جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سرطان سینه / علائم و روش های درمان آن

سرطان سینه
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سرطان سینه یا پستان یکی از انواع سرطان‌هاست که بافت پستان را درگیر می‌کند. پس از سرطان پوست، این بیماری شایع‌ترین سرطان در بسیاری از کشورهای جهان است. سرطان سینه در زنان و مردان رخ می‌دهد؛ اما میزان شیوع آن در میان زنان بسیار بیشتر است. آگاهی از این بیماری و بودجه‌های تحقیقاتی اختصاص یافته در این زمینه به تشخیص به موقع و درمان موثر سرطان پستان کمک کرده است.

میزان سرطان پستان در سال‌های اخیر افزایش یافته و تعداد مرگ‌های مرتبط با این بیماری در حـال کاهش است. علت این مسئله بیشتر به عواملی مثل تشخیص زودهنگام، رویکردهای جدید شخصی و مراقبت‌های فردی و پیشرفت روش‌های درمانی مرتبط است. چنان‌چه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی در مورد این بیماری دارید، می‌توانید از دکتر زنان آنلاین حال کمک بگیرید. برای درخواست ماموگرافی درخانه خودتان، نیز از بخش خدمات پرستاری در منزل، قسمت ماموگرافی را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنید


تصویر خدمات اقساطی

سرطان سینه چیست

سرطان معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که تغییراتی تحت عنوان جهش در ژن‌هایی که رشد سلول را تنظیم می‌کند، رخ می‌دهد. جهش‌ها باعث می‌شوند که سلول‌ها به روشی کنترل نشده تقسیم و تکثیر شوند. سرطان پستان نوعی از این بیماری است که در سلول‌های پستان ایجاد می‌شود. به طور معمول، سرطان در لوبول‌ها یا مجاری پستان ایجاد می‌شود. لوبول‌ها غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک پستان می‌رسانند. سرطان هم‌چنین می‌تواند در بافت چربی یا بافت پیوندی رشته‌ای درون پستان شما ایجاد شود.

سلول‌های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت‌های سالم پستان حمله کرده و می‌توانند به غدد لنفاوی زیر بازوها هم منتشر شوند. غدد لنفاوی یک مسیر اصلی برای انتقال و گسترش سلول‌های سرطانی به سایر بخش‌های بدن هستند. سلول‌های سرطانی به دو دسته اصلی مهاجم و غیر مهاجم تقسیم می‌شوند. سلول‌های مهاجم از مجاری پستان یا غدد به سایر بخش‌های بدن گسترش پیدا کنند؛ در حالی که سلول‌های غیر تهاجمی قادر نیستند از بافت اصلی فراتر رفته و گسترش پیدا کنند.

علت‌ سرطان سینه

علت دقیق سرطان سینه ناشناخته است، اما عوامل خطر خاصی وجود دارند که می توانند شانس ابتلا به آن را افزایش دهند. اینها شامل سن، سابقه خانوادگی، ژنتیک، شیوه زندگی و عوامل محیطی است. مهم است که عوامل خطر مرتبط با سرطان سینه را درک کنید تا بتوانید اقداماتی را برای کاهش خطر انجام دهید.

علائم سرطان سینه

شایع ترین علامت سرطان سینه وجود توده یا توده در سینه است. علائم دیگر ممکن است شامل تغییر در اندازه یا شکل سینه، تغییرات پوستی، ترشح از نوک پستان و درد در سینه یا زیر بغل باشد. توجه به این نکته ضروری است که همه این علائم لزوماً ناشی از سرطان سینه نیستند و برخی ممکن است به دلیل شرایط دیگر ایجاد شوند.

سرطان پستان

این بیماری در مراحل اولیه معمولا نشانه خاصی ندارد. در بسیاری از موارد ممکن است تومور کوچک‌تر از آن باشد که لمس شود؛ اما می‌توان وجود یک ناهنجاری را در ماموگرافی تشخیص داد. با این حـال وجود هر توموری در پستان از علائم سرطان پستان نیست. هر نوع سرطان پستان می‌تواند علامت‌های مختلفی ایجاد کند. بسیاری از این نشانه‌ها به هم شبیه هستند، اما گاهی تفاوت‌هایی هم در آن‌ها وجود دارد. به طور کلی شایع‌ترین نشانه های سرطان سینه در زنان عبارتند از:

  • وجود توده‌ای ضخیم در پستان یا ضخیم شدن بافت نسبت به بافت‌های اطراف که قبلا وجود نداشته است
  • درد پستان
  • وجود پوست قرمز و سوراخ دار روی پستان
  • تورم در تمام یا بخشی از پستان
  • ترشحات غیر عادی از پستان (به جز شیر در زنان شیرده)
  • ترشحات خونی از نوک پستان
  • پوسته پوسته شدن، یا تغییرات پوست نوک یا سایر بخش‌های پستان
  • یک تغییر ناگهانی یا غیر قابل توضیح در شکل و اندازه پستان شما
  • فرو رفتن نوک پستان
  • تغییر ظاهری روی پوست پستان
  • وجود توده یا تورم غیر عادی در زیر بغل

وجود یکی از این علائم به معنی سرطان قطعی نیست. به طور مثال احساس درد در پستان می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک کیست خوش خیم در سینه هم باشد. لازم است در صورت مشاهده علائم سرطان سینه در زنان، آن‌ها توسط پزشک معاینه شده و آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهند تا به تشخیص دقیق بیماری کمک کنند.

 عکس سرطان سینه

سرطان پستان می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشند. اگر نگران وجود توده یا تغییر در بافت پستان خود هستید، دانشتن مشکلات پستان که نشان دهنده سرطان هستند می‌تواند بسیار مفید باشد. در ادامه با تصاویر سرطان سینه و شکل توده سرطان سینه بیشتر آشنا می‌شوید.

سرطان سینه

سونوگرافی یکی از روش‌های تشخیص سرطان پستان است

 

شکل توده سرطان سینه

توده‌های تشکیل شده در بافت پستان به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند

تشخیص سرطان سینه در منزل

سرطان سینه معمولاً از طریق ترکیبی از معاینات فیزیکی، آزمایش های تصویربرداری و بیوپسی تشخیص داده می شود. پزشک شما یک معاینه فیزیکی برای بررسی هرگونه توده یا سایر ناهنجاری ها در پستان انجام می دهد. تست های تصویربرداری مانند ماموگرافی، سونوگرافی سینه و MRI می توانند به شناسایی هر ناحیه مشکوک در پستان کمک کنند. در نهایت، بیوپسی ممکن است برای تایید تشخیص سرطان پستان انجام شود.

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در درمان سرطان سینه، تشخیص به موقع این بیماری و آغاز اقدامات لازم برای درمان آن است. انجام معاینات خانگی ماهانه یکی از بهترین روش‌ها در تشخیص زودهنگام این سرطان است. این کار به دو روش نگاه کردن و لمس کردن می‌تواند انجام شود:

مشاهده پستان در آینه برای بررسی آن

  • برای این کار لازم است که در ابتدا دست‌ها را به حالت عادی و در دو طرف بدن خود آویزان کنید.
  • سپس دست‌ها را در دو طرف سر به شکل صاف بالا ببرید.
  • دست‌ها را پست سر قرار داده و شانه‌ها را به طرف عقب بکشید.
  • دست‌ها را روی کمر قرار داده و شانه‌ها را هم به طرف عقب بکشید.
  • در آخرین مرحله خم شوید و دست‌ها را در دو طرف آویزان کنید.

آزمایش سرطان خون را در منزل انجام دهید

معاینه و لمس پستان ها

  • بهتر است این کار به صورت درازکشیده انجام شود.
  • برای این که غدد شیری را با توده اشتباه نگیرید لازم است که به صورت ملایم و با کمک ۴ انگشت خود بافت سینه را لمس کنید.
  • در اولین مرحله دست چپ را زیر سر قرار دهید و با دست راست خود پستان چپ را معاینه و بررسی کنید.
  • انجام معاینه را از قسمت بالا تا پایین پستان انجام دهید. سپس معاینه را از نوک پستان آغاز کرده و به شکل دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا موقعیت توده غیرعادی در بافت را به خوبی پید کنید.
  • همین کار را برای پستان سمت راست هم انجام دهید.
  • مهم است که فاصله نوک سینه تا ضایعه را به صورت دقیق مشخص کنید تا در زمان ملاقات با پزشک بتوانید موقعیت دقیق آن را نشان دهید.
  • پس از معاینه پستان لازم است که معاینه زیر بغل و اطراف آن را هم انجام دهید.
  • به عنوان آخرین مرحله لازم است که نوک پستان را به شکل دوشیدن شیر فشار دهید تا اگر ترشحات غیر عادی از آن خارج می‌شود مورد بررسی قرار گیرد. مهم‌ترین این ترشحات، انواع خون آبه دار در یک طرف پستان هستند.

درباره عمل ژنیکوماستی بیشتر بدانید

روش های تشخیص سرطان سینه

برای تعیین این که علائم موجود ناشی از سرطان پستان است یا خیر، لازم است که پزشک علاوه بر معاینه پستان، یک معاینه بدنی کامل را هم انجام دهد. آن‌ها هم چنین ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را برای کمک به درک علت بیماری درخواست کنند. آزمایشاتی که می‌توانند به تشخیص سرطان پستان کمک کنند عبارتند از:

ماموگرافی

رایج‌ترین راه برای دیدن زیر سطح پستان، نوعی از تصویر برداری به نام ماموگرافی است. لازم است که زنان بالای ۴۰ ساله، به صورت سالیانه این تست را انجام دهند. اگر پزشک به وجود تومور یا لکه در معاینه پستان مشکوک شود، می‌تواند درخواست ماموگرافی کند. پس از مشاهده بافت غیر طبیعی از طریق ماموگرافی، ممکن است که پزشک آزماش‌های دیگری را هم درخواست کند.

سونوگرافی

سونوگرافی پستان با استفاده از امواج صوتی، تصویری از بافت‌های عمیق پستان ارائه می‌دهد. سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا تفاوت بین یک تومور، کیست خوش خیم یا یک توده غیر سرطانی را تشخیص دهد. هم چنین ممکن است که پزشک آزمایشاتی مثل MRI یا نمونه برداری از پستان را پیشنهاد دهد.

سونوگرافی

ماموگرافی یک روش رایج و موثر در تشخیص زودهنگام سرطان پستان است

علائم سرطان سینه خوش خیم

انواع خاصی از توده‌ها می‌توانند در بافت پستان رشد کنند که شامل فیبروکیستیک‌ها و فیبروآدنوم‌ها هستند. علاوه بر این‌ها، توده‌های ناشی از التهاب و عفونت هم در این بافت شکل می‌گیرد. کیست‌ها و فیبروم‌های پستانی انواعی از تغییرات طبیعی هستند که به تدریج و با افزایش سن ممکن است روی دهند. انواع مختلفی از توده‌های پستانی خوش خیم وجود دارد که برخی از انواع آن‌ها از سرعت تقسیم سلولی بالاتری نسبت به سلول‌های عادی برخوردار هستند اما با این حـال با سلول‌های سرطانی تفاوت دارند. گرچه اغلب این کیست‌ سینه به خودی خود خطرناک نیستند اما باید حتما پیگیری شوند؛ چون درصدی از آن‌ها این قابلیت را دارند که بدخیم شوند. از مهم‌ترین علائم آن عبارتند از:

  • وجود توده در بافت پستان
  • درد و گرفتگی و تحریک پذیری
  • تغییر در سایز پستان
  • خارج شدن ترشحات از نوک سینه

علائم سرطان سینه بدخیم

تغییرات غیر معمول در بافت پستان می‌تواند نشانه سرطان پستان باشد. این تغییرات شامل وجود توده، تورم و یا تغییرات پوستی هستند. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی انواع سرطان پستان بدخیم می‌توانند به خوبی تحت درمان قرار گرفته و کنترل شوند. البته شرط اساسی در درمان مناسب آن، شناسایی به موقع بیماری و آغاز درمان است. سرطان بدخیم سینه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • سرطان مجرایی
  • سرطان لوبومی
  • سرطان التهابی سینه
  • بیماری باژه نوک سینه

سرطان سینه در مردان

مردان هم مانند زنان می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند؛ اما احتمال ابتلا به آن در مردان بسیار کمتر از زنان است. طبق آمار انجن سرطان آمریکا (ACS) شیوع سرطان پستان در مردان سفید پوست ۱۰۰ برابر و در مردان سیاهپوست ۷۰ برابر نسبت به زنان کمتر است. با این که بروز این بیماری در مردان نادر است، اما می‌تواند به اندازه این سرطان در زنان جدی و یا خطرناک باشد.

 

نکته مهم این است که مردان نسبت به زنان از آگاهی کمتر نسبت به این بیماری برخوردار بوده و بافت پستان خود را مورد معاینه قرار نمی‌دهند. به همین دلیل این بیماری در مردان بسیار دیر تشخیص داده می‌شود. لازم است که مردان نسبت به علائم سرطان پستان در مردان آگاه بوده و در صورت بروز علائم غیر عادی، نسبت به پیگیری و درمان اقدام کنند. مهم‌ترین نشانه‌ این بیماری در مردان، وجود توده در بافت پستان است از دیگر علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخیم شدن بافت پستان
  • ترشحات پستانی
  • قرمزی و تورم در نوک پستان
  • جمع شدن یا فرو رفتن نوک پستان
  • قرمزی، خارش و تورم در پوست
سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان گرچه بسیار نادر اما امکان پذیر است

معاینه پستان

معاینه بافت پستان و اطراف آن یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها در تشخیص زودهنگام این بیماری و انجام اقدامات درمانی به موقع است. این معاینه به شکل دقیق و تخصصی توسط پزشک و در مطب قابل انجام است. اما نوعی از معاینه که امروزه به شدت به آن تاکید می‌شود، معاینه خانگی توسط خود فرد است. انجام هر ماهه این معاینه باعث می‌شود تا در صورت به وجود آمدن تغییرات غیر عادی در بافت پستان، فرد به سرعت متوجه آن شده و اقدامات درمانی را زودتر آغاز کند. درمان زودهنگام باعث افزایش احتمال شکست بیماری و برطرف شدن آن است.

کلسیفیکاسیون پستان  را نیز بشناسید

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

در آمارها معمولا از عبارت بقای ۵ ساله و ۱۰ ساله بیماران استفاده می‌شود. این عبارت به معنی تعداد افراد زنده مانده در هر ۱۰۰ نفر در طول ۵ یا ۱۰ سال است. در حـال حاضر میانگین بقای ۵ ساله برای زنان مبتلا به سرطان مهاجم غیر متاستاتیک پستان ۹۱ درصد است. این آمار حدود ۸۴ درصد در طول ۱۰ سال در مورد این بیماری است. در صورتی که سلول‌های سرطانی تهاجمی فقط محدود به بافت سینه باشد، بقای ۵ ساله آن ۹۹ درصد است. تشخیص سرطان پستان در زنان زیر ۳۹ سال حدود ۴۷ درصد و در زنان بالای ۴۰ تا ۶۵ سال هم ۶۸ درصد است. این مسئله بیشتر به زمان انجام غربالگری سرطان پستان مرتبط است که در بیشتر کشورها بعد از ۴۰ سالگی انجام می‌شود.

میزان بقای ۵ ساله در بیمارانی که سرطان پستان به غدد لنفاوی زیر بغل هم منتشر شده است در حدود ۸۶ درصد است. اما انتشار آن به سایر بخش‌های بدن میزان بقای آن‌ها را تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد. احتمال بقای زنان سفید پوست در حدود ۱۰ درصد بیشتر از زنان سیاه پوست است. تشخیص اولیه این بیماری در بیش از ۵ درصد زنان با وضعیت متاستاتیک است که به سایر بخش‌های بدن و غدد لنفاوی گسترش یافته است. با پیشرفت روش‌های درمانی نوین و روش‌های دقیق برای تشخیص زودهنگام این بیماری، شانس بقا و درمان موثر این بیماران بیشتر شده و درمان موثرتر خواهد بود.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه به نوع و مرحله سرطان و همچنین سلامت کلی بیمار بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و درمان هدفمند است. پزشک شما بهترین گزینه درمانی را بر اساس شرایط فردی شما مطرح خواهد کرد.

انتخاب روش درمانی و مدت زمان انجام آن به مرحله سرطان، میزان نفوذ و بزرگی تومور بستگی دارد. برای شروع درمان لازم است که پزشک اندازه، مرحله و درجه سرطان را تعیین کند. پس از آن می‌توان در مورد انتخاب گزینه‌های درمانی بحث کرد. جراحی از رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان است. در برخی موارد هم لازم از روش‌های درمانی دیگری مثل شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا هورمون درمانی هم استفاده شود. این روش‌ها به تفکیک عبارتند از:

عمل جراحی در سرطان سینه

انواع مختلفی از جراحی برای درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله:

لامپکتومی

در این روش تومور و برخی از بافت‌های اطراف حذف شده و بقیه بافت به صورت دست نخورده باقی می‌ماند.

ماستکتومی

این روش نوعی عمل جراحی برای برداشتن یک یا هر دو پستان است. بسته به بزرگی تومور می‌توان میزان متفاوتی از بافت پستان را خارج کرد. برای هزینه عمل نیز نگران نباشید، می‌توانید از بخش خدمات اقساطی و قسمت جراحی بدن اقساطی درخواست خود را برای عمل به صورت اقساطی ثبت کنید.

نمونه برداری از گره سنتینل

در این روش تعدادی از غدد لنفاوی خارج شده از تومور را مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که این غدد سرطانی باشند، ممکن است برای برداشتن تعداد بیشتر آن‌ها به عمل جراحی مجدد نیاز باشد.

تشریح غدد لنفاوی زیر بغل

اگر گره‌های لنفاوی برداشته شده به کمک بیوپسی دارای گره‌های حاوی سلول‌های سرطانی باشند، پزشک می‌تواند غدد لنفاوی اضافی را از بین ببرد.

ماستکتومی پیشگیرانه متقابل

حتی اگر سلول‌های سرطان پستان فقط در یکی از سینه‌ها وجود داشته باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که از عمل جراحی پیشگیرانه استفاده شود. در این روش بافت پستان سالم را هم حذف می‌کنند تا خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی یک روش درمانی موثر و جدید برای درمان سرطان است

پرتو درمانی

در این روش از پرتوهای پر قدرت برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها استفاده می‌شود. این کار به وسیله یک دستگاه خاص و پیشرفته در بیرون از بدن انجام می‌شود. تابش پرتوهای منتشر شده از این دستگاه می‌تواند سلول‌های سرطانی را تحت تاثیر قرار داده و از بین ببرد. البته پزشکان می‌توانند این کار را به وسیله دستگاه تابنده اشعه در داخل بدن هم انجام دهند که به این نوع پرتو درمانی، براکی تراپی گفته می‌شود. در این روش پزشکان به وسیله کاشت یا قرار دادن موقت مواد پرتوزا در داخل بدن سعی می‌کنند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

هورمون تراپی

اگر سرطان پستان به هورمون‌ها وابسته باشد، پزشک می‌تواند به وسیله هورمون درمانی به معالجه بیمار بپردازد. استروژن و پروژسترون دو هورمون زنانه هستند که می‌توانند رشد تومورهای سرطانی را تحریک کنند. هورمون درمانی با جلوگیری از تولید این هورمون‌ها در بدن یا انسداد گیرنده‌های هورمونی در سلول‌های سرطانی کار می‌کند. این عمل می‌تواند به کاهش رشد سلول‌ها کمک کرده و در نهایت رشد آن‌ها را متوقف کند.

دارو درمانی

نوع دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود به نوع و مرحله سرطان و همچنین سلامت کلی بیمار بستگی دارد. داروهای رایج مورد استفاده شامل شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان هدفمند هستند. پزشک شما بهترین گزینه درمانی را بر اساس شرایط فردی شما مطرح خواهد کرد.

روش‌های درمانی خاصی برای حمله به ناهنجاری‌ها یا جهش‌های خاص سلول‌های سرطانی طراحی شده است. به عنوان مثال هرسپتین می‌تواند تولید پروتئین HER2 را در بدن متوقف کند. این پروتئین به رشد سلول‌های سرطانی پستان کمک می‌کند. بنابراین مصرف دارویی برای کاهش سرعت تولید این پروتئین ممکن است به کند شدن رشد سرطان کمک کند.

درمان خانگی سرطان سینه

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم سرطان سینه کمک کند. اینها شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم، استراحت زیاد، ورزش منظم و مدیریت استرس است. علاوه بر این، برخی افراد دریافتند که داروهای گیاهی مانند زردچوبه، زنجبیل و چای سبز می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. می‌توانید در این مطلب بهترین رژیم غذایی مبتلایان به سرطان پستان را بشناسید.

عوامل خطر سرطان پستان

چندین عامل خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. با این حـال داشتن هر یک از این ها به معنی ابتلا به بیماری نیست. از برخی از این عوامل مثل سابقه خانواگی یا سن نمی‌توان جلوگیری کرد؛ اما برخی دیگر مانند مصرف دخانیات را می‌توان برای کاهش ابتلا به سرطان سینه کنترل کرد. مهم‌ترین عوامل خطر سرطان پستان عبارتند از:

سن

خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیشتر سرطان‌های تهاجمی پستان در زنان بالای ۵۵ سال دیده می‌شوند.

نوشیدن الکل

احتمال بروز سرطان پستان در زنانی که الکل می‌نوشند بیشتر از سایرین است.

بافت متراکم پستان

بافت متراکم پستان می‌تواند خواندن ماموگرافی را سخت کند. این مسئله با افزایش خطر ابتلا به این سرطان هم مرتبط است.

جنسیت

زنان بیشترین مبتلایان به این بیماری هستند؛ اما بروز آن در میان مردان هم امکان‌پذیر است.

ژن‌ها

زنانی که دچار جهش ژن BRCA1 و BRCA2 هستند، بیشتر از سایر زنان به این بیماری دچار می‌شوند. جهش‌های ژنی دیگر هم ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

قاعدگی زودرس

زنانی که اولین قاعدگی خود را در سنین پیش از ۱۲ سال تجربه کرده‌اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

زایمان در سنین بالا

زنانی که تا پیش از ۳۵ سالگی تجربه زایمان را نداشته‌اند ممکن است بیشتر دچار این بیماری شوند.

هورمون درمانی

گاهی پزشکان برای کاهش علائم یائسگی در زنان، هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تجویز می‌کنند. استفاده از این هورمون‌ها با افزایش احتمال ابتلا به سرطان مرتبط است.

وراثت

اگر یک یا چند نفر از نزدیکان فرد به این بیماری دچار باشند، احتمال ابتلا به آن در سایر اعضای خانواده بالا می‌رود. این افراد می‌توانند مادر، مادربزرگ یا خواهر باشد. البته همه مبتلایان به این بیماری افرادی با سابقه ژنتیکی نیستند. در واقع می‌توان گفت بیشتر افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند، سابقه خانوادگی ندارند.

یائسگی دیررس

زنانی که بعد از ۵۵ سالگی یائسه می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

باردار نشدن

زنانی که هرگز باردار نشده یا نتوانسته‌اند که یک بارداری را با موفقیت پشت سر بگذارند، بیشتر به سرطان پستان دچار می‌شوند.

سرطان پستان قبلی

زنانی که یک بار به این بیماری دچار شده‌اند، ممکن است مجددا در همان ناحیه یا در نواحی دیگری از پستان دچار توده شوند.

بارداری

بارداری قبل از 35 سالگی ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد

مراحل سرطان سینه

سرطان پستان را می‌توان بر اساس بزرگ بودن تومورها و میزان گسترش آن‌ها به چند مرحله تقسیم کرد. سرطان با تومورهای بزرگ یا سلول‌های سرطانی که به بافت‌های مجاور پستان حمله می‌کنند، در مرحله بالاتر و انواع خفیف‌تر آن در مراحل پایین‌تر دسته بندی می‌شوند. برای این رتبه بندی لازم است که پزشک بداند:

  • سرطان تهاجمی است یا غیر تهاجمی
  • اندازه تومور چقدر است
  • آیا غدد لنفاوی درگیر هستند
  • آیا سرطان به بافت‌های مجاور گسترش یافته است

پس از یافتن جواب این سوال‌ها، پزشک می‌تواند سرطان پستان را به مراحل زیر تقسیم کند:

مرحله صفر سرطان پستان

این مرحله به عنوان DCIS صفر شناخته می‌شود. سلول‌های سرطانی این بیماری به مجاری پستان محدود می‌شوند و به بافت‌های مجاور گسترش پیدا نمی‌کنند. شناسایی زودهنگام این مرحله می‌تواند شانس درمان را تا حدود ۹۹ درصد افزایش دهد.

مرحله یک سرطان پستان

این مرحله به دو بخش تقسیم می‌شود:

مرحله یک A

در مرحله یک A عرض تومور اولیه دو سانتی متر یا کمتر است و غدد لنفاوی درگیر نمی‌شوند.

مرحله یک B

مرحله یک B تومورهایی با عرض دو سانتی متر یا کمتر می‌توانند غدد لنفاوی را هم درگیر کنند.

مرحله دو سرطان پستان

این مرحله هم به دو بخش تقسیم شده است:

مرحله دو A

در این مرحله یک تومور کوچکتر از دو سانتی متری وجود دارد که به یک تا سه گره لنفاوی مجاور گسترش پیدا کرده است؛ یا بین ۲ تا ۵ سانتی متر است که به هیچ گره لنفاوی منتشر نشده است.

مرحله دو B

تومور  بین ۲ تا ۵ سانتی متر است که به یک تا سه گره لنفاوی زیر بغل گسترش پیدا کرده است یا بزرگتر از ۵ سانتی متر است که به هیچ گره لنفاوی انتشار نیافته است.

مرحله سه سرطان پستان

این مرحله خود به سه بخش تقسیم می‌شود:

مرحله سه A

سرطان به ۴ تا ۹ غده لنفاوی زیر بغل منتشر شده یا غدد پستانی داخلی بزرگ شده است. تومور در این مرحله می‌تواند هر اندازه‌ای داشته باشد.

مرحله سه B

در این مرحله تومور به دیواره یا پوست قفسه سینه حمله کرده و ممکن است تا ۹ غده لنفاوی را درگیر کند یا نکند.

مرحله سه C

سرطان در ۱۰ غده لنفاوی یا بیشتر در زیر بغل، نزدیک استخوان جناغ یا گره‌های پستانی داخلی دیده می‌شود.

مرحله چهار سرطان پستان

تومور در این مرحله می‌تواند هر اندازه‌ای داشته باشد و سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی مجاور یا اندام‌های دور گسترش پیدا کند. آزمایشی که پزشک انجام می‌دهد می‌تواند به تشخیص مرحله بیماری و انتخاب روش درمانی مناسب کمک کند. انتخاب روشی متناسب با شدت و پیشرفت بیماری می‌تواند در درمان مناسب بسیار موثر باشد.

بهترین پزشک برای درمان سرطان سینه

هنگام مواجهه با سرطان سینه مهم است که با یک متخصص مشورت کنید. پزشک مراقبت های اولیه شما ممکن است بتواند راهنمایی هایی را ارائه دهد، اما مهم است که با یک متخصص با تجربه در درمان سرطان سینه صحبت کنید. این ممکن است شامل جراح سینه، انکولوژیست پزشکی، انکولوژیست پرتودرمانی یا سایر متخصصان باشد.

سرطان سینه نوعی از سرطان است که از پستان آغاز می‌شود. در واقع زمانی که رشد سلول‌های پستان از حالت عادی خارج شود، این بیماری روی می‌دهد. سرطان پستان ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. برای تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن سرطان و یا مرحله بیماری باید توسط پزشک معاینه شده و آزمایشات لازم را انجام دهید. برای دستیابی به خدمات مناسب پزشکی می‌توانید از سامانه خدمات پزشکی و سلامتی حال کمک بگیرید. تشخیص زودهنگام سرطان سینه در درمان مناسب و به موقع بیماری بسیار موثر است. تجربه شما در مورد این بیماری چیست؟

بهترین راه های پیشگیری از سرطان سینه

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید. اینها شامل حفظ وزن مناسب، ورزش منظم، محدود کردن مصرف الکل، اجتناب از سیگار کشیدن و انجام معاینات منظم است. علاوه بر این، مهم است که از سابقه خانوادگی خود آگاه باشید و هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات