جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اصول رابطه زناشویی – چطور زندگی مشترک موفق داشته باشم؟

حال-ناگفته های زندگی مشترک موفق
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

به نظرتان یک زندگی مشترک موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ بعضی‌ها ممکن است فرضیه‌های نادرستی برای یک ازدواج سالم داشته باشند. این دسته از افراد احتمالا رابطه زناشویی موفق کمتری دیده‌اند و بیشتر نظاره گر طلاق عاطفی بوده اند. به همین خاطر برداشت‌هایشان کمی با مولفه‌های زندگی‌های موفق واقعی تفاوت دارد. اما فاکتورهایی هستند که روابط سالم بین زوجین را تضمین می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم برخی از نشانه‌های یک ازدواج سالم را از دیدگاه محققین روانشناس و خانواده معرفی کنیم. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

نشانه‌های ازدواج سالم چیست؟

تشکیل خانواده و ازدواج برای بسیاری از افراد رویایی زیبا است.اما واقعا چند نفر میتوانند این زیبایی را بعد از ازدواج حفظ کنند و رابطه مشترک‌شان را رشد دهند؟ در ادامه بعضی از نشانه‌های زوجین در زندگی مشترک موفق آورده شده‌اند. زندگی‌های مشترکی که این ویژگی‌ها را داشته باشند؛ نمونه‌هایی از ازدواج سالم هستند.

بیشتر بخوانید: بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

  • تعهد در ارتباط دو نفره 

همسران در ازدواج سالم به همدیگر متعهد هستند. آنها برای انجام کارها با هم مشارکت می‌کنند. از زیر بار مسئولیت‌هایشان شانه خالی نمی‌کنند. همینطور در تلاش هستند تا چشم انداز بلند مدت رابطه‌شان را حفظ کنند تا مشکلات کوتاه مدت و کوچک ازدواجشان را تهدید نکند.

  • رضایت در ازدواج

در یک ازدواج سالم هر دو نفر راضی هستند. اگر از افراد متاهل درباره رضایتشان از زندگی مشترک بپرسید؛ اکثرا راضی هستند. دلیلش این نیست که ازدواجشان بدون مشکل است. بلکه هر دوی آن‌ها در شرایط خوب یا دشوار با همدیگر همراه و هم دل هستند.

حال-ناگفته های زندگی مشترک موفق

تعهد در ازدواج از نشانه های ارتباط سالم است.

  • ارتباط خوب بین زوجین

در یک ازدواج سالم زوجین میتوانند به خوبی با همدیگر ارتباط برقرار کنند.پمنظور از برقراری ارتباط فقط عشق‌ورزی نیست. بلکه آنها شیوه درست تعامل با کلمات و حرف زدن درباره ایده‌ها، مشکلات، درد و دل کردن و… را به خوبی یادگرفته اند.

  • حل و فصل کردن مشکلات در کمال آرامش

وقتی با خانواده پدر و مادرتان زندگی می‌کنید هم ممکن است در بعضی مسائل باهمدیگر اختلاف نظر، داشته باشید. (می‌توانید درباره اختلافات زن و شوهر و راه حل آن‌ها این مقاله را مطالعه کنید). این موضوع در ازدواج هم صادق است. همه آدم‌ها در زندگی‌شان با مشکل برخورد می‌کنند. اما شیوه حل و فصل کردن و رسیدگی به مشکلات میزان موفقیت و شکست زندگی‌شان را تعیین می‌کند. در یک ازدواج سالم زوجین تلاش می‌کنند تا به استرس و درگیری بین خودشان غلبه کنند. به همین خاطر به جای انتقاد و تحقیر رابطه مشترکشان میتوانند به خوبی از ازدواج خود دفاع کنند که البته استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین می تواند در رسیدن به این موارد به زوج ها کمک بسیاری بکند.

حال-ناگفته های زندگی مشترک موفق

در یک ازدواج سالم زوجین تلاش می‌کنند تا به استرس و درگیری بین خودشان غلبه کنند.

  • دوری از خشونت و سوء استفاده

زمانی که کسی به حرفتان گوش نمی‌دهد باید به دنبال یک راه مسالمت آمیز باشید. نه اینکه با خشونت و سوء استفاده از افراد، خواسته‌ها و هدف خودتان را پیش ببرید. در زندگی مشترک موفق همسران برای دستیابی به موقعیت بالاتر یا کنترل فرد مقابل از پرخاشگری یا خشونت استفاده نمی‌کنند. این شامل سوء استفاده‌های کلامی، جسمی، عاطفی و جنسی است. همینطور در یک ازدواج سالم والدین هرگز فرزندان خود را به صورت ابزاری برای پیشبرد روابطشان نمی‌بینند.

  •   وفاداری در ازدواج

وفاداری در زندگی مشترک نمادهای بیرونی زیادی دارد. وقتی درباره وفاداری حرف می‌زنیم منظورمان پایبندی به تمامی نمادهای بیرونی (از نظر جنسی، عاطفی و..) است. از طرف دیگر  خیانت و بی‌وفایی هم یکی از شایع‌ترین دلایل جدایی و نابودی روابط می‌باشد.

  • صمیمیت و پشتیبانی عاطفی

یکی دیگر از نشانه‌های یک ازدواج موفق و سالم، صمیمت بین زوجین است. در چنین ازدواج‌هایی زن و شوهر به صورت عاطفی از همدیگر حمایت می‌کنند. همینطور مورد اعتماد و دلسوز همدیگرند.

  • وقت گذرانی‌های کوچک یا معجزه‌های بزرگ

همه میدانیم برای داشتن یک رابطه موفق در زندگی مشترک، زوجین باید با همدیگر وقت بگذرانند ولی آنقدری که کیفیت این اوقات مهمند، کمیت آنها نیست. مثلا اگر صبح تا عصر روز جمعه زن و شوهر در خانه (زیر یک سقف) ولی هر کدام در پی کارهای روزانه خود باشند، به این وقت گذرانی نمی‌گویند. زوج‌های موفق میدانند که از زمانهای کوچک و مرده روزانه چطور برای ترمیم رابطه‌شان کمک بگیرند و به ارتباطشان عمق دهند. برای این وقت گذرانی‌ها لازم نیست به دنبال زمان‌هایی خاص و منحصر به فرد باشید. خوردن یک عصرانه خوشمزه که به اتفاق آن را آماده کرده‌اید یا دیدن یک فیلم سینمایی میتواند روزتان را به بهترین شکل ممکن بسازد.

بیشتر بدانید: چگونه از تله وابستگی عاطفی رها شویم؟

حال-ناگفته های زندگی مشترک موفق

کیفیت وقت گذرانی‌های کوچک بسیار مهم است.

ممکن است بگویید همسران اغلب سرگرمی‌های متفاوتی دارند. حرف شما کاملا درست است. ولی در یک زندگی مشترک موفق زوجین با داشتن تفاوت‌ها میدانند چطور از مشارکت با همدیگر لذت ببرند.

  • حس شوخ طبعی و با هم خندیدن

خیلی مهم است که بتوانید لبخند خودتان را با کسی که دوستش دارید به اشتراک بگذارید. همانطور که موقع غم و ناراحتی وجود فردی که به حرف‌ها و مشکلاتمان گوش کند، از بار ناراحتی‌ها کم می‌کند. در مواقع شادی و با هم خندیدن، شادی‌هایمان با وجود فردی دیگر بیشتر می‌شوند. در نتیجه بازتاب آن دوباره به زندگی خودمان باز می‌گردد. این که درباره همه مسائل مشترک سختگیر و جدی برخورد کنید؛ کمکی به رابطه‌تان نمی‌کند. برعکس با هم خندیدن، گرامی داشتن لحظات با هم بودن و لذت بردن از آن به رفاه و بهبود رابطه‌تان کمک می‌کند.

  • عشق و محبت

عشق زندگی است و اگر عشق را از دست بدهید در حقیقت زندگی‌تان را از دست داده‌اید. اگر ثروتمندترین، موفق‌ترین و خوشبخت‌ترین باشید و کسی نباشد که این دستاوردها را با او شریک شوید؛چه انگار هیچ وقت زندگی نکرده‌اید. عشق بزرگترین دستاورد زندگی مشترک موفق افراد است. می‌توانید با نیروی عشق، زندگی و رابطه‌ای را بسازید که حتی عده‌ای در خواب و رویا نمیتوانند به آن دست پیدا کنند.

حال-ناگفته های زندگی مشترک موفق

عشق و محبت کلید اصلی روابط است.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

در یک ازدواج سالم و موفق همسران برای محبت کردن به همدیگر وقت میگذارند. بغل کردن، بوسیدن و حتی رابطه جنسی در نهایت به بهبود روابطتان کمک می‌کند . شما را به همدیگر نزدیک‌تر می سازد. ولی بدون عشق همه اینها بی‌معنی و پوچ هستند. هر جای رابطه دو نفره تان احساس کردید،  این نشانه ها را نمی بینید، باید دست به کار شوید.برای اضافه کردن حـال خوش به زندگی تان تعلل نکنید. درصورت نیاز به هرگونه مشاوره در زمینه زناشویی میتوانید از خدمات مشاوره جنسی آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

شاید برای مراجعه به زوج درمانگر، چالشهایی را سر راه خود ببینید، راه دور، هزینه زیاد، ساعات خاص. باز هم نگران نباشید، حال برای شما راه چاره دارد. شما می توانید تنها با نصب اپلیکیشن حال، به صورت آنلاین در هر ساعتی مشاوره آنلاین خانواده و مشاوره خانواده تلفنی بگیرید یا از یک زوج درمانگر آنلاین کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه از وقت‌های کوچک و مرده خود در جهت بهبود رابطه کمک بگیریم؟

وقت گذاشتن از اصول هر رابطه است، اما نکته‌ای که از چشم ما پنهان می‌ماند کیفیت این اوقات است. برای این وقت گذرانی‌ها لازم نیست به دنبال زمان‌هایی خاص و منحصر به فرد باشید. خوردن یک عصرانه خوشمزه که به اتفاق آن را آماده کرده‌اید یا دیدن یک فیلم سینمایی میتواند روزتان را به بهترین شکل ممکن بسازد.

نشانه‌های ازدواج سالم چیست؟

تعهد در ارتباط دو نفره، رضایت در ازدواج، حل و فصل کردن مشکلات در کمال آرامش، دوری از خشونت و سوء استفاده، صمیمیت و پشتیبانی عاطفی، وقت گذرانی‌های کوچک از نشانه‌های ازدواج موفق هستند.

منابع

yourdivorcequestions.org

theodysseyonline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات