جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چطور در بحث پیروز شویم؟

پیروزی در بحث بدون دعوا
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

برای همه ما پیش آمده که خواستیم ولی نتوانستیم در بحثی که حق با ما بوده خودمان را اثبات کنیم و حقمان را بگیریم.
در این مقاله راهکارهایی که کمک میکنند بدون دعوا در بحثی پیروز شویم را به تفصیل توضیح میدهیم.


تصویر خدمات اقساطی

راهکارهایی برای پیروزی در بحث

بحث‌کردن بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی و رابطه‌ است و نباید از آن فرار کرد. نکته‌ی مهم در بحث‌کردن این است که به صرف این‌که شما فکر کنید حق دارید و حرف‌تان درست است، طرف مقابل این‌طور نمی‌اندیشد.

بحث‌کردن هم مانند خیلی چیزهای دیگر راه‌و‌روش خودش را دارد. روش‌هایی هم وجود دارد که به افراد کمک می‌کند برنده‌ی هر بحثی باشند؛ حتی اگر حق با آنها نباشد.

1- اولین و مهم‌ترین نکته این است که بدانید طرف مقابل چه در سر دارد:
هدف بحث و استدلال «درک نیازهای یکدیگر» است و نه فقط آرام کردن خشم خود. تا زمانی که شما و شریک زندگی‌تان تنها برای اثبات خود بحث می‌کنید، دامنه‌ی آن پایانی ندارد و هیچ‌گاه یکدیگر و نیازهای هم را نخواهید فهمید.

می‌بایست به جای سرزنش طرف مقابل و متهم‌کردنش به این‌که به سخنان شما توجهی نمی‌کند، تمرکزتان را روی مسئله بگذارید.

و به خاطر داشته باشید که در جریان بحث نباید به شخصیت او حمله کنید و مثلا بگویید «تو آدم تنبلی هستی» یا «تو بی‌ملاحظه»‌ یا «خسیسی.»

2- برای درک زوایه‌ی دید طرف مقابل، سئوال بپرسید:
پرسیدن، یکی از مهم‌ترین راه‌کارها برای بردن یک بحث است. با این کار می‌توانید درک بهتری از ذهن شریک زندگی‌تان داشته باشید و فقط به حدس‌ و گمان‌های خودتان تکیه نمی‌کنید.

از سوی دیگر سئوال‌پرسیدن، بحث را به فرایند حل مشکل تبدیل می‌کند و خود‌به‌خود به دنبال راه‌حل نیز می‌گردید.

3- مستقیم حرف بزنید:
برقراری مکالمه عنصر کلیدی روابط است. برای این‌که مطمئن شوید شریک زندگی‌تان در انبوهی از شکایت‌ها و غرولندها گیر نکرده است، همیشه مستقیم حرف بزنید و ابهام را کنار بگذارید.

برای این کار باید تمام واقعیت را بگویید و تعارف را کنار بگذارید. در غیر این صورت مشکل همیشه سرجای خود باقی‌ست و نیازهای شما و طرف مقابل به طور کامل برآورده نمی‌شود.

ممکن است فکر کنید او می‌تواند ذهن‌تان را بخواند ولی باید بدانید در بهترین حالت او فقط حدس می‌زند.
برنده شدن در بحث بدون دعواا

4- بعد از شنیدن جمله‌ی طرف مقابل از به‌کاربردن کلمه‌هایی مانند «اما» و «با این‌حال» پرهیز کنید:
کسانی که می‌خواهند در بحث برنده باشند از کلمه‌های «اما» و «با این‌حال» دوری می‌کنند. این عبارت‌ها به طرف مقابل می‌گوید که شما اهمیتی برای حرف‌هایشان قائل نیستید.

می‌توانید از «و» استفاده کنید که تاثیر مثبتی دارد و باعث می‌شود مکالمه ادامه پیدا کند.

«دوستت دارم…» «اما» بسیار بدتر از «دوستت دارم…» «و» است.

5- لحن، صدا و زبان بدن‌تان را کنترل کنید:
کنترل احساسات و حفظ رفتارِ طبیعی در بحث کار دشواری‌ست. اما با این کار می‌توانید اطمینان داشته باشید که برنده‌ي بحث خواهید بود. نباید از یاد ببرید که مهم‌تر از حرف که می‌زنید، چگونه‌گفتنِ آن است.

سعی کنید نفس عمیق بکشید تا بتوانید خشم و احساسات ناگهانی را مدیریت کنید.

6- گوش کنید و از قانع‌کردنش دست بردارید:
پرسش‌هایتان را با «چرا» و «چطور» شروع کنید؛ به این ترتیب طرف مقابل را وادار به پاسخ‌دادن می‌کنید و خودتان نیز می شنوید.

چون قصد دارید بحث را به مکالمه‌ای سازنده تبدیل کنید، شنیدن و درک او اهمیت زیادی برای دستیابی به راه‌حل دارد.

از این گذشته بحث‌وجدل‌ها عموما با مکالمه‌ی سازنده حل می‌شوند، درحالی‌که هدف بحث‌کردن «بردن» به هر شکل است و درنتیجه‌ی آن دو نفر بازنده روبه‌روی هم خواهند نشست.

برنده شدن در بحث بدون دعوا

7- اگر چیز ناخوشایندی به زبان آوردید، عذرخواهی کنید:
در بحث احترام به طرف مقابل را در نظر داشته باشید و هرجا از این مرز عبور کردید، معذرت بخواهید. برنده‌های بحث از به‌کاربردن جمله‌هایی مانند «متاسفم که باعث ناراحتیت شدم» نمی‌ترسند. شما مسئول حرف‌هایی هستید که به زبان می‌آورید و این حس مسئولیت نشان می‌دهد که مسئله‌ی مورد بحث برایتان اهمیت زیادی دارد.

8- داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای بحث را بدانید:
درباره‌ی چیزهایی که اطمینان ندارید، اظهار نظر نکنید و سعی کنید از قبل درباره‌ی این موضوعات کمی فکر کنید. این مسائل می‌توانند به کار، رابطه یا حتی علت رفتارهای طرف مقابل مربوط باشد. می‌توانید اطمینان داشته باشید که سکوت در برابر بسیاری از این موارد درنهایت به برد شما منجر خواهد شد.

روش‌های نه‌چندان اخلاقی دیگری هم برای برنده‌شدن در بحث‌ها وجود دارد؛ همیشه می‌توان آمار و ارقام یا اطلاعات طرف مقابل را بی‌اعتبار جلوه داد و منابعش را نپذیرفت. می‌توان به سراغ پرسش‌هایی رفت که حواس او پرت شود و به این ترتیب موضوع اصلی را در حرف‌های فرعی گم کرد.

اما درنهایت برنده‌شدن به هرقیمتی جز حسِ اول‌بودن چیز دیگری به دنبال ندارد و مشکل سر جای خود باقی‌ست، پس بهتر است با روش‌های منصفانه به دنبال برنده‌شدنی بود که حل مسئله را موجب شود.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات