جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تکرر ادرار – علل و روش های درمان آن

تاریخ بروزرسانی : ۲۶ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پزشکان می‌گویند احتمالا افرادی که با وجود نوشیدن مقدار عادی و معمول مایعات، بیش از سه لیتر ادرار در روز دفع می‌کنند، به تکرر ادرار دچارند. در واقع این عارضه به معنی تمایل به دفع ادرار بیشتر از حد معمول است. این مسئله می‌تواند روال عادی زندگی و چرخه خواب فرد را مختل کند و یا نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. برخی افراد این مشکل را با احساس ادرار داشتن ولی نداشتن آن توصیف می‌کنند. مثانه بیشتر افراد قادر است مقداری ادرار را ذخیره کند تا زمانی که دسترسی به سرویس بهداشتی فراهم شود. نیاز به دفع ادرار در یک فرد معمولی به طور متوسط بین چهار تا هشت بار در روز  است. زمانی که کسی به بیش از این تعداد دفعات برای دفع ادرار نیاز دارد و یا در طول شب، برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شود، احتمالا دچار تکرر ادرار است. در صورتی که به چنین مشکلی دچار هستید، می‌توانید از پزشکان سامانه حال مشاوره آنلاین حال بگیرید.

این عارضه ممکن است در اثر عادات غذایی خاص مثل نوشیدن آب زیاد، کافئین یا الکل در روز یا ساعات پایانی شب باشد و یا یک مشکل خاص در سلامتی فرد را نشان دهد. هنگامی که نیاز به دفع ادرار با تب، درد یا ناراحتی شکم همراه باشد، نشان دهنده مشکلات جدی است و حتما باید پیگیری شود. اگر می‌خواهید بدانید که علت درد زیر شکم و تکرر ادرار چیست و رابطه آن‌ها چگونه است، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید. سایر دلایل احتمالی دفع مکرر ادرار عبارتند از:

دیابت

نیاز به دفع مکرر ادرار یا میزان غیر عادی ادرار اغلب یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت نوع یک یا دو است. در صورت بروز این بیماری، بدن سعی می‌کند که خود را از شر گلوکز استفاده نشده در بدن، از طریق ادرار خلاص کند. بیماری دیابت یکی از اصلی‌ترین دلایل تکرر ادرار است.

بارداری

در دوران بارداری و به ویژه در نخستین هفته‌های آن، رحم در حـال رشد باعث فشار بیشتری بر مثانه شده و فرد احساس نیاز به دفع مکرر ادرار خواهد داشت. درباره تکرر ادرار در بارداری می‌توانید در این مقاله اطلاعات جامعی کسب کنید.

مشکلات پروستات

پروستات بزرگ شده می‌تواند به مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار را از بدن خارج می‌کند) فشار وارد کرده و جریان آن را مسدود کند. این مسئله باعث تحریک‌پذیری دیواره مثانه می‌شود. سپس مثانه شروع به انقباض کرده و حتی اگر مقدار کمی ادرار در آن وجود داشته باشد، نیاز به دفع ادرار را ایجاد می‌کند. درباره قرص ترازوسین و درمان پروستات می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

درباره خون در ادرار بیشتر بدانید

سیستیت بینابینی

این وضعیت با علت ناشناخته درد در ناحیه لگن و مثانه مشخص می‌شود. شایع‌ترین علائم آن شامل نیاز فوری یا مکرر به دفع ادرار است.

استفاده از داروهای ادرار آور

این داروها که برای درمان فشار خون بالا یا تجمع مایعات در بدن استفاده می‌شوند، به دفع مایعات اضافی از بدن از طریق کلیه‌ها منجر شده و دفع مکرر ادرار را در پی دارند.

سکته مغزی یا سایر بیماری‌های عصبی

آسیب وارد شده ناشی از سکته مغزی و مشکلات مشابه به اعصابی که کنترل مثانه را بر عهده دارد، ممکن است منجر به مشکلاتی در عملکرد مثانه از جمله ادرار مکرر و ناگهانی شود.

علل کمتر شایع این عارضه هم شامل سرطان مثانه، اختلال در عملکرد مثانه و پرتو درمانی است. گاهی تکرر ادراری علامت یک مشکل نیست، بلکه خود به تنهایی یک عارضه خاص است. در افراد مبتلا به سندروم مثانه بیش فعال، انقباضات غیر ارادی مثانه منجر به احساس نیاز به دفع مکرر و فوری ادرار می‌شود؛ حتی اگر مثانه پر نباشد. هم‌چنین ممکن است که باعث شود شما بیش از یک بار در شب برای استفاده از سرویس بهداشتی از خواب بیدار شوید. البته اضطراب، سنگ‌های کلیه یا مثانه، تنگی مجاری ادراری، بی اختیاری ادرار و برخی از عفونت‌های مقاربتی مثل کلامیدیا هم می‌توانند باعث بروز این مشکل در افراد شوند. در هر صورت، ادرار مداوم نیاز به بررسی پزشکی دارد تا در صورت وجود مشکل، هر چه زودتر اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

نقش بالا بودن قند خون در افزایش دفع ادرار

بالا بودن میزان قند خون یکی از دلایل افزایش حجم ادرار و دفع مکرر آن است


تصویر خدمات اقساطی

تکرر ادرار در کودکان

کودکان به دلیل داشتن مثانه کوچک‌تر، نیاز به دفع ادرار بیشتری دارند. مثانه یک کودک دو ساله می‌تواند فقط کمی بیش از ۱۰۰ گرم ادرار را در خود نگه دارد. این مقدار در یک کودک ۸ ساله به حدود ۳۰۰ گرم نزدیک می‌شود. بنابراین کودکان بیشتر از بزرگسالان به استفاده از سرویس بهداشتی نیاز پیدا می‌کنند. طبیعی است که یک کودک سه ساله روزی حدود ۱۲ بار ادرار کند و این نباید به عنوان مشکل دفع مکرر ادرار شناخته شود. معمولا این عارضه بعد از ۵ یا ۶ سالگی تشخیص داده می‌شود؛ چون پیش از این بسیاری از کودکان توانایی کنترل ادرار خود را به طور کامل ندارند. بارزترین مشخصه دفع مکرر ادرار در کودکان، دفع بین ۱۰ تا ۳۰ بار در طول روز و هر بار به مقدار خیلی کم است. به نظر می‌رسد که استرس یکی از اصلی‌ترین دلایل این عارضه در کودکان باشد. از دیگر دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت مجاری ادراری

اگر تکرر ادراری با درد و سوزش در هنگام خروج ادرار هم همراه باشد، معمولا نشان دهنده وجود عفونت ادراری در کودکان است. این عارضه به ویژه در میان دختر بچه‌ها شیوع بیشتری دارد.

ابتلا به دیابت بی مزه

کودکان مبتلا به این عارضه معمولا دچار بی اشتهایی، ضعف و کم آبی بدن هستند و همواره عطش دارند. این بیماری به دلیل کمبود هورمون ضد ادرار که برای کنترل خروج ادرار ضروری است ایجاد می‌شود.

عادات غذایی

کودکانی که از مقدار زیادی شکلات، غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، نوشیدنی‌های کافئین دار و آبمیوه‌های صنعتی در روز استفاده می‌کنند، بیشتر به چنین مشکلی دچار خواهند شد.

نگه داشتن طولانی مدت ادرار

ماهیچه اسفنکتر در مثانه کودکانی که عادت به نگه داشتن ادرار خود برای مدت طولانی دارند ممکن است ضعیف شود. این مسئله می‌تواند به تدریج دفع مکرر ادرار را در پی داشته باشد.

برای درمان این بیماری در کودکان لازم است که در ابتدا بیماری‌های زمینه‌ساز آن مانند دیابت یا عفونت‌ها را پیگری و درمان کنید. سعی کنید که کودک در محیطی بدون استرس و با تغذیه سالم رشد کند. هم‌چنین نحوه درست رفتن به دستشویی و شست‌وشو را به او آموزش دهید تا از ابتلای کودک به عفونت‌ها جلوگیری شود.

سوند گذاری در منزل برای کودکان و بزرگسالان را در این مطلب بخوانید

تکرر ادرار در زنان

زنان در هر سنی ممکن است به دفع مکرر ادرار دچار شوند؛ اما شیوع آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. باید توجه کرد که بی اختیاری ادرار همان احساس ادرار کاذب در خانم‌ها یا تکرر آن نیست. در بی اختیاری ممکن است که فرد دچار نشت غیر ارادی ادرار شود ولی چنین عارضه‌ای در تکرر ادراری مشاهده نمی‌شود. اگر نیاز به دفع ادرار مکرر به صورت ناگهانی ایجاد شده باشد، احتمالا فرد دچار عفونت مجاری ادراری شده است. اما نوع مزمن آن می‌تواند نشانه دهنده یک مشکل یا بیماری خاص در فرد باشد. عواملی که ممکن است باعث افزایش نیاز به دفع ادرار در زنان شوند عبارتند از:

  • برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت
  • مشکلات عصبی مثل ام اس، سکته مغزی و…
  • سندروم مثانه بیش فعال
  • ناتوانی دیواره مثانه در افزایش حجم
  • فشار ناشی از جنین بر مثانه در زنان باردار
  • ضعف عضلات کف لگن به ویژه در زنانی که تجربه بارداری و زایمان‌های متعدد را داشته‌اند.
  • افتادگی رحم یا افتادگی واژن
  • پرتو درمانی در ناحیه لگن
  • مشکلات مجاری ادراری مثل تنگی مجرا یا التهاب و سنگ مثانه
  • عفونت‌های مقاربتی که شایع‌ترین علت تکرر ادرار در زنان جوان است.
  • اضطراب و استرس زیاد
  • عفونت کلیه. در این صورت نیاز به دفع مکرر ادرار با تب، لرز، تهوع و استفراغ همراه است.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین سایت حال بپرسید.

نیاز به دفع ادرار بیشتر با افزایش رشد جنین

فشار ناشی از رشد جنین بر مثانه باعث احساس نیاز زنان باردار به دفع مکرر ادرار می‌شود

این بیماری را در زنان به کمک دارو درمانی، انجام تمرینات تقویتی مثل تمرینات کگل -که برای عضلات کف لگن استفاده می‌شود-، لیزر درمانی و تمرینات روانی برای کنترل لگن و مثانه می‌توان درمان کرد.

تکرر ادرار در بارداری

این مسئله یکی از شایع‌ترین مشکلات و شکایات زنان باردار است. پزشکان سه دلیل عمده برای احساس نیاز زنان باردار به دفع مکرر ادرار شناسایی کرده‌اند:

  • تغییرات هورمونی حتی در نخستین روزهای بارداری باعث می‌شود که فعالیت کلیه‌ها بیشتر و سرعت پر شدن مثانه هم افزایش پیدا کند.
  • در دوران بارداری حجم خون در بدن افزایش پیدا می‌کند و این مسئله باعث می‌شود تا کلیه‌ها وادار به پردازش حجم خون بیشتر و دفع مواد زائد بیشتری شوند.
  • بزرگ شدن رحم برای رشد جنین باعث ایجاد فشار بیشتر بر اندام‌های داخلی از جمله مثانه شده و زنان باردار حس می‌کنند که همواره به دفع ادرار نیاز دارند.

گاهی زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری با کاهش نیز به دفع مداوم ادرار رو به رو می‌شوند. این امر به دلیل بالا رفتن رحم و کاهش فشار وارده بر مثانه است. البته این وضعیت موقتی بوده و در سه ماهه سوم، بزرگ شدن بیشتر رحم بر مثانه فشار زیادی وارد خواهد کرد. بعضی از زنان ترجیح می‌دهند برای کاهش دفع ادرار مکرر خود در طول دوران بارداری، آب کمتری بنوشند. باید توجه کرد که این کار می‌تواند صدمات زیادی به سلامت مادر و جنین وارد کرده و از انتقال مواد مغذی به جنین و دفع سموم از بدن مادر جلوگیری کند. اگر این مسئله برای شما آزار دهنده است، می‌توانید از پزشک خود راهنمایی بگیرید. بعضی از پزشکان معتقدند که تمرینات کگل که برای تقویت عضلات کف لگن انجام می‌شوند، می‌توانند در این زمینه تا حدودی موثر باشند.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه مشکلات کلیوی میتوانید از خدمات مشاوره آنلاین با متخصص کلیه و مجاری ادرار سامانه حال استفاده کنید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

تکرر ادرار و کمر درد

کمر درد یکی از رایج‌ترین دردهایی است که افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. عوامل متعددی باعث احساس کمر درد در افراد می‌شوند؛ از نخستین علائم بارداری گرفته تا مشکلات جدی مثل پوکی استخوان. گاهی درد کمر مستقیما به کمر و عضلات آن مرتبط نیست و می‌تواند ناشی از مشکلاتی در کلیه‌ها، تخمدان‌ها و… باشد. زمانی که درد کمر با احساس دفع مکرر ادرار همراه می‌شود، اغلب به یکی از دلایل زیر مرتبط است:

مشکلات کلیوی

اختلال در عملکرد کلیه‌ها یا وجود سنگ در آن‌ها می‌تواند به کمر درد همراه با دفع مکرر ادرار منجر شود. چنین دردهایی معمولا از کمر تا نواحی مرکزی شکم و گاهی تا کشاله ران گسترش پیدا کرده و با سوزش ادرار هم همراه هستند.

مشکلات پروستات

تورم و التهاب غده پروستات یکی از عوامل ایجاد درد در کمر، ناحیه مقعد و احساس نیاز به دفع مکرر ادرار است. این عارضه اغلب با درد شکم و نواحی تناسلی، تب و لرز، انزال دردناک و خستگی همراه است.

بارداری

کمر درد و نیاز به دفع مکرر ادرار هر دو از نشانه‌های رایج بارداری هستند که به ویژه در دوره ابتدایی و انتهایی بارداری بیش از دوره‌های دیگر حس می‌شوند.

افتادگی رحم

این عارضه که بیشتر در زنانی با تجربه بارداری و زایمان متعدد روی می‌دهد، با عوارضی مثل دفع ادرار مکرر و درد در نواحی پایینی کمر همراه است.

اضافه وزن، کیست‌های تخمدان، سرطان رحم یا تخمدان، وجود توده یا تومور در لگن، مثانه بیش فعال، عفونت‌های ادراری و… هم می‌توانند در همزمانی درد کمر و ادرار مکرر نقش داشته باشند.

 

تمرینات تقویتی کف لگن برای تقویت مثانه و مجاری ادراری

به کمک تمرینات مخصوصی می‌توان عضلات کف لگن را تقویت و مشکل دفع مکرر ادرار را درمان کرد

قرص تکرر ادرار

برای درمان این عارضه لازم است که حتما علت اصلی آن توسط پزشک شناسایی شده و درمان‌های لازم برای آن انجام شود. طبیعی است که پس از رفع مشکل اصلی، عوارض آن از جمله نیاز به دفع مکرر ادرار هم برطرف خواهد شد. گاهی پزشکان برای درمان این عارضه به صورت خاص از درمان دارویی کمک می‌گیرند. برخی از پر کاربردترین داروها برای این منظور عبارتند از:

  • اکسی بوتینین
  • دسموپرسین استات
  • اکسی ترول (مناسب برای استفاده زنان)
  • تولترودین
  • سولیفناسین

معرفی این قرص ‌های ضد تکرر ادرار به این معنی نیست که مصرف آن‌ها بدون تجویز پزشک مجاز است. شما باید برای شناسایی علل ایجاد کننده این مشکل با یک پزشک متخصص مشورت کنید. سپس در صورت صلاحدید او، می‌توانید از این داروها در دوز استاندارد و تعیین شده توسط پزشک استفاده کنید.

تکرر ادرار در شب

نیاز به دفع مکرر ادرار در شب ممکن است عوارض جسمی و روحی زیادی برای فرد به دنبال داشته باشد. کسی که مجبور است چندین بار در طول شب از خواب بیدار شده و به دستشویی برود، قطعا خواب خوب و با کیفیتی نخواهد داشت. این مسئله ممکن است یکی از عوامل اثرگذار بر احساس خستگی دائم بدن در طول روز باشد یا باعث کاهش تمرکز و تضعیف حافظه شود. نیاز به دفع مکرر ادرار در شب دلایل مختلفی دارد؛ از جمله:

افزایش سن

بسیاری از افراد بالای ۶۰ سال احتمالا به یکی از مشکلاتی که منجر به دفع مکرر ادرار می‌شود مبتلا هستند. از سویی ممکن است مثانه افراد مسن توان نگهداری حجم زیادی از ادرار را برای مدت طولانی نداشته باشد و زود به زود نیاز به تخلیه آن حس شود.

آپنه خواب

نیمی از افراد مبتلا به این بیماری به مشکل دفع مکرر ادرار شبانه دچار هستند. این مسئله احتمالا به تغییرات هورمونی در اثر الگوی خواب غیر عادی ایجاد می‌شود. آپنه خواب در صورت تشخیص زود هنگام به راحتی درمان خواهد شد.

نوشیدن مایعات زیاد

نوشیدن مایعات مثل آب، چای، الکل و آبمیوه به ویژه در ساعت‌های پایانی شب، بیشترین تاثیر را در دفع ادرار شبانه دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که از سه ساعت پیش از خواب مصرف مایعات را محدود کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

مثانه بیش فعال، بزرگ شدن پروستات، تخلیه ناقص مثانه، قند خون بالا، مصرف داروهای ادرار آور، استرس و بارداری به ویژه در ماه‌های ابتدایی و انتهایی آن هم می‌توانند باعث دفع ادرار مداوم شبانه شوند. برای درمان این مشکل باید علت آن شناسایی شده و سپس اقدامات درمانی لازم انجام شود.

تکرر ادرار و سوزش

معمولا احساس سوزش همراه با دفع مکرر ادرار نشان دهنده یک مشکل عفونی در اندام تناسلی، مجاری ادراری یا مثانه است. این مشکل در افراد از همه سنین به ویژه در کودکان و زنان شایع است. پزشکان گاهی اوقات تداوم این وضعیت را نوعی نشانگان التهاب مثانه می‌دانند  که توسط عفونتی باکتریایی یا خود ایمنی ایجاد می‌شود. آن‌ها معتقدند که بهترین راه برای درمان این بیماری، نوشیدن آب کافی است. کنترل عصبانیت، استرس و افسردگی هم ممکن است در درمان این عارضه نقش داشته باشند. گاهی باقی ماندن کمی ادرار در مثانه و تخلیه ناکامل آن هم می‌تواند باعث سوزش شود. مصرف غذاهای سالم طبیعی و انجام تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات لگن می‌توانند در کنترل مثانه و تخلیه مناسب ادرار هم نقش داشته باشند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

 

مصرف خوراکی‌های سالم برای بهبود بیش فعالی مثانه

مصرف غذاهای سالم حاوی فیبر زیاد می‌تواند باعث کاهش علائم سندروم مثانه بیش فعال شود

درمان تکرر ادرار

عوامل مختلفی می‌توانند در درمان این عارضه نقش داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

رفع عامل اصلی تکرر ادرار

درمان دفع مکرر ادرار به رفع عامل ایجاد کننده آن وابسته است. مثلا اگر بیمار به دیابت مبتلا باشد، کنترل قند خون می‌تواند به رفع این مشکل در او کمک کند. هم‌چنین نیاز به دفع مکرر ادرار ناشی از عفونت‌های باکتریایی کلیوی احتمالا با آنتی بیوتیک‌ها درمان خواهد شد. برای درمان مثانه بیش فعال هم می‌توان از دارویی به نام آنتی کولینرژیک استفاده کرد که از بروز انقباضات غیر عادی عضلانی در دیواره مثانه جلوگیری می‌کند.

تقویت مثانه

لازم است که فرد به کمک پزشک از تمریناتی برای تقویت مثانه و توانایی نگهداری ادرار برای مدت طولانی‌تر استفاده کند. این تمرینات اغلب با ایجاد فاصله بین دفعات دفع ادرار طی ۱۲ هفته انجام خواهند گرفت.

اصلاح رژیم غذایی

لازم است که افراد از غذاهای ادرار آور یا آن‌هایی که باعث می‌شوند فرد بیشتر احساس تشنگی کرده و آب بیشتری بنوشد، پرهیز کنند. این غذاها شامل کافئین، الکل، نوشیدنی‌های گازدار، ترکیبات حاوی گوجه فرنگی، غذاهای پر ادویه و شیرینی‌ها و شکلات هستند. هم ‌چنین مصرف فیبر را هم نباید فراموش کرد؛ چون یبوست می‌تواند علائم سندروم مثانه بیش فعال را تشدید کند.

نوشیدن مایعات کافی

پزشکان همیشه توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از یبوست و غلیظ شدن ادرار، آب کافی بنوشید. پس نمی‌توان برای کاهش دفع ادرار، مصرف مایعات را کاهش داد. اما باید آن‌ها را به صورت هوشمندانه استفاده کرد. نوشیدن بیش از حد مایعات به ویژه در انتهای شب و قبل از خواب می‌تواند به تکرر ادراری شبانه و اختلال خواب منجر شود.

تمرینات تقویت عضلات کف لگن

این تمرینات باعث تقویت عضلات اطراف مثانه و مجرای ادراری برای بهبود کنترل مثانه می‌شوند. انجام تمرینات کگل به مدت ۵ دقیقه برای سه بار در هفته می‌تواند اثربخشی خوبی داشته باشد.

درمان تکرر ادرار در خانه

برای رفع این مشکل حتما باید با پزشک مشورت کرد. در صورتی که مسئله خاصی در این مورد توسط پزشک شناسایی  نشده و مشکل جدی نباشد، با روش‌های خانگی می‌توان آن را درمان کرد؛ از جمله:

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده آنتی باکتریال و ضد قارچ است که می‌تواند با عفونت‌های ادراری مبارزه کند. این ماده هم‌چنین به تنظیم PH بدن هم کمک می‌کند. نوشیدن روزانه ترکیب حاوی یک قاشق سوپ‌خوری سرکه طبیعی سیب همراه با یک قاشق چای‌خوری عسل و آب ولرم برای رفع این مشکل مفید است.

استفاده از گرما

قرار دادن کمپرس آب گرم یا حوله گرم بر ناحیه زیر شکم هم باعث آرامش عضلات مثانه و هم کاهش فشار وارده بر آن در مثانه بیش فعال می‌شود.

مصرف ماست

پروبیوتیک‌های موجود در ماست به تکثیر باکتری‌های خوب در بدن کمک کرده و باعث تقویت مثانه می‌شوند. هم‌چنین در درمان عفونت‌های ادراری و سلامت کلیه و گوارش هم نقش دارند. برای اطلاع از مواد غذایی مفید برای درمان عفونت کلیه به این مقاله مراجعه کنید.

طب سوزنی

برخی از پزشکان معتقدند که یکی از فوائد طب سوزنی، کمک به درمان بیش فعالی مثانه است. مطابق تحقیقی که در این خصوص انجام شده، مشخص شده است که زنان تحت درمان با طب سوزنی، بهبود در وضعیت مثانه و کاهش دفعات ادرار را تجربه کرده‌اند.

درمان استرس

استرس و اضطراب عواملی هستند که می‌توانند باعث احساس نیاز شدید افراد به دفع مکرر ادرار شوند. کنترل حالات روحی و به ویژه یادگیری روش‌هایی برای مقابله با استرس می‌تواند به رفع این عارضه و سایر مشکلات ناشی از آن کمک کند.

 

بی خوابی ناشی از تکرر ادرار شبانه

نیاز به دفع مکرر ادرار در طول شب به ویژه در سالمندان باعث کاهش کیفیت خواب شبانه می‌شود

درمان تکرر ادرار با عسل

عسل یک خوراکی طبیعی و مفید با طبع گرم است. متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که مشکل دفع مکرر ادرار ناشی از سردی بدن بوده و برای درمان آن باید با این سردی مقابله کرد. آن‌ها توصیه می‌کنند که مصرف ترکیب عسل و سیاهدانه همراه با کمی آب گرم، سه بار در روز می‌تواند به گرم شدن بدن و رفع عوارض ناشی از سردی از جمله دفع مکرر ادرار کمک کند. بیماران مبتلا به دیابت لازم است که پیش از مصرف عسل با پزشک خود درباره آن گفت‌و‌گو کرده و در صورت تایید پزشک، از آن به صورت روزانه استفاده کنند.

حرف آخر

یک مثانه عادی در طول روز حداکثر به چهار تا هشت بار تخلیه نیاز دارد. اگر تعداد دفع ادرار به بیش از این مقدار برسد، ممکن است فرد به مشکل تکرر ادرار دچار باشد. عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اضطراب، دیابت، عفونت‌های مجاری ادراری و… اشاره کرد. بروز این عارضه در میان زنان باردار و سالمندان بسیار شایع است. در صورت بروز چنین اختلالی حتما باید با پزشک مشورت کنید و برای رفع عامل اصلی ایجاد آن اقدام کنید. شما می‌توانید برای طرح سوالات خود در این زمینه همین حالا از پزشکان سامانه مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید. تکرر ادرار شبانه می‌تواند منجر به اختلالات خواب و عوارض ناشی از آن هم شود. آیا شما چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟

سوالات متداول

علت تکرر ادرار چیست؟

نوشیدن مایعات بیش از حد، بارداری، اعتیاد به کافئین و الکل، مصرف داروهای ادرار آور، زایمان‌های متعدد، افتادگی رحم، التهاب پروستات و مشکلات کلیوی می‌توانند باعث این عارضه شوند.

تکرر ادرار نشانه چیست؟

این عارضه معمولا نشانه یک مشکل مثل استرس و اضطراب بیش از حد، التهاب پروستات، بارداری، عفونت‌های کلیوی و مجاری ادراری، مثانه بیش فعال و یا اختلالات جدی‌تری مثل وجود توده در مثانه یا لگن است.

تکرر ادرار در زنان نشانه چیست؟

زنان در طول دوران بارداری به ویژه ابتدا و انتهای دوره به این مشکل دچار می‌شوند. هم‌چنین زنانی که سابقه زایمان‌های متعدد داشته و یا به عفونت مجاری ادراری یا سرطان رحم و تخمدان دچار هستند هم آن را تجربه می‌کنند.

برای درمان تکرر ادرار به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید برای درمان این مشکل از خدمات دکتر اورولوژیست آنلاین حاضر در سامانه مشاوره آنلاین حال به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته استفاده کنید.

منابع

www.webmd.com

www.mayoclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات