جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

جوش سر سیاه و روش های درمان

جوش سر سیاه
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

جوش‌های سر سیاه ضایعات کوچک و تیره رنگی هستند که روی پوست صورت، گردن، بینی، چانه و… ظاهر می‌شوند. آن‌ها دارای ویژگی‌های آکنه خفیف هستند، اما می‌توانند بدون وجود سایر علائم آکنه هم ایجاد شوند. جوش سر سیاه در صورت وجود گرفتگی و بسته شدن فولیکول‌های مو ظاهر می‌شود.

هر فولیکول حاوی مو و غده چربی است که این روغن باعث لطافت مو می‌شود. زمانی که سلول‌های مرده پوست و چربی در دهانه فولیکول جمع ‌شوند، یک برآمدگی به نام کومدو را شکل می‌دهند. اگر پوست بالای این برجستگی بسته بماند، جوش سر سفید نامیده می‌شود. وقتی که پوست بالای برجستگی باز شود، قرار گرفتن محتویات کومدو در معرض هوا باعث می‌شود که سطح آن تیره شده و به این ترتیب، جوش سر سیاه ایجاد می‌شود. چنان‌چه در این زمینه به راهنمایی تخصصی نیاز دارید، می‌توانید از خدمت دکتر پوست آنلاین سامانه حال مشاوره بگیرید.

درباره پماد کالاندولا و موارد مصرف آن در این مطلب بخوانید

جوش‌های سر سیاه معمولا غیر التهابی هستند و مانند سایر جوش‌ها باعث درد و ناراحتی نمی‌شوند. ظاهر آن‌ها هم نسبت به سایر جوش‌ها صاف‌تر بوده و برجستگی زیادی ندارد. برخی از عواملی که در ایجاد جوش‌های سر سیاه نقش دارند عبارتند از:

  • تولید بیش از حد چربی در پوست
  • تجمع باکتری در سطح پوست
  • آکنه
  • تحریک فولیکول‌های مو در صورت تجمع سلول‌های مرده پوستی
  • تغییرات هورمونی مرتبط با قاعدگی، بارداری، دوران نوجوانی یا همزمان با مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • مصرف برخی از داروها مثل کورتیکواستروئیدها یا آندروژن‌ها
  • عادات غذایی مثل مصرف خوراکی‌هایی که باعث افزایش قند خون می‌شوند. (هنوز بسیاری از محققان با این موضوع موافق نیستند.)
  • تعریق زیاد
  • برخی از مشکلات جسمی و روانی مثل استرس زیاد، تخمدان پلی کیستیک، سندروم پیش از قاعدگی و…
  • اصلاح یا هر فعالیتی که فولیکول‌های مو را باز می‌کند.

بر خلاف تصور عمومی، عدم رعایت بهداشت به صورت مستقیم باعث ایجاد این جوش‌ها نمی‌شود. بلکه گاهی مراقبت‌های بیش از حد پوستی مثل اسکراب مداوم می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

درمان جوش سر سیاه

اکثر افراد بدون نیاز به پزشک و در خانه اقدام به درمان جوش‌های سر سیاه می‌کنند. باید توجه کرد که گاهی روش انتخابی برای درمان می‌تواند شرایط را بدتر کند. بنابراین بهتر است که پیش از انجام هر اقدامی برای رفع این جوش‌ها با یک پزشک مشورت کنید. برخی از روش‌های درمانی برای رفع جوش‌های سر سیاه عبارتند از:

 

پاکسازی پوست

اسکراب‌های مخصوص برای لایه برداری ملایم پوست می‌تواند بسیار موثر باشد. بهتر است اسکرابی را انتخاب کنید که متناسب با پوست شما بوده و باعث خشکی بیش از حد آن نشود. برخی تصور می‌کنند که خشک کردن پوست با کمک این ترکیبات می‌تواند عوارض به وجود آمده در اثر ترشح چربی زیاد پوست را کاهش دهد. اما این کار معمولا نتیجه عکس دارد! خشک شدن بیش از حد پوست باعث تحریک غدد ترشح کننده چربی شده و با افزایش تولید چربی، وضعیت پوست بدتر خواهد شد.

انتخاب لوازم آرایشی مناسب

بهتر است از کرم‌ها و مواد آرایشی ضد آکنه استفاده کنید. این مواد منافذ پوست را کاملا مسدود نکرده و از تجمع سلول‌های مرده آن جلوگیری می‌کنند.

درمان های دارویی

اشکال مختلف آزلائیک اسید، سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید هم به شکل بدون نسخه و هم با تجویز پزشک در دسترس هستند. اثرگذاری این داروها بر آکنه غیر التهابی بوده و به شکل موضعی، مستقیما بر روی پوست اعمال می‌شوند. داروهای تجویزی حاوی ویتامین A، ترتینوئین، تازاروتن، رزورسینول و آداپالن هم ممکن است برای جلوگیری از تشکیل پلاگین در فولیکول‌های مو موثر باشد و باعث بازسازی سریع سلول‌های پوست شود.

این درمان‌ها با از بین بردن باکتری‌ها، خشک کردن چربی اضافی پوست و از بین بردن سلو‌های مرده آن به بهبود جوش‌ها منجر می‌شوند. با این حـال بسیاری از افراد به دنبال این روش‌های درمانی نیستند تا زمانی که جوش‌ها بدتر شده و به فرم آلوده و شدید آن تبدیل شود. در صورت آزار دهنده بودن جوش‌های سر سیاه بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

درمان مشکلات زمینه‌ ای

هر مشکل پوستی مثل اگزما یا روزاسه می‌تواند درمان جوش‌های سر سیاه را دشوار کند. این بیماری‌ها باید قبل از آکنه درمان شوند؛ زیرا درمان موفقیت‌آمیز آن‌ها ممکن است منجر به بهبود جوش‌های سر سیاه هم شود.

داشتن آرامش و استراحت کافی

استراحت مناسب و پرهیز از استرس می‌تواند به کاهش تولید سبوم کمک کند. ورزش هم به صورت غیر مستقیم، با افزایش آرامش و کاهش استرس در این زمینه موثر است. برای شناخت راه هایی که کاهش استرس را به ارمغان می آورند این مقاله را بخوانید.

جوش های سر سیاه روی صورت

جوش‌های سر سیاه در نقاط مختلف بدن از جمله بینی، چانه، کمر، پیشانی و… ایجاد می‌شوند

تغذیه مناسب

هنوز محققان در مورد نقش تغذیه و مصرف غذاهای سرخ کرده، شکلات و… در ایجاد جوش‌های سر سیاه اتفاق نظر ندارند. با این حـال به نظر می‌رسد که داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه نقش مهمی در سلامتی بدن داشته باشد. سلامتی عمومی بدن می‌تواند خطر ابتلا به ضایعات پوستی را کاهش دهد.

لیزر درمانی

در موارد شدید این عارضه، می‌توان از لیزر برای درمان استفاده کرد. پرتوهای لیزر با کاهش تولید چربی پوست و از بین بردن باکتری‌های سطح آن می‌توانند باعث درمان جوش‌های سر سیاه شوند. لیزر درمانی از روش‌های مناسب برای درمان جوش‌های سر سیاه و آکنه بدون آسیب رساندن به لایه‌های بالایی پوست است.

به نظر می‌رسد برخی از فعالیت‌ها مثل تخلیه جوش توسط افراد غیر متخصص و با ابزارهای غیر استاندارد، استفاده از بخور، اسکراب، پاک کننده‌های قوی پوست و استفاده مداوم از لوازم بهداشتی باعث بدتر شدن جوش‌های سر سیاه و تحریک آن‌ها خواهد شد.

برای مطالعه انواع آکنه یا جوش و روش‌های درمانی دیگر برای خلاص شدن از جوش‌های سر سفید و سر سیاه به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.


از بین بردن جوش سر سیاه بینی

لایه بردارهای شیمیایی می‌توانند منافذ مسدود شده پوست را پاکسازی کرده و سلول‌های مرده آن را که نقش مهمی در ایجاد جوش‌های سر سیاه دارند، برطرف کنند. در طول لایه برداری، یک ماده شیمیایی مخصوص روی پوست بینی قرار می‌گیرد. با گذشت زمان، لایه بالایی پوست که متشکل از سلول‌های مرده و چربی است برداشته شده و لایه تمیز پایینی آشکار می‌شود. لایه بردارهای ملایم و بدون نسخه در دسترس هستند، اما برای لایه برداری قوی‌تر، باید به متخصص پوست مراجعه و تحت نظر او این کار را انجام دهید.

راه های درمان جوش صورت را در اینجا بخوانید

امروزه برای راحتی بیشتر مصرف کنندگان، چسب‌های مخصوصی برای لایه برداری بینی موجود است که به کمک آن‌ها می‌توان پوست بینی را به صورت سطحی پاکسازی کرد. هم‌چنین استفاده از ماسک‌های گیاهی و روش‌های خانگی در دسترس مثل ماسک چای سبز، ماسک ترکیب عسل و دارچین، ماسک ذغال، جوش شیرین و… هم می‌توانند برای پاکسازی پوست بینی و رفع جوش‌های سر سیاه آن موثر باشند.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز با دارچین

کرم برای جوش های سر سیاه

افرادی که پوست آن‌ها به جوش‌های سر سیاه دچار است باید به لوازم آرایشی مصرفی و پاک کننده‌های روزانه خود دقت کنند. لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی این افراد باید حاوی مواد کنترل کننده چربی پوست، آنتی باکتریال و ضد التهاب باشد. هم‌چنین کرم‌های مخصوصی برای جوش‌های سر سیاه پوست در دسترس است دارای خاصیت جمع‌کنندگی منافذ باز پوست بوده از ترشح چربی اضافی در سطح آن جلوگیری می‌کنند. استفاده مداوم از این ترکیبات با ضدعفونی نگه داشتن مداوم پوست، مانع از ایجاد مجدد جوش هم می‌شود.

امروزه برندهای مختلفی در بازار موجود هستند که محصولات مناسبی برای پوست‌های مستعد جوش‌های سر سیاه تولید می‌کنند. شما می‌توانید برای انتخاب این محصولات با یک پزشک متخصص پوست یا کارشناس مراقبت‌های پوستی مشورت کنید. ضمن ابنکه بهترین دارو برای جوش صورت را می‌توانید در این مقاله پیدا کنید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

ماسک برای جوش سر سیاه

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش یا کنترل جوش‌های سر سیاه، استفاده از ماسک بر روی پوست است. انواع مختلف این ماسک‌ها با ترکیبات شیمیایی مخصوص در بازار موجود هستند که هر فرد می‌تواند بر اساس جنس پوست و نیاز آن، چنین ماسک‌هایی را انتخاب و استفاده کند. علاوه بر این می‌توان در منزل هم با استفاده از ترکیبات گیاهی و خانگی، ماسک‌های مفیدی ساخت. از انواع ماسک صورت برای جوش سر سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک سفیده تخم مرغ

برای تهیه این ماسک سفیده زده شده تخم مرغ را به کمک یک براش روی پوست بمالید و پس از قرار دادن یک دستمال کاغذی تمیز بر روی آن، اجازه دهید خشک شود. این ماسک می‌تواند علاوه بر رفع جوش‌های سر سیاه خفیف، ار بروز مجدد آن‌ها هم جلوگیری کند. زمانی که حس کردید پوست صورتتان کشیده می‌شود و خشک شده، ماسک را بردارید و پوست را بشوئید.

ماسک دارچین و عسل

ترکیب عسل و دارچین ار بهترین مواد برای مراقبت از پوست است. این ترکیب علاوه بر خاصیت آنتی باکتریالی، می‌تواند با افزایش گردش خون سطح پوست، در رفع سلول‌های مرده آن هم موثر باشد. حدود ۵ دقیقه قرار دادن این ترکیب برای پاکسازی پوست از جوش‌های سر سیاه کافی است.

ماسک عسل و جوی دو سر

این ترکیب علاوه بر پاکسازی پوست، به مرطوب نگه داشتن آن هم کمک می‌کند و باعث می‌شود پس از شست‌وشو، پوست شما نرم و براق شود. برای این کار کمی جوی دو سر را خرد کرده یا به شکل پودر درآورید و پس از مخلوط کردن آن با عسل، روی پوست قرار دهید. پس از ۵ دقیقه پوست را با آب خنک شسته و به آرامی خشک کنید.

تخلیه جوش سر سیاه با ابزار مخصوص

حذف فیزیکی جوش‌های سر سیاه از روی پوست توسط افراد متخصص یکی از روش‌های درمان آن‌هاست

ماسک خاک رس

خمیر حاصل از ترکیب آب و خاک رس می‌تواند آلودگی‌های سطحی پوست را پاک کرده و به بهبود گردش خون کمک کند. با این کار پوستی سالم، شاداب و بدون جوش سر سیاه خواهید داشت. افرادی که پوست خشکی دارند باید بعد از شستن این ماسک از روی صورت به وسیله آب گرم، از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: دوزهای مصرفی قرص ترامادول

ماسک چای سبز برای جوش سر سیاه

درمان‌های گیاهی اغلب برای آکنه توصیه می‌شوند و تحقیقات زیادی در این زمینه در حـال انجام است. به نظر می‌رسد که روغن چای، آویشن، آلوئه ورا، گل سرخ و چای سبز دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی قوی بوده و به جلوگیری از آکنه و درمان آن کمک کنند. مصرف این ترکیبات به صورت دمنوش ‌های گیاهی یا استفاده مستقیم بر روی پوست به شکل ماسک احتمالا می‌تواند باعث کنترل جوش‌های سر سیاه و درمان تدریجی آن‌ها شود.

یکی از ماسک‌های توصیه شده برای رفع جوش‌های سر سیاه به ویژه در ناحیه بینی، ماسک چای سبز است. برای این کار باید مقداری چای سبز را پودر کرده و پس از مخلوط کردن با آب، به شکل خمیر غلیظ درآورده و سطح پوست را با آن ماساژ دهید. پس از شست‌و‌شوی صورت با آب گرم متوجه می‌شوید که منافذ پوست از آلودگی پاک شده‌اند. درمان این جوش‌ها ممکن است مدت زیادی و گاهی تا سال‌ها طول بکشد و اغلب در سال‌های بعد از بلوغ، به دلیل برقراری تعادل در هورمون‌های بدن با موفقیت بیشتری همراه است. در کنار درمان‌های گیاهی لازم است که استرس خود را هم کنترل کرده و تغذیه سالمی داشته باشید تا زودتر به نتیجه مورد نظر خود برسید.

چسب جوش سر سیاه

استفاده از چسب بینی برای جوش‌ های سر سیاه یک روش رایج و متداول است. گرچه برخی از متخصصان معتقدند که استفاده آن‌ها می‌تواند با تحریک پوست به بدتر شدن اوضاع منجر شود، اما به نظر می‌رسد می‌توان به راحتی از چنین چسب‌های برای رفع جوش‌های سر سیاه معمولی و خفیف استفاده کرد. انواع مختلفی از چسب‌ بینی برای جوش های سر سیاه از برندهای مختلف در دسترس هستند که با توجه به ترکیبات موجود در آن‌ها می‌توانند باعث پاکسازی سطحی یا عمیق سطح پوست بینی و رفع جوش‌های سر سیاه آن شوند. علاوه بر این، برخی از این چسب‌های بینی باعث جمع شدن منافذ پوست هم شده و در دراز مدت از بروز مجدد جوش‌های سر سیاه جلوگیری می‌کنند.


درآوردن جوش سر سیاه

ترکاندن جوش سر سیاه به هیچ عنوان برای درمان این جوش‌ها مناسب نبوده و توصیه نمی‌شود. این کار ممکن است به ساختار پوست آسیب وارد کند. اما به کمک ابزار تخلیه جوش سر سیاه می‌توان پوست را از وجود چنین جوش‌هایی پاک کرد. متخصصان پوست به طور ویژه آموزش دیده‌اند تا از ابزار خاصی به نام پیلینگ یا ابزار مشابه دیگر برای از بین بردن پلاگین ایجاد کننده جوش‌های سر سیاه استفاده کنند. بعد از ایجاد دهانه کوچکی در پلاگین به کمک این دستگاه، پزشک با فشار کمی، مواد موجود در آن را خارج کرده و گرفتگی برطرف می‌شود. روش جدیدی به نام میکرودرم ابریژن هم وجود دارد که در آن، متخصص پوست یا کارشناس مراقبت‌های پوستی با یک سطح خشن، لایه بالایی پوست را پاکسازی می‌کند. این کار باعث از بین رفتن گرفتگی‌های منجر به ایجاد جوش‌های سر سیاه خواهند شد.

از بین بردن جوش های سر سیاه بینی با خمیر دندان

برخی از متخصصان پوست معتقدند که خمیر دندان به دلیل داشتن مقدار زیادی کربنات کلسیم می‌تواند در از بین بردن چربی‌های اضافی پوست و پاکسازی آن از جوش‌های سر سیاه به صورت محدود نقش داشته باشد. برای این کار کافی است که مقداری خمیر دندان را در ناحیه دارای جوش سر سیاه برای مدت حدود ۱۰ دقیقه قرار داده و سپس با آب ولرم بشوئید و این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید. گرچه این روش می‌تواند به طور موقت باعث رفع جوش‌های سر سیاه شود، اما توصیه می‌شود که استفاده از آن را برای مدت طولانی ادامه ندهید. تماس ترکیبات موجود در خمیر دندان با پوست صورت برای مدت طولانی ممکن است با عوارضی همراه باشد. بهتر است از ترکیبات مخصوص پوست برای رفع جوش‌های پوستی استفاده کرده و پیش از مصرف هر محصولی با یک متخصص مشورت کنید.

استفاده از چسب بینی برای رفع جوش سر سیاه

چسب‌های بینی مخصوص جوش‌های سر سیاه برای پاکسازی سطحی پوست بینی استفاده می‌شوند

اسکراب جوش سر سیاه

گرچه بسیاری از افراد استفاده از اسکراب را برای رفع جوش‌های سر سیاه مفید می‌دانند، اما به نظر می‌رسد افراط در استفاده از این ترکیبات نتیجه عکس داشته باشد. استفاده مداوم و طولانی مدت از اسکراب‌های قوی به دلیل خاصیت سایندگی می‌توانند پوست را تحریک و خشک کرده و باعث ترشح چربی بیشتر از سطح پوست و افزایش جوش‌های سر سیاه شوند. در صورت نیاز به استفاده از اسکراب، بهتر است از انواع ملایم آن‌ها استفاده کرده و پس از مصرف حتما از مرطوب کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید. ضمنا استفاده از این محصولات را به هفته‌ای یک یا دو بار محدود کرده و از مصرف روزانه آن‌ها خودداری کنید. مشورت با یک پزشک متخصص می‌تواند در انتخاب محصولات مناسب به شما کمک کند.

حرف آخر

جوش‌های سر سیاه در اثر بسته شدن فولیکول‌های مو ایجاد شده و به دلیل تیره بودن سطح آن‌ها، به این نام شناخته می‌شوند. این جوش‌ها انواع خفیف آکنه هستند که آسیب خاصی برای پوست ندارند. اما بی توجهی به آن‌ها ممکن است باعث تشدید گرفتگی منافذ شده و ظاهر نامناسبی به پوست بدهد. روش‌های مختلفی برای رفع و کنترل این جوش‌ها وجود دارد که هر کس می‌تواند با توجه به وضعیت پوست خود، از یک یا چند مورد از روش‌ها استفاده کند. در صورتی که این جوش‌ها برای شما آزار دهنده شده‌اند، بهتر است برای کنترل و رفع آن‌ها از پزشکان متخصص پوست حال کمک بگیرید. ماسک‌های صورت هم می‌توانند به کنترل جوش سر سیاه کمک کنند. تجربه شما از درمان چنین جوش‌هایی چه بوده است؟

 

سوالات متداول

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم؟

این جوش‌ها را می‌توان به کمک داروهای مخصوص، پاکسازی پوست و باز کردن منافذ، استفاده از چسب‌های ویژه به خصوص برای بینی، ماسک‌های صورت و در نهایت لیزر درمانی از بین برد.

علل به وجود آمدن جوش سر سیاه بزرگ چیست؟

جوش‌های سر سیاه معمولا ریز هستند. اما گاهی به دلیل تجمع چربی و سلول‌های مرده بیش از حد در فولیکول‌ها یا آسیب زدن به جوش و تخریب بافت اطراف پوست، بزرگ می‌شوند.

آیا ترکاندن جوش سر سیاه اشتباه است؟

ترکاندن و آسیب زدن به پوست توسط افراد غیر حرفه‌ای در ناحیه‌ای که جوش وجود دارد، باعث تحریک پوست شده و در نتیجه منجر به بدتر شدن وضعیت آن می‌شود. برای حذف جوش باید از متخصص کمک گرفت.

برای درمان جوش‌های سر سیاه از چه پزشکی کمک بگیریم؟

در صورتی که جوش‌های سر سیاه برای شما آزار دهنده شده‌اند، می‌توانید برای درمان اقدام کرده و با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. پزشکان سامانه حال در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

منابع

www.healthline.com

www.medicalnewstoday.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات