جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سادیسم چیست؟ ۵ علامت مهم بیماری سادیسم که نباید نادیده بگیرید!

سادیسم
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سادیسم اصطلاحی است که برای توصیف لذت یک فرد از ایجاد درد فیزیکی یا عاطفی به دیگران استفاده می شود. این یک اختلال روانی در نظر گرفته می شود و کسانی که این نوع رفتارها را انجام می دهند اغلب به عنوان سادیست شناخته می شوند. عوامل روانشناختی و فیزیولوژیکی وجود دارند که در ایجاد رفتار سادیستی نقش دارند. برای برخی از افراد، ممکن است نتیجه تجربیات آسیب زا گذشته یا بیان قدرت و کنترل بر دیگران باشد.

افرادی که تمایلات سادیستی دارند، اغلب از ایجاد درد، چه از طریق آسیب جسمی، تحقیر، یا ناراحتی عاطفی لذت می برند. این می تواند منجر به طیف وسیعی از پیامدهای منفی هم برای قربانی و هم برای مجرم شود. قربانیان ممکن است از صدمات جسمی، آسیب روانی یا آسیب عاطفی طولانی مدت رنج ببرند. مرتکبین ممکن است با عواقب قانونی مواجه شوند یا به دلیل رفتارشان از جامعه طرد شوند.

درمان سادیسم معمولاً شامل درمان یا مشاوره است، که در آن افراد می‌توانند علل ریشه‌ای رفتار خود را کشف کنند و مکانیسم‌های مقابله را بیاموزند تا از درگیر شدن در تمایلات سادیستی اجتناب کنند. در برخی موارد، ممکن است برای کمک به افراد برای مدیریت علائم خود، دارو نیز تجویز شود. مهم است که علائم رفتار سادیستی را زودتر تشخیص دهید و در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به خود یا دیگران به دنبال درمان باشید.

نام اختلال سادیسم برگرفته از نام خاص مارکی دو ساد (۱۸۱۴-۱۷۲۰)، یک اشراف زاده فرانسوی است که به دلیل نوشتن رمان‌هایی با موضوع ایجاد درد به عنوان منبع لذت جنسی مشهور شد.


تصویر خدمات اقساطی

سادیسم روزمره

کسی که از آزار یا تحقیر دیگران لذت می‌برد، سادیست است. سادیست‌ها درد دیگران را بیش از حد معمول احساس می‌کنند و از آن لذت می‌برند. آن‌ها این کار را تا زمانی که ممکن است احساس بدی داشته باشند، ادامه می‌دهند.
تصور رایج، سادیسم را با شکنجه‌گران و قاتلان مرتبط می‌داند. با این حـال پدیده‌ای وجود دارد که کمتر افراطی اما گسترده‌تر است و به آن سادیسم روزمره می‌گویند.

سادیست‌های روزمره از آزار رساندن به دیگران یا تماشای رنج آن‌ها لذت می‌برند. آن‌ها احتمالاً از فیلم‌های ترسناک لذت می‌برند، دعوا را هیجان‌انگیز و شکنجه را جالب می‌دانند. آن‌ها افراد نادرند، اما خیلی هم کم نیستند.سادیست روزمره ممکن است یک ترول اینترنتی یا یک قلدر مدرسه باشد. در بازی آنلاین، آن‌ها احتمالا بازی را خراب می‌کنند.

برای تشخیص دقیق و درمان سادیسم از بخش مشاوره آنلاین روانشناسی کمک بگیرید

نشانه‌های سادیسم

دلیل ایجاد سادیسم

برای اینکه بدانیم سادیسم چیست باید منبع ایجاد آن را بشناسیم. منبع ایجاد شخصیت سادیسمی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال فقر، بی‌عدالتی، آزار خانگی یا آزار در دوران کودکی و شکست‌های شخصی می‌توانند فرد را به سادیسم سوق دهند. هدایت قدرت شخص بیمار به سمتی که مثبت و سازنده باشد، می‌تواند به او کمک کند تا از خواسته‌های سادیستی خلاص شود. در بیشتر موارد برای اصلاح رفتار سادیستی فرد، نیاز است او تحت مشاوره و درمان قرار بگیرد. برای درمان کامل شخصیت سادیستی، بیماران باید تحت درمان طولانی مدت قرار گیرند. انطباق بیمار با درمان بسیار مهم است زیرا عدم همکاری با درمان‌گر و مشاور می‌تواند مانع موفقیت آن روند شود.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

نشانه‌های سادیسم و درمان آن

سادیسم یکی از انواع اختلالات روانی است و برخی از علائم رایجی که یک فرد با شخصیت سادیستی دارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دیدن افراد آسیب دیده لذت می‌برند.
  • از تحمیل درد به دیگران لذت می‌برند.
  • در مورد آسیب رساندن به دیگران خیال پردازی می‌کنند.
  • دوست دارند دیگران را تحقیر کنند.
  • آن‌ها ممکن است از شریک زندگی خود بخواهند که در برابر انواع مختلف اعمال جنسی، مانند اسارت، به بند کشیدن، سیلی زدن، کشیدن مو و خفگی، تسلیم شوند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به رابطه جنسی چیست

سادیسم جنسی

ویژگی اساسی سادیسم جنسی، احساس هیجان جنسی ناشی از اعمال درد، رنج یا تحقیر به شخص دیگری است. درد، رنج، یا تحقیر تحمیل شده به دیگری واقعی است. فانتزی نیست و ممکن است ماهیت فیزیکی یا روانی داشته باشد. سادیسم جنسی تحمیل رنج جسمی یا روانی مانند تحقیر و ایجاد وحشت برای شخص دیگر است که با هدف تحریک جنسی، هیجان جنسی و ارگاسم انجام می‌شود. اختلال سادیسم جنسی، اختلالی است که باعث ناراحتی قابل توجهی مخصوصا در فرد مقابل می‌شود.

افراد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی یا بر اساس تمایلات شدید عمل می‌کنند یا فانتزی‌های ناراحت کننده‌ای دارند که مضامین سادیستی جنسی دارد. این وضعیت باید بیش از ۶ ماه وجود داشته باشد تا به عنوان اختلال شناخته شود.
سادیسم جنسی نوعی پارافیلیا است، اما رفتار جنسی سادیستی خفیف یک عمل جنسی رایج بین بزرگسالان و اغلب برای طرفین رابطه جنسی رضایت‌بخش است، معمولاً از نظر دامنه محدود است، مضر نیست و معیارهای بالینی اختلال پارافیلیک را در خود ندارد که فرد نیازمند درمان باشد. فانتزی‌های جنسی یا میل شدید برای آسیب رساندن به دیگری در رابطه جنسی، در برخی افراد شدید شده و تا حد آسیب جدی افزایش می‌یابد. در این صورت فرد حتما باید تحت درمان قرار بگیرد.

اکثر سادیست‌های جنسی فانتزی‌هایی دائمی دارند که در آن هیجانات جنسی ناشی از رنجی است که به شریک زندگی‌شان تحمیل می‌شود. این اعمال رنج و آزار رساندن به دیگری می‌تواند با رضایت یا عدم رضایت طرف دیگر رابطه باشد. زمانی که سادیسم جنسی با شرکای ناراضی انجام شود، به منزله عمل مجرمانه است و احتمالاً تا زمانی که فرد سادیست دستگیر شود ادامه خواهد داشت. با این حال، سادیسم جنسی مترادف با تجاوز جنسی و قربانی بودن شریک جنسی نیست و این در صورتی است که ایجاد درد و یا حرف‌های تحقیرآمیز با رضایت شریک جنسی اعمال شوند. در کمتر از ۱۰ درصد از متجاوزان، سادیسم جنسی تشخیص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: رضایت جنسی چیست

بیماری سادیسم

سادیسم جنسی زمانی که با اختلال شخصیت ضداجتماعی همراه باشد بسیار خطرناک است. این ترکیب از اختلالات روانی اغلب نسبت به هر نوع درمان روانپزشکی مقاوم است.

شما میتوانید به صورت محرمانه از مشاوره جنسی آنلاین «حال» استفاده کنید.

سادیسم احساسی

اعتقاد بر این است که تجارب نامطلوب در دوران کودکی یا در مراحل اولیه رشد جنسی یکی از عوامل مؤثر در رشد شخصیت سادیستی است. همچنین مشاهده شده که سادیسم یا شخصیت سادیستی نیز می‌تواند از طریق یادگیری در فرد ایجاد شود.
دلیل رفتار نامطلوب در روابط از موقعیتی گرفته تا بالینی، هرچه که باشد، ممکن است توسط فردی که با تزگی وارد یک رابطه شده است، توجیه شود. درست است، بسیاری از افراد در مواقعی رفتار بدی از خود نشان می‌دهند، از جمله نشانه‌هایی از خودخواهی، عدم ‌حساسیت، و خود محوری. اما تحقیقات نشان می‌دهد که نوع خاصی از شخصیت تاریک وجود دارد که ممکن است به دلیل بدتری رفتار بدی داشته باشد.

همان‌طور که سادیست‌ها با افراد دیگر روابطی برقرار می‌کنند، احتمالاً تلاش خود را انجام می‌دهند که ویژگی‌های مثبتی از خود به نمایش بگذارند. بدیهی است که ما نمی‌توانیم افراد را فقط به این دلیل که از درگیری‌های بین فردی لذت می‌برند یا فیلم‌های خشن دوست دارند سادیست تشخیص دهیم. با این حـال در واقعیت، هر صفت منفی در شریک عاطفی شما باید به عنوان پرچم قرمز عمل کند و خود رفتار سمی، صرف نظر از توانایی ما در طبقه‌بندی بالینی آن، یک علامت هشدار دهنده رابطه‌ای است. با رهایی از روابط منفی و آزار دهنده، زودتر از هر زمان دیگری می‌توانیم وقت خود را برای ملاقات با افراد خوب و مناسب آزاد کنیم.

درباره بیماری مازوخیسم بیشتر بدانید.

سادیسم زنان

در مورد سادیسم و سادیسم جنسی، تحقیقات اغلب بر مردان متمرکز است. اما لازم است بدانیم زنان نیز ممکن است دچار اعمال خشونت جنسی باشند یا از بروز رفتارهای زورگویانه و آزاردادن شریک جنسی و عاطفی خود لذت ببرند. به دلیل تفاوت در نوع جامعه‌پذیر شدن زنان و مردان بروز رفتارهای سادیسمی و کنترل‌گرانه در مردان بیشتر است. سادیسم جنسی زنان یکی از نادرترین پارافیلیاها است، اما برخی از تحقیقات نشان داد‌ه‌اند که زنان دارای اختلال سادیسم ممکن است از کنترل مردان لذت ببرند، و به نظر می‌رسد که به رابطه جنسی به عنوان یک رقابت نگاه می‌کنند تا ابراز محبت.

بیشتر بخوانید: قرص افزایش میل جنسی زنان

 

سادیسم در کودکان

کودکان نیز ممکن است دچار اختلال سادیسم شوند. این عمل در کودکان اغلب با آزار رساندن به حیوانات بروز پیدا می‌کند

سادیسم در کودکان

کودکان هر رفتاری را در یک سن مشخص از خود بروز می‌دهند. آنان در هفته ششم زندگی خود لبخند می‌زنند، در یک سالگی راه می‌روند و در دو سالگی حرف می‌زنند. محققان می‌گویند کودکان شما در شش سالگی به یک سم جادویی می‌رسند و سرانجام از میل انتقام جویانه علیه هم‌نوعان خود آگاه می‌شوند و این میل را در خود پیدا می‌کنند. در این سن است که کودکان از دیدن کسی که تنبیه می‌شود، لذت می‌برند و یاد می‌گیرند که بزرگسال باشند. این البته به معنای سادیسم در کودکان نیست اما همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، تجارب نامطلوب در دوران کودکی و در مراحل اولیه رشد جنسی و همچنین بودن در کنار افراد مبتلا به سادیسم در همین سنین، از عوامل مؤثر در رشد شخصیت سادیستی است. بعد از شش سالگی کودکان در مقابل سادیسم به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بدانید: بیماری پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان

درمان سادیسم

علایق سادیستی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه باعث اختلال یا ناراحتی قابل توجه یا آسیب به خود یا دیگری شوند. برای افرادی که در نتیجه تخیلات، تمایلات یا رفتار جنسی و سادیستی خود دچار پریشانی یا اختلال می‌شوند، روان درمانی رایج‌ترین رویکرد درمانی است.
نشان داده شده که برخی از داروها نیز در صورت استفاده همزمان با روان درمانی در کاهش رفتار اجباری مرتبط با اختلال سادیسمی موثر هستند.
درمانگر شروع و زمینه علائم را بررسی می‌کند و مهارت‌هایی را برای هدایت انگیزه‌ها آموزش می‌دهد یا از تکنیک‌های درمان شناختی-رفتاری استفاده می‌کند.

داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین می‌توانند به اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و به طور هم‌زمان میل جنسی را کاهش دهند. کاهش میل جنسی می‌تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای سادیستی کمک کند، اما این داروها بدون درمان به طور مستقیم به تمایلات سادیستی پاسخ نمی‌دهد.
اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید با مشاوره آنلاین حال گفت‌وگو کنید.

درصورت نیاز به مشاوره در زمینه های مختلف پزشکی و سلامت روان میتوانید از خدمات آنلاین مشاوران و پزشکان سامانه پزشکی سلامت حال استفاده کنید.

 

سوالات متداول

آیا سادیسم یک اختلال روانی است؟

اختلال شخصیت سادیستی زمانی به عنوان یک بیماری روانی تعریف می‌شد، اما با گذشت زمان سادیسم بیشتر به عنوان یک سبک زندگی یا یک خصلت یا ویژگی شخصیتی در نظر گرفته شد.
مصداق سادیسم چیست؟

سادیسم به عنوان میل به تحمیل درد به دیگران، به ویژه برای ارضای جنسی، یا به عنوان لذت بردن از ظلم شدید تعریف می‌شود. لذت بردن از عمل ایجاد درد برای معشوق برای ارضای جنسی، نمونه‏‌‌‌ای از سادیسم است.
نقطه مقابل سادیسم چیست؟

کلمه مازوخیسم به معنای لذت بردن از درد است. مازوخیسم برعکس سادیسم است. مازوخیست‌ها کسانی هستند که دوست دارند صدمه ببینند، هرچند معمولاً نمی‌خواهند این صدمه جدی باشد.
آیا یک سادیست می‌‌تواند عشق بورزد؟

اگر با یک فرد سادیست در ارتباط هستید باید بدانید او مدام به شما جذب و از شما دور می‌شود و از این طریق قدرت مطلق را به دست می‌آورد تا هیجانی را که برای او بسیار ضروری است احساس کند.

منبع

sciencedirect.com

msdmanuals.com

mentalhelp.net

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ناشناس

9 ماه پیش

علایق سادیستی نیاز به درمانی نداره !!!!!؟ آدم با شخصیت بافرهنگ باشرف از نظر روان پریشی سالم باشه هیچ موقع از تحقیر شدن دیگران لذت نمیبره
پاسخ دهید
0

M.s

10 ماه پیش

سادیسم دارم پ منم
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات