جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بعد از دعوا با همسر چه کنیم؟

آشتي-بعد-از-دعوا
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

دعوا کردن زوج‌ها اتفاق عجیبی نیست. هر قدر همسرتان را دوست داشته باشید و رابطه‌تان گرم باشد، باز هم اختلاف نظر و بعد داد و دعوا پیش می‌آید. دعوا کردن با همسر می‌تواند باعث محکم شدن رابطه یا دور شدن آدم‌ها از همدیگر بشود. آن‌چه مهم به‌نظر می‌رسد، رفتار زن و شوهرها بعد از دعواست. دلخوری‌ها را می‌شود به فرصتی برای ترمیم رابطه تبدیل کرد. ببینیم بعد از دعوا با همسر باید چه کار کنیم تا رابطه‌مان در درازمدت آسیب نبیند.

۱– نگذارید دلخوری طولانی شود:

شاید وسوسه شوید دعوا را کش بدهید تا طرف مقابل از شما عذرخواهی کند.
اما درواقع طولانی شدن ناراحتی‌ها باعث خوشحالی هیچ‌کدام از شما نخواهد شد. بهترین کار ممکن این است که در اولین فرصت به ناراحتی‌ها پایان بدهید.

۲– وانمود نکنید اتفاقی نیفتاده است:

وقتی صبح روز بعد وانمود کنید همه چیز در روال طبیعی خودش درجریان است و اشاره‌ای به جنگ و دعوای روز قبل نکنید،‌ مشکل را حل نکرده‌اید.

۳– قهر نکنید:

سکوت شما چیزی را جبران نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود ناراحتی‌ها ادامه پیدا کند و بیشتر شود. بهتر است بعد از دعوا روی زخم یکدیگر نمک نپاشید. اگر کودکی در خانه باشد، اوضاع بدتر هم می‌شود. سردی بین پدر و مادر حس ناامنی و گناه به کودک می‌دهد و او تصور می‌کند کار بدی کرده است.

۴– عذرخواهی کنید:

این تصور که معذرت خواستن یعنی شما مقصرید، درست نیست. وقتی معذرت می‌خواهید یعنی می‌دانید که احساسات طرف مقابل را جریحه‌دار کرده‌اید. عذرخواهی کردن یعنی مسوولیت خودتان را در دعوایی که اتفاق افتاده، پذیرفته‌اید. برای نمونه می‌توانید بگویید: «متاسفم که داد زدم. حتما ناراحت شده‌ای و حس کردی به شما بی‌احترامی می‌کنم. از این‌که سرت داد زدم حس بدی دارم و معذرت می‌خواهم.»

۵– فاصله بگیرید:

اگر بخواهید بی‌درنگ درباره‌ی مشکلی که پیش آمده حرف بزنید، ممکن است دعوا ادامه پیدا کند. بعد از دعوا با همسر اجازه بدهید طرف مقابل کمی با خودش خلوت کند. اگر همسرتان بگوید می‌خواهد کمی تنها باشد، به احساس او احترام بگذارید و به خودتان نگیرید. لازم است شما هم روی احساس‌ها و فکرهایی که دارید، تمرکز کنید. چای بنوشید، دراز بکشید، مجله ورق بزنید و در آرامش فکر کنید. درباره دعوای زن و شوهر و راه های حل آن در این مطلب بیشتر اطلاعات بدست آورید.

دعوا-زن-و-شوهر

۶– مسوولیت خودتان را بپذیرید:

دعوا بر سر هر موضوعی که باشد، شما هم یکی از طرف‌های بحث بوده‌اید. اشتباه‌های خودتان را بپذیرید. برای مثال ممکن است بگویید: «من قبل از این‌که به شما گوش کنم، پیش‌‌داوری کردم. شنونده‌ی خوبی نبودم و این تقصیر من است.» اگر مدام از خودتان دفاع کنید، دعوا هم ادامه پیدا می‌کند.

درباره دعوای زن و شوهر و راهکارهای آن بیشتر بدانید

۷– توهین نکنید:

مشکلات قدیمی را وسط نکشید و داد و فریاد راه نیندازید. سعی نکنید تندترین انتقادها و حرف‌هایی را که گوشه‌ی دل‌تان مانده بود، مطرح کنید.

۸– محکم شدن رابطه مهم‌تر از این‌ است که حق با چه کسی بوده:

به حرف‌های همسرتان گوش دهید و فقط بر درک مشکل تمرکز کنید. برای مثال می‌شود گفت: «من می‌دانم این موضوع از دید خودم چگونه است، اما حرف شما را درک نمی‌کنم. ممکن است بیشتر درمورد نظر و احساست توضیح بدهی؟» فراموش نکنید هر دو نفر شما در یک تیم هستید. قرار نیست بار تقصیر بر گردن یک نفر بیفتد. دو نفری باید به راه حل برسید. خوب است نقطه‌ی مشترکی پیدا کنید که هر دو آن‌را قبول دارید. همین نقطه‌ی شروعی برای حل مشکل است.

۹– ببخشید:

بعد از دعوا با همسر، و بعد از این‌که درباره‌ی احساس و مشکلات حرف زدید، وقتش رسیده او را ببخشید. کینه به دل نگیرید. می‌توانید یادداشتی بنویسید و بگویید که هر چه شده، دیگر گذشته و شما او را بخشیده‌اید.

۱۰– جبران کنید:

اگر همسرتان سعی دارد دعوا را جبران کند، شما هم در همان مسیر حرکت کنید. هیچ‌کدام از شما کامل و بدون عیب نیستید و قرار است رابطه‌تان را ترمیم کنید. زباله‌ها را بیرون ببرید، از سوپرمارکت جنس‌های موردنیاز خانه را بخرید، ظرف‌ها را بشویید، یا هر کار دیگری که کمک به همسرتان تلقی می‌شود.

۱۱– مهربان باشید:

که خشم‌ فرونشسته و درباره‌ی بحث و دعوا حرف زده‌اید، وقتش رسیده کمی مهربان باشید. برای شام دونفره، رفتن به موزه، دوچرخه‌سواری یا هر چه دوست دارید، برنامه‌ریزی کنید. ممکن است برای همسرتان یک جلسه ماساژ رزرو کنید یا هدیه‌ی کوچکی بخرید.

۱۲– کمک بگیرید:

گاهی مشکل حل نمی‌شود و بعد از چند روز مثل زخمی کهنه سر باز می‌کند. اگر شما و همسرتان نتوانستید راه‌حلی برای مشکلات پیدا کنید و بحث و دعوا ادامه پیدا کرد، لازم است سری به مشاور بزنید. کمک گرفتن نشانه‌ی قوی بودن و اراده‌ی شما برای حل کردن مشکلات است.

بیشتر بخوانید: چطور از دعوا در رابطه عاطفی جلوگیری کنیم؟

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.

 

تصویر خدمات اقساطی

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ناشناس

3 ماه پیش

به شخصه فک میکنم از اونام که ممکنه در آینده زیاد با شوهرم جر و بحث و کل کل کنم البته عصبانیتمم لحظه ای یعنی اگه ببخشید می بخشم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر البته که تا وقتی در جریان زندگی قرار نداشته باشید نمیشه نظر قطعی داد ولی خب مشاوره های قبل ازدواج به شناخت بهتر خودتون و طرف مقابل و اختلافات احتمالی خیلی کمک میکنه.
پاسخ دهید
0

امین

7 ماه پیش

سلام دوستان من ۶سال پیش با همسرم آشنا شدم و اون از من ۴سال بزرگ تر هست از روز آشنیایمون فقط ۲ماه خوب پیش رفت بعد دعوا اختلاف و... خلاصه چون هم دیگرو دوست داشتیم نمیتونستیم از هم دور شیم یروز بهم گفت تو اختلال خود شیفتگیداری به من زور میگی از این حرفا رفتیم پیشه روانشناس خیلی معذرت میخوام فقط میخواست وقت تموم شه پول بگیره بنده هر چه قدر از خصوصیاتش گفتم هیچی نفهمید خلاصه یه روز بهم میگفت که تو الکل مصرف میکنی فلانی یروز بهم میگفت تو تنوع طلبی ،یه روز بهم میگفت تو مریضی مشکل اعصاب داری ولی من از رفتارش خسته شده بودم دیگه هیچی واسم مهم نبود فقط میتونستم عرق بخورمو خودمو شاد کنم بعضی وقتا که زود میخوابید یا حرف نمیزدیم خوش حال میشدم که رفت بخوابه خلاصه اینو اینجا نوشتم که بگم حرفمو اصلا گوش نمیداد دعوا دعوا همش بحث بود بد یه روزی خودش فهمید که اختلال (بیش فعالی )(ADHD) حتما باید تحقیق کنی که بفهمی چیه این همه اینجا کلمه نوشتم که بتونم به چن نفر کمک کنم تا اختلالات ذهنی رو تو گوگل سرچ کنن شاید چن نفر بعد این متن بنده بتونن یه زندگی آرومی داشته باشن الان از وقتی رفته پیشه روان پزشک شاید باورتون نشه همون آدمی که میگفتم فلان کارو انجام بده یا مثلا چایی بیار باهام بحث میکرد یا یجوری میپیچوند الان بهم میگه چشم خیلی خوب شدیم ۱ساله ازدواج کردیم امیدوارم همه خوشبخت شن انشاالله که این کامنت به درد بخوره ممنون
پاسخ دهید
2

7 ماه پیش

دعوا زن وشوهر
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات