جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۲۰ نکته طلایی برای تجربه طلاق سالم

طلاق سالم
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ما با داستان‌ها و افسانه‌هایی بزرگ شدیم که همه آن‌ها با جمله «… و آن‌ها با خوبی و خوشی برای همیشه با هم زندگی کردند» به پایان می‌رسیدند. پس عجیب نیست که اگر پیش از ازدواج و یا زمانی که عشق در رابطه ما موج می‌زند، به جدایی و طلاق فکر نکنیم! هیچکس به ما نگفت که گاهی «… آن‌ها به آرامی از هم فاصله گرفته و جدا شدند، چون دیگر عشقی بینشان جاری نبود»!

پای‌بندی به جمله «… تا مرگ ما را از هم جدا کند» در گذشته آسان‌تر به نظر می‌رسید؛ چون امید به زندگی کم بود و افراد گاهی در اثر یک بیماری ساده، در سنین جوانی جان خود را از دست می‌دادند. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که افراد در دوران معاصر، علاوه بر عمر بیشتر، چیزهای متنوع‌تری را در زندگی تجربه می‌کنند. تجربیات جدید ممکن است نگرش افراد را به زندگی و جهان پیرامون تغییر دهد و در نتیجه آن‌چه در ۲۰ سالگی برای فرد مطلوب بود، ممکن است در ۴۰ سالگی بی‌اهمیت باشد.

البته تغییر در هر سن و به هر دلیلی، الزاما چیز بدی نیست. اما گاهی ممکن است به قیمت فروپاشی یک رابطه و بر هم زدن وضعیت طبیعی یک خانواده باشد. روند طلاق گاهی یک تجربه احساسی مخرب است و معمولا از لحاظ عملی و فشارهای مالی و حقوقی، به منبع اصلی استرس فرد تبدیل می‌شود. دریافت مشاوره و گرفتن حمایت مناسب از سوی یک متخصص، می‌تواند این تجربه را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کند و باعث شود که دیدگاه فرد به آینده، خوشبینانه باشد. یک طلاق سالم به فرد کمک می‌کند تا واقعیت اوضاع را بپذیرد، درک بیشتری از اشتباهات خود در ازدواج قبلی پیدا کرده و احساسات مربوط به جدایی را مدیریت کند. رویارویی با این موضوع از طریق مشاوره طلاق آنلاین به فرد کمک می‌کند تا از درس‌های ارزشمند آموخته شده در گذشته برای ایجاد آینده‌ای امن استفاده کنید. برای مشورت با متخصصان حال در این خصوص می‌توانید از مشاوره آنلاین استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

چگونه یک طلاق سالم را تجربه کنیم

نکته مهم در پروسه طلاق این است که این عمل، می‌تواند و باید یک فرآیند مشارکتی و محترمانه باشد. در غیر این صورت، چنین طلاقی سالم نیست و قرار گرفتن در این وضعیت ممکن است به دو طرف رابطه آسیب‌های فراوانی وارد کند. در ادامه به چند نکته لازم برای حفظ ارزش‌ها و تجربه یک طلاق سالم اشاره می‌شود:

پیش از خواند موارد می‌توانید درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر این مطلب را نیز مطالعه کنید.

از پایان رابطه مطمئن شوید

آیا هنوز امیدی هست؟ البته می‌دانیم که پاسخ به این سوال به علت طلاق بستگی دارد. اما باید مطمئین شوید که تمام تلاش خود را برای حفظ رابطه و نجات ازدواج کرده‌اید. شما می‌توانید با شریک زندگی خود برای مراجعه به یک زوج درمان‌گر قرار بگذارید. راه‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط و تقویت آن امتحان کنید. هر کاری که می‌توانید انجام دهید، چون هیچ چیز بدتر از پشیمانی نیست. سعی کنید زمانی که به پای طلاق رسیده‌اید، از همه چیز مطمئن باشید.

از کلمه طلاق به عنوان اهرم فشار در مقابل همسر استفاده نکنید

اگر می‌خواهید همسرتان به شما توجه کند و تلاش خود را برای بهبود رابطه به کار گیرد، فریاد «من طلاق می‌خواهم» احتمالا شما را به خواسته‌تان نمی‌رساند.

درصورت نیاز به مشاوره زناشویی میتوانید از خدمات سکس تراپیست انلاین سامانه حال استفاده کنید.

دلواپس تاثیر طلاق بر فرزندان نباشید

کودکان انعطاف‌پذیر هستند و بیش از هر چیز، به خانه و خانواده‌ای هماهنگ و خوشحال نیاز دارند. اگر کودکان در خانه شاهد دعوا و اختلاف والدین خود باشند، احتمالا بیشتر از طلاق آسیب می‌بینند و این موضوع، اثرات منفی زیادی بر روحیات و شخصیت آن‌ها خواهد داشت. به خود اطمینان دهید که آن‌ها با والدین مطلقه، خوشبخت‌تر از شرایطی خواهند بود که پدر و مادر دچار طلاق عاطفی هستند و به خاطر آن‌ها، خود را مجبور به ماندن در رابطه می‌کنند.

زمان درخواست طلاق سالم

زمانی که مطمئن شدید همه تلاش خود را برای بهبود رابطه انجام داده‌اید، درخواست طلاق دهید.

یک تیم باشید

زمانی که تصمیم  قطعی برای طلاق را گرفتید، همراه با همسرتان این موضوع را به بچه‌ها اطلاع دهید. ممکن است با اشک‌ها و ترس و اضطراب آن‌ها مواجه شوید. شرایط را با هم کنترل کنید و به سوالات بچه‌ها جواب مناسب و هماهنگ بدهید. این یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که با فرزندانتان خواهید داشت. پس به خوبی خود را آماده کرده و سعی کنید بچه‌ها را گیج و سردرگم نکنید.

از مشارکت هم استفاده کنید

مهم‌ترین نکته در این بخش این است که علیرغم نیاز به جدایی، وحدت هم می‌تواند وجود داشته باشد. هر یک از طرفین در حـال ساخت زندگی جدیدی برای خود هستند. در این مسیر می‌توانند از مشارکت و کمک همدیگر استفاده کنند. مثلا پدر یا مادری که می‌خواهد خانه را ترک کند می‌تواند از نظرات فرزندان برای تهیه خانه جدید و یا دکوراسیون آن کمک بگیرد.

به جای دل با عقل خود تصمیم بگیرید

احساسات محض را کنار گذاشته و تلاش کنید که تصمیم شما با تمرکز بر پاسخ این سوال باشد: آیا این بهترین تصمیم برای من و خانواده‌ام است؟ به جز این، هر چیز دیگری بی‌ربط و نادرست است.

درباره رابطه خود بدگویی نکنید

هر چقدر این رابطه برای شما بد و سخت بوده است، اجازه ندارید چیز بدی درباره طرف مقابل به دیگران یا فرزندان خود بگویید. اصلا اهمیت ندارد که او چه کرده است. اما بدگویی از او در مقابل اطرافیان بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. در این شرایط سعی کنید از راهنمایی‌های یک مشاور کمک بگیرید.

با پذیرش پایان، مذاکره کنید

احتمالا شما در طول فرآیند طلاق، خواسته‌هایی دارید. لازم است که با انصاف با این موضوع مواجه شده و بپذیرید که نمی‌توانید در همه آن‌ها برنده باشید. لازم است روابط مشارکتی خود را تقویت کرده و علیرغم مخالفت، موافقت کنید. شما باید در نظر بگیرید که طرف مقابل رابطه برای مدت طولانی در زندگی شما حضور خواهد داشت؛ به ویژه اگر فرزند مشترک دارید. کنار گذاشتن احساسات احتمالا به نفع همکاری بلند مدت شما خواهد بود.

از میانجی‌‌گری بزرگ‌ترها برای رفع اختلافات کمک بگیرید

کمک گرفتن از این افراد یک وضعیت برد-برد است. بهتر است در ابتدا از آن‌ها کمک بگیرید. مردم معمولا ظرف چند ساعت به نتیجه مناسب می‌رسند. فراموش نکنید که برخورد با افراد امن نزدیک نسبت به ملاقات با یک وکیل، استرس و نگرانی کمتری به دنبال دارد.

حال خوب خود را حفظ کنید

وقتی زندگی به شما لیمو می‌دهد، از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید! منظور این است که اگر چه این وضعیتی دلخواه و بهترین حـال در زندگی شما نیست، اما یقین داشته باشید که هیچ چیز برای همیشه باقی نمی‌ماند و خورشید دوباره طلوع خواهد کرد.

از یک تیم پشتیبانی عالی بهره ببرید

با اعضای خانواده و دوستان خود تماس بگیرید. در صورت نیاز با یک مشاور خوب برای مسائل مربوط به افسزدگی بعد از طلاق مشورت کنید. یک حیوان خانگی را به سرپرستی بگیرید. با انجام کارهای هنری مورد علاقه خود یا هر کار دیگری، تلاش کنید تا روزتان را به بهترین شکل به پایان ببرید.

طلاق را به مسابقه تبدیل نکنید

به هیچ عنوان این نبرد را برای برد و باخت انجام ندهید. در طلاق هیچکس برنده نمی‌شود. شما فقط می‌توانید تصمیم بگیرید که زندگی را بدون یکدیگر ادامه دهید.

نزدیک به همسر سابق خود زندگی کنید

ممکن است این مسئله خنده‌دار به نظر برسد، اما نزدیک بودن به محل زندگی همسر سابقتان، در صورتی که فرزند مشترک دارید، بسیار مهم است. چون ممکن است به دنبال بهانه‌گیری فرزندتان برای یک اسباب بازی که در منزل همسر سابقتان جا گذاشته، مجبور شوید مسیر زیادی را طی کنید!

نقش فرزندان در طلاق سالم

در پروسه طلاق از فرزندان برای گرو کشی یا اهرم فشار استفاده نکنید.

هرگز فرزندان خود را مجبور به انتخاب نکنید

بهتر است که پدر و مادر در مناسبت‌های خاص مثل جشن تولد، جشن فارغ‌التحصیلی و… در کنار فرزندشان باشند. سعی نکنید فرزندان را در دوراهی انتخاب پدر یا مادر برای یک مناسبت یا شرایط خاص قرار دهید. اگر با فرد جدیدی آشنا شده‌اید، بهتر است تا مدتی از اضافه کردن او به مناسبت‌های مشترک خودداری کنید. آشنایی با شخص جدید بخشی از روند طبیعی زندگی شما است که فرزندان باید با آن روبه‌رو شوند؛ اما لازم است که هر چیزی در زمان مناسب خود روی دهد.

انعطاف پذیر و سازگار باشید

خود را برای تغییرات در زندگی آماده کنید و انتظار نداشته باشید که همه چیز، به ویژه مسائل مشترک بین شما و همسر سابقتان، در چارچوب ثابت و از پیش تعیین شده روی دهند. با تغییراتی که در برنامه زندگی پیش می‌آید هماهنگ شوید.

از اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید

برنامه‌هایی برای والدین جدا شده طراحی شده‌اند که در آن می‌توانید به انجام تکالیف، جشن‌ها، قرارها و… نظم بدهید. شما می‌توانید محتوای خاصی را در این برنامه‌ها به اشتراک گذاشته و با شریک زندگی قبلی خود ارتباط موثری داشته باشید. امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهمی مثل کارت‌های سلامتی، بیمه، گذرنامه و… هم در آن فراهم است.

فرزندان را وادار به زندگی به همراه یک چمدان نکنید

سعی کنید وسایل رفاهی و بازی بچه‌ها را در هر دو خانه فراهم کنید تا آن‌ها مجبور به جا به جا کردن حجم زیادی از وسایل از خانه شما به خانه همسر سابق و برعکس نباشند. البته اشکالی ندارد که چند اسباب بازی یا وسیله کوچک را جا به جا کنند؛ اما رفت و آمد مداوم با یک چمدان بزرگ شرایط را برای آن‌ها سخت و خسته‌کننده خواهد کرد.

برنامه حضانت مناسب خانواده خود را پیدا کنید

لازم است که با هم‌فکری همسر سابق و بچه‌ها، یک برنامه مناسب برای  حضانت و سپری کردن اوقات با فرزندان پیدا کنید. اگر فاصله محل زندگی شما با همسر سابق‌تان طولانی است، می‌توانید فواصل دیدارها را بیشتر و مدت زمان ماندن در کنار هم را طولانی‌تر کنید. در حالی که روش ۲-۵ ممکن است برای بسیاری از خانواده‌ها مناسب باشد. یعنی فرزندان ۵ روز با یکی از والدین و دو روز دیگر را با والد دیگر سپری کنند. ممکن است با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها نیاز به تغییر این برنامه وجود داشته باشد.

از طلاق به عنوان یک تجربه یادگیری استفاده کنید

خوب است که از هر واقعه تلخ و شیرین زندگی چیزی یاد بگیرید. کمی وقت بگذارید و ببینید که در رابطه بعدی خود به دنبال چه هستید. چه چیزی در رابطه قبلی برای شما بیش از هر چیزی آزاردهنده بود. یادداشت کردن این موارد به شما کمک می‌کند تا چشم انداز جدیدی داشته باشید.

خیلی زود وارد رابطه جدید نشوید

شما تجربیات زیادی از رابطه قبلی کسب کرده‌اید و ممکن است بعد از طلاق با مسائل عاطفی و روحی مختلفی مواجه باشید. سعی نکنید برای رهایی از این وضعیت یا فراموش کردن گذشته، به سرعت رابطه جدیدی را شروع کنید. به خودتان زمان کافی بدهید و بر روی شناخت خود کار کنید. هر زمان که مطمئن شدید آماده شروع یک رابطه جدید هستید و آمادگی پذیرش قوانین جدید تعامل را دارید، اقدام کنید.

طلاق سالم فرصتی برای خودشناسی

از طلاق به عنوان یک تجربه سازنده برای خودشناسی و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنید.

حرف آخر

پروسه طلاق برای برخی افراد با احساس غم، آشفتگی و فشارهای عاطفی و مالی زیادی همراه می‌شود. یادگیری مدیریت وضعیت و کنترل شرایط برای پذیرش مسئله، امری بسیار مهم است که می‌تواند شرایط را برای پیشرفت و تعالی فرد مهیا کند. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، لازم است با درک بیشتر شرایط و پذیرش اشتباهات خود از طریق مشاوره با یک متخصص، شرایط جدایی را برای خود قابل تحمل کنید. در چنین موقعیتی باید شرایط گذشته، حـال و آینده خود را بپذیرید و یک برنامه عملی روشن برای کلیه مسائل پیش روی خود داشته باشید.

گاهی لازم است به دلیل وجود فرزند یا مسائل کاری مشترک، تعامل خود را با همسر سابقتان حفظ کنید. هر چه پروسه طلاق سالم‌تری داشته باشید، زندگی پس از طلاق بهتر و بدون چالش خواهد بود. برای مشورت با کارشناسان متخصص درباره چگونگی داشتن یک طلاق سالم، از حال کمک بگیرید. شما فکر می‌کنید که چگونه می‌توان یک طلاق سالم را تجربه کرد؟

سوالات متداول

چطور می‌توانم طلاق سالمی داشته باشم؟

باید به جای احساس از عقل خود در تصمیم‌گیری‌ها کمک بگیرید و منطقی باشید. به جای نصیحت‌های دوستان از مشاوره تخصصی استفاده کنید. اولویت‌های خود را تعیین کرده و برای تغییرات بزرگ در زندگی آماده شوید.

یک طلاق خوب چیست؟

زمانی که افراد علیرغم همه تلاش‌ها، امکان زندگی با هم را ندارند، طلاق بهترین کار است. در صورتی که والدین با اولویت قرار دادن بچه‌ها سعی کنند یک رابطه ناسالم را حفظ کنند، بچه‌ها بیش از طلاق آسیب می‌بینند.

شایع‌ترین دلیل طلاق چیست؟

این مسئله در جوامع مختلف به دلایل متفاوتی روی می‌دهد؛ اما شایع‌ترین آن‌ها شامل عدم تعهد، خیانت و درگیری و مشاجره است. خشونت خانگی، اعتیاد و مسائل این چنینی هم نقش زیادی در ناسازگاری زوجین و بروز طلاق دارند.

هنگام طلاق چه کارهایی نباید انجام دهید؟

هرگز به قصد انتقام‌جویی یا تنبیه طرف مقابل درخواست طلاق ندهید. از فرزندان به عنوان گرو یا اهرم فشار استفاده نکنید و انتظار دریافت همه چیز را نداشته باشید. با هدف پیروزی این پروسه را شروع نکنید؛ طلاق برنده‌ای ندارد.

برای داشتن یک طلاق سالم از چه کسی کمک بگیریم؟

بسیاری از افراد برای تسهیل روند طلاق استفاده از مشاوران حقوقی را ضروری می‌دانند. اما مشاوره با زوج‌ درمان‌گر یا روانشناس هم می‌تواند تا حد زیادی به کاهش آسیب‌های احساسی، پذیرش مسئله و درک تغییرات جدید به فرد کمک کند.

منابع

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات