جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۲۰ نشانه وخیم شدن روابط

نشانه های وخیم شدن رابطه
تاریخ بروزرسانی : ۰۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

روابط، هسته اصلی مهم‌ترین کارهایی هستند که ما به عنوان یک انسان انجام می‌دهیم. در واقع روابط نحوه مشارکت‌ با خانواده‌ها، سازمان‌ها و جوامع را تشکیل می‌دهند. همه روابط شخصی و حرفه‌ای، فراز و نشیب‌هایی را تجربه می‌کنند. گاهی در طول یک رابطه آنقدر همه‌ چیز خوب است که حس می‌کنید حتی می‌توانید ذهن یکدیگر را بخوانید. اما گاهی هم با دوره‌هایی چالش برانگیز مواجه می‌شوید که به نظر می‌رسد کیلومترها از هم فاصله دارید! هر رابطه سالمی هم در مواقعی با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شود.

یک رابطه مانند یک شغل است که تلاش برای حفظ و ماندن در آن، باید بیشتر از تلاش برای دستیابی به شغل باشد. نکته مهم این است که باید به تغییرات رابطه آگاه باشید و بدانید خط قرمزها کجا هستند. مطالعه این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا با ۲۰ نشانه‌ وخیم شدن روابط آشنا شوید. در پایان این مقاله از نشانه‌های آشکار و پنهان در هم پیچیده شدن تناسب روابط آگاه خواهید شد و می‌توانید از تشدید وضعیت و پیشرفت وخامت اوضاع جلوگیری کرده و مشکلات به وجود آمده در رابطه را درمان کنید. اگر برای سر و سامان دادن وضعیت رابطه خود به مشاوره تخصصی و حرفه‌ای نیاز دارید، می‌توانید از مشاوران سامانه حال کمک بگیرید.



تصویر خدمات اقساطی

نشانه‌های وخیم شدن روابط

باید به شما بگوییم که قطعا هیچ رابطه‌ای یک شبه به پایان نمی‌رسد. این یک وضعیت تدریجی و پلکانی است که گاهی ممکن است ماه‌ها و سال‌ها تداوم داشته باشد. اما در طول این زمان، کم کم نشانه‌هایی آشکار می‌شوند که به افراد هشدار می‌دهند این رابطه در حـال تخریب است! طبیعتا این نشانه‌ها بسته به وضعیت زوجین می‌توانند متفاوت باشند. ما در این بخش شما را با مهم‌ترین نشانه‌های وخیم شدن روابط آشنا خواهیم کرد.

از بین رفتن احترام متقابل

احترام متقابل سنگ بنای همه روابط موفق است. اگر از شریک زندگی خود بی احترامی می‌بینید و یا نسبت به او رفتاری توام با بی احترامی دارید، قطعا مشکلی اساسی در رابطه شما وجود دارد. توجه به اصل احترام موضوعی است که زوج‌ها باید از ابتدای رابطه بر آن تمرکز کرده و حدود احترام و بی احترامی را در رابطه خود مشخص کنند.

وقت گذرانی بیش از حد با دیگران

یکی از جدی‌ترین نشانه‌های آسیب یک رابطه وقت گذارنی زیاد با دیگران است. ممکن است زمانی به خود بیایید و متوجه شوید که زمان بسیار کمی را به ارتباط با شریک زندگی اختصاص داده و بیشتر وقت خود را صرف ارتباط با خانواده و دوستان می‌کنید. در واقع شما انرژی و زمان بیشتری را صرف سایر روابط حاضر در حلقه درونی خود کرده‌اید! این وضعیت اغلب به دلیل کاهش احساس نزدیکی به شریک زندگی و فاصله گرفتن آن‌ها از علایق مشترک و خواسته‌های مشابه است.

نشانه های وخیم شدن روابط

بی احترامی و از بین رفتن حد و مرزها در یک رابطه از اصلی‌ترین نشانه‌های وخیم شدن رابطه است

موافق بودن با هم در همه چیز

این ممکن است یک وضعیت خوب و ایده‌آل به نظر برسد: زندگی بدون بحث و جدل! اما فراموش نکنید که موافق بودن بی چون و چرا در همه مسائل رابطه نشان می‌دهد که حداقل یکی از طرفین تلاش کافی برای بهبود رابطه ندارد. یک رابطه سالم نیاز به بحث دارد! منظور از بحث و جدل، دعوا و مرافعه نیست؛ اما برای ساختن رابطه موفق باید در بیشتر موارد با هم بحث و مذاکره کنید. زمانی که یکی از طرفین رابطه یا هر دو به طرز معناداری نسبت به مسائل رابطه بی‌تفاوت باشند، در واقع آن را قابل بحث و اصلاح نمی‌دانند. گرچه توافق زوجین عالی بوده و نشان از همگامی کامل آن‌ها دارد؛ اما بی‌تفاوتی دائمی و همیشگی احتمالا نشان دهنده این است که یکی از آن‌ها از بحث کردن برای ماندن در رابطه و ساختن آن دست کشیده است.

کاهش یا فقدان صداقت

دروغ گفتن گاه به گاه قابل بخشش است و در بعضی مواقع، بسته به موقعیت اخلاقی موجود می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدن رابطه کمک کند. اما دروغ گفتن در مورد مسائل جدی زندگی و تکرار بیش از حد آن قطعا به نابودی رابطه منجر می‌شود. زمانی که در موقعیت دروغ‌گویی قرار می‌گیرید از خود بپرسید که این دروغ چه کارکردی دارد؟ آیا توهم ایجاد شایستگی در برخی از زمینه‌ها باعث اعتماد به نفس می‌شود؟ این اعتماد به نفس کاذب چقدر به پیشرفت رابطه کمک می‌کند؟ وقتی دلیل آن را مورد بررسی قرار دهید، بهتر می‌توانید راه‌های دیگری برای جبران خودداری از دروغ‌گویی پیدا کنید.

بیشتر بدانید: تله بی اعتمادی را بشناسید و درمان کنید.

نبودن شریک زندگی در اولویت

وقتی شریک زندگی شما ترفیع می‌گیرد، مشتری بزرگی را از دست می‌دهد یا در یک مسابقه برنده می‌شود، اولین کسی که به او می‌گوید چه کسی است؟ اگر هر کسی غیر از شما- مثل یکی از اعضای خانواده، دوستان یا همکاران- زودتر از همه از اخبار خوب و بد شریک زندگیتان با خبر می‌شود، احتمالا شما از اولویت او خارج شده‌اید. در واقع او دیگر شما را به عنوان معتمد اصلی و نزدیک‌ترین دوست خود نمی‌بیند. کم کم و با پیشرفت این موضوع، چنین رابطه‌ای به پیوند نزدیک‌تر با دیگران و ضعف ارتباط با شریک زندگی منجر می‌شود.

بی اعتمادی

خیانت یا عملی که به عنوان یک خیانت تلقی می‌شود می‌تواند یک رابطه را به طور کامل از بین ببرد. در زمان مواجهه با خیانت به این فکر کنید که این کار چقدر موجه بوده است؟ آیا چیز قابل بخششی وجود دارد؟ درباره علل از بین رفتن اعتماد بین خودتان کند و کاو کنید و ریشه‌های آن را بیابید.

نیاز به تکرار

این که شریک زندگی شما دائما مجبور به تکرار همه چیز باشد، اغلب نشانه این است که علاقه و اشتیاق شما در دیدن و شنیدن او در حـال کاهش است. در واقع این طور به نظر می‌رسد که شما به شریک زندگی خود توجه کافی نکرده و به آن‌چه می‌گوید یا انجام می‌دهد اهمیت نمی‌دهید. اگر متوجه شدید که اغلب این کار را انجام می‌دهید یا احساس کردید که باید همیشه مسائل خودتان را تکرار کنید، ممکن است نشانه این باشد که یکی از شما دیگر با این رابطه موافق نیستید.

اختلال کم توجهی در کودکان و بزرگسالان را بشناسید

خودداری از انجام فعالیت‌های مشترک

احتمالا هر زوجی برنامه یا عاداتی دارند که به روتین زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود؛ مثلا در زمان خاصی با هم یک برنامه تلویزیونی را تماشا کرده یا در یک روز و ساعت مشخص به خرید می‌روند. زمانی که یکی از آن‌ها از حضور در برنامه‌های همیشگی کنار کشیده یا شروع به انجام تنهایی آن‌ها می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از وخیم شدن رابطه باشد.

مهم ترین نشانه های وخیم شدن رابطه

خودداری از انجام کارهایی که قبلا به صورت مشترک با همسر خود انجام می‌دادید یک نشانه از آسیب رابطه است

بی‌توجهی به بهبود رابطه

کمک گرفتن از مشاوران متخصص برای بهبود رابطه، فعالیتی است که زوج‌های علاقه‌مند به حفظ رابطه به دنبال آن هستند. اگر روند درمان خوب پیش نمی‌رود یا شریک زندگی شما از ادامه حضور در جلسات مشاوره پا پس کشیده است، می‌تواند نشانه‌ای از تخریب رابطه و ناامیدی از درست شدن آن باشد. در واقع می‌توان گفت نارضایتی در رابطه و بی‌توجهی به علائم هشدار تخریب آن -بدون توجه به دریافت کمک- رابطه را از مسیر درست آن خارج خواهد کرد.

بی‌علاقه شدن به حضور در خانه

یک رابطه به هم ریخته می‌تواند باعث شود که افراد بیش از حد معمول بیرون بمانند تا از تعامل و گفت‌و‌گو با شریک زندگی خود خودداری کنند. اگر شما و شریک زندگیتان با هم زندگی می‌کنید، اما همیشه به دنبال بهانه‌ای برای بیرون ماندن هستید، ممکن است از این واقعیت اجتناب کنید که رابطه شما در خطر است! این مسئله را دست کم نگیرید. معنای احتمالی پشت این رفتار ممکن است این باشد که رابطه در حـال وخیم شدن است و شما آماده رویارویی و درک آن نیستید.

احساس تنهایی در کنار هم

احساس می‌کنید بیش از حد تنها هستید، حتی زمانی زمانی که با شریک زندگی خود وقت می‌گذرانید؟ این می‌تواند بزرگ‌ترین نشانه وخامت حـال رابطه باشد! این زوج‌ها از نظر جسمی با هم هستند، اما از نظر احساسی تنها بوده و انگار با شریک زندگی خود قطع رابطه کرده‌اند. این یک نشانه خاموش اما جدی است که رابطه را به سوی فروپاشی می‌برد؛ مگر این که کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

وقت گذرانی بیشتر با فرزندان به جای شریک زندگی

اگر حس می‌کنید که زمان زیادی را برای وقت گذرانی با فرزندان به جای همسر خود صرف می‌کنید، این می‌تواند نشانه‌ای خاموش از تلاش برای خروج از رابطه باشد. البته این موضوع گاهی به این دلیل است که والد دیگر مشغله زیادی داشته و نمی‌تواند با بچه‌ها وقت بگذراند؛ اما گاهی نشانه این است که والد دیگر تلاش می‌کند تا نقش یک پدر یا مادر مجرد را ارزیابی و آزمایش کند.

تغییر رابطه جنسی

تغییرات در حـال و هوای اتاق خواب همیشه به معنی آسیب رابطه نیست؛ اما در ترکیب با عوامل دیگر می‌تواند به این معنی باشد که چیزی در رابطه درست کار نمی‌کند! گاهی زوج‌ها تمایل به رابطه را از دست داده و حتی از فکر به آن واهمه دارند؛ چون رابطه جنسی بسیار فراتر از یک رابطه فیزیکی است. وقتی حـال و هوای رابطه از حالت عاشقانه خارج می‌شود، زوج‌ها حس می‌کنند که دیگر از نظر روحی هماهنگ نیستند و عملا به دو هم اتاقی تبدیل شده‌اند! این وضعیت را می‌توان به خوبی از شور و اشتیاق حین بوسیدن یا نوازش کردن هم دریافت. اگر تلاش می‌کنید تا این کارها را به سرعت انجام دهید و به دنبال احساس خوب یا لذت بردن از آن نیستید، احتمالا رابطه شما در حـال تخریب است. در صورت نیاز به مشورت با یک مشاور میتوانید از خدمات سکس تراپیست انلاین سامانه حال استفاده کنید.

تغییرات وزن

تغییرات وزن یعنی بالا و پایین رفتن بیش از حد انتظار آن، معمولا نشانه وجود یک مشکل یا اختلال عاطفی در فرد است. اگر متوجه شدید که لباس‌هایتان دیگر اندازه شما نیستند، باید بعد از بررسی سلامت عمومی، صادقانه خود و رابطه‌تان را مورد ارزیابی قرار دهید.

نشانه‌ های وخامت رابطه

تغییرات منفی در اشتیاق و عملکرد جنسی زوج‌ها معمولا نشان دهنده این است که رابطه به خوبی پیش نمی‌رود

بی‌حوصلگی در همه زمینه‌ها

احتمالا فرد به تدریج نه تنها از رابطه، بلکه از همه چیز خسته می‌شود. بسیاری از افراد کسالت را به عنوان یکی از نشانه‌های آشکار اختلال و وخیم شدن رابطه توصیف می‌کنند. اگر نه تنها از شریک زندگی خود، بلکه به طور کلی در زندگی خسته و ناامید هستید، ممکن است به معنی این باشد که رابطه شما به درستی پیش نمی‌رود یا در رابطه مناسبی قرار ندارید! اگر اغلب احساس می‌کنید زمانی که در اجتماع هستید، چیزی برای گفتن یا تعامل با دیگران ندارید، ممکن است نشانه این باشد که از زندگی فعلی خود لذت کافی نمی‌برید.

تلاش برای دور ماندن از هم

زمانی رابطه رو به وخامت می‌گذارد که متوجه می‌شوید به ندرت زمانی را برای وقت‌ گذرانی دو نفره با هم دارید. لازم است که زوج‌ها زمانی را -در طول روز یا هفته- برای تنها بودن، بدون حضور هیچ فرد دیگری حتی فرزندانشان داشته باشند. اگر متوجه شدید که مدت‌هاست از قرار گرفتن در چنین موقعیتی سر باز زده و به جای آن با دوستان خود وقت می‌گذرانید یا فعالیت‌های انفرادی انجام می‌دهید، زنگ هشدار رابطه به صدا در آمده است. تداوم چنین رابطه‌ای ممکن است به دلیل شرایط خاص مثل پرهیز از آسیب دیدن فرزندان باشد، اما یک رابطه اجباری است نه از روی میل و اشتیاق.

تمرکز بر نقاط ضعف شریک زندگی

وقتی عاشق کسی هستید، خوبی‌ها و نقاط ضعف او بیشتر از بدی‌ها به چشم شما می‌آیند. اگر ویژگی‌های مثبت شریک زندگیتان به تدریج از نظر شما محو شوند و بیشتر بر نکات منفی ظاهر یا شخصیت او توجه کنید، این می‌تواند نشانه‌ای از به هم خوردن وضعیت رابطه باشد. گاهی ممکن است خودتان متوجه نباشید که چقدر بر ویژگی‌های منفی شریک زندگیتان متمرکز هستید! اما معمولا در چنین شرایطی بیشتر از قبل به صحبت درباره معایب او پیش دیگران می‌پردازید. زمانی که وقت زیادی را صرف این کار در مقابل دیگران می‌کنید، احتمالا رابطه شما بسیار وخیم شده است.

صحبت نکردن درباره آینده

زمانی که زوج‌ها در گیر و دار عشق هستند، با شور و شوق زیادی از آینده صحبت می‌کنند. آن‌ها مرتبا درباره چیزهایی مانند آینده شغلی، محل زندگی در آینده و بچه داشتن یا نداشتن با هم حرف می‌زنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نگاه به آینده مشترک یک نشانه حیاتی رابطه است. وقتی صحبت و برنامه‌ریزی درباره آینده کم و کمتر می‌شود، این می‌تواند نشانه‌ای از آسیب اساسی بنیان رابطه باشد.

مشارکت بیشتر در قرارهای گروهی

این یکی از ظریف‌ترین نشانه‌های وخیم شدن رابطه است. شرکت در قرارهای گروهی به قیمت از دست دادن فرصت‌های دو نفره سطح خطرناکی از فاصله عاطفی را نشان می‌دهد. این وضعیت می‌تواند به این معنی باشد که شما یا شریک زندگیتان می‌خواهید از رابطه خارج شوید. اگر چه بیرون رفتن با زوج‌های دیگر می‌تواند فعالیتی سرگرم کننده و سازنده باشد، اما جایگزینی کامل آن نشانه مناسبی برای پیشرفت رابطه نیست.

تحقیر یکدیگر

تحقیر کردن شریک زندگی را به عنوان جدی‌ترین و احتمالا آخرین نشانه وخیم شدن یک رابطه در نظر می‌گیرند. هنگامی که یک رابطه به این مرحله می‌رسد، شانس بقای کمی داشته و به احتمال بسیار زیاد در شرف نابودی است. تحقیر کردن شریک زندگی اغلب راهی برای انتقال احساسات ناخواسته و ناپسند به بیرون است که از مدت‌ها قبل انباشته شده‌اند. اگر زوج‌ها نسبت به رابطه و خط قرمزهای آن آگاه باشند، می‌توانند از رسیدن به این مرحله جلوگیری کرده و رابطه موجود را تا حد امکان حفظ کنند.

علائم وخیم شدن رابطه

گاهی زوج‌های دارای رابطه آسیب دیده از قرارهای گروهی بیشتر از قرارهای دو نفره لذت می‌برند

حرف آخر

زندگی انسان مجموعه‌ای از روابط گوناگون و پیچیده است. اما موفقیت در ساختن و حفظ یک رابطه عاطفی سالم می‌تواند بر سایر روابط فرد هم اثر مثبت داشته باشد. فکر کردن به چگونگی کارکرد رابطه و توسعه آن، چیزی است که زوج‌ها باید حتما به آن توجه کنند. گاهی ممکن است نیاز به تغییر یا اصلاحاتی در رابطه وجود داشته باشد. بی‌توجهی به این کار می‌تواند به تدریج و گاهی نامحسوس، کیفیت رابطه را تحت تاثیر قرار داده و اوضاع را به سمت وخیم شدن پیش ببرد. شناخت نشانه‌های وخیم شدن رابطه از اصول اساسی است که برای داشتن یک رابطه موفق ضروری به نظر می‌رسد. اگر فکر می‌کنید که در زندگی مشترک خود گرفتار آسیب‌ها یا خلاء‌هایی هستید و نیاز به شناخت بیشتر وضعیت دارید، می‌توانید از مشاوران حاضر در سامانه حال کمک بگیرید. آیا شما نشانه‌های دیگری از وخیم شدن روابط را می‌شناسید؟

 

سوالات متداول

رابطه به بن‌بست رسیده چیست؟

چنین رابطه‌ای را می‌توان به سادگی به عنوان رابطه‌ای درک کرد که نمی‌تواند رو به جلو حرکت کند. در این رابطه مجموعه‌ای از مسائل وجود دارد که باعث می‌شود زوج‌ها نتوانند آینده مشترکی را متصور شوند.

نشانه‌های یک رابطه رو به شکست چیست؟

زمانی که اهداف زوجین با هم همسو نیست و اعتماد بین آن‌ها از بین رفته، احتمالا رابطه در حـال فروپاشی است. در این شرایط ارتباط عاطفی به حداقل رسیده و صمیمت فیزیکی و توافق بین آن‌ها جریان ندارد.

نشانه‌های مشکلات روابط چیست؟

در این شرایط طرفین زمان کمی را به هم اختصاص داده و بحث‌ها بیشتر به رنجش منجر می‌شود تا تعامل. ارتباط موجود حداقلی و منفی است و نقاط ضعف بیشتر از ویژگی‌های مثبت موجود به چشم می‌آیند.

چه چیزی باعث خراب شدن رابطه می‌شود؟

عدم اعتماد، فقدان همدلی و تعهد از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن یک رابطه هستند. بروز این تغییرات در ارتباطات منجر به وخامت رابطه شده و دلیل اصلی فروپاشیده شدن بسیاری از روابط است.

برای نجات یک رابطه آسیب‌دیده چه باید کرد؟

درک درست از مشکلاتی که در رابطه وجود دارد، اولین گام نجات‌بخش است. در این شرایط لازم است که زوج‌ها با کمک گرفتن از مشاوران خانواده، متخصصان روانشناس یا روانپزشک در زمینه شناخت بیشتر رابطه و حل مشکلات تلاش کنند.


منابع

psychologytoday.com

inc.com

bestlifeonline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مهراب ۰۹۹۲۴۸۷۰۸۶۳

5 ماه پیش

سلام ۱۱ ساله با خانمی رابطه دارم .۲ سال اول تمام مخارج زندگی من ذا ایشان دادن و ۹سال بقیه را هم بنده وضعیتم بهتر شد و خودم تمام مخارج را دادم تا الان حتی کمک کردم گواهینامه گرفت وبراش ماشین خریدم و ماهیانه بین ۶تا ۱۲میلیون پول بهش میدم متاسفانه مدتی هستش که به من خیلی فحاشی میکنه بی ارزش و بی احترامم میکنه و درماه ۲ بار و هر بار دو سه ساعت بیشتر پیش من نمیاد . توی همه مسائل خودش رو درجه یک و من رو یه ادم هرزه و بی ارزش میدونه و منت اون ۲ سال اول رو هر روز سر من میذاره. و اگر من یک کلمه بهش بگم خوب منم فلان کار را برات کردم شدیدا فحاشی وقهر و.... میخام کات کنم و نمیتونم چون هیچ کسی را ندارم نه پدر ومادر نه خاهر و برادر وتنهام وقتی قهر میکنه تا روزی که اشتی کنه حتی سرکار هم نمیتونم برم غذا نمیتونم بخورم و.....چکار باید بکنم دارم به انتحار خودکشی فکر میکنم .حتی این اواخر براش پول که میریختم بجای تشکر بهم فحش میداد میگفت پولت تو‌سرت بخوره تو گدایی فکر میکنی ۱۰ میلیون پول هستش که برای من میریزی و...من۳۹وخانم ۴۳سال
پاسخ دهید
0

تیم تحریریه

5 ماه پیش

باید حتما با مشاور خانواده گفتگو کنید
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات