جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

واکسن آنفولانزا / نحوه تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

واکسن آنفولانزا
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

واکسن آنفولانزا نوعی واکسن است که سازمان بهداشت جهانی هر ساله به همه مردم و به ویژه کودکان و سالمندان و بیماران خاص توصیه می‌کند که آن را دریافت کنند. در حـال حاضر دو نوع واکسن برای این بیماری در دسترس است: نوع غیر فعال (IIV) و نوع ضعیف شده زنده (LAIV). صرف نظر از نوع یا ترکیب واکسن، باید واکسیناسیون سالانه انجام شود تا از افراد در برابر عفونت ناشی از ویروس به طور بهینه محافظت به عمل آید. اما چرا این واکسن مانند بسیاری از واکسن‌های دیگر برای همیشه یا برای مدت طولانی ایمنی ایجاد نمی‌کند؟شما همینطور می‌توانید راجع به واکسن کرونا و انواع آن، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

فصل سرما ممکن است برای عده‌ای یادآورد بیماری و آبریزش بینی و تب بالا و احساس ناخوشایند باشد. آنفولانزا از آن بیماری‌هایی است که می‌تواند نگرانی از سرد شدن هوا را برای ما بیشتر کند. با شروع همه‌گیری کرونا هم، نگرانی از مبتلا شدن به این بیماری در افراد خیلی بیشتر شده است. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل از جمله راه‌هایی است که می‎‌تواند از شما در مقابل ابتلا به ویروس آنفولانزا محافظت کند. این واکسن حاوی مواد مختلفی است تا آنتی بادی در بدن تولید کند و مقاومت بدن را در مقابل ویروس افزایش دهد.

برای این کار می‌توانید از سرویس تزریقات در منزل استفاده کنید تا تزریقاتچی در منزل شما عملیات تزریق واکسن را انجام دهد.
در این مطلب با هم در مورد آنفولانزا و واکسن آن صحبت می‌کنیم. تفاوت این بیماری با سایر بیماری‌های مشابه را توضیح می‌دهیم و درباره واکسن و درمان آنفولانزا در کودکان توضیحات بیشتری خواهیم داد.

عناوین مقاله
1 آنفولانزا چیست؟2 نحوه تزریق واکسن آنفولانزا در منزل3 چرا واکسن آنفولانزا مهم است4 زمان تزریق واکسن آنفولانزا5 انواع واکسن آنفولانزا 6 بهترین واکسن آنفولانزا7 واکسن اسپری بینی آنفولانزا8 عملکرد واکسن آنفولانزا9 عوارض واکسن آنفولانزا10 کسانی که نباید واکسن آنفولانزا بزنند11 چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند؟ 12 تزریق واکسن آنفولانزا در منزل13 عوارض واکسن آنفلولانزا14 مراقبت بعد از واکسن آنفولانزا15 قیمت واکسن آنفولانزا در سال 140116 خرید واکسن آنفولانزا و تزریق آن17 سوالات متداول درباره واکسن آنفولانزا

تصویر خدمات اقساطی

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نوعی از بیماری‌های ویروسی است که از طریق ترشحات بینی و ریه‌ها از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. عطسه کردن یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا است. بیماری آنفولانزا در دسته عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرد. در این دسته از بیماری‌ها، عفونت در ابتدا از ریه‌ها شروع به گسترش می‌کند. بیماری‌های بسیار زیادی در دسته عفونت‌های تنفسی قرار دارند که ویروس‌هایی به جز آنفولانزا آن‌ها را ایجاد می‌کنند اما به اشتباه آنفولانزا تلقی می‌شوند. برای مثال هنگامی که شخصی دچار سرماخوردگی می‌شود، طبق یک اشتباه رایج ممکن است بگوید به آنفولانزا مبتلا شده است؛ اما باید بدانیم که آنفولانزا را نوع خاصی از ویروس در بدن بوجود می‌آورد.

آنفولانزا به‌طور معمول تب بالایی ایجاد می‌کند، در مقایسه با دیگر عفونت‌های تنفسی احساس ناخوشایند بیشتر و درهای بدنی شدیدتری هم دارد. گرچه ممکن است دیگر ویروس‌ها هم علائمی مشابه آن‌چه آنفولانزا در بدن ایجاد می‌کند را به همراه داشته باشند.

به‌لحاظ علمی ویروس آنفولانزا به سه نوع A، B و C تقسیم می‌شود. آنفولانزای نوع A و B عامل بوجود آمدن اپیدمی آنفولانزای فصلی هستند که هرسال زمستان رخ می‌دهد. آنفولانزای نوع C‌، بیماری تنفسی خفیف‌تری محسوب می‌شود که علائم شدیدی در پی ندارد. این نوع از آنفولانزا برخلاف دو نوع دیگر عامل همه‌گیری سالانه نیست و مخاطرات مربوط به دو نوع دیگر را به همراه ندارد. ویروس نوع A خود به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شود که هرکدام نام‌گذاری خاص خود را دارد.

آنفولانزا بیماری بسیار شایعی است. برای مثال در فصل ابتلا به آنفولانزا در آمریکا، بین ۵ تا ۲۰ درصد جمعیت به این ویروس مبتلا می‌شوند، نزدیک ۵۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به آنفولانزا راهی بیمارستان می‌شوند و قریب به ۳۴ هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

پاندمی موسوم به آنفولانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ از یک ویروس نوع A آنفولانزا ناشی شده بود که بر پایه ساختار آن H1N1 نام‌گذاری شد. بسیاری از ژن‌های موجود در این ویروس شبیه به ژن‌های ویروسی بودند که در خوک‌ها باعث آنفولانزا می‌شوند و به همین دلیل این نوع از آنفولانزا را آنفولانزای خوکی نامیدند. اما پس از مدتی مشخص شد این دو نوع ویروس با یکدیگر متفاوت هستند.

درباره واکسن سرخک در بزرگسالان بیشتر بدانید

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا به صورت عضلانی یا استنشاقی انجام می‌شود. اما واکسن‌های موجود در ایران به روش عضلانی تزریق می‌شوند. برای بزرگسالان و نوجوانان، عضله دلتوئید و در شیرخواران و بچه‌های کوچک، قسمتی از ران محل مناسب تزریق هستند. به‌طور کلی انواع واکسن آنفولانزا دو هفته پس از زمان تزریق می‌تواند بدن را در برابر ویروس آنفولانزا مقاوم کرده و موثر باشد. واکسن آنفولانزا تنها در برابر انواعی از ویروس که با واکسن مطابقت دارند موثر است. به همین دلیل است که هرسال باید واکسیناسیون مجدد با واکسن‌های تولید شده در همان سال انجام شود.

واکسن آنفولانزا برای کودکان

درباره آنفولانزای مرغی در انسان بیشتر بدانید

چرا واکسن آنفولانزا مهم است

آنفولانزا باعث عفونت بالایی در بدن می‌شود و در واقع یک بیماری عفونی است. این ویروس، عفونت تنفسی را با خود به همراه خواهد داشت که ممکن است زندگی را به‌طور جدی تهدید کند و در مواردی منجر به مرگ شود.

در حالی که در صورت ابتلا به سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی، علائم بیماری به‌طور معمول خفیف هستند و اکثر افراد می‌توانند در حالت بیماری به کار یا رفتن به مدرسه و انجام کارهای روزانه خود ادامه دهند؛ اما در بیماری آنفولانزا علائم شدیدتر و طولانی مدت است و باعث می‌شود افراد روزهای کاری خود را از دست بدهند یا از مدرسه مرخصی بگیرند و زندگی آن‌ها دچار اختلال شود. عفونت ناشی از آنفولانزا، بدن را به‌شدت تحت فشار قرار می‌دهد.

علاوه بر این، آنفولانزا یک بیماری مسری است و شما نمی‌توانید با رعایت شخصی، به‌طور کامل از ابتلا به آن در امان بمانید. مخصوصا اگر دچار بیماری زمینه‌ای باشید، آنفولانزا می‌تواند بیش از دیگران سلامت شما را مورد تهدید قرار دهد.

همان‌طور که گفته شد، آنفولانزا با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی ساده متفاوت است. برای شناخت تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا این مطلب را بخوانید. هرسال زندگی تعداد قابل توجهی از افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین با استفاده از واکسیناسیون، علاوه‌بر این که زنجیره انتقال کوتاه و یا قطع می‌شود، ‌افراد بیشتری نیز از ویروس آنفولانزا جان سالم به ‌در خواهند برد.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

اپیدمی سالانه آنفولانزا معمولا از ماه آبان شروع می‌شود و تا اردیبهشت ادامه دارد. از آن‌جا که دو هفته طول می‌کشد تا این واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن شود، توصیه می‌کنند که آن را اواخر تابستان و اوایل پاییز تزریق کنید. محافظت ایجادشده توسط این واکسن حداقل برای یک فصل آنفولانزا دوام دارد و با گذشت زمان از بین می‌رود. به همین دلیل بهتر است آن را زودتر و پیش از شروع اپیدمی آنفولانزا تزریق کنید. اگر نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا در منزل یا محل کار خود را دارید می‌توانید درخواست خود را از محموعه حال و در بخش خدمات پرستاری در منزل ثبت کرده و منتظر حضور تزریقاتچی باشید.

انواع واکسن آنفولانزا

انواع واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا هر سال برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا در همان سال عرضه می‌شود. ترکیب ویروس‌های آنفولانزا هر سال تغییر پیدا می‌کند و شکل جدیدی به خود می‌گیرد. بنابراین لازم است نوع واکسنی که برای مقابله با ویروس جدید عرضه می‌شود نیز تغییر کند تا بتواند اثر ویروس را از بین برده و با آن مقابله کند. این نوع از واکسن‌ها که هر سال و بر اساس نوع ویروس تغییر شکل یافته در همان سال تولید و عرضه می‌شوند، واکسن آنفولانزای فصلی هستند.

نوع غیر فعال (IIV) واکسن آنفولانزا

این واکسن برای استفاده در افراد بالای شش ماهه، زنان باردار  و افرادی که دارای شرایط پزشکی مزمن هستند مجاز است. یک نوبت تزریق به ران یا عضله دلتوئید توصیه می‌شود. کودکان شش ماهه تا ۸ ساله که واکسن آنفولانزای قبلی را در فصل گذشته دریافت نکرده‌اند، باید دو دوز تجویز شده با فاصله حداقل ۴ هفته دریافت کنند.

ویروس‌های موجود در این نوع واکسن‌ها غیر فعال هستند، بنابراین آنفولانزا ایجاد نمی‌کنند. اگر چه ممکن است عوارض جزئی مثل واکنش‌هایی در محل تزریق، تب گذرا یا درد عضلانی در افرادی که قبلا آن را دریافت نکرده‌اند، ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید درباره موارد مصرف آمپول نوروبیون اطلاعات بیشتری به دست آورید می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

نوع ضعیف شده زنده (LAIV) واکسن آنفولانزا

دریافت این واکسن فقط به افراد ۲ تا ۴۹ ساله که شرایط پزشکی زمینه‌ای خاصی ندارند مجاز است. واکسن LAIV به صورت اسپری بینی و فقط در یک دوز تجویز می‌شود. اما در کودکان ۲ تا ۸ ساله که قبلا آن را دریافت نکرده‌اند، در دو نوبت با فاصله یک ماه انجام می‌گیرد.

این نوع واکسن از ویروس ضعیف شده ساخته شده که توانایی ایجاد بیماری را ندارند اما ممکن است علائم خفیفی از آنفولانزا مثل گرفتگی بینی یا گلو درد ایجاد کنند. شدت این علائم بسیار خفیف و زودگذر بوده و اصلا قابل مقایسه با شدت آن‌ها در اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا نیست. تزریق این واکسن در کودکان کمتر از دو سال، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که آسپرین روزانه مصرف می‌کنند و مبتلایان به آسم شدید و دریافت کنندگان استروئید (در یک هفته پیش از تزریق واکسن) مجاز نیست.

دلیل تفاوت انواع مختلف ویروس آنفولانزا که هر سال جان ما را تهدید می‌کند، بالا بودن سرعت جهش در این ویروس است. بر اثر جهش ویروس آنفولانزا ساختار آن تغییر پیدا کرده و نسبت به واکسن‌هایی که پیش از این تولید و تزریق شده‌اند، مقاوم می‌شود. بنابراین انواع واکسن آنفولانزا می‌تواند در سرکوب این ویروس کمک کننده باشد.

واکسن آنفولانزا هلندی

واکسن‌های آنفولانزای موجود در ایران معمولا از نوع چهار ظرفیتی هستند؛ یعنی بدن را در مقابل چهار نوع مختلف ویروس آنفولانزا مقاوم می‌کنند. همه این واکسن‌ها از ویروس کشته‌شده یا غیرفعال آنفولانزا تهیه شده‌اند و بیش‌تر آن‌ها ساخت کشور فرانسه و هلند هستند. امکان تزریق واکسن آنفولانزا هلندی با نام اینفلوواک برای افراد بزرگسال و کودکان بالای شش ماه وجود دارد؛ اما بهتر است پیش از تزریق با یک پزشک مشورت کنید.

راه درمان بیماری مزمن انسدادی ریه را بشناسید

بهترین واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا یک واکسن غیرفعال است. این یعنی انواع واکسن آنفولانزا حاوی ویروس‌های کشته شده آنفولانزا است. همچنین این واکسن می‌تواند یک نوع واکسن نوترکیب باشد. یعنی بدون استفاده از ذرات ویروسی تهیه شود. پزشکان این واکسن را به‌طور عضلانی یا زیر جلدی تزریق می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن را وادار کنند در مقابل ویروس آنفولانزا آنتی‌بادی تولید کند.

واکسن تزریقی آنفولانزا یک واکسن مایع است که به عضله تزریق و به صورت تک دوز تولید می‌شود. پزشکان به‌طور معمول واکسن آنفولانزا را به عضله بازو تریق می‌کنند و از الکل برای استریل کردن محل تزریق استفاده می‌کنند. واکسن آنفولانزا به‌طور سالیانه و در فصل پاییز توصیه می‌شود و عوارض شایعی تاکنون برای این واکسن گزارش نشده است. واکسن تزریقی آنفولانزا

برای شناخت بهترین واکسن آنفولانزا باید بدانید که دو نوع واکسن آنفولانزا در بازار موجود است که در برابر سه نوع از ویروس‌های آنفولانزا باعث ایجاد ایمنی می‌شود. نوع دیگر آن یک واکسن چهارگانه است که در برابر ۴ نوع ویروس آنفولانزا، ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هر دو نوع این واکسن‌ها را می‌توان به صورت عضلانی تزریق کرد. برای افراد بالای ۶۵ سال نیز واکسن‌های مخصوصی در بازار موجود است که توانایی ایجاد ایمنی بالاتری نسبت به واکسن‌های دیگر دارد. واکسن آنفولانزای هلندی، فرانسوی و فلوگارد نمونه هایی از بهترین واکسن آنفولانزا هستند

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا برای هر سال واکسن‌های آنفولانزای سه‌گانه یا چهارگانه و واکسن‌های دارای ویروس غیرفعال و یا واکسن‌ها نوترکیب و واکسن اسپری بینی را به همگان توصیه می‌کند. برای خرید بهترین واکسن آنفولانزا می‌توانید درخواست خود را از داروخانه آنلاین حال ثبت کنید و آن را درب منزل تحویل بگیرید. برای تزریق واکسن آنفولانزا در منزل نیز می‌توانید از مجموعه «حال» کمک بگیرید و از بخش تزریقات در منزل درخواست خود را ثبت کنید.

واکسن اسپری بینی آنفولانزا

این نوع واکسن برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در برابر همان انواع از ویروس آنفولانزا که واکسن تزریقی می‌تواند ایمنی ایجاد کند، کاربرد دارد. تنها تفاوت بین واکسن تزریقی و واکسن اسپری بینی در این است که واکسن اسپری بینی، به جای ویروس کشته شده، حاوی ویروس ضعیف شده آنفولانزاست و به جای تزریق، از طریق اسپری کردن در بینی استفاده می‌شود و ایمنی لازم را بوجود می‌آورد.

واکسن اسپری بینی آنفولانزا در دسته واکسن‌های تضعیف شده قرار می‌گیرد و به دلیل وجود ویروس‌های ضعیف، در بدن فرد واکسیناسیون شده علائم شدیدی ایجاد نمی‌کند. واکسن اسپری بینی آنفولانزا به جز زنان باردار، برای افراد ۲ تا ۴۹ سال مناسب تشخیص داده شده است. این واکسن در برخی از افرادی که بیماری‌های خاصی دارند باید با نظر پزشک و تحت مراقبت استفاده شود.

تمامی واکسن‌های اسپری بینی چهارگانه هستند. اگرچه واکسن اسپری بینی آنفولانزا علائم شدیدی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است باعث آبریزش بینی، سردرد، سوزش گلو و سرفه شود. کودکانی که از این واکسن استفاده می‌کنند نیز ممکن است به تب خفیف و یا درد عضلانی دچار شوند.

عملکرد واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را به تولید آنتی بادی ترغیب می‌کند تا در برابر ویروس‌های آنفولانزا در بدن مقاومت ایجاد کند. زمانی که ویروس وارد بدن شخص واکسینه می‌شود، آنتی بادی شروع به کار می‌کند، به ویروس حمله کرده، آن را می‌کشد و از گسترش عفونت در بدن جلوگیری می‌کند. اگرچه آنتی بادی‌هایی که واکسن آنفولانزا ایجاد می‌کند، در برابر انواع خاصی از ویروس آنفولانزا مقاوم هستند،‌ اما واکسن نمی‌تواند در برابر دیگر میکروب‌ها ایمنی ایجاد کند.

بیماری آنفولانزا

واکسن آنفولانزا ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد اما این عوارض خفیف‌اند و پس از چند روز رفع خواهند شد

عوارض واکسن آنفولانزا

یک سوال رایج در مورد واکسن آنفولانزا این است که آیا این واکسن می‌تواند شما را به آنفولانزا مبتلا کند یا نه؟ به دلیل این‌که واکسن حاوی ویروس کشته شده یا ضعیف شده است، عده‌ای تصور می‌کنند با تزریق آن دچار بیماری می‌شوند. پاسخ پزشکان به این سوال منفی است. اما این واکسن نیز مانند دیگر داروها ممکن است عوارض جانبی مختلفی را در پی داشته باشد.
پس از تزریق واکسن، بازوی شخص واکسینه شده ممکن است تا مدتی دچار درد شود و کودکان ممکن است به عطسه دچار شوند. یکی از متخصصان در این زمینه معتقد است واکسن آنفولانزا در اکثر افراد عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند و اگر عوارضی رخ دهد، خفیف بوده و در طول یک تا دو روز از بین می‌رود.

با این‌حال بسیاری از افراد پس از تزریق واکسن آنفولانزا احساس بیماری می‌کنند و پزشکان دلیل این احساس را واکنش‌های مختلفی می‌دانند که واکسن آنفولانزا در بدن افراد ایجاد می‌کند.
این عوارض رایج بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی هستند. یعنی آبریزش بینی، تب و سرفه. فراموش نکنیم که با تزریق واکسن، ما درواقع سیستم ایمنی بدن را به واکنش و ساخت آنتی‌بادی تحریک می‌کنیم و سیستم ایمنی هم ممکن است به اشکال مختلفی به آن واکنش نشان دهد.

پس از تزریق واکسن آنفولانزا در منزل ممکن است برخی از عوارض این واکسن در شما نیز مشاهده شود. در ادامه به برخی از انواع رایج این عوارض اشاره می‌کنیم. اگر با این عوارض مواجه شدید نگران نباشید، چرا که به‌طور معمول، خود به خود رفع خواهند شد.
درد در ناحیه بازو: احساس ناخوشایند یا درد در بازو پس از تزریق واکسن بسیار شایع است. این یعنی سیستم ایمنی بدن شما در حـال بروز واکنش به واکسن و ایجاد آنتی بادی است.

درد بازو بعد از واکسن آنفولانزا

ایجاد قرمزی و ورم در ناحیه تزریق واکسن: این مورد نیز نشانه مثبت دیگری از واکنش سیستم ایمنی به واکسن است. سیستم ایمنی همان‌طور که در برابر ایجاد هر نوع از جراحت واکنش نشان می‌دهد، به تزریق واکسن نیز واکنش مشابهی نشان خواهد داد.
تب خفیف: گرچه ممکن است تب خفیف در اثر تزریق واکسن ایجاد شود، اما عارضه‌ای است که به ندرت اتفاق می‌افتد. خیلی از اوقات فردی که هم‌زمان با دریافت واکسن آنفولانزا دچار تب می‌شود،‌ به یکی از دیگر ویروس‌های رایج در فصل اپیدمی آنفولانزا دچار شده است.
سندرم گیلن باره: این سندرم یک واکنش عصبی به واکسن است. بر اثر سندرم گیلن باره ممکن است در عضلات خود احساس ضعف و ناتوانی کنید. احتمال بروز این سندرم پس از تزریق واکسن آنفولانزا بسیار نادر است و اگر رخ دهد بسیار خفیف خواهد بود.
واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا: ممکن است برخی افراد به واکسن آنفولانزا و عناصر سازنده آن مانند آنتی‌بیوتیک حساسیت داشته باشند. پزشکان معتقدند واکنش آلرژیک شدیدی که بر اثر واکسن ایجاد می‌شوند، می‌تواند شامل تنگی نفس، خس‌خس کردن صدا، ایجاد ورم در اطراف چشم و لب، کهیر، تب بالا و یا ایجاد تپش قلب باشد.
گرفتگی بینی، سردرد و خستگی نیز ممکن است از عوارض واکسن آنفولانزا باشد. در برخی از افراد، تزریق واکسن ممکن است باعث سرگیجه با بی‌هوشی شود، اما این موضوع به خودی خود ارتباط مستقیمی با تزریق واکسن آنفولانزا ندارد و ممکن است به دلیل ورود سوزن به بازوی فرد اتفاق افتاده باشد.
سرفه و عطسه از عوارض شایع در کودکانی است که واکسن آنفولانزا به آنان تزریق می‌شود. سوزش گلو نیز گرچه شایع نیست اما گاهی بر اثر مصرف واکسن اسپری بینی آنفولانزا ایجاد می‌شود که در این صورت خفیف بوده و به زودی رفع خواهد شد.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا

آنفولانزا در برخی از افراد ممکن است عوارض زیادی برجا بگذارد و جان افراد گروه‌های تحت خطر را به‌طور جدی تهدید کند. بهتر است این افراد هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند

کسانی که نباید واکسن آنفولانزا بزنند

بیشتر بزرگسالان می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. اما اگر در گذشته  واکنش آلرژیک جدی نسبت به آن را تجربه کرده‌اید یا جزو افرادی هستید که به تخم مرغ حساسیت دارند، باید از دریافت این واکسن اجتناب کنید. برخی از افراد در اثر مصرف تخم مرغ دچار کهیر یا واکنش‌های شدیدتر خواهند شد. پس لازم است که میزان حساسیت خود را بدانید و آن را به پزشک اطلاع دهید. اگر در حـال حاضر تب دارید، احتمالا به شما توصیه می‌شود که برای دریافت واکسن تا رفع آن صبر کنید و سپس برای تزریق اقدام کنید.

تزریق این واکسن به نوزادان زیر شش ماه توصیه نمی‌شود. البته این به معنی مضر بودن واکسن برای آنان نیست. در واقع می‌توان گفت که واکسیناسیون نوزادان زیر ۶ ماه علیه ویروس آنفولانزا بی‌اثر است. بدن نوزادانی که مادران آن‌ها در دوره بارداری این واکسن را دریافت کرده‌اند، احتمالا دارای آنتی بادی‌های آن است و نسبت به این بیماری ایمن هستند. بهتر است به کودکان واکسن‌های فاقد ماده تیمروسال تزریق شود. راجع به واکسن‌های کودکان و جدول واکسیناسیون آن‌ها، مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید.

 

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند؟

واکسن آنفولانزا برای تمام افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه می‌شود اما بسیار مهم است که افراد گروه‌های در معرض خطر واکسینه شوند تا از مشکلات ناشی از آنفولانزا در آن‌ها جلوگیری شود. این افراد شامل گروه‌های زیر هستند:
تمام کودکان ۶ ماه تا ۴ سال، تمام افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، زنانی که قصد بارداری دارند یا به‌تازگی زایمان کرده‌اند، افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است، افرادی که در طولانی مدت در مراکز مراقبتی مانند خانه سالمندان یا زندان نگهداری می‌شوند، هر فرد بالغ یا کودک مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم یا دیابت و همچنین کودکان یا نوجوانانی که به طور منظم آسپرین مصرف می‌کنند. تزریق واکسن آنفولانزا در منزل یگی از راه های تزریق واکسن برای این گروه ها می‌باشد و مانع از حضور کودک در مراکز تزریقی و درمانگاه ها خواهد شد

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

 

واکسن آنفولانزا در بارداری

زنان باردار و نوزادان مانند دیگر افراد در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند. زنان باردار ممکن است بیش از سایر افراد به دلیل ابتلا به آنفولانزا در بیمارستان بستری شوند. مهم است که از زنان باردار، زنانی که تازه نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند و همچنین از نوزادان در مقابل ویروس آنفولانزا محافظت ویژه‌ای به عمل بیاید.

واکسن آنفولانزا در بارداری

پیشگیری از آنفولانزا در محافظت از این افراد گام اول و استفاده از داروهای ضد ویروسی دومین گام است. لازم است زنان باردار حتما واکسن آنفولانزای فصلی را دریافت کنند. تغییرات در سیستم ایمنی بدن، قلب و ریه‌ها در دوران بارداری، زنان را بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی قرار می‌دهد. نشان داده شده است که واکسیناسیون، خطر عفونت حاد تنفسی مرتبط با آنفولانزا را در زنان باردار تا نصف کاهش می‌دهد.

تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر بستری شدن یک زن باردار را به‌طور متوسط تا ۴۰ درصد کاهش دهد. زنان بارداری که واکسن آنفولانزا می‌زنند نیز در چند ماه اول پس از تولد، از نوزادان خود در برابر بیماری آنفولانزا محافظت می‌کنند.
واکسیناسیون آنفولانزا در دوران بارداری بی‌خطر است. این واکسن در طول چند دهه به میلیون‌ها زن باردار ایمنی بالایی در مقابل ویروس آنفولانزا داده است. مهم است زنان باردار حتما از واکسن آنفولانزا استفاده کنند و نه واکسن ضعیف شده زنده مانند اسپری بینی. زنان بعد از زایمان، حتی در دوره شیردهی هم می‌توانند هر دو نوع این واکسن‌ها را دریافت کنند.

یک تحقیق که در طول فصل آنفولانزای ۱۳-۲۰۱۲ انجام شد نشان داد زنان بارداری که این واکسن را دریافت کرده‌اند به طور قابل توجهی کمتر از سایرین در بیمارستان بستری شده‌اند. از سوی دیگر این کار بر جنین نیز تاثیر مثبت دارد. با این که گفته می‌شود این واکسن بر کودکان زیر شش ماه اثر ندارد، اما در حـال حاضر، ایمن سازی غیر فعال جنین از طریق آنتی بادی‌های منتقل شده از طریق جفت، بهترین استراتژی برای پیشگیری از بیماری در نوزادان است.

پس توصیه می‌شود که همه زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند، در مقابل آنفولانزا واکسینه شوند، چون در این صورت هم خودشان و هم نوزادشان نسبت به ابتلا به آنفولانزا ایمن خواهد بود. واکسیناسیون آنفولانزا برای زنان شیرده هم بی خطر است و آنتی بادی‌های تولید شده از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شده و او را ایمن خواهد کرد. پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که از روش‌های پیشگیری از بارداری نامطمئن استفاده می‌کنند یا دوره عادت ماهانه نامنظمی دارند و امکان بارداری ناخواسته در آن‌ها زیاد است، در مورد تزریق واکسن آنفولانزا تعلل نکنند. برای مطالعه بیشتر درباره پیشگیری از بارداری می‌توانید به مقاله راه های جلوگیری از بارداری از وب‌سایت حال مراجعه کنید.

اثر واکسیناسیون آنفولانزا در زنان باردار تاثیری مشابه تزریق آن در جمعیت بزرگسال دارد. اگرچه این واکسن ممکن است نسبت به واکسیناسیون سایر بیماری‌ها اثرگذاری کمتری داشته باشد، اما هنوز محافظت قابل توجهی در مقابل بیماری ارائه می‌کند و می‌تواند از شدت عفونت بیماری در صورت وقوع آن بکاهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دکتر زنان آنلاین در حال مشاوره بگیرید.

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

اگر بر اساس تشخیص پزشکتان به تزریق واکسن آنفولانزا نیاز دارید یا به خواست خودتان قصد دارید آمپول‌های تقویتی دیگری تزریق کنید یکی از بهترین راه ها تزریق واکسن آنفولانزا در منزل است. زیرا نیازی به حضور در درمانگاه‌های شلوغ و یا تلف شدن زمان برای نوبت گیری نیست.  انواعتزریقات وریدی، عضلانی، زیرجلدی و داخل جلدی در منزل شما انجام می‌گیرد.

به این منظور و برای تزریق واکسن آنفولانزا در منزل می‌توانید از بخش خدمت تزریقات در منزل مشخص شده به بخش خدمات پرستاری در منزل بروید و بخش تزریقات را انتخاب کنید. به این ترتیب درخواست شما در وب سایت یا اپلیکیشن حال و یا بخش سلامت اپلیکیشن آپ ثبت شده است باید و منتظر بمانید تا فرد تزریقاتچی به منزل شما آمده و کار تزریق واکسن آنفولانزا در منزل یا محل مورد نظرتان را انجام دهد.

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

عوارض واکسن آنفلولانزا

واکسن‌ها نیز مانند هر محصول پزشکی دیگر، عوارض جانبی خاص خود را دارند. عوارض واکسن آنفولانزا به شدت خفیف است و طی چند روز خود به خود از بین می‌رود. از جمله شایع‌ترین این عوارض عبارتند از:

  • درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق
  • سردرد
  • تب خفیف
  • حالت تهوع
  • دردهای عضلانی

مراقبت بعد از واکسن آنفولانزا

هرگونه عارضه جانبی حاصل از واکسن آنفولانزا ممکن است طی چند روز به‌طور خود به خود رفع شود اما اگر این عوارض شما را آزار می‌دهد می‌توانید کارهایی برای مراقبت بعد از واکسن آنفولانزا را برای مقابله با اثرات آن انجام دهید.
برای دردهای عضلانی، سردرد یا علائم مشابه آنفولانزا مسکن‌هایی مانند ژلوفن یا استامینوفن می‌توانند کمک‌کننده باشند. برای درد بازو نیز می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. درواقع دردهای جزئی هزینه‌ای است که برای محافظت از خود در مقابل ویروس آنفولانزا قبول می‌کنید.

راجع به انواع سردرد ، مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید.

قیمت واکسن آنفولانزا در سال 1401

قیمت واکسن آنفولانزا به نوع واکسنی که تزریق می‌کنید بستگی دارد. نوع ایرانی این واکسن از شهریور 1401، با قیمت 213 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اما قیمت انواع خارجی و وارداتی آن بالاتر است. در حال حاضر بیش از یک سوم نیاز کشور به واکسن آنفولانزا در داخل تامین می‌شود و مابقی آن از سایر کشورها به ویژه هلند و فرانسه وارد می‌شود. درباره واکسن آنفولانزا هلندی و واکسن آنفولانزا فرانسوی این مطلب را بخوانید و در صورت نیاز به خرید آن، ثبت سفارش را انجام دهید

خرید واکسن آنفولانزا و تزریق آن

اگرچه تزریق واکسن آنفولانزا در ایران اجباری نیست، اما پزشکان به گروه‌های خاصی از افراد از جمله زنان باردار، سالمندان بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون بالا، آسم و… توصیه می‌کنند که این واکسن را تزریق کنند. شما می‌توانید آن را از داروخانه آنلاین حال سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. این واکسن برای زنان باردار، بیماران مبتلا به ایدز، جانبازان و پرسنل بهداشت و درمان، رایگان است و تزریق آن در مراکز بهداشت سراسر کشور انجام می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید از سرویس تزریق واکسن آنفولانزا در منزل نیز که در بالا به آن اشاره کردیم استفاده کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا در منزل

سوالات متداول درباره واکسن آنفولانزا

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا، چه زمانی است؟

پزشکان توصیه می‌کنند بیماران و به‌خصوص کودکان هر سال و در ابتدای پاییز واکسن آنفولانزا دریافت کنند.

واکسن آنفولانزا تا چه اندازه تاثیرگذار است؟

واکسن آنفولانزا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تاثیرگذار است. با این وجود هنوز بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا به شمار می‌رود.

کاستی‌های واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا تنها ۴۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند از ابتلا به ویروس آنفولانزا جلوگیری کند. همچنین تا دو هفته زمان لازم است تا این واکسن شروع به تاثیرگذاری کند. همچنین گاهی عوارضی مانند درد و ورم در ناحیه تزریق را ایجاد می‌کند.

آیا واکسن آنفولانزا می‌تواند در برابر ویروس کرونا مفید باشد؟

آنفولانزا و کرونا دو ویروس کاملا متفاوت هستند که واکسن‌های متفاوتی دارند. اما از آن‌جا که تزریق واکسن آنفولانزا به ایجاد ایمنی در برابر عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند می‌تواند تاثیر مثبتی بر ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد، اما از آن جلوگیری نمی‌کند.

عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا ممکن است عوارضی مانند تب خفیف، سردرد، حالت تهوع و دردهای عضلانی ایجاد کند که نگران کننده نیست. این علائم خود به خود برطرف خواهند شد.

واکسن آنفولانزا را از کجا تهیه کنیم؟

می‌توانید این واکسن را از داروخانه آنلاین حال سفارش دهید

درباره واکسیناسیون آنفولانزا از چه کسی راهنمایی بگیریم؟

شما می‎‌توانید همه سوالات خود را در این زمینه از پزشک عمومی یا متخصصان عفونی حال بپرسید و راهنمایی‌های لازم را از ایشان دریافت کنید.

واکسن آنفولانزا هلندی را چگونه خریداری کنم؟

می‌توانید درخواست خود را در بخش داروخانه آنلاین حال ثبت کنید و در صورت موجود بودن این دارو، آن را درب منزل تحویل بگیرید

واکسن آنفولانزا چه مدت موثر است؟

دو هفته پس از زمان تزریق بدن در برابر ویروس آنفولانزا مقاوم می‌شود و تا 3 ماه اثرات آن باقی می‌ماند

 

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

www.medicinenet.com

www.prevention.com

www.cdc.gov

kidshealth.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات