جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۷روش برخورد مناسب با همسر خودشیفته

همسر-خودشيفته
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین
غم‌انگیز است دانستن این‌که شما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید برای شریک زندگی‌تان اهمیت ندارید. تنهایی در حین باهم‌بودن از بدترین حس‌ها در هر رابطه‌ای است. اگر شریک زندگی‌تان یا کسی که با او رابطه دارید همه‌ی حواسش به خود و دنیای خودش است، باید بگوییم در وضعیت بدی قرار گرفته‌اید . باید بدانید با همسر خودشیفته‌ی خود چگونه رفتار کنید.
خودشیفته‌ها خودشان در مرکز زندگی‌ خود قرار دارند و اولویت‌شان خودشان است. آنها به دنبال برآورده کردن نیازهای خودند و می‌توانند به راحتی تمام افراد دور و برشان حتی شمارا نادیده بگیرند. اما این جا پایان دنیا نیست و باید بدانید که می‌توانید با شریک خودشیفته‌تان کنار بیایید.
مهم ترین ویژگی‌های‌ افراد خودشیفته و  نارسیست:
  • به شدت خود را تحسین می‌کنند،
  • ظاهرشان را دوست دارند
  • دل‌شان می‌خواهد دیگران هم نظر مثبتی درباره‌ی ظاهر و رفتارشان داشته باشند
  • خودشیفتگی در مسیرش به خودخواهی، تحقیر، حسادت و فخرفروشی می‌رسد
  • خودشیفته‌ها مدام از خودشان حرف می‌زنند
  • دل‌شان می‌خواهد در جمع‌های دوستانه و خانوادگی در مرکز توجه باشند
  • بسیار مغرور و خود بزرگ بین است
  • فکر می کند استعدادهای خاص دارد
  • از همه افراد در جهت رسیدن به اهداف و آرزوهای خود بهره برداری می کند
  • همدلی کردن را بلد نیست و برای عذرخواهی پیش قدم نمیشود
  • نمی تواند به احساسات و نیازهای دیگران پاسخ دهد

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

خود-بزرگ-بینی

 

گاه در برخورد با همسر خودشیفته‌تان گمان می‌کنید که با یک کودک مواجه شده‌اید. خودشیفتگی انواع مختلفی دارد که تشخیص آن برعهده‌ی روانکاو است.

او از شما انتظار دارد برنامه های خود را به گونه ای تغییر دهید تا اولویت ها و آرزوهای او تأمین شود. در اینجا شما حس می کنید یک عمر نیازها، علایق و امیال خود را نادیده گرفته اید و به مرور دچار احساس استثمار خواهید شد.

همچنین هر زمانی که جرأت کنید و او را مورد انتقاد قرار دهید، آنچنان خشمگین می شود که از کرده خود پشیمان خواهید شد. در ابتدا باید بدانید زندگی با یک فرد خودشیفته، هر چقدر هم که صبور باشید، خیلی دشوار است.

 


تصویر خدمات اقساطی

برخی روش‌های کنار آمدن با همسرخودشیفته را با هم ببینیم:

 

1. تسلیم تاکتیک‌های جلب‌توجه شریک‌تان نشوید:

به خودتان بگویید که واقعا نیاز دارید زمانی برای خود و کارهایی که دوست‌شان دارید، داشته باشید و قرار نیست تمام روزها و لحظه‌ها مطابق میل او بگذرد. شما نباید هدف‌هایتان را از دست بدهید و بگذارید زیر سایه‌ی خودشیفتگی کسی که دوستش دارید مدفون شوند.

مراقب خودتان باشید‌ زمانی را به خودتان اختصاص دهید مثلا ورزش کنید، تنهائی قدم بزنید، استراحت کنید، یوگا و مدیتیشن کنید، علاقمندی های خود را بشناسید و به آنها بپردازید، دایره دوستی های اجتماعی خود را گسترده تر کنید، عضو گروه های دوستی جدید شوید، عزت نفستان را بالا ببرید.

 

2. خودتان را قوی کنید:

به خودتان یادآوری کنید که فرد فوق‌العاده‌ای هستید، می‌توانید دوست داشته باشید و تصمیم‌های عاقلانه بگیرید. هر روز به خودتان بگویید که شما شایسته‌ی عشق، احترام و تحسین هستید. لباس‌های خوب بپوشید و بهترین چیزها را برای خود بخرید.

 

3. با کسانی که دوست‌شان دارید ملاقات کنید:

شما نیاز به دیده‌شدن دارید و این دیده‌شدن را در فضای دوستان‌تان به دست می‌آورید. بیرون بروید و با دوستان‌تان حرف بزنید و از انرژی مثبت آنها استفاده کنید.

 

4. همسر خود را درک کنید چون تغییر به تدریج رخ می‌دهد:

به یاد داشته باشید که نمی‌توانید رفتار شریک زندگی‌تان را یک‌مرتبه تغییر دهید و برای این کار به زمان نیاز دارید. حتی ممکن است این تغییر هیچ‌گاه رخ ندهد. همسر خود را به همان صورت که هست، قبول کنید.

او عمیقا نیاز دارد که توجه و تحسین شما را جلب کند؛ پس به نیازهای جلب توجه او پاسخ دهید و اعتماد به نفس او را بهبود دهید. با لبخند، تحسینش کنید. با او همدردی کنید. این کار باعث می شود خشم او کاهش یابد. هرچند این تکنیک؛ همسر خودشیفته شما را تغییر نمی دهد، اما رابطه شما را آسان تر می کند. اگر کوچکترین نشانه ای از همدردی در همسرتان دیدید، با نهایت تحسین و تشویق آن را تقویت کنید. به خاطر داشته باشید که رفتارهای مطلوب، با تشویق تثبیت می شوند.اگر ادعاهای خود بزرگ بینی همسرتان را زیر سوال ببرید، او به شما می گوید که حسود هستید. اما این یک مکانیسم دفاعی اولیه است و فرافکنی نام دارد. در واقع این همسر شماست که عمیقا نسبت به شما و دیگران احساس حسادت می کند! اما با این مکانیسم، دارد از شخصیت شکننده خود محافظت می کند. اگر این تمایل را در همسرتان بشناسید، تعامل بهتری با آن خواهید داشت.

5. شنونده‌ی خوبی باشید:

همسر خودشیفته خواهان توجه بیش از حدی از جانب شماست پس خوب هست که به حرفایش کامل گوش دهید تا احساسات صمیمیت بیشتری بین شما ایجاد شود.

 

6.  از متخصصان کمک بگیرید:

از آن‌جایی که برخی از خودشیفته‌ها اعتمادبه‌نفس پایین و حس خودکم‌بینی عمیقی دارند، تشخیص این‌ نکته که ممکن است به متخصص نیاز داشته باشند مسئله‌ی مهمی است و شما به عنوان شریک زندگی بهترین فرد برای بررسی این مسئله‌اید.

افراد خودشیفته معمولا به فرآیند روان درمانی وارد نمی شوند. چون هم مقاومت بسیار بالایی دارند و هم احساس تهدید می کنند. اگر هم به عنوان بیمار وارد فرآیند درمان شوند، طوری رفتار می کنند که انگار پزشک آنها چیزی بلد نیست! بدین منظور بهتر است خودتان وارد درمان شوید و از همسرتان بخواهید در برخی جلسات به شما ملحق شود و برای ملاقات با روانشناستان به شما کمک کند. این تکنیک کمک می کند تا همسرتان احساس نکند که یک بیمار است و احساس تهدید نداشته باشد.

 

7. قوه‌ی طنزتان را از دست ندهید:

بهتر است گاهی به بلوف‌های همسر خودشیفته‌تان بخندید. کافی است بدون این‌که جدی باشید و بی‌رحمی از خود نشان دهید، با مطلبی طنز نادرست بودن حرف و استدلالش را به او گوشزد کنید و اطمینان داشته باشید در درازمدت تاثیر خوبی رویش می‌گذارید.

مراجعه به روانپزشک

به یاد داشته باشید به جای واژه شما یا تو، از واژه تاثیرگذار ما استفاده کنید. زمانی که اشتباهات همسرتان را به او گوشزد می کنید یا در جلسات مشاوره او را خطاب قرار می دهید، از واژه ما استفاده کنید. این باعث می شود که همسرتان احساس کند که تنها فردی نیست که مورد سرزنش قرار می دهد و سنگینی احساس عذاب وجدان کار اشتباه بین هر دو تقسیم می شود.
تیم کارشناسی سامانه مشاوره آنلاین می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در مشورت باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد. 

همین حالا مشاوره رایگان را شروع کنید

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

لیلی

3 هفته پیش

من هم بعد از ۱۵ سال زندگی ، تازه فهمیدم همسرم خودشیفتس.به نظر من اینطور آدمها در بچگی خیلی تحقیر شدن.باید سعی کنیم بدون همسرمان خوشحال باشیم. من وقتم رو با بچه هام می گذرونم و اصلا به همسرم فک نمی کنم. و طوری رفتار می کنم که انگار مشکلی نداریم. سعی می کنم دلم براش بسوزه. چون اون از نظر من یک بیماره و اصلاحش شاید تا آخر عمرش طول بکشه.
پاسخ دهید
0

پور کرامتی

5 ماه پیش

هیچگاه این همسران درست نمیشوند و تمام عزت نفس و اعتماد به نفس و همه چیزتان را از شما خواهند گرفت و البته زمانی میفهمید که اون چه هیولایی است که دیگه تمام توان و انرژیتونو گرفته و کار سختتره مثل من که شدم یه مرد داغون لطفا کمکم کنید این آیدی تلگرام منه rezaee455
پاسخ دهید
0

ali

4 ماه پیش

مگه دیوونه ای همچین آدمی رو تحمل کنی. بذارید بره دنبال لیاقتاش تا سرش به سنگ بخوره.
پاسخ دهید
0

مهسا منتظری

6 ماه پیش

سلام دقیقا مشخصات همسر من است و من بعد ۱۲سال زندگی مشترک و دو تا بچه احساس پوچی محض میکنم.با اینکه اول ازدواج خیلی تفاوت داشتیم و همسرم باورش نمیشد که با من داره ازدواج میکنه ولی الان طوری برخورد میکنه انگار من رفتم خواستگاری اون ومن شروع کننده بودم.میخواستم بگم که من به زن جوون با دلی پیر هستم و کاش زودتر شخصیتش رو میفهمیدم.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات