جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آسیب های كمال گرایی

کمالگرایی
تاریخ بروزرسانی : ۲۴ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین
اغلب مردم از کمال گرایی به عنوان تفکری مثبت یاد مي کنند واینکه ،چه کسی نمی خواهد کامل باشد؟ با این وجود، کمال قابل دستیابی نیست. جستجو برای آن می تواند روابط را خراب کند و باعث اضطراب شدید و عدم رضایت شود. بیایید نمونه ای از اینکه چگونه کمال گرایی می تواند یک رابطه صمیمی را برای یک مادر خراب کند، مورد بررسی قرار دهیم.

آنا یک مادر 35 ساله دارای دو بچه سه و پنج ساله است. او همیشه موفق بوده و در حـال حاضر نماینده فروش املاک و مستغلات و همچنین یک همسر، مادر، خواهر، دختر، صاحب خانه و صاحب حیوان خانگی است. آنا خودش را در ظاهر خود همیشه بسیار خوب نشان داده و دوست دارد خانه خود را مرتب و منظم نگه دارد. او همچنین می خواهد همواره بدنی متناسب داشته باشد و چاق و بد هیکل نباشد .برنامه زمانبندی آنا در واقع نوعی مجازات است و او هر روز صبح 4:45 بیدار می شود و به کلاس ورزشی میرود ، استحمام می کند و در ساعت 7 به خانه بر می گردد تا به کودکانش غذا بدهد  و آنها را به مدرسه ببرد ، پی از آن او نظافت خانه را شروع میکند وپس از آن ساعت 9:30 سرکار خود حاضر می شود .این به نظر بسیار خوب است، اما او باید سر ساعت 9 سر کارخود حاضر باشد . رئیس او از دیرکرد دائمی او خوشحال نیست و شوهرش از رفتار او ناراحت است. او از او میپرسد چرا هر روز او موقعیت شغلی اش را به خطر میاندازد .آنا آن را غیر ممکن می داند که صبح به ورزش نرود، و به همان اندازه غیر ممکن است که خانه را هر روز حداقل 45 دقیقه پس از ترک بچه ها تمیز نکند. او اصرار می ورزد که خانه را مرتب و منظم کند قبل از اینکه از خانه بیرون برود و در غیر اینصورت نمی تواند در طول روز تمرکز کند.آنا به شوهرش می گوید که تقصیر او است که او هر روز دیر می کند. اگر شوهرش هر شب خانه را با او تمیز کند، او مجبور نیست که صبح ها خیلی درگیر نظافت منزل بشود . او می گوید احتمالا شوهرش در میانسالی  خود چاق و تنبل میشود و آمادگی جسمانی شوهرش برای او بسیار مهم است وهیچ راهی برای نرفتن به باشگاه ورزشی وجود ندارد.شوهر آنا احساس بسیار ناامید کننده ای دارد. آنا به ظاهر او توهین میکند  .اما او هر شب بعد از شام برای نظافت به آنا کمک می کند. او به طور مرتب به آنا
می گوید: “هیچ چیز تا به حـال بقدر کافی برای تو خوب نیست.” متاسفانه، او درست می گوید .
کمالگرایی
مردم اغلب فکر می کنند که زنان و مردان مانند مشتری آنها هستند، آنا، “زندگی کاملی” را دارد. اما هیچ کس سطح اضطراب و فداکاری هایی را متحمل می شود برای اینکه نشان دهد زندگی او ” کامل ” است را نمی بیند .آنا سرانجام توسط رئیس خود بازخواست می شود و دچار اضطراب می شود، زیرا او نمی داند چگونه می تواند به موقع سرکار برود  و همه وظایفی را که از او درخواست شده انجام دهد . او 3:30 صبح  برای تمیز کردن خانه از خواب بیدار می شود قبل از رفتن به باشگاه ورزشی ، که منجر به این می شود که احساس بسیار شدید از دست دادن کنترل خود و خستگی زیاد کند ، و به دنبال درمان آن برود.در بررسی با یک مشاور روانشناس ، آنا و مشاور منشاء کمال گرایی او را بررسی کردند. که شامل یک فرد کمال گرا و یک مادر مضطرب بود که اضطراب او به نقطه ای از آگورافوبیا منتهی می شد. آنا در زمان کودکی یاد گرفته بود که داشتن یک خانه بی نقص و به دنبال آن جسمی کامل از اهمیت اساسی برخوردار است .به عنوان یک زن جوانتر، قبل از اینکه او یک خانواده داشته باشد، آنا می توانست همه توپها را در هوا نگه دارد و با بازخورد مثبت دیگران مواجه میشد که “بدون زحمت” او همه چیز را با هم می تواند حفظ کند . اما پس از بچه دار شدن ، برخی از توپ ها شروع به افتادن کردند. درمان او  شامل تمرکز شدید بر پذیرش فردی ، تاثیرگذاری بر ذهن  و یادگیری این نکته شد که مهربانی و عطوفت (برای خود و همسر و فرزندانش) بر زندگی “کامل” اولویت دارد .اگر داستان آنا برای شما مصداق دارد، به یک مشاور روانشناس مراجعه کنید. داستان آنا نشان می دهد هیچ کس نمی تواند کامل باشد. کمال گرائی اغلب باعث رشد اضطراب می شود . این می تواند همه چیز را در مسیر خود، از جمله روابط با دیگران، فرصت های شغل و شادی را از بین ببرد. 
تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.

تصویر خدمات اقساطی

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حامد

5 سال پیش

ارتباط با ادم های کمالگرا خیلی سخته واسم کاش راجع به این موضوع هم مطلبی بذارید
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

بله دوست من، در موارد بسیاری این افراد هم خودشان اذیت می شوند و هم دیگران را ناخواسته اذیت می کنند. حتما به این موضوع هم خواهیم پرداخت.سایت ما را دنبال کنید. از حسن توجه شما سپاسگزاریم.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات