جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۵ ماده غذایی مفید برای کوچک شدن فیبروم

فیبروم رحم چگونه از بین میرود؟
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فیبروم رحم چگونه از بین می‌رود؟ این موضوع دغدغه ذهنی بسیاری از مبتلایان به این بیماری است.

فیبروم نشانه‌هایی چون احساس درد و فشار در لگن، خونریزی‌های زیاد و غیر‎طبیعی در عادت ماهانه دارد.

اما با مشاهده این علائم نباید نگران شد؛ چرا که در نیمی از موارد فیبروم رحمی مشکلی برای خانم‌‎ها ایجاد نمی‌کند و تنها باید با انجام سونوگرافی، هر ۶ ماه یک‎‌بار، توسط متخصص زنان آنلاین بررسی شود. در صورت ایجاد مشکل به دلیل رواج بالای این بیماری، درمان‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: علت خواب آلودگی زیاد

 

فیبروم به توده عضلانی گفته ‌می‌شود که در اطراف و داخل رحم رشد می‌کند و یکی از بیماری‌های شایع در میان دختران و زنان است. بر اساس برخی آمارها نیمی از زنان در جهان و حدود ۴۰ درصد زنان در ایران به این بیماری دچار می‌شوند که معمولا در سنین ۲۵ تا ۴۰ سالگی رواج بیشتری دارد.

 


تصویر خدمات اقساطی

علائم فیبروم

 

همانطور که فیبروم رحمی در نیمی از موارد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، در بیشتر موارد هم هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد. اما در صورت بروز علائمی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، تشخیص آن به وسیله پزشک، با انجام یک معاینه بالینی ساده همراه با تصویربرداری، به راحتی امکان‎‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: قیمت قرص ملاتونین

درد و فشار در ناحیه لگن، کمردرد، پا درد، یبوست، ترشح واژینال مزمن، خونریزی‌های غیر طبیعی و زیاد در عادت ماهانه، طولانی بودن خونریزی‌های ماهانه، خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، کاهش فواصل بین قاعدگی‌ها، بزرگ شدن رحم یا بزرگ شدن شکم، درد زیر شکم ، احساس فشار روی مثانه و ادرار زیاد، مشکل در تخلیه مثانه از علائم این بیماری است.

"علائم

 راه‌‌‌ های درمان فیبروم

این مشکل می‌تواند موجب نازایی شود و احتمال ابتلا به آن، به عواملی مانند سن، نژاد، تغذیه و… بستگی دارد. علاوه بر این، میزان شیوع آن در میان خانم‌هایی که اضافه وزن زیادی دارند، بالاتر است و تلاش برای کاهش وزن می‌تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری یا کنترل این بیماری داشته باشد. این توده در حالت معمول توده‌‎ای خوش‌خیم است و احتمال اینکه بدخیم شود حدود دو در هزار مورد است. اما در این موارد هم درمان‌های متعددی برای آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جواب آزمایش پاپ اسمیر

خوش‎بختانه در نیم قرن گذشته جراحی این توده پیشرفت بسیار زیادی داشته است. هرچه جلوتر می‌رویم درمان‎‌های بهتری برای این بیماری به کار گرفته می‌شود که در نتیجه آن‎‌ها، احتمال چسبندگی‌های شدید و عدم بارداری بعد از عمل کم‎تر می‌شود. یکی از این روش‌ها، جراحی میوکتومی است که در آن، پزشک بخشی از شکم را شکافته و فیبروم‌ها را از آن خارج می‌کند. هم‎چنین در جراحی هیسترکتومی، پزشک به‎‌صورت کامل رحم را خارج می‎‌کند. در جراحی به روش «هیسترسکوپی رحم و تخمدان»،  برخلاف جراحی هیسترکتومی، نیازی به برداشتن رحم نیست. شیوه دیگر جراحی، عمل لاپاروسکوپی است که در آن پزشک با ایجاد شکافی نزدیک ناف، فیبروم‌ها را بوسیله دستگاه لاپاروسکوپ خارج می‌کند.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

راه تشخیص فیبروم‌ها

با سونوگرافی می‌توان فیبروم را تشخیص داد

یکی دیگر از روش‌های درمان، روش غیر تهاجمی است. در این روش، پزشک به وسیله اشعه و لیزرهای الکترونیکی اقدام به برداشتن توده می‌کند. علاوه بر این روش‌ها داروهایی هم برای این مشکل وجود دارد. با داروهایی مثل مفنامیک اسید و ایبوپروفن علاوه بر  آرام شدن دردهای قاعدگی، می‌توان فیبروم رحم داخل بدن را کوچک کرد. قرص‌های پیش‎گیری از بارداری هم برای رفع گرفتگی عضلات و خونریزی رحمی موثر هستند و پزشکان آن‎‌ها را برای بیماران تجویز می‎‌کنند.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین دی در زنان

با وجود انواع پیشرفت‌های دارویی و جراحی، هم‎چنان این روش‌ها، علاوه بر هزینه‌ و درد، عوارض نیز دارند. برای جلوگیری از چنین عوارضی، در بسیاری از موارد می‎‌توان رژیم غذایی برای درمان این بیماری را اجرا کرد. در ادامه برخی مواد غذایی مفید برای کوچک شدن فیبروم‌های رحم را معرفی می‌کنیم:

مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

سوال خیلی هاست که این بیماری چگونه از بین میرود و مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم چه چیزهایی هستند، با در نظرگرفتن موارد زیر پاسخ این سوال ها مشخص می شود:

 ماهی‌

انواع ماهی مثل تن و سالمون، ورم بافت را کاهش می‌دهند. این ماده غذایی دارای اسید چرب است که در کاهش التهاب فیبروم رحم و ناراحتی‌های ایجاد شده نقش دارد. هم‎چنین روغن ماهی برای رفع فیبروم موثر است.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

بذر کتان

دانه کتان سرشار از لیگنان است که ترکیباتی هستند که می توانند به جلوگیری از تولید استروژن در بدن کمک کنند. افزودن دانه کتان به رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به فیبروم کمک کند.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج و سبزی های کلم حاوی آنتی اکسیدان بالایی هستند و می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، که می تواند برای مدیریت فیبروم ها مفید باشد.

 

 

مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

درمان فیبروم با پیاز

یکی دیگر از روش‌های سنتی، نوشیدن آب پیاز جوشانده شده است.  ابتدا پیاز را پوست بکنید و در آب کم، به اندازه‎‌‎ای بجوشانید که عصاره آن به طور کامل وارد آب شود.

بیشتر بخوانید: دمای طبیعی بدن

درمان فیبروم با سیر ممکن است؟

سیر که حاوی ویتامین‌‎های B6 ،C و مواد معدنی است، در تنظیم هورمون‎‌های بدن خانم‌‎ها بسیار قوی عمل می‌کند و از آن می‌توان به عنوان یک ماده غذایی کاملا موثر برای کوچک کردن فیبروم رحمی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: علت سوزش کف پا

موز و فیبروم

موز هم از جمله موادی است که به بهبود فیبروم رحمی کمک می‌کند. اگر فیبروم دارید می‌توانید از دمنوش ذرت و موز استفاده کنید.

۵ عدد موز و ۲ عدد ذرت را حدود ۱۰ دقیقه در ۲ لیوان آب بجوشانید، سپس زیر گاز را خاموش کرده و اجازه دهید دمنوش خنک شود. پس از خنک شدن می‌توانید آن را از صافی بگذرانید و روزی یک تا دو بار از این دمنوش بنوشید.

علاوه بر مواد عذایی یاد شده، انواع گیاهان و روغن‌‎ها هم می‌توانند در کوچک شدن فیبروم اثرگذار باشند. از جمله روغن‌های موثر می‌توان به روغن زیتون و کرچک اشاره کرد. هم‎چنین سرکه سیب با خاصیت تصفیه‌کنندگی برای فیبروم‌های دردناک مفید است. از سایر گیاهان دارویی موثر برای درمان فیبروم می‌توان به زنجبیل، ریشه قاصدک، گیاه خرگوشک، پنج انگشت و خار مریم اشاره کرد. البته فراموش نکنید که این مواد غذایی فقط می‌توانند از عوارض فیبروم کم کرده یا رشد آن را کند کنند و به هیچ وجه به تنهایی به عنوان درمان فیبروم توصیه نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: علت پف زیر چشم

غذاهای مضر برای فیبروم رحمی

در صورتیکه به این بیماری مبتلا هستید و میخواهید بدانید چگونه از بین میرود:

پزشکان توصیه می‌کنند در صورت ابتلا به این بیماری، رژیم غذایی سالم‌تر و فعالیت روزانه داشته باشید. غذاهای مضر برای بیماری شامل موارد زیر است:

  • گوشت قرمز
  • الکل
  • فست‌فود
  • شیرینی‌جات و قندهای غیرطبیعی
  • نوشیدنی‌های صنعتی
  • آرد سفید و غلات غیرطبیعی

این غذاهای مضر برای فیبروم رحمی را بشناسید و در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: خطرات کبد چرب چیست؟

درمان فیبروم با ورزش

به طور کل ورزش برای سلامتی بدن مفید است و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند زنان مبتلا به فیبروم حتما باید یک برنامه منظم ورزشی داشته باشند. پیلاتس، یوگا، شنا و پیاده‌روی به زنان مبتلا به فیبروم کمک می‌کند تا بیماری خود را کنترل کنند. البته برای انتخاب ورزش‌های مناسب باید با پزشکتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: انواع ورم معده

حرف آخر

فیبروم یک توده خوش‌خیم در رحم است که بی‌توجهی و درمان نکردن آن می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کرد. ورزش کردن و رعایت یک رژیم غذایی مناسب کمک می‌کند تا رشد فیبروم را کنترل کنید. شما می‌توانید برای کنترل و درمان فیبروم از مشاوره متخصص زنان در حال راهنمایی بگیرید. برای دریافت این خدمات، در تمامی روزهای هفته و همه ساعات شبانه روز، امکان مشاوره آنلاین با این پزشکان برای شما فراهم است.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون بارداری

 

 

سوالات متداول

فیبروم چیست؟

فیبروم به توده عضلانی گفته ‌می‌شود که در اطراف و داخل رحم رشد می‌کند و یکی از بیماری‌های شایع در میان دختران و زنان است. این توده خوش‌خیم است و نیاز به کنترل و مراقبت دارد.

 

برای درمان فیبروم چه کارهایی انجام دهیم؟

رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن مداوم به کنترل فیبروم کمک می‌کند. پرهیز از غذاهای فست‌فودی و چرب، قندهای غیرطبیعی و مصرف میوه، سبزیجات، مکمل‌های غذایی و… کمک می‌کند تا رشد فیبروم متوقف شود.

 

برای درمان فیبروم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

فیبروم توده‌ای است که در رحم ایجاد می‌شود، بنابراین باید برای کنترل و درمان آن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک متخصص با انجام سونوگرافی و آزمایش‌های لازم، وضعیت فیبروم شما را بررسی می‌کند.
منابع

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مهدیه

6 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر . من دوسال پیش پریودم قطع نمیشد و فهمیدم که فیبروم دارم به مدت دوسال سپروترون کامپاند واسم نوشت دکتر الان قرصمو قطع کرده و یه مولتی ویتامین جایگزین کرده. الان نزدیک پریودمه اگ دوباره ادامه داشت پریودم قطع نشد سیپروترون کامپاند رو ادامه بدم؟اگه دکتر گفت رحمت خشک شده
پاسخ دهید
3

تیم تحریریه

5 ماه پیش

این سوال رو یا از پزشک زنان آنلاین بپرسید یا در بخش تالار گفتگو مطرح کنید
پاسخ دهید
2

ارغوان اسدی

9 ماه پیش

سلام من فیبروم دارم و دوماه هست ورزش بدنستزی انجام میدم و احساس درد و فشار میکنم در قسمت واژن و از طرفی هم پوست صورت بشدت جوشهای دردناک و‌ریز و درشت زده میشه راهنماییم کنید باید جیکار کنم
پاسخ دهید
3

ادمین

9 ماه پیش

بهتره با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید
پاسخ دهید
0

9 ماه پیش

بعد از عمل برداشتن فیبروم حتما باید باردار شد؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر عمل فیبروم ممکنه روی باروری تاثیر داشته باشه و یا نیاز باشه که سزارین حتما انجام بشه و حتما برای این موارد با پزشک متخصص زنان و زایمان مشاوره داشته باشید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات