‌توانند به طور خودکار به سلامت کلیه­‌ها کمک کنند. هم چنین تحقیقی قدیمی‌­تر وجود دارد که نشان می­‌دهد ویتامین C می­‌تواند از ایجاد زخم در کلیه در اثر عفونت حاد کلیوی جلوگیری و آنزیم‌­های داخل کلیه را تقویت کند. برای تامین ویتامین C بدن می­‌توانید از مواد غذایی سرشار از آن یا مکمل‌­های خوراکی استفاده کنید. درباره تغذیه بیماران دیالیزی می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.


نوشیدن آب کرن بری از موثرترین راهکارهای رفع عفونت کلیه و مجاری ادراری
نوشیدن آب کرن بری با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، از موثرترین راهکارهای رفع عفونت کلیه و مجاری ادراری است

نوشیدن آب جعفری را امتحان کنید

آب جعفری یک ماده ادرار آور غنی از مواد مغذی است که می‌­تواند دفعات و حجم ادرار را افزایش دهد. این کار باعث دفع سریع‌­تر باکتری­‌ها از کلیه‌­ها شده و اثر آنتی بیوتیک‌­ها را افزایش می‎دهد. اگر طعم جعفری را دوست ندارید، می­‌توانید آن را با یک اسموتی از میوه‌­های طعم‌­دار مثل کرن بری یا زغال اخته مخلوط کنید تا هم طعم بهتری را تجربه کنید و هم نتیجه بهتری بگیرید.

بیشتر بخوانید: خواص عسل و دارچین

سیب و آب سیب مصرف کنید

سیب یکی از بهترین و مغذی‌­ترین میوه­‌هاست. محتوای بالای اسید آن می­‌تواند به کلیه‌­ها در حفظ اسیدیته ادرار کمک کند و مانع از رشد بیشتر باکتری­‌ها شود. خواص ضد التهابی سیب نقش مهمی در بهبود عفونت کلیه‌­ خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز 

حمام نمک اپسوم بگیرید

نمک اپسوم و آب گرم تسکین دهنده درد است. این ماده می­‌تواند اثرات جانبی مصرف آنتی بیوتیک‌­ها را کاهش دهد تا درمان عفونت کلیه را راحت‌­تر تحمل کنید. مصرف این نمک را حتی پس از رفع عفونت کلیه و تا زمان بر طرف شدن عوارض مصرف داروها استفاده کنید. درباره مصرف این نمک و اثرات آن می­‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

درباره درمان کیست کلیه بیشتر بدانید


خوردن سیب مانع از رشد باکتری در کلیه و مجاری ادرار می‌شود
خواص اسیدی سیب مانع از رشد بیشتر باکتری­‌ها در کلیه و مجاری ادراری می‌­شود

نواحی اطراف کلیه را گرم نگه دارید

گرم نگه داشتن کلیه و پهلوها یکی از راه‌­های کاهش درد و ناراحتی ناشی از عفونت کلیه‌هاست. برای این کار می­‌توانید از حوله گرم یا کیسه آب گرم استفاده کنید.

آیا مصرف سرکه سیب و جوش شیرین برای درمان عفونت کلیه موثر است؟

گرچه استفاده از سرکه سیب و جوش شیرین در برخی منابع به عنوان بهبود دهنده­‌های عفونت کلیه شناخته می­‎شود، اما هیچ مدرکی در تایید آن­ها وجود ندارد. سرکه سیب یکی از محبوب­‌ترین درمان­‌های خانگی با خاصیت ضد باکتریایی است، اما هیچ تحقیق مستندی درباره تاثیر آن بر بهبود عفونت کلیه وجود ندارد. علاوه بر این در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته، نشان داده شده که سوء استفاده از جوش شیرین باعث عدم تعادل الکترولیت­‌ها، نشانه های افسردگی یا مشکلات تنفسی شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون بارداری

حرف آخر

مواردی که ذکر شد فقط باعث تسکین و تخفیف علائم بیماری یا بهبود عفونت کلیه در موارد خفیف خواهند شد. هیچ یک از این موارد به عنوان درمان قطعی تلقی نمی­‌شوند. پس در انتخاب این روش‌­ها حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت تجویز دارو، دوره مصرف آن را کامل کنید تا اثرگذاری دارو نمایان شود. اگر وقت کافی برای مراجعه به پزشک و طرح سوالات خود را ندارید، کافیست از حال کمک بگیرید. سامانه خدمات آنلاین سلامت حال با صدها پزشک و روانشناس مجرب در تمام زمینه‌­های پزشکی و روانشناسی، آماده ارائه مشاوره آنلاین تخصصی به شماست. برای دسترسی به خدمات این سامانه می­‌توانید به وب­سایت و اپلیکیشن حال مراجعه و درخواست مشاوره خود را ثبت کنید. شما می‌­توانید مشاوره خود را در تمام ساعات و روزهای هفته و به شکل مکالمه تصویری، تلفنی و متنی انجام دهید. با حال امن و آسان مشورت کنید.

شما تجربه‌ای از ابتلا به این بیماری دارید؟ چه رژیم غذایی‌ای برای تسریع روند درمان پیش گرفتید؟

سوالات متداول

انجام چه کارهایی به بهبود عفونت کلیه کمک می‌‌کند؟

نوشیدن آب فراوان به حفظ سلامت کلیه کمک فراوانی می‌کند. سعی کنید در روز ۸ لیوان آب بنوشید. در کنار آب، مصرف آب کرن بری، آب جعفری، ویتامین‌ C، پروبیوتیک‌ها، انجام فعالیت فیزیکی، کاهش استرس و محدود کردن مصرف الکل و قهوه به بهبود این بیماری کمک می‌کند.

 

منابع

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کورش

9 ماه پیش

سلام من چند روزی هست که سمت راستم درد میکنه استفراغ واسم درد دارم چکارکنم
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید
پاسخ دهید
0

زهرا

3 سال پیش

سلام من ی مدتی هست زیر شکمم سمت راست درد میکنه و مدام هم میرم دستشویی و ادرارم هم کامل تخلیه نمیشه نمیتونم راحت بخوابم چیکار کنم؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر برای بررسی دقیق تر حتما باید با پزشک مشاوره داشته باشید
پاسخ دهید
0

Parsa

3 سال پیش

عالی
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات