جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چطور می‌توانیم سوزاک را درمان کنیم؟

سوزاک
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان سوزاک احتمالا برای شما هم یک سوال بزرگ است زیرا سوزاک یکی از بیماری‌هایی شایع و شناخته شده قابل انتقال از طریق تماس جنسی (STI) است و به همین دلیل احتمالا اسم آن را نیز زیاد شنیده‌اید. اما چقدر درباره آن می‌دانید؟ به نظر شما سوزاک چیست و چرا به وجود می‌آید؟

این بیماری که یک عفونت باکتریایی شایع است، هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود؛ اما علائم آن‌ها ممکن است در زنان کمی متفاوت از مردان باشد. بیشتر افراد مبتلا به آن، علائم دائم ندارند. پزشکان معمولا مصرف یک یا چند دوره آنتی بیوتیک را برای این بیماران تجویز می‌کنند. هرچه تشخیص و درمان بیماری سریع‌تر باشد، از بروز مشکلات طولانی مدت که ممکن است به دنبال آن به وجود آید، جلوگیری می‌شود. برای طرح سوالات خود در این زمینه از دکتر اورولوژی آنلاین ویزیت بگیرید و به صورت آنلاین گفتگو کنید

احتمال ابتلای افرادی که برای مدت طولانی با یک شریک جنسی در رابطه هستند، بسیار کم است. به نظر می‌رسد افراد جوان، کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند، کسانی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند و افرادی که در حـال حاضر به بیماری‌های مقاربتی دیگری دچارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سوزاک قرار دارند. احتمالا بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری، نداشتن تماس جنسی با افراد ناشناس و استفاده از کاندوم زنانه و یا کاندوم مردانه در رابطه جنسی است.


تصویر خدمات اقساطی

بیماری سوزاک

بیماری سوزاک یکی از شایع‌ترین عفونت‌های جنسی به ویژه در نوجوانان و جوانان است. باکتری عامل این بیماری (Neisseria gonorrhoeae) در مایع منی و ترشحات پیش از آن و در مایعات واژن موجود است و از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی به آسانی منتقل می‌شود. این باکتری‌ها نمی‌توانند در خارج بدن انسان برای مدت طولانی زنده بمانند. عفونت ناشی از آن قادر است آلت تناسلی مردان، واژن، مقعد، دهان، گلو، دهانه رحم، مجاری ادراری، راست روده و گاهی چشم را هم آلوده کند. علت انتقال آسان سوزاک این است که بسیاری از مبتلایان به آن ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشند و این بیماری را به راحتی به افراد دیگر منتقل کنند.

در حال بخوانید: قوی ترین داروی ضد قارچ واژن

افراد معمولا به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا، به این بیماری دچار شوند. بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از انتقال آن، استفاده از کاندوم در حین رابطه است تا از انتقال باکتری به بدن شریک جنسی جلوگیری شود. اگر دست فرد به مایعات عفونی آغشته باشد، ممکن است با لمس چشم، آن ناحیه را هم آلوده کند. ضمنا این بیماری می‌تواند در حین زایمان از مادر مبتلا به نوزاد هم منتقل شود. عدم درمان آن در زنان باردار احتمالا باعث نابینایی دائمی، عفونت‌های مفصلی، پوستی یا خونی در نوزادان تازه متولد شده خواهد شد. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌شود پیش از بارداری و زایمان، حتما آزمایش بیماری های مقاربتی را انجام داده و در صورت ابتلا، نسبت به درمان فوری آن اقدام کنند. شما می‌توانید با دکتر زنان آنلاین در لحظه  صحبت کنید و مراحل درمان را طی کنید.

عوارض بیماری سوزاک

باکتری عامل بیماری سوزاک می‌تواند مخاط گلو را آلوده کند و باعث گلودرد شود

نکته مهم در مورد بیماری سوزاک این است که از طریق تماس‌های روزمره، غذا یا آب مشترک، در آغوش گرفتن، روبوسی، سرفه و عطسه قابل انتقال نیست. به دلیل بی‌علامت بودن آن در برخی از مبتلایان، به افراد دارای شرکای جنسی متعدد توصیه می‌شود حتما از کاندوم حین رابطه استفاده کنند. چون نمی‌توان با تکیه بر بی‌علامت بودن فرد، نسبت به سلامتی او و عدم ابتلا به آن اطمینان حاصل کرد. ضمنا افراد مبتلا ممکن است در هنگام پاک کردن بدن بعد از رفتن به دستشویی، باکتری را از ناحیه تناسلی به مقعد یا برعکس منتقل کنند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علائم سوزاک

محققان می‌گویند نیمی از زنان و ده درصد مردان آلوده به این بیماری، هیچ علامت و نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. بی اطلاعی از ابتلا به بیماری، عدم درمان یا پیگیری دیر هنگام را به دنبال دارد که می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و حتی ناباروری شود. به همین دلیل، انجام آزمایش STD برای همه زوج‌ها، حتی کسانی که هیچ علامتی ندارند، بسیار مهم است.

خروج ترشحات زرد یا سبز رنگ از واژن یا آلت تناسلی به عنوان شایع‌ترین علامت آن شناخته می‌شود. البته درد و سوزش در هنگام دفع ادرار هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود این عفونت در بدن باشد. علائم سوزاک ممکن است در زنان و مردان متفاوت باشد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم سوزاک در زنان

اولین مواجهه با علائم این بیماری در زنان، معمولا یک هفته بعد از شروع عفونت ایجاد می‌شود. این نشانه‌ها اغلب شامل احساس درد یا سوزش ادراری، خونریزی بین پریودها، تب، درد در نواحی زیر شکم و لگن، دردهای شدید قاعدگی یا در حین رابطه جنسی و ترشحات غیرطبیعی واژینال است که گاهی ممکن است این ترشحات خون‌آلود هم باشند.

راجع به ترشحات واژینال و انواع آن،مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

علائم سوزاک

برای تشخیص سوزاک از ترشحات واژن، آلت تناسلی مردان یا مقعد نمونه برداری می‌کنند

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علائم سوزاک در مردان

نخستین علائم ابتلا به سوزاک در مردان هم پس از گذشت یک هفته از آغاز عفونت ظاهر می‌شود. مردان ممکن است با ترشحات زرد، سفید یا سبز از آلت تناسلی مواجه شده و در هنگام دفع ادرار، احساس درد و ناراحتی داشته باشند. تورم و درد در بیضه‌ها هم از نشانه‌هایی است که در این بیماران مشاهده می‌شود.

عفونت ناشی از این بیماری در مقعد معمولا نشانه خاصی ندارد. اما در برخی از افراد باعث خروج ترشحاتی از مقعد، خارش و درد در داخل و اطراف آن و احساس درد و ناراحتی در هنگام دفع مدفوع می‌شود. احساس درد در گلو و تورم غدد لنفاوی هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود باکتری عامل سوزاک در گلوی مبتلایان باشد. عفونت ناشی از این بیماری در چشم هم عوارضی مثل درد، حساسیت به نور و خروج ترشحات چرکی از چشم ایجاد خواهد کرد.

درباره آزمایش سوزاک این مطلب می‌تواند مفید باشد.

در صورت انتقال باکتری به سایر نواحی بدن، ممکن است عوارضی بر مفاصل داشته و باعث درد، گرم شدن، تورم و التهاب در مفاصل شود. افرادی که مشکوک به ابتلا به این عفونت هستند، نباید منتظر ظهور علائم باشند و به دلیل عدم وجود علائم، تصور کنند که آلوده نشده‌اند. بهترین و دقیق‌ترین راه تشخیص این بیماری، آزمایش تخصصی است. عفونت ناشی از آن به راحتی از طریق نمونه‌برداری از ترشحات موجود در واژن یا آلت تناسلی و مقعد قابل تشخیص است. البته آزمایش نمونه ادرار در مردان می‌تواند به تشخیص آن کمک کند. پزشکان به افرادی که روابط جنسی متعدد دارند، توصیه می‌کنند به صورت منظم و دوره‌ای تست STD را انجام دهند تا در مدت زمانی کوتاه از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مطلع شوند.

عکس بیماری سوزاک

همان‌طور که گفتیم این بیماری مقاربتی هر ساله هزاران زن و مرد را در سراسر جهان مبتلا می‌کند. باکتری‌ ایجاد کننده آن می‌تواند نواحی مختلف بدن به ویژه اندام‌های تناسلی، دهان، چشم و مقعد را درگیر کرده و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و عوامل به وجود آورنده آن، به نمونه‌هایی از عکس بیماری سوزاک در زیر توجه کنید:

تصویر باکتری عامل سوزاک

باکتری Neisseria gonorrhoeae عامل به وجود آورنده عفونت و بیماری سوزاک است

درمان سوزاک

طبق گفته وب سایت plannedparenthood.org این بیماری معمولا از طریق مصرف یک دوره آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی مثل آزیترومایسین یا داکسی سایکلین درمان می‌شود. با این که لازم است شرکای جنسی فرد هم تحت این درمان قرار بگیرند، اما ممکن است پزشک دوزهای متفاوت دارو را برای آن‌ها تجویز کند. بعضی از گونه‌های این بیماری ممکن است نسبت به درمان با یک آنتی بیوتیک مقاوم باشند. در چنین مواقعی پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک دیگری را به همراه داروی فعلی تجویز و یا داروی دیگری را جایگزین کند. درمان سوزاک معمولا به یک تا دو هفته زمان نیاز دارد. نشانه‌های بهبودی و کاهش علائم هم احتمالا چند روز بعد از مصرف دارو آشکار خواهد شد. اگر با پایان دوره درمان همچنان علائم بیماری در شما باقی ماند، لازم است با پزشک صحبت کرده و در صورت لزوم، دوره درمان را تکرار یا از داروهای جایگزین استفاده کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند یک تا سه ماه بعد از پایان دوره درمان، مجددا آزمایش دهید تا از رفع کامل عفونت مطمئن شوید. مهم است تا پایان دوره مصرف دارو و تا وقتی که از رفع عفونت اطمینان حاصل نکرده‌اید، رابطه جنسی نداشته باشید. البته باید توجه کنید که درمان این بیماری نمی‌تواند فرد را در مقابل ابتلای دوباره به آن ایمن کند. بنابراین داشتن رابطه جنسی محافظت شده برای این افراد مانند دیگران بسیار مهم است.

اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند در زنان به رحم و لوله‌های فالوپ گسترش پیدا کرده و باعث بیماری التهابی لگن شود. گرچه ممکن است این وضعیت در مراحل ابتدایی عوارض خاصی نداشته باشد، اما در صورت عدم درمان، منجر به ناباروری، درد مزمن و بارداری خارج از رحم خواهد شد. در مردان هم این عفونت می‌تواند به لوله انتقال‎دهنده اسپرم از بیضه‌ها (اپیدیدیم) منتشر شده و باعث اپیدیدیمیت و درد بیضه‌ها و در موارد شدید، ناباروری شود. گرچه عوارض جدی ناشی از این بیماری بسیار نادر است، اما در مواردی می‌تواند پوست، قلب، مفاصل و… را درگیر کند و حتی منجر به مرگ شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

قویترین انتی بیوتیک برای درمان سوزاک

درمان توصیه شده برای سوزاک بسته به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، سابقه پزشکی و وجود هر گونه بیماری دیگر متفاوت است. علاوه بر این، مقاومت آنتی بیوتیکی در حال تبدیل شدن به یک مشکل فزاینده در مورد سوزاک است، به این معنی که انتخاب آنتی بیوتیک ها ممکن است محدود باشد.

در حال حاضر، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ترکیبی از دو آنتی بیوتیک، سفتریاکسون و قرص آزیترومایسین را به عنوان خط اول درمان سوزاک توصیه می کنند. سفتریاکسون به عضله تزریق می شود و آزیترومایسین به صورت خوراکی به شکل قرص مصرف می شود. مشخص شده است که این درمان ترکیبی در درمان سوزاک بسیار مؤثر است، اگرچه مواردی از سویه های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک وجود داشته است. البته به یاد داشته باشید که خوددرمانی ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد و مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین بهترین گزینه برای شما است.

درمان خانگی سوزاک

با توجه به این که سوزاک یک بیماری عفونی باکتریایی است، برای درمان سوزاک به آنتی بیوتیک نیاز دارد. درمان خانگی سوزاک نمی‌تواند به رفع کامل بیماری و ریشه‌کن کردن عفونت کمک کند. لازم است افراد در طول دروه درمان با آنتی بیوتیک و تا درمان کامل، از تماس جنسی خودداری کرده و بهداشت فردی را رعایت کنند. با توجه به اهمیت عوارض ناشی از عدم درمان این بیماری، توصیه می‌شود سراغ درمان خانگی آن نروید و در اولین فرصت نسبت به انجام آزمایشات لازم و شروع درمان اقدام کنید. درمان زودهنگام این بیماری بسیار آسان‌تر است و عوارض کمتری دارد.

درمان سوزاک در زنان

در زنان، سوزاک درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی مانند بیماری التهابی لگن، ناباروری و حاملگی خارج از رحم شود. درمان استاندارد سوزاک در زنان شامل یک دوره آنتی بیوتیک است، معمولاً با یک دوز تزریقی سفتریاکسون همراه با آزیترومایسین خوراکی یا داکسی سایکلین. مهم است که دوره کامل آنتی بیوتیک را طبق تجویز پزشک تکمیل کنید، حتی اگر علائم قبلاً بهبود یافته یا ناپدید شده باشند.

علاوه بر آنتی بیوتیک ها، توصیه می شود برای جلوگیری از عفونت مجدد، شرکای جنسی نیز تحت درمان قرار گیرند. زنانی که مبتلا به سوزاک تشخیص داده شده اند، باید تا زمانی که همسرشان درمان را کامل نکرده است، از تماس جنسی خودداری کنند. آزمایش و غربالگری منظم برای عفونت های مقاربتی، از جمله سوزاک، برای زنان فعال جنسی ضروری است تا از تشخیص و درمان زودهنگام اطمینان حاصل شود.

درمان سوزاک در مردان

در مردان، سوزاک درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی مانند اپیدیدیمیت و ناباروری شود. درمان سوزاک در مردان شامل یک دوره آنتی بیوتیک است، معمولاً با یک دوز تزریقی سفتریاکسون همراه با آزیترومایسین خوراکی یا داکسی سایکلین. مهم است که دوره کامل آنتی بیوتیک را طبق تجویز پزشک تکمیل کنید، حتی اگر علائم قبلاً بهبود یافته یا ناپدید شده باشند.

علاوه بر آنتی بیوتیک ها، توصیه می شود برای جلوگیری از عفونت مجدد، شرکای جنسی نیز تحت درمان قرار گیرند. مردانی که مبتلا به سوزاک تشخیص داده شده اند باید از تماس جنسی تا زمانی که همسرشان درمان را کامل نکرده باشد، اجتناب کنند. همچنین رعایت رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم در طول فعالیت جنسی برای کاهش خطر ابتلا و انتشار سوزاک و سایر عفونت های مقاربتی مهم است.

روش های پیشگیری از سوزاک

این بیماری به آسانی می‌تواند از فرد ناقل – حتی در صورت نداشتن علائم بیماری – به افراد دیگر منتقل شود. بنابراین پیروی از روش‎های پیشگیری از سوزاک مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آن و مبتلا کردن دیگران است. توصیه می‌شود با رعایت نکات زیر، از ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنید:

  • سعی کنید تنها یک شریک جنسی داشته باشید.
  • از سلامت شریک جنسی خود اطمینان حاصل کنید.
  • در طول رابطه حتما از کاندوم زنانه یا مردانه و سایر ابزارهایی که مانع از انتقال مایعات و ترشحات بدن می‌شوند، استفاده کنید.
  • ابرازهای جنسی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در صورت داشتن روابط متعدد جنسی، حتما به صورت منظم آزمایش دهید و در صورت ابتلا، درمان زودهنگام را آغاز کنید.
  • اگر در حـال حاضر تحت درمان این بیماری قرار دارید، تا پایان دوره درمان از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
روش ‌های پیشگیری از سوزاک

بهترین راه برای پیشگیری و انتقال بیماری سوزاک، استفاده از کاندوم و داشتن رابطه جنسی حفاظت شده است

حرف آخر

سوزاک یک عفونت مقاربتی ناشی از باکتری است که می‌تواند زنان و مردان را مبتلا کند. این باکتری بیشتر مجاری ادراری، واژن، آلت تناسلی مردان، مقعد و دهان را آلوده کرده و در طی تماس جنسی به هر روشی، از فرد ناقل به دیگران منتقل می‌شود. این باکتری حتی ممکن است در حین زایمان از مادر آلوده به نوزاد هم منتقل شده و باعث آسیب‌های مختلف از جمله نابینایی در نوزاد شود. پرهیز از رابطه جنسی با شریک‌های متعدد و استفاده از کاندوم در حین رابطه، از بهترین راه‌ برای جلوگیری از آن است. برای درمان این بیماری معمولا بر استفاده از داروهای آنتی بیوتیک تاکید می‌شود. اگر در مورد بیماری سوزاک سوالی دارید، همین حالا از مشاوران حال راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات