جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه چیز درباره قرص کلونیدین

قرص کلونیدین چیست؟
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص کلونیدین با کاهش سطح مواد شیمیایی مشخصی در خون شما، می‌تواند فشار خون را در بدن کاهش دهد. کاهش فشار خون به رگ‌های خونی بدن این امکان را می‌دهد تا استراحت کنند و ضربان قلب را نیز آرام و منظم ‌می‌کند.

با این تعریف، کلونیدین برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود و کمک می‌کند تا خون به راحتی در بدن جریان پیدا کند. اما گاهی ممکن است کلونیدین برای درمان ADHD نیز تجویز شود.

در این مطلب با سازوکار قرض کلونیدین، موارد و نحوه مصرف آن، عوارض و فواید این دارو و تاثیر آن در پروسه ترک اعتیاد صحبت می‎کنیم. فراموش نکنید داشتن اطلاعات کافی در مورد یک دارو این اجازه را به شما نمی‌دهد تا به‌صورت خودسرانه سراغ مصرف آن‎ بروید. پیش از مصرف هر دارو حتما با پزشک یا مشاوره دارویی تلفنی حال مشورت کنید.


تصویر خدمات اقساطی

موارد مصرف قرص کلونیدین

فشار خون بالا فعالیت قلب و شریان‌ها را شدت می‎دهد و باعث می‌شود این بخش از بدن بیش از حالت عادی کار کند. اگر می‌خواهید بدانید برای فشار خون بالا چه بخوریم می‌توانید مطلب مشخص شده را بخوانید. فشار خون بالا اگر برای مدت زمانی طولانی ادامه یابد، قلب و شریان‌های آن ممکن است دیگر به درستی کار نکنند.

این مساله می‌تواند عروق خونی مغز، قلب و کلیه‌ها را دچار آسیب کند، که در مواردی منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه می‌شود.

فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی را نیز افزایش دهد. اگر فشار خون کنترل شود، این مشکلات کمتر رخ می‌دهند. با استفاده از کلونیدین، فشار خون بالا کنترل شده و از بروز مشکلاتی که در پی آن ممکن است برای فرد بوجود بیاید، جلوگیری می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو فشار خون بالا را درمان نخواهد کرد، اما به کنترل آن کمک می‌کند. بنابراین، اگر انتظار دارید فشار خون‌تان را کاهش دهید، باید به‌طور منظم از آن استفاده کنید. ممکن است مجبور باشید برای کنترل فشار خون بالا و علائم آن تا آخر عمر از کلونیدین استفاده کنید (این مورد به نظر و بررسی‎های پزشک متخصص بستگی دارد).

کلونیدین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی یا ADHD نیز تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند با تأثیر بر روی بخشی از مغز که توجه و تکانشگری را کنترل می‌کند، ADHD را درمان کند. با افزایش توجه و کاهش بی‌قراری در کودکان و بزرگسالانی که بیش‌فعال هستند و نمی‌توانند برای مدت طولانی تمرکز کنند، این افراد تجربه بهتری از زندگی خواهند داشت و عملکرد تحصیلی و کاری‌شان بهبود می‌یابد. این دارو به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی در درمان ADHD است که شامل درمان‌های اجتماعی، آموزشی و روانشناختی نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: بیش فعالی چیست

قرص کلونیدین برای درمان موارد دیگری نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو علاوه بر موارد ذکر شده برای گرفتگی‌های شدید و دردناک دوران قاعدگی هم تجویز می‌شود.
سندرم توره یک اختلال نورولوژیک یا عصبی است که با حرکات یا صداهای تکراری، کلیشه‌ای و غیرارادی شناخته شده و باعث «تیک عصبی» در مبتلایان می‌شود. کلونیدین برای درمان تیک‌ها نیز ممکن است توسط پزشک توصیه شود.
این قرص در تغییر خلق و خو نیز می‌تواند موثر باشد اما قرص کلونیدین و سرخوشی ارتباطی به هم ندارند و نباید برای مصارف غیردرمانی به سراغ آن رفت. این دارو تنها باعث کاهش فشار خون می‌شود و بهبود عملکرد قلب و شریان‌ها ممکن است به شما احساس بهتری بدهد.

کلونیدین و ترک اعتیاد

کلونیدین باعث می‌شود ترک اعتیاد آسان‌تر باشد و فرد معتاد بتواند روند سم‌زدایی را با موفقیت طی کند

کلونیدین و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و کنار گذاشتن مواد مخدر می‌تواند علائم بسیار شدید و غیرقابل تحملی را به همراه داشته باشد. این علائم اغلب آن‌قدر شدید است که احتمال دارد فرد باز هم به اعتیاد بازگردد. بسته به طول دوران و شدت اعتیاد به مواد مخدر، علائم ترک اعتیاد می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

برخی از علائم ترک اعتیاد به مواد اپيوئيد عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی شکم، بی‌خوابی، دردهای عضلانی، درد مفصلی، تحریک‌پذیری بالا و اضطراب.
افرادی که وارد فرآیند ترک اعتیاد می‌شوند، برای کاهش این علائم می‌توانند از کلونیدین استفاده کنند. استفاده از کلونیدین فرد دچار اعتیاد را تشویق می‌کند تا زودتر به سمت درمان و ترک اعتیاد برود و مراحل سم‌زدایی از بدن را آسان‌تر طی کند.
کلونیدین در روند ترک اعتیاد کمک می‌کند تا علائمی مانند اضطراب، تحریک‌پذیری بالا و دردهای عضلانی و مفصلی کاهش یابد. کلونیدین به کاهش گرایش به اعتیاد کمکی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:‌ از کجا بفهمم همسرم شیشه مصرف میکند

هشدارهای قبل از مصرف کلونیدین

در تصمیم‌گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف و فواید آن باید با هم مقایسه شوند و اگر کفه ترازو به سمت مفید بودن دارو سنگین‌ بود، آن دارو تجویز شده و مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل لازم است گزارشی جامع به پزشک داده شود تا به خوبی بتواند تاثیر دارو روی بهبود شما را مورد بررسی قرار بدهد.

قبل از اینکه کلونیدین را مصرف کنید، اگر بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونر شدید، اختلال ریتم قلب، ضربان قلب آهسته، فشار خون پایین، سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی و بیماری کلیوی دارید، حتما این موارد را به پزشک‌تان اطلاع دهید.

همچنین اگر تاکنون آلرژی داشته‌اید یا از داروهایی برای کنترل آلرژی استفاده می‌کنید باید حتما پزشک را در جریان آن قرار دهید. اگر به کلونیدین آلرژی دارید، به هیچ‌وجه نباید این دارو را مصرف کنید. اگر در طول زندگی خود واکنش غیرمعمول یا آلرژیکی به این دارو یا داروهای دیگر داشته‌اید، قبل از مصرف کلونیدین با پزشک مشورت کنید.

پس برای اطمینان از اینکه کلونیدین برای شما بی‌خطر است، موارد زیر را حتما به پزشک خود گزارش کنید:
بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونر شدید
اختلال ریتم قلب، ضربان قلب آهسته
فشار خون بالا یا پایین
حمله قلبی یا سکته مغزی
تومور غده آدرنال
بیماری کلیوی
واکنش آلرژیک پوستی
اثرات کلونیدین بر جنین و نوزادان هنوز به درستی مورد بررسی قرار نگرفته است. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود بگویید. همچنین کلونیدین ممکن است روی امکان باروری در مردان یا زنان تاثیر بگذارد.مطالعات نشان می‌دهد که کلونیدین ممکن است تولید شیر یا ترکیب شیر مادر را تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر در دوران شیردهی خود متوجه خستگی، تنفس سریع و کاهش اشتها در نوزاد شده‌اید و از قرص کلونیدین نیز استفاده می‌کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود و پزشک اطفال در میان بگذارید.

مطالعات انجام شده تا به امروز مشکلات خاصی را نشان نداده‌اند که سودمندی کلونیدین را زیر سوال ببرد. با این حال، چون احتمال بیشتری دارد که بیماران سالمند مشکلات قلبی یا کلیوی داشته باشند، این مساله ممکن است نیاز به تنظیم دوز برای بیماران دریافت‌کننده این دارو را افزایش دهد.



نحوه مصرف کلونیدین

قبل از شروع به مصرف کلونیدین، بروشور و راهنمای دارو را به خوبی مطالعه کنید. کلونیدین باید طبق دستور پزشک مصرف شود. این دارو خوراکی است و اغلب دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار شب تجویز می‌شود.

ممکن است دکتر توصیه کند دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
اگر میزان دو دوز برابر نبود، دوز بالاتر را در شب و هنگام خواب استفاده کنید. برای جلوگیری از عوارض جانبی، ممکن است پزشک درمان شما را با کم‌ترین دوز موثر از کلونیدین شروع کند و به تدریج دوز مصرفی را افزایش دهد. این دارو برای درمان موقعیت پزشکی فعلی شما تجویز شده است، پس باید آن را به‌طور منظم مصرف کنید تا هرچه بیشتر از تاثیرات مثبت آن بهره‌مند شوید.
اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، حتما این موضوع را به پزشک خود بگویید.

مواردی که باید در زمان مصرف کلونیدین از آن پرهیز کنید

در صورت مصرف کلونیدین باید از نوشید الکل اجتناب کنید. ممکن است در اثر نوشیدن الکل، عوارض جانبی کلونیدین در شما افزایش پیدا کند.
در صورت مصرف کلونیدین باید از رانندگی یا دیگر فعالیت‌های خطرناکی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، اجتناب کنید. سرگیجه یا خواب‌آلودگی می‌تواند باعث سقوط، حوادث یا آسیب‌های شدید شود.

درصورتی که طی درمان با کلونیدین ورزش می‌کنید، باید مراقب باشید تا بیش از اندازه تعریق نکنید، گرمای زیادی را به خود تحمیل نکنید و بدن‌تان دهیدراته نشود.

عوارض جانبی کلونیدین

از عوارض جانبی کلونیدین می‌توان به خشکی دهان اشاره کرد که شایع‌ترین آن است

عوارض جانبی قرص کلونیدین

عوارض جانبی شایع کلونیدین عبارتند از: خشکی دهان، خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد و درد در قسمت فوقانی شکم. عوارض جانبی دیگری مانند سرگیجه نیز گزارش شده است. عوارض جانبی کلونیدین شکل‌های مختلفی دارد و در همه افراد به‌‌طور یکسان بروز پیدا نمی‌کند.
برخی از این عوارض جانبی نیاز به رسیدگی فوری دارند. بعضی از این عوارض نادر هستند و بعضی دیگر، شیوع بیشتری در بیماران دارند.
افسردگی روانی و تورم پا از آن دسته عوارض جانبی هستند که کمتر مشاهده می‎شوند. در ادامه فهرستی از عوارض جانبی کلونیدین را می‌خوانید.
عوارض جانبی نادر کلونیدین عبارتند از:
سوزش یا پوسته پوسته شدن پوست
درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در این ناحیه
سردرگمی نسبت به زمان، محل، یا شخص
کم شدن حجم ادرار
انسداد رگ‌های گردن
خواب‌آلودگی
خشکی دهان
تب
ضربان قلب سریع و نامنظم
احساس عمومی ناراحتی یا بیماری
تنفس نامنظم
توهم
تحریک‌پذیری
تورم پوست
تورم در صورت، پلک، لب، زبان، گلو، دست، پاها، یا ارگان‌های جنسی
سرگیجه
افسردگی روانی
احساس سردی در نوک انگشتان دست و پا
ضربان قلب آهسته
تنگی نفس
بثورات پوستی
سوزش یا درد در انگشتان دست یا پا، هنگام سرما
مشکلات خواب و بی‌خوابی
هیجان غیرمعمول، عصبانیت یا بی‌قراری
خستگی غیرمعمول یا ضعف
کابوس
افزایش وزن
خس خس سینه

بیشتر بخوانید: دلایل ایجاد خشکی دهان

حرف آخر

قرص کلونیدین دارویی است که به‌طور رایج برای کنترل فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این دارو فشار خون بالا را درمان نمی‌کند، اما استفاده مداوم از آن باعث می‌شود تا فشار خون شما همیشه تنظیم بماند و قلب و عروق آن به درستی و با آرامش کافی کار کنند.

کلونیدین برای کنترل علائم مشکلاتی مانند ADHD و درد قاعدگی نیز کاربرد دارد. از مهم‌ترین کاربردهای کلونیدین، تجویز آن برای ترک اعتیاد است. این دارو عوارض و علائم ناخوشایند ترک اعتیاد را کاهش داده و پروسه ترک را آسان‌تر می‌کند. کلونیدین نیز مانند تمام داروهای دیگر ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در صورت بروز عوارض جانبی بهتر است به دکتر خود اطلاع دهید. برای مشاوره در زمینه مصرف این دارو می‌توانید از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

سوالات متداول

کلونیدین برای چه چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کلونیدین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. در مواردی برای کنترل علائم ADHD و بهبود انقباضات در دوران قاعدگی نیز می‌توان این دارو را تجویز کرد.

آیا کلونیدین یک قرص خواب است؟

کلونیدین در درجه اول برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه (ADHD) به کار می‌رود. با این حال، این دارو توسط سازمان غذا و دارو برای بی‌خوابی تایید نشده است. یکی از عوارض جانبی کلونیدین، آرام‏بخشی یا خواب‎آلودگی است اما نباید به جای قرص خواب از آن استفاده کرد.

شایع‌ترین عارضه جانبی کلونیدین چیست؟

اکثر عوارض جانبی این دارو خفیف هستند و گاهی با ادامه درمان بهبود پیدا می‌کنند. شایع‌ترین عارضه جانبی کلونیدین خشکی دهان است که در حدود ۴۰ درصد از بیمار رخ می‌دهد؛ خواب آلودگی حدود ۳۳ درصد؛ سرگیجه حدود ۱۶ درصد و یبوست در حدود ۱۰ درصد از بیماران گزارش شده است.

کلونیدین بی‌خطر است؟

کلونیدین یک داروی نسبتا ایمن است و حتی در دوزهای بالا نیز مرگ‌ومیر ناشی از آن نادر است. با این حـال دوز دارو را خودسرانه بالا نبرید و حتما در مورد آن با پزشک مشورت کنید.


منابع

mayoclinic.org

pinelandsrecovery.com

drugs.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

غلامرضا

3 ماه پیش

سلام من پرگابالین استفاده میکنم حدود یکماه باکلونیدین میتونم ترک کنم کلونیدین اعتیاداوره یانه
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر کلونیدین عمدتاً در کاهش علائم قطع مواد مخدری مانند اوپیوئیدها (مانند هروئین)، الکل و نیکوتین استفاده می‌شود. این دارو به عنوان یک ماده کمکی در مراکز درمان اعتیاد استفاده می‌شود و معمولاً توسط پزشکان تجویز می‌شود. با این حال، باید تاکید کنم که استفاده از کلونیدین برای درمان اعتیاد به هر ماده مخدری باید توسط پزشک تعیین و نظارت شود، زیرا هر فرد و شرایط او ممکن است متفاوت باشد.
پاسخ دهید
0

علی حسینی

4 ماه پیش

الان کلونودین مصرف میکنم و اگر برم تست اعتیاد بدم مثبت میشه؟ یعنی کسی ک کلونودین مصرف میکنه تست اعتیادش مثبت میشه؟؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر کلونیدین در خود مصرف آزمون‌های تشخیص اعتیاد مانند تست ادراک مخدر (drug screening) را مثبت نمی‌کند. این دارو اغلب در برنامه‌های درمانی برای کاهش علائم قطع مواد مخدر استفاده می‌شود و اغلب تست‌های تشخیص مواد مخدر به طور خاص برای تشخیص ماده مخدر اصلی (مانند هروئین یا کوکائین) صورت می‌گیرند. با این حال، باید توجه داشت که هر تست اعتیادی نمی‌تواند به طور قطعی تمامی نوع مواد مخدر یا داروهای مصرف شده را تشخیص دهد و ممکن است به نتایج نادرست منجر شود. برخی تست‌ها می‌توانند عوامل دیگری را به عنوان مثبت نمایش دهند که در واقع نیاز به توضیحات و ارزیابی بیشتر دارند.
پاسخ دهید
0

عبدی

9 ماه پیش

سلام عزیزان چند روز بعد ترک شیره تریاک طول میکشد تا سلامتی آدم بر گردد
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر زمانی که یک شخص تریاک را ترک می‌کند، عوارض قطع وابسته به هر فرد ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی مانند تاریخچه مصرف، میزان و مدت زمان مصرف، سلامت جسمانی و روانی فرد وجود دارد. عوارض قطع تریاک می‌تواند شامل علائم جسمانی مانند تشنگی، خواب آلودگی، خارش، تعریق بیش از حد، تهوع، استفراغ، تشنج و افسردگی عمده باشد. این عوارض ممکن است برای مدت زمانی متفاوت ادامه داشته باشند. اما باید تاکید کنم که در موارد مرتبط با سلامتی و ترک مواد مخدر، مراجعه به یک پزشک متخصص و دریافت راهنمایی و درمان مناسب بسیار مهم است.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات