جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت پف زیر چشم و روش های درمان آن

تاریخ بروزرسانی : ۰۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پف زیر چشم که به شکل کیسه‌های کوچک متورم در زیر چشم نمایان می‌شود، عارضه‌ای است که بیشتر با بالا رفتن سن به وجود می‌آید. اما بروز آن در افراد جوان‌تر هم دور از ذهن نیست. با افزایش سن، بافت اطراف چشم از جمله عضلات پشتیبانی کننده پلک‌ها ضعیف می‌شوند. چربی‌های طبیعی که از بافت اطراف چشم حمایت می‌کند ممکن است به داخل پلک‌های پایین حرکت کرده و باعث پف کردن زیر چشم‌ها شود.

هم‌چنین تجمع مایعات در فضای زیر چشم ممکن است به این تورم اضافه کند. گرچه آن‌ها نگران کننده نبوده و بیشتر از جنبه‌های زیبایی به درمان آن‌ها می‌پردازند، اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری پزشکی جدی باشند. پس در صورت مشاهده باید در مورد علل ایجاد و وضعیت آن‌ها پیگیری کرد و در صورت وجود عارضه خاص، نسبت به درمان آن اقدام کرد. برای این منظور می‌توانید از پزشکان سامانه حال، خدمات پزشک پوست آنلاین را دریافت کنید.

با بهریتن راه برای عمل لیزیک چشم در این مقاله آشنا شوید

این پف‌ها با نشانه‌های زیر نمایان می‌شوند:

  • تورم خفیف
  • پوستی نرم و شل
  • حلقه‌های تیره

اگر این پف با تورم شدید و مداوم دردناک یا خارش‌دار همراه بود، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی پزشک وضعیت سلامتی شما را از نظر وجود بیماری‌های مختلفی مثل عفونت، آلرژی یا مشکلات غده تیروئید بررسی می‌کند تا علت واقعی آن را یافته و درمان مناسب را آغاز کند.


تصویر خدمات اقساطی

علت پف زیر چشم

شایع‌ترین علت ایجاد پف در زیر چشم افزایش سن است. هر چه پیرتر می‌شویم، بدن ما دچار از بین رفتن چربی و کلاژن -که اصلی‌ترین بافت همبند در پوست است- می‌شود. این تحلیل در کنار ضعف و از بین رفتن تدریجی عضلات و سایر اندام‌های بدن روی می‌دهد. کاهش سطح کلاژن باعث از بین رفتن قابلیت انعطاف پذیری و رنگ پوست و عضلات پایین بدن می‌شود. این افتادگی به ویژه در اطراف چشم‌ها قابل توجه است؛ چون پوست در آن نواحی بسیار نازک‌تر است.

بیشتر بدانید: علت خواب زیاد را بشناسیم و آن را کنترل کنیم

از دیگر عواملی که به ایجاد این نوع پف در زیر چشم کمک می‌کنند، احتباس مایعات ناشی از برخی از بیماری‌هاست. برخی از مشکلاتی که باعث بروز پف در زیر چشم می‌شوند عبارتند از:

  • مشکلات تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید
  • ضربه یا آسیب
  • عفونت‌ها
  • آلرژی‌ها
  • استرس
  • خستگی چشم
  • استعمال دخانیات
  • کمبود خواب
  • ژنتیک

اگر می‌خواهید درباره تنبلی چشم بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

پف زیر چشم ناشی خاراندن آن به دلیل آلرژی

گاهی پف زیر چشم ناشی خاراندن چشم‌ها در اثر آلرژی‌های مختلف است

پف زیر چشم و کبد

مشکلات کبدی ممکن است منجر به ایجاد پف زیر چشم شوند. البته آن‌ها تنها علت چنین مسئله‌ای نیستند. پس اگر صبح با پف کردگی چشم از خواب بیدار شدید، نگران نباشید. این پدیده به صورت خفیف در اوایل صبح طبیعی است و پس از مدتی کوتاه از بین می‌رود. اگر احساس می‌کنید این پف غیر طبیعی است، وقایع قبل را مرور کنید و به یاد بیاورید که آیا شب قبل بیش از حد آب و مایعات نوشیده‌اید یا نمک اضافی مصرف کرده‌اید یا خیر. اگر این پف در طول روز کاهش پیدا نکند، می‌تواند نشانه‌ای از تجمع مایعات در بدن باشد. احتباس مایعات در بدن ممکن است به دلیل مشکلاتی در عملکرد قلب، کلیه یا کبد روی دهد.

برای این منظور لازم است معاینه دقیقی از وضعیت ورم دست و پاها به ویژه مچ آن‌ها انجام شود تا مشخص شود که این پف در اثر تجمع مایع در کل بدن روی داده است یا خیر. در صورت وجود مشکلات کبدی، گاهی ممکن است علاوه بر پر زیر چشم، دچار تورم در اطراف لب‌ها هم شوید. بیماری‌های کبدی باعث بروز  مشکلات دیگری هم می‌شوند؛ از جمله تجمع سنگ‌های صفراوی در کبد و کیسه صفرا که با زرد شدن بدن همراه است. این مسئله نشانه مهمی است که به پیگیری پزشکی نیاز دارد. شما می‌توانید راجع به خطرات کبد چرب بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون بارداری و بهترین زمان انجام آن

کم خونی و پف زیر چشم

گاهی پف کردگی زیر چشم با تشکیل حلقه‌های تیره در زیر آن همراه است. گرچه این عارضه در بسیاری از مواقع یک روند طبیعی از پیری پوست است، اما گاهی می‌تواند ناشی از کم ‌خونی بدن به ویژه در زنان باشد. بعید نیست کم خونی با کاهش گردش خون نامناسب در بدن به ایجاد پف در زیر چشم منجر شود؛ اما این یک دلیل قطعی برای ایجاد آن نیست. در بیشتر مواقع کمبود آهن با تیرگی زیر چشم همراه است نه پف کردگی آن.

وجود پف در زیر چشم و کم خونی ممکن است دلیل مشترکی داشته باشند، اما به هم وابسته نباشند. مثلا مشکلات کبدی می‌توانند به کاهش ذخیره آهن در بدن منجر شوند. یکی از عوارض این بیماری پف کردگی زیر چشم است. اما نمی‌توان به طور قطع گفت آنچه باعث پف در زیر چشم در چنین فردی می‌شود کم خونی است یا مشکلات کبدی. برای این منظور فرد باید توسط پزشک معاینه شده و وضعیت سلامتی او مورد آزمایش قرار گیرد تا مشخص شود که علت این عارضه چیست.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

ورم زیر چشم

پف‌های زیر چشم به دلایل مختلفی روی می‌دهند و معمولا موقتی هستند. اما گاهی فرد دچار کیسه‌های متورمی در ناحیه زیر چشم خود می‌شود که برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند و می‌توانند نشانه‌ای از وجود یک عارضه جدی باشند. این تورم اغلب ناشی از تجمع مایع در اطراف چشم است که می‌تواند در اثر احتباس مایعات در کل بدن باشد یا خیر. گرچه این نوع ورم و پف‌های زیر چشم مشابه هم هستند اما ممکن است به دلایل متفاوتی ایجاد شوند. گاهی این تورم ناشی از بیماری‌های چشمی مانند گل مژه و یا استفاده از مواد آرایشی غیر استاندارد است که می‌تواند چشم را دچار آسیب موقت و تورم کند. چنین تورمی پس از رفع مشکل برطرف خواهد شد. برای شناسایی علل ایجاد ورم زیر چشم حتما باید از پزشک کمک گرفت.

علت ورم زیر چشم

تورم اطراف چشم به وجود مایعات اضافی در بافت‌های پیوندی اطراف چشم به ویژه پلک‌ها مرتبط است. این عارضه معمولا به دلایل زیر روی می‌دهد:

  • ضربه به سر یا اطراف چشم
  • عفونت
  • تولید زیاد اشک در چشم و گریه طولانی مدت و…

تقریبا هر دلیلی که باعث التهاب چشم شود می‌تواند به صورت ورم اطراف آن نمایان شود. واکنش‌های آلرژیک شایع‌ترین علل ایجاد آن هستند. در چنین شرایطی این تورم با خارش و قرمزی چشم هم همراه است. اگر این تورم علاوه بر زیر چشم، در سایر نقاط بدن مانند دست‌ها و پاها هم مشاهده شود، ممکن است به دلیل احتباس مایعات در بدن ناشی از یک بیماری یا عوامل محیطی باشد. می‌توانید درباره بلفاریت چشم یا درمان التهاب پلک چشم این مقاله را نیز بخوانید.

قرار دادن کمپرس چای روی چشم برای رفع پف کردگی آن

آنتی اکسیدان‌ها و کافئین موجود در چای باعث انقباض عروق و رفع تورم زیر چشم می‌شود

آیا پف زیر چشم خطرناک است؟

پف کردگی چشم‌ها اغلب به تنهایی خطرناک نیست و نگرانی جدی ایجاد نمی‌کند و بیشتر از نظر زیبایی برای افراد نگران کننده است. اما این عارضه در صورتی که با علائم زیر همراه باشد، نیاز به مداخله فوری پزشکی خواهد داشت:

  • تورم طولانی مدت چشم و نواحی اطراف آن
  • درد، تحریک و تورم داخل چشم
  • قرمز شدن چشم‌ها
  • التهاب پلک‌ها
  • افتادگی پلک‌ها
  • درماتیت یا خارش و التهاب پوست

اگر این علائم بیش از چند ساعت ادامه داشت حتما باید با پزشک تماس بگیرید تا بررسی و درمان‌های مورد نیاز به سرعت اعمال شود. این کار از تشدید آسیب و بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: بواسیر چیست؟

رفع پف زیر چشم

روش‌های زیادی برای کاهش پف کردگی زیر چشم وجود دارد. بهترین کار این است که علت دقیق مسئله را یافته و سپس نسبت به درمان مناسب اقدام شود. برخی از این روش‌های درمانی بسیار ساده و شامل نوشیدن مقدار کافی آب هستند؛ اما در برخی افراد به درمان جدی‌تری مانند انجام عمل جراحی نیاز است. در ادامه به روش‌های مختلف برای رفع پف زیر چشم اشاره می‌کنیم:

داشتن خواب کافی

خواب کافی و منظم در شبانه روز به شما کمک می‌کند تا پف چشم خود را کاهش دهید. داشتن ۷ تا ۹ ساعت خواب کافی همراه با یک برنامه منظم برای آن بسیار اثرگذار است. برای داشتن خواب بهتر می‌توانید برای آن برنامه ریزی کنید و مطابق برنامه خود پیش بروید. برای این کار لازم است:

  • به برنامه خود پایبند باشید.
  • از حدود ۶ ساعت پیش از خواب هیچ ماده کافئین‌داری مصرف نکنید.
  • پیش از خواب الکل ننوشید.
  • بین شام و ساعت خواب شما حدود سه ساعت فاصله باشد.
  • در ساعات پایانی شب ورزش نکنید.
  • یک تا دو ساعت پیش از خواب از وسایل الکترونیکی فاصله بگیرید.

درمان آلرژی

در صورت داشتن آلرژی فصلی یا آلرژی‌های خاص مانند حساسیت به یک ماده غذایی، موی حیوانات و… ممکن است دچار التهاب و پف در زیر چشم شوید. گاهی خارش چشم‌ها هم باعث می‌شود آن‌ها را بمالید که این مسئله به پف و ورم چشم منجر می‌شود. برای رفع این وضعیت لازم است که با یک پزشک مشورت کنید تا با درمان آلرژی، عوارض ناشی از آن هم برطرف شود. گاهی برای درمان این عارضه می‌توان از داروهای ضد آلرژی یا قطره‌های چشمی استفاده کرد.

کاهش مصرف نمک

خوردن زیاد نمک ممکن است باعث احتباس مایعات در بدن و ایجاد تورم در نقاط مختلف آن شود. این کار هم‌چنین به مشکلات جدی‌تری مانند افزایش فشار خون و افزایش احتمال سکته و… هم منجر می‌شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که برای پیشگیری از مشکلات ناشی از مصرف زیاد نمک، کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم از آن را در طول روز مصرف کنید. برای این منظور بهتر است که مصرف غذاهای فرآوری شده را -که سرشار از نمک هستند- کاهش داده و به مصرف بیشتر میوه و سبزی روی بیاورید. پیش از خرید هم برچسب ترکیبات روی محصولات را مطالعه کنید تا از میزان نمک به کار رفته در مواد غذایی مصرفی خود آگاه شوید.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین سایت حال بپرسید.

استفاده از قطره چشمی برای رفع عوارض آلرژی

برای رفع عوارض چشمی ناشی از آلرژی می‌توان از قطره‌های چشمی استفاده کرد

افزایش مصرف پتاسیم

پتاسیم می‌تواند مایعات انباشته شده در بدن را دفع کرده و مانع از تجمع مایعات در بدن شود. مصرف روزانه موز، ماست، لوبیا و سبزیجات برگدار یک راه ساده برای افزودن پتاسیم بیشتر به برنامه غذایی است. برای اطمینان از این که میزان پتاسیم بدن شما با رژیم غذایی فعلی خوب است یا نه می‌توانید از یک پزشک کمک بگیرید. در صورت کمبود آن، پزشک می‌تواند از طریق تجویز مکمل پتاسیم این مشکل را رفع کند.

بیشتر بخوانید: خواص قرص زینک پلاس

استفاده از کمپرس سرد

قرار دادن یک دستمال مرطوب خنک به مدت ده دقیقه در زیر پلک می‌تواند پف آن را با سرعت بیشتری برطرف کند. این کار به تخلیه مایعات اضافی از زیر چشم کمک کرده و به این فرآیند سرعت می‌بخشد. کمپرس چای کیسه‌ای سبز یا سیاه هم چنین اثری دارد. کافئین و آنتی اکسیدان‌های موجود در این نوع چای باعث کاهش التهاب و انقباض رگ‌های خونی زیر چشم و رفع پف آن می‌شود.

استفاده از کرم دور چشم

کرم‌های مختلفی برای رفع پف یا تیرگی دور چشم موجود هستند. برخی از ترکیبات به کار رفته در این کرم‌ها شامل بابونه، خیار و آرنیکا است. این مواد طبیعی باعث کاهش التهاب نواحی زیر چشم و سفت شدن پوست آن می‌شوند. استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی کافئین برای زیر چشم هم به کاهش پف آن کمک می‌کند. با توجه به حساس بودن پوست زیر چشم، بهتر است برای انتخاب کرم مناسب با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

انجام جراحی زیبایی

گاهی پف در زیر چشم به اندازه‌ای شدید است که ممکن است باعث احساس ناراحتی شده و یا عملکرد طبیعی چشم‌ها را با اختلال مواجه کند. در چنین مواقعی و پس از امتحان روش‌های درمانی مختلف، ممکن است پزشک به بیمار پیشنهاد کند که از جراحی برای رفع آن کمک بگیرد. بلفاروپلاستی نوعی جراحی پلک است که در طی آن پزشک، چربی، عضله و پوست اضافی پلک را جا به جا کرده و یا از بین می‌برد. البته استفاده از لیزر درمانی، لایه بردارهای شیمیایی یا داروهای خاص تجویزی هم می‌توانند در رفع این مشکل اثرگذار باشند.

حرف آخر

ممکن است افراد به دلایلی مانند افزایش سن یا دلایل موقتی مثل کمبود خواب، آلرژی‌های فصلی و… با پف زیر چشم مواجه شوند. استفاده از عادات و سبک زندگی سالم می‌تواند در مدت کوتاهی به درمان این پف کردگی کمک کند. اگر دچار پف چشم مزمن هستید، بهتر است در مورد علت اصلی آن با یک پزشک مشورت کنید. گاهی این عارضه به عنوان نشانه‌ای از یک بیماری جدی تلقی می‌شود که نیاز به پیگیری و درمان جدی دارد. برای این منظور می‌توانید از مشاوران سامانه مشاوره آنلاین حال در تمام ساعات شبانه روز کمک بگیرید تا از راهنمایی آنان بهره‌مند شوید. پف زیر چشم گرچه عارضه خطرناکی نیست اما می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده جدی باشد. پس نسبت به پیگیری و درمان علت اصلی آن تعلل نکنید. شما از چه روش‌هایی برای درمان این مسئله استفاده کرده‌اید؟

سوالات متداول

پف زیر چشم نشانه چیست؟

پف کردگی چشم‌ها اغلب نگران کننده نیست اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از بروز مشکل یا بیماری در کبد، کلیه یا قلب و یا نشانه‌ای از اختلال در عملکرد غده تیروئید باشد.

چه عواملی باعث پف زیر چشم می شود؟

کمبود خواب و مایعات، مصرف زیاد نمک، آلرژی، عفونت‌های چشمی، گریه طولانی مدت، کم کاری تیروئید، استرس و اضطراب شدید و ژنتیک از مهم‌ترین علل ایجاد پف در زیر چشم‌ها هستند.

علت پف زیر چشم در صبح چیست؟

پف صبحگاهی زیر چشم غیر طبیعی نیست؛ چون دراز کشیدن باعث تجمع مایع در زیر چشم می‌شود. اما تورم صورت و بدن همراه آن ممکن است به اختلال در عملکرد غده تیروئید مرتبط باشد.

چگونه پف زیر چشم را از بین ببریم؟

برای رفع آن می‌توان از روش‌های مختلفی مانند تغییر عادات غذایی مثل کاهش مصرف نمک، قرار دادن کمپرس سرد، داشتن خواب کافی، استفاده از کرم دور چشم و در نهایت عمل جراحی کمک گرفت.

برای درمان پف زیر چشم از چه پزشکی کمک بگیریم؟

شما می‌توانید برای بررسی علل آن با یک پزشک عمومی از سامانه حال گفت‌و‌گو کنید تا در صورت لزوم توسط او به یک چشم پزشک آنلاین یا متخصص پوست و مو ارجاع داده شوید.


منابع

www.healthline.com

www.mayoclinic.org

www.medicinenet.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات