جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پانیک چیست و چطور می‌توان یک پنیک اتک را کنترل کرد؟

پانیک چیست
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین
پانیک (panic attack) چیست ؟ آیا تا به حـال افزایش ناگهانی اضطراب و ترس شدید را تجربه کرده‌اید، بدون آنکه علت مشخصی برایش داشته باشید؟ اگر پاسختان مثبت است، ممکن است دچار پنیک اتک یا حملۀ هراس شده‌ باشید. اگر می‌خواهید بدانید که حمله پانیک چیست، چگونه باید آن را کنترل کرد یا درمان پانیک چیست، خواندن این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

پنیک اتک یا حمله هراس ترس ناگهانی و شدیدی است که بدون وجود هیچ خطر واقعی و علت ظاهری بروز می‌کند. پنیک اتک یا حمله پانیک با واکنش‌های فیزیکی شدید در بدن همراه است. این نوع حملات می­‌توانند بسیار ترسناک باشند. افرادی که دچار حمله عصبی پانیک می­‌شوند، تصور می­‌کنند که کنترل خود را از دست داده‌­اند، دچار حمله قلبی شده‌اند یا در حـال مرگ هستند. بسیاری از افراد در طول زندگی خود فقط یک یا دو حملۀ هراس را تجربه می­‌کنند و این مسئله یا خودبه‌خود، و یا با پایان یافتن موقعیتی که برای فرد استرس‌­زاست، برطرف می­‌شود. اما افرادی که حمله‌های پانیک مکرر و غیرمنتظره داشته‌­اند و مدت طولانی را در ترس مداوم از تکرار مجدد حمله سپری کرده‌­اند، ممکن است به یک بیماری به نام اختلال هراس یا اختلال پانیک دچار باشند.

در بخش‌های بعدی دربارۀ این موضوع که اختلال هراس چیست، توضیحات بیشتری آورده شده است.اگرچه حملات هراس یا پنیک اتک به‌خودی‌خود تهدید کنندۀ زندگی نیستند، اما می­‌توانند ترسناک باشند و کیفیت زندگی فرد را به میزان قابل‌توجهی تحت‌تأثیر قرار دهند. به همین منظور به کسانی که دچار این حملات استرسی می‌شوند، توصیه می‌شود که اولاً علل و علائم حملات پانیک را بهتر بشناسند و دوم از روش‌­های درمانی برای کاهش حمله و عوارض پانیک یا درمان آن استفاده کنند.

عناوین مقاله
1 نشانه‌های حمله هراس یا پانیک چیست ؟2 چه عواملی باعث حملۀ هراس می­‌شود؟3 تفاوت پنیک اتک و اختلال پانیک چیست ؟4 تفاوت پنیک اتک و حملۀ اضطرابی چیست؟5 تفاوت پنیک اتک و آگوروفوبیا چیست؟6 تفاوت پنیک اتک و حملۀ قلبی چیست؟7 عوارض جسمی و روانی پنیک اتک یا حملۀ هراس چیست؟8 اختلال پنیک چگونه تشخیص داده می­‌شود؟9 راه های كليدی درمان حمله پانیک 10 درمان اختلال پنیک11 روش‌های پیشگیری از پنیک اتک چیست؟12 روش‌های کنترل پنیک اتک چیست؟13 بهترین پزشک برای درمان حمله پنیک14 سوالات متداول درباره پنیک اتک

تصویر خدمات اقساطی

نشانه‌های حمله هراس یا پانیک چیست ؟

علائم حمله عصبی پانیک معمولا ناگهانی و بدون هشدار قبلی بروز می‌کنند. پنیک اتک معمولاً در 10 دقیقه به اوج می‌رسد، و عموماً ظرف 20 یا 30 دقیقه به پایان می‌رسد و به ندرت بیش از یک ساعت طول می‌کشد. حملۀ پنیک ممکن است در هرجایی اتفاق بیفتد؛ در حین رانندگی، به هنگام خرید در فروشگاه، زمان خواب، در یک جلسۀ کاری و غیره.

پس از اتمام این حملات استرسی پانیک، فرد احتمالاً احساس خستگی زیاد و فرسودگی می‌کند. مهم­‌ترین نشانه‌­های پنیک اتک شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • لرز
  • گر گرفتگی
  • حالت تهوع
  • سنگینی یا درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا احساس سبکی سر
  • ناراحتی معده و گرفتگی شکم
  • سردرد
  • اضطراب شدید
  • احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در عضلات

درباره قرص کلونازپام بیشتر بدانید

پانیک چیست

پنیک اتک در کودکان نادر است و اغلب در دوران نوجوانی آغاز می‌شود. همچنین پنیک اتک در زنان، در مقایسه با مردان، بیشتر به علت ترس از بازگشت مکرر آن است. شدت و دفعات این حملات در طول دوران بارداری ممکن است کمتر یا بیشتر شود و یا اصلاً تغییر نکند.حملات پانیک در خواب پیچیدگی بیشتری دارد. اگر حملات پانیک در خواب اتفاق بیفتد، که البته کمتر از حملات روزانه است، افراد ناراحتی تنفسی بیشتری را تجربه می‌کنند. گفته می‌شود کسانی که دچار پنیک اتک شبانه می‌شوند، در مقایسه با کسانی که پنیک اتک در خواب را تجربه نمی‌کنند،
بیشتر دچار افسردگی و اختلالات روانی دیگر هستند.حملۀ هراس شبانه باعث می­‌شود که فرد مبتلا، بدون هیچ دلیل مشخصی، ناگهان با ترس از خواب بیدار شود. ممکن است این حملات با آپنۀ خواب (وقفۀ تنفسی در خواب) اشتباه گرفته شود؛ اما افراد مبتلا به حملۀ هراس شبانه، سایر علائم پنیک اتک را نیز دارند. مدت زمان این حملات کمتر از 10 دقیقه است، اما آرام شدن کامل فرد ممکن است بیشتر طول بکشد.

چه عواملی باعث حملۀ هراس می­‌شود؟

در پاسخ به این سوال که علت حملات یا بیماری پانیک چیست، باید صراحتا بگوییم که علل دقیق حملات پانیک مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد وراثت زیستی، آسیب‌های روانی، عوامل محیطی و شرایط زندگی استرس‌زا در بالا بردن احتمال پنیک اتک مؤثر هستند.

در مجموع، وراثت ژنتیکی نقش مهمی در بروز پنیک اتک دارد و به همین دلیل وجود پنیک اتک در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود (سابقۀ خانوادگی). به نظر می‌رسد که گروه دیگری از عوامل که موجب حملۀ هراس در برخی افراد می‌شود، تغییرات و اتفاقات بزرگ و مهم زندگی است که استرس‌زا هستند؛ مانند فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، ازدواج، بچه‌دار شدن، ترس از مرگ، طلاق، از دست دادن شغل و غیره.

شرایط پزشکی نیز جزء عوامل پنیک اتک قلمداد می‌شود و گفته می‌شود که مشکلاتی مثل افتادگی دریچۀ میترال، پرکاری تیروئید، هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، استفاده از محرک‌ها (آمفتامین، کوکائین، کافئین)، کمبودهای تغذیه‌ای و ترک دارو می‌توانند موجب پنیک اتک در فرد شوند.

بعضی افراد هم پنیک اتک را به عوامل اجتماعی اضطراب‌زا نسبت می‌دهند؛ از جمله فقر و سطح تحصیلات پایین که آسیب‌هایی اضطراب‌زا هستند؛ البته هنوز معلوم نیست که این عوامل، علت اضطراب هستند یا معلول آن!

از نظر روانشناختی، افرادی که به پنیک اتک دچار می­‌شوند، بیش از دیگران سابقه حساسیت اضطرابی دارند. فردی که حساسیت اضطرابی دارد، برای مثال اگر درد مختصری را در قفسۀ سینه احساس کند، ممکن است به عواقب وخیم آن مثل از کار افتادن قلب یا مرگ فکر ‌­کند. در چنین شرایطی افراد باید را تا حدی یاد بگیرند.

سابقۀ آسیب‌های روانی از عوامل جدی اضطراب‌زاست و یک دلیل مهم در بروز پانیک اتک محسوب می‌شود. برای مثال فرد نوجوان یا بزرگسالی که در کودکی تجربۀ آزار جنسی و جسمی را داشته، بیش از دیگران احتمال دارد که به حملات پانیک مکرر دچار شود.

پانیک چیست

در مجموع، اگر بخواهیم عوامل خطرساز در ایجاد حملۀ هراس یا پنیک اتک را دسته‌بندی کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:
  • وراثت ژنتیکی و سابقه خانوادگی
  • اتفاقات و تغییرات استرس‌زا در زندگی
  • شرایط پزشکی و جسمی
  • عوامل اجتماعی اضطراب‌زا
  • سابقۀ آسیب‌های روانی و تروما

 

تفاوت پنیک اتک و اختلال پانیک چیست ؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تفاوت حملۀ هراس با اختلال یا بیماری پانیک چیست. اختلال پنیک زمانی رخ می‌دهد که فرد به صورت مکرر دچار حملۀ هراس یا پنیک اتک شود.

هرکسی ممکن است در مواقعی دچار احساس اضطراب و حملۀ پنیک شود. بعضی هم معتقدند که اختلال هراس شکلی از سیستم هشدار طبیعی بدن است. این سیستم، مجموعه‌ای از مکانیسم‌های ذهنی و جسمی است که به فرد اجازه می‌­دهد که به تهدیدها پاسخ دهد و به سرعت عکس العمل نشان دهد.

اما وقتی کسی به صورت مرتب و در هر زمانی دچار اضطراب و استرس شدید و حملۀ پنیک شود، در حالی‌که عامل و دلیل بیرونی مشخصی برای آن وجود نداشته باشد، این فرد دچار اختلال پنیک است. وقتی فردی دچار پنیک اتک می‌شود، ممکن است به دلیل ترس از حملۀ مجدد، از موقعیت‌های خاصی اجتناب کند. این کار ممکن است موجب ایجاد چرخۀ آزاردهنده‌ای با عنوان «ترسیدن از ترس» شود و به افزایش پنیک اتک و تکرار آن دامن بزند.

درصورت نیاز به مشاوره میتوانید از خدمت دکتر روانپزشک آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

تفاوت پنیک اتک و حملۀ اضطرابی چیست؟

اضطراب احساس ناخوشایندی است که شدت آن از متوسط تا زیاد متغیر است و شبیه به احساس ترس و نگرانی است. حملۀ اضطرابی دورۀ شدید یا طولانی از اضطراب است و از یک اضطراب ساده شدیدتر است؛ اما به هرترتیب از پنیک اتک خفیف‌تر است. به هرترتیب، تشخیص این دو گاهی دشوار است و ممکن است فرد سردرگم شود که دچار اختلال حملۀ اضطرابی است یا پنیک اتک.

مجموعاً پنیک و اضطراب نشانه‌های احساسی و فیزیکی مشابه زیادی دارند. حتی ممکن است فرد به صورت همزمان حملۀ اضطرابی و پنیک اتک را تجربه کند. برای مثال فرض کنید که شما قرار است در جمعی سخنرانی کنید و به همین دلیل دچار اضطراب باشد و وقتی زمان سخنرانی فرامی‌رسد، اضطرابتان آنقدر اوج بگیرد که به پنیک اتک منجر بشود. در سایت healthline جدول کامل و خوبی برای مقایسه تفاوت حمله اضطراب و حمله پانیک ترسیم شده است که در ادامه ترجمۀ آن را برای شما آورده‌ایم.

نشانه‌ها حملۀ اضطرابی پنیک اتک
احساسی دلهره یا نگرانی
پریشانی
بی‌قراری
ترس
ترس از مردن یا از دست دادن کنترل
احساس جدایی از دنیا (واقعیت‌زدایی) یا جدایی از خود (زوال شخصیت)
فیزیکی تپش قلب
درد قفسۀ سینه
تنگی نفس
احساس خفگی یا گرفتگی گلو
دهان خشک
تعریق
گر گرفتگی
لرزش
بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن
حالت تهوع، درد شکم یا معده
سردرد
ضعف یا سرگیجه

 

تفاوت پنیک اتک و آگوروفوبیا چیست؟

شاید قبلاً اصطلاح آگوروفوبیا را شنیده باشید. در زبان فارسی به آگوروفوبیا (Agoraphobia) برزن‌هراسی و گذرهراسی و بازار هراسی گفته می‌شود. ریشۀ این اصطلاح کلمۀ آگورا در زبان یونانی است. در یونان باستان آگورا به معنای فضاهای عمومی بود که مردم در آن‌ها جمع می‌شدند.

آگوروفوبیا نوعی اختلال اضطرابی است و به معنای هراس از حضور در مکان‌های شلوغ و حتی بازی است که امکان خروج فوری و آسان از آن‌ها وجود ندارد، مثل سینما، مراکز خرید، پایانه‌های حمل‌ونقلی، وسایل حمل‌ونقل عمومی و غیره. کسانی که به این اختلال دچار هستند، در این فضاها احساس بی‌پناهی یا گیرافتادن می‌کنند.

ممکن است آگوروفوبیا با اختلال پنیک یکسان فرض شود. اما این دو، اختلال‌های روانشناختی جداگانه‌ای هستند؛ اما بسیاری اوقات همراه با یکدیگر رخ می‌دهند. یعنی بسیاری از کسانی که دچار آگوروفوبیا هستند، همزمان دچار حملات پنیک هم می‌شوند و از اختلال پنیک رنج می‌برند.

پانیک اتک

 

تفاوت پنیک اتک و حملۀ قلبی چیست؟

درد قفسۀ سینه و تپش قلب از نشانه‌های فیزیکی پنیک اتک است. به همین دلیل فردی که دچار پنیک اتک شده ممکن است به اشتباه فکر کند که دچار حملۀ قلبی شده‌ و بابت آن به بیمارستان مراجعه کند.

این دو اگرچه شباهت‌هایی دارند، اما کاملاً متفاوت هستند. پنیک اتک زمانی اتفاق میفتد که هورمون‌های استرس بدن را به واکنش وادار کند و همین موجب تپش قلب، تنگی نفس و درد در قفسۀ سینه می‌شود. اما حملۀ قلبی نتیجۀ گرفتگی رگ یا سرخرگ‌های کرونری است که موجب کاهش یا توقف جریان خون در بخشی از قلب می‌شود. علائم حملۀ قلبی نیز عموما درد قفسۀ سینه، سریع شدن ضربان قلب و تنگی نفس است.

از تفاوت‌های اصلی میان پنیک اتک و حملۀ قلبی آن است که حملۀ قلبی عموما در حین فعالیت بدنی زیاد اتفاق میفتد، به ویژه در میان کسانی که غالباً درگیر فعالیت بدنی زیاد نیستند؛ اما پنیک اتک ممکن است در حالت استراحت رخ دهد. تفاوت مهمتر آن است که حملۀ پانیک به تدریج کاهش پیدا می‌کند و معمولاً در عرض 20 دقیقه برطرف می‌شود؛ اما حملۀ قلبی ادامه پیدا می‌کند و حتی با گذشت زمان بدتر هم می‌شود.

عوارض جسمی و روانی پنیک اتک یا حملۀ هراس چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، پتیک اتک نشانه‌های فیزیکی متعددی دارد. لرزش و گر گرفتگی، تعریق، سردرد و تهوع، درد قفسه سینه و تپش قلب از جملۀ این نشانه‌هاست. به این نشانه‌ها عوارض جسمی کوتاه‌مدت پنیک اتک گفته می‌شود که فرد در همان لحظه تجربه می‌کند.

کسانی که فقط یک بار دچار پنیک اتک می‌شوند، یا در مجموع اضطرابشان خفیف است، این حمله عارضۀ جدی و بلندمدتی برای جسمشان ندارد. اما کسانی که با اختلال پنیک و اضطراب مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است در بلندمدت دچار مشکلاتی در سلامتشان شوند. زیرا اضطراب مداوم بر ترشح بیش‌ازاندازۀ هورمون‌های بدن مثل کورتیزول و نوراپی نفرین تأثیرگذار است.

ترشح بلندمدت و مکرر این هورمون‌ها احتمال بیماری‌ را افزایش می‌دهد. افزایش ریسک بیماری‌هایی مانند حملۀ قلبی، کاهش سیستم ایمنی بدن، اختلالات گوارشی، مشکلات حافظه، سردردهای مزمن، افزایش وزن ناخواسته، افزایش فشار و کلسترول خون از عوارض جسمی اضطراب مداوم و اختلال پنیک است.

همچنین اگر حملات پانیک به صورت مکرر و در بلند مدت اتفاق بیفتد و درمان نشود، می‌تواند به مسائل روانی پیچیده‌ای منجر شود؛ انواع فوبیاها برای مثال آگروفوبیا (ترس خروج از خانه یا وحشت از قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی) و افسردگی از جملۀ این عوارض است. همچنین مبتلایان به اختلال هراس احتمال بیشتری دارد که به یک اختلال اضطرابی هم‌زمان مبتلا شوند؛ مانند اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال وسواس جبر (OCD)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال اضطراب اجتماعی (SAD).

این مسائل روانی به خودی‌خود می‌توانند موجب مشکلات خانوادگی، تحصیلی و کاری، سوءمصرف موادمخدر و الکل شود. بنابراین لازم است که شخص مبتلا برای سلامت جسم و روان خود اقدام کند و اجازه ندهد که اضطراب مداوم و تکرر حملات پنیک زندگی‌اش را کنترل کند.

اختلال پنیک چگونه تشخیص داده می­‌شود؟

حملات یا اختلال پنیک نیز مانند هر مشکل روانی دیگر به تشخیص متخصص مجرب نیاز دارد. متخصصانی که اختلال پنیک را درمان می‌کنند، برای تشخیص دقیق این اختلال آموزش دیده‌اند.

یک پزشک برای تشخیص پنیک اتک در بیمار هم از معاینۀ فیزیکی استفاده می‌کنند، و هم سوالات دقیقی را از بیمار می‌پرسد. سابقۀ بیماری‌ها، نشانه‌های کنونی، تغییرات اخیر زندگی از جملۀ این سوالات هستند.

آزمایش‌هایی مانند نوار قلب و آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون‌ها از اقدامات دیگری است که ممکن است یک پزشک برای تشخیص پنیک از آن‌ها استفاده کند؛ و در نهایت احتمالاً فرد را به یک متخصص سلامت روان ارجاع می‌دهد.

صحبت کردن با متخصص سلامت روان مانند روانپزشک، مشاوره آنلاین روانشناسی دارای مجوز، مهم‌ترین راه تشخیص و درمان اختلالات روانی مانند اختلال اضطراب یا اختلال پنیک است.

راه های كليدی درمان حمله پانیک

افزایش ضربان قلب و یا سایر ناراحتی‌ها که در پی وقوع حمله پانیک رخ می‌دهد، بیشتر مشابه بیماری‌های قلبی است. بنابراین، پزشک شما احتمالا با ارائه یک آزمون جسمانی درمان را از سر بگیرد. در صورتی که علائم ناشی از سایر بیماری‌ها و یا سوابق پزشکی نباشد، پزشک مراجعه با روانشناس یا روانپزشک را توصیه می‌کند.

مشاوره برای درمان حمله پنیک

درمان ممکن است از صحبت درمانی آغاز شود. در این مواقع مشاور به شما کمک می‌کند تا حمله پانیک را درک کرده و چگونگی کنترل و مدیریت آن را به شما آموزش می‌دهد. در طول درمان، به درک از موقعیت، افکار و احساسات حین رخداد حمله پانیک خواهید رسید. این درک مجموعا باعث گردیده تا شما به طور کامل به اتفاقات حین حمله پانیک واقف شده و از این نظر مشکل نداشته باشید.

مشاوره به شما نشان می‌دهد که اثرات فیزیکی حملات پانیک به شما آسیب جدی نرسانیده و ترستان را می‌ریزد. بنابراین، یکی از راه‌های کنترل و درمان حمله پانیک مشاوره است.

علاوه بر این موضوع، مشاور غالبا با آموزش تکنیک‌های تمدد اعصاب باعث می‌شود تا شما کنترل حمله پانیک را به دست بگیرید. به طور مثال، اگر بتوانید تنفستان را کنترل کنید دچار حمله کمتری خواهید شد. نکته‌ای که وجود دارد این است، اکثر راه‌های کنترل و درمان حملات پانیک باید به طور مداوم در زندگی روزمره فرد انجام و تمرین شوند تا مزایای حاصل از آن دائما کسب شوند.

تجویز دارو

ممکن است در برخی مواقع حادتر، پزشک شما تصمیم به تجویز دارو بگیرد تا بتواند از علائم حمله پانیک بکاهد. این داروها احتمالا بخشی از مراحل درمان حملات پانیک باشند:پ

  • یک داروی ضدافسردگی، این دارو ممکن است به دلیل پیشگیری از حملات پانیک در آینده تجویز شود.
  • یک داروی ضد اضطراب مانند بنزودیازپین، برای افرادی که سابقه اختلالات دیگر دارند ممکن است این دارو تجویز نگردد.
  • برخی داروهای کاهش ضربان قلب، در صورتی که بیمار حین حمله پانیک دچار افزایش ضربان قلب شود.
داروی پنیک
علاوه بر درمان، انجام روزانه برخی راهکارهای ذیل ممکن است به کنترل موثر حملات پانیک بیانجامد.
  • یوگا و یا تنفس عمیق ممکن است عضلاتتان را آرام ساخته و استرستان را کاهش بدهد.
  • ورزش می‌تواند علاوه بر آرامش ذهنی برخی عوارض دارویی نظیر چاقی را کاهش بدهد.
  • دوری از نوشیدنی‌های الکلی، کافئین، دخانیات و مخدرها باعث کاهش بروز حمله پانیک می‌شوند.
  • به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز احساس کسالت نکنید.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که انجام طب سوزنی چینی یکی از تکنیک‌های کنترل جریان انرژی است که به مدیریت و درمان حملات پانیک نیز کمک موثری می‌کند.

این در حالی است که مصرف مکمل‌های غذایی طبیعی دال بر عدم بروز حمله پانیک نیست. این مکمل‌ها تا به حـال کمک موثری در جهت عدم بروز و کنترل حمله پانیک نداشتند. بنابراین، قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی طبیعی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است مصرف چنین داروهایی در تداخل با داروهای درمانی بوده و دارای عوارض جدی باشند.

از حمایت دیگران کمک بگیرید

در حالی که شما تلاش می‌کنید تا بر حملات پانیک غلبه کنید، حمایت و کمک دیگران نسبت به شما مهم است. اگر به گروه‌های حمایتی حمله پانیک بپیوندید، قادر خواهید بود از حمایت و تشویق دیگران برخوردار شوید. همینطور عزیزان شما قادر به شرکت در چنین اجتماع‌هایی هستند. این در حالی است که برخی از راه‌های کنترل و درمان حمله پانیک با اعضای خانواده شامل همسران، والدین و حتی دوستان انجام می‌پذیرد.

به طور مثال، تکنیک‌های آرام‌سازی و یا برخی دیگر از مهارت‌ها نیازمند کمک فرد دیگر می‌باشد. اگر شما دوست و یا اعضای خانواده فرد درگیر حملات پانیک هستید، صبر پیشه کنید. هرگز این افراد را سرزنش نکرده و مورد قضاوت قرار ندهید. علائم استرس‌زای آن‌ها را بشناسید، مراقبشان باشید و آن‌ها را آرام کنید. اگر عزیز شما دچار حملات پانیک می‌شود، او را آرام کرده و کمک‌های لازم را برایش فراهم کنید.

صبور باشید

کنترل و درمان حملات پانیک به طول می‌انجامد. اگر شما به جلسات درمانی هفتگی می‌روید، باید تغییر را پس از 10 تا 20 هفته متوجه شوید. در برخی از مطالعات فرد پس از گذشت 12 هفته بهبودی می‌یابد. با این حال، پس از گذشت یک سال پیشرفت بزرگی را احساس خواهید کرد.

درمان اختلال پنیک

وقتی حملات پنیک به اختلال پنیک تبدیل شود، نیاز جدی به درمان دارد. این اختلال عموماً با روان‌درمانی، دارودرمانی یا هردو روش درمان می‌شود.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) روشی از روان درمانی است که برای درمان حملات پانیک بسیار استفاده می‌شود. در این روش به فرد می‌آموزند که قبل از حملۀ پنیک یا حین آن چه رفتار و واکنش‌هایی داشته باشد. این شیوۀ درمانی موجب می‌شود که فرد بیمار کم‌کم با ترس‌ خود مواجه شود و در فعالیت‌هایی که از آن‌ها اجتناب می‌کرد، کم‌کم شرکت کند.

درمان دارویی حملات پانیک روش دیگری از درمان است؛ داروهای مختلفی مثل داروهای ضدافسردگی، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین–نوراپی‌نفرین (SNRIs) برای کنترل و درمان علائم اختلال پنیک تجویز می‌شوند. همچنین داروهای مسدودکنندۀ بتا یا بتابلاکرها می‌توانند به کنترل برخی نشانه‌های فیزیکی پنیک اتک، مثل تپش بالای قلب و لرزش و تعریق کمک کنند. بنزودیازپین‌ها هم داروهای آرامش‌بخش و ضداضطراب دیگری هستند که می‌توانند به کاهش سریع علائم پنیک کمک کنند.

یکی از نکاتی که دربارۀ مصرف داروها باید به آن توجه داشت، عوارض آن‌هاست. برای مثال استفادۀ بعضی از این داروها ممکن است به سردرد و تهوع و سرگیجه منجر شود که در این صورت باید با پزشک مشورت شود. همچنین مصرف بعضی از آن‌ها ممکن است اعتیادآور باشد و فرد دائما به دوز بالاتری نیاز پیدا کند؛ در این صورت، این داروها باید به میزان مشخصی و برای مدت محدودی تجویز شوند.

به هرترتیب، هرگونه دارو برای درمان حملات یا اختلال پنیک حتماً باید به دست مشاوره استرس و اضطراب آنلاین تجویز شود و لازم است که از مصرف خودسرانۀ این داروها پرهیز کرد.

حمله پنیک

 

در درمان اختلال هراس، هم روان‌درمانی و هم دارودرمانی برای اثرگذاری نیازمند زمان هستند و باید برای نتیجه گرفتن از آن‌ها صبور بود. همچنین در کنار آن‌ها، فرد باید سبک زندگی سالمی داشته باشد؛ یعنی رژیم غذایی سالم داشته باشد و ورزش کند و بهتر است که از حمایت عاطفی دوستان و خانواده برخوردار باشد. البته در بخش پیشگیری از حملۀ پنیک دربارۀ این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بعضی افراد به دنبال درمان پانیک بدون دارو، به ویژه داروهای شیمیایی، هستند. این افراد می‌توانند علاوه بر جدی گرفتن روان‌درمانی و سبک زندگی سالم، درمان گیاهی پانیک را هم در گزینه‌های خودشان قرار دهند. مطالعات نشان می‌دهد که گیاهانی مثل جنسینگ هندی یا آشواگاندا، بابونه، رازک، کاوا، اسطوخدوس (سرده) و سنبل‌الطیب برای درمان اختلالات اضطرابی مفید هستند.

روش‌های پیشگیری از پنیک اتک چیست؟

سبک زندگی سالم مهم‌ترین راه پیشگیری از پنیک اتک است. تغذیه صحیح، ورزش و مراقبه و همچنین پرهیز از مصرف مواد مضر می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از پنیک اتک کند. به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • سالم و درست غذا بخورید؛ و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.
  • به اندازۀ کافی بخوابید.
  • تا حد امکان از نوشیدن کافئین، الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • به صورت مرتب ورزش کنید و فعالیت‌هایی مانند مراقبه و یوگا و تمرینات تنفسی انجام دهید. درباره تاثیر یوگا این مطلب را بخوانید
  • وقتی مضطرب می‌شوید دربارۀ اضطراب خود بنویسید و دلایل و الگوهای آن را پیدا کنید.
  • به دنبال راه‌هایی برای مدیریت اضطراب خود باشید، برای مثال اگر پیاده‌روی به آرامشتان کمک می‌کند، در موقعیت‌هایی که ممکن است آشفته شوید، انجامش دهید.
  • زمانتان را مدیریت کنید، فهرستی از کارهایتان تهیه کنید و برای هرکار زمان کافی در نظر بگیرید. پروژه‌های بزرگ را به قطعات قابل مدیریت تقسیم کنید و برای آن موعد‌های زمانی در نظر بگیرید.
  • بیش از توانتان کار نکنید.

بیشتر بخوانید: فواید ورزش برای کنترل اضطراب

پنیک اتک

روش‌های کنترل پنیک اتک چیست؟

وقتی حملۀ پانیک رخ می‌دهد، بهتر است که فرد یا اطرافیان او آموزش‌های لازم را برای کنترل آن دیده باشند و اصولی را رعایت کنند. اگر شما هم دچار حملۀ پنیک می‌شوید، به توصیه‌های زیر برای کنترل آن توجه کنید.

البته این موارد تنها بخشی از اقداماتی است که می‌توانید برای کنترل حملۀ پانیک انجام دهید؛ روان‌درمانی با یک روانشناس مجرب می‌تواند به شما تکنیک‌ها و فنون بیشتری برای مدیریت پنیک اتک بیاموزد.

  • تنفس منظم و عمیق: به هنگام حمله تلاش کنید آرام، منظم و عمیق تنفس کنید. ابتدا نفس را از طریق دهان خارج کرده و سپس سینه و شکم را به آرامی از هوا پر کنید. این عمل را دوباره تکرار کنید. طی چهار شماره دم بگیرید، یک ثانیه آن را نگه دارید و سپس طی چهار شماره بازدم کنید.
  • حفظ آرامش: با تشخیص حمله پانیک به خود یادآوری شوید که این موقعیت گذراست و شما در امان خواهید بود. ترس از عواقب قریب‌الوقوع و مرگ را از خود دور کنید.
  • بستن چشم‌ها: بعضی از عوامل محیط حملۀ پانیک را تشدید می‌کنند و باعث القای احساس هراس بیشتری به فرد می‌شوند. برای کاهش تأثیر این عوامل، چشمانتان را در طول حمله پانیک ببندید.
  • ذهن‌آگاهی: همان‌طور که گفته شد، پنیک اتک ممکن است فرد را از عالم واقعیت جدا کند. تمرین ذهن‌آگاهی می‌تواند موجب شود در طول پنیک اتک تمرکز و توجه به واقعیت بیشتر شود.
  • آرام‌سازی عضلات: تکنیک‌های آرام‌سازی عضلات می‌تواند به کنترل واکنش‌های بدنتان به هنگام پنیک اتک کمک کند. این فنون را از انگشتانتان شروع کنید و سپس روی بدن خود اجرا کنید.
  • تمرکز روی یک شیء: یک شیء را پیدا کنید و همۀ حواس خود را به آن معطوف کنید. به همۀ جزئیات آن مانند رنگ و بافت و شکل و اندازه‌اش آگاهانه توجه کنید.

بهترین پزشک برای درمان حمله پنیک

همان‌طور که گفتیم، روان‌درمانی اصلی‌ترین، یا به عبارتی تنها راه درمان پنیک اتک است. پنیک اتک به‌خودی‌خود برای سلامت شما زیان جدی ندارد. اما اگر درمان نشود و به اختلال پنیک تبدیل شود، در بلندمدت می‌تواند علاوه بر روان، جسم شما را هم با مشکلات جدی مواجه کند. بنابراین اگر دچار حملات پنیک هستید، صحبت کردن با یک روان‌درمانگر خوب را جدی بگیرید.

بسیاری از کسانی که از روان‌درمانی اجتناب می‌کنند، سه مسئلۀ اصلی دارند: هزینۀ بالای روان‌درمانی، وقت محدود، دشواریِ پیدا کردن روانشناس قابل‌اعتماد. مراجعه به پلتفرمی مانند حال راه حل مناسبی برای حل این مسائل است.

حال از ابتدا با ایدۀ ارائۀ خدمات روان درمانی آنلاین به وجود آمد. شما با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی آنلاین در سایت یا اپلیکیشن حال می‌توانید هم در زمان خود صرفه‌جویی کنید، و هم با نرخ قیمت بسیار مناسبی یک روانشناس خوب و قابل‌اعتماد پیدا کنید.

همچنین مسئلۀ پیداکردن روان‌درمانگر معتمد و مجرب، در این پلتفرم تا حد زیادی برطرف شده است. به جای پرس‌وجو و آزمون‌وخطا، شما با کلیک کردن روی نام هر روان‌درمانگر، می‌توانید به سرعت نظرات افراد زیادی را مشاهده کنید که به ایشان مراجعه کرده‌اند. خواندن این دیدگاه‌ها کار شما را بسیار ساده می‌کند.

یک نکتۀ مهم دیگر کارایی پلتفرم آنلاین حال برای لحظاتی است که یک فرد دچار حملات پانیک شده و نیازمند کمک است. تعداد قابل‌توجهی مشاور روانشناس در این پلتفرم حضور دارند که در پروفایل آن‌ها عبارت «پاسخ دهی در لحظه» درج شده است. این کارکرد به ویژه برای کسانی که نزدیکان و اطرافیانشان دچار این حملات می‌شوند، بسیار مفید است. چون برای کمک به کنترل این حملات می‌توانید در همان لحظه از تجربۀ مشاورانی که در حال خدمات روان‌درمانی ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

سوالات متداول درباره پنیک اتک

از کجا بفهمیم دچار حملۀ قلبی شده‌ایم یا پنیک اتک؟

در صورتی که فرد به یکباره علائم درد شدید در قفسۀ سینه، تپش قلب و تنگی نفس را تجربه می‌کند، و تردید دارد که دچار حملۀ قلبی شده یا حملۀ پانیک، بهتر است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند؛ یعنی بهتر است تشخیص را به فرد متخصص واگذار کند تا دچار آسیب غیرقابل جبران نشود.

آیا استفاده از گیاهان دارویی در کنترل یا درمان پنیک اتک موثر است؟

استفاده از گیاهان دارویی ممکن است به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. اما راه درمان حملات یا اختلال پنیک مراجعه به متخصص است. لازم است که برای استفاده از این گیاهان دارویی نیز با مشاور خود مشورت کنید.

آیا سبک زندگی سالم، ورزش و مراقبه برای پیشگیری از پنیک اتک کافی است؟

سبک زندگی سالم و ورزش می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از حملات پانیک بکند؛ اما همانطور که گفتیم عواملی مانند وراثت نقش مهمی در اختلالات روانی دارند. بنابراین هرکسی ممکن است در موقعیت‌های خاصی دچار حمله‌های پنیک بشود. اما در این صورت نیز، سبک زندگی سالم در کاهش احتمال تکرار پنیک اتک نقشی اساسی دارد. بنابراین بهتر است آن را جدی بگیرید.

آیا می‌توانیم داروهای توصیه شده در این مطلب را با مراجعه به داروخانه تهیه کنیم؟

مصرف هرگونه دارو برای مقابله با حملات یا اختلال پنیک حتماً باید به دست متخصص سلامت روان تجویز شود. از مصرف خودسرانۀ این داروها جداً پرهیز کنید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

محسنی

5 سال پیش

عالی بود. واقعا حملات پانیک وحشت ناک و ترس آور هست اما واقعی نیست و باید مداوا شود.
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

بله دقیقا همین طور است. از اینکه از مقاله ی ما رضایت داشتید، بسیار خوشحالیم دوست عزیز.
پاسخ دهید
0

مدیریت

5 سال پیش

چطور باید درمان بشه؟ راه حل هم ارائه بدین
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

حالی عزیز، شما می توانید به مقاله ی دیگری از ما تحت عنوان "راه های عملی درمان پانیک" و همچنین یکی از پادکست های ما با عنوان " همه آنچه درباره حملات پانیک باید بدانید" سر بزنید و اطلاعات بیشتری درمورد این حملات و راه های درمان آن به دست آورید. باتشکر از همراهی شما.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات