جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

انواع دمنوش و خواص جذاب آن ها

تاریخ بروزرسانی : ۲۶ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

چای سیاه که به عنوان چای معمول شناخته شده و معروف‌ترین نوشیدنی ایرانیان است، از خشک کردن برگ‌های چیده شده بوته چای حاصل می‌شود. این چای به اشکال مختلف سبز، سفید و اولانگ هم در دسترس است. چای سیاه طی فرآیندی خاص، تخمیر و خشک شده و در دسترس مردم قرار می‌گیرد. اما انواع دمنوش‌ شامل نوشیدنی‌هایی است که از طریق خیساندن و دم کردن گل‌ها، برگ‌ها، گلبرگ‌ها، ریشه و بخش‌های مختلف گیاه به صورت تازه یا خشک شده در آب گرم به دست می‌آیند. بیشتر این دمنوش‌ها فاقد کافئین هستند و همین مسئله می‌تواند برتری برخی از آن‌ها نسبت به چای سیاه یا سبز -که حاوی کافئین هستند- نشان دهد. امروزه این دمنوش‌ها به شکل چای کیسه‌ای ساده یا ترکیبی هم در دسترس هستند. گرچه استفاده از آن‌ها ساده‌تر است، اما دم کردن این گیاهان به صورت مستقیم می‌تواند نوشیدنی با کیفیت‌تری را در اختیار شما قرار دهد. چنان‌چه قصد مصرف دمنوش خاصی را دارید، اما از خواص آن مطمئن نیستید، همین حالا از مشاوران سامانه مشاوره آنلاین حال راهنمایی بگیرید.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل


تصویر خدمات اقساطی

انواع دمنوش های مفید برای بدن

دمنوش‌های گیاهی قرن‌هاست که مورد استفاده قرار گرفته و در طب سنتی کشورهای مختلف به مصرف آن‌ها توصیه شده است. اما در سال‌های اخیر و با توجه به تحقیقات علمی انجام شده بر روی خواص شگفت‌انگیز آن‌ها، توجه مردم به چنین نوشیدنی‌هایی بیش از پیش جلب شده است. دمنوش‌های مفید برای بدن بسیار متنوع هستند و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارند. از مهم‌ترین این نوشیدنی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رویبوس

این ماده از گیاهی بومی آفریقای جنوبی به دست می‌آید و به چای سرخ معروف است. نوشیدنی آن به دلیل نداشتن کافئین و دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌تواند برای سلامتی انسان بسیار مفید باشد. برخی از محققان بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات به این باور رسیده‌اند که این گیاه می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کرده و در پیشگیری از سرطان موثر باشد. آن‌ها هم‌چنین در حـال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از آن برای کمک به بیماران قلبی و کاهش قند خون استفاده کرد یا خیر. گرچه مصرف این نوشیدنی می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد، اما مصرف خودسرانه آن برای افرادی که مبتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون هستند یا تحت شیمی درمانی قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای مردان

بابونه

قرن‌هاست که مردم از این گیاه گل‌دار برای تسکین ناراحتی‌های معده، کمک به درمان نفخ، اسهال، بی‌خوابی و اضطراب استفاده می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این گیاه می‌تواند به تسکین اختلال اضطراب افراد کمک کند؛ اما هنوز شواهد علمی ثابت شده‌ای برای آن در دسترس نیست. افرادی که نسبت به گل محمدی حساسیت دارند باید از مصرف بابونه خودداری کنند. اگر از داروهای رقیق کننده خون مثل وافارین یا داروی خاص دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است پیش از مصرف آن با یک پزشک مشورت کنید.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

میوه گل رز یا رز هیپ

این نوشیدنی از غلاف‌های بذر انواع وحشی گل رز به دست می‌آید. رز هیپ منبع ویتامین سی است و به عقیده پزشکان، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است. برخی شواهد نشان می‌دهد که این دمنوش می‌تواند درد آرتروز را تسکین دهد، اما هنوز به شواهد بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است. به طور کلی می‌توان گفت که مصرف این دمنوش برای افراد مختلف خطر خاصی ندارد؛ اما برخی افراد هنگام استفاده از آن دچار واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات گوارشی می‌شوند.

نعناع فلفلی

ناراحتی معده، انواع سر درد، سندروم روده تحریک پذیر و مشکلات تنفسی از جمله مواردی هستند که مردم را به استفاده از این دمنوش ترغیب می‌کند. نوشیدنی‌های ساخته شده از برگ‌های این گیاه قرن‌هاست که به صورت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز تحقیقات کافی برای بررسی خواص بی‌نظیر آن انجام نشده است. دانشمندان نیاز دارند که در مورد خواص آن بیشتر مطالعه کنند. به نظر می‌رسد که دمنوش آن بی‌خطر است؛ بنابراین امتحان و لذت بردن از طعم تند آن ضرری ندارد.

زنجبیل

نوشیدنی تهیه شده از ریشه این گیاه گرمسیری، عمدتا درمانی قطعی برای ناراحتی معده و حالت تهوع است. هم‌چنین از آن برای افزایش اشتها، تسکین درد آرتروز و درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی هم استفاده می‌شود. برخی مطالعات از خواص ضد التهاب این نوشیدنی حکایت دارند، اما هنوز پزشکان نتوانسته‌اند این ادعا را ثابت کنند. این چای گیاهی کم‌خطر به نظر می‌رسد، اما مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. بهتر است پیش از اضافه کردن دمنوش زنجبیل به برنامه غذایی خود با یک پزشک در مورد مصرف آن مشورت کنید.

دمنوش میوه گل رز یا رز هیپ برای کاهش التهاب بدن

دمنوش میوه گل رز به عنوان یک منبع ویتامین سی شناخته شده و دارای خواص ضد التهاب است

بادرنجبویه

عصبی هستید؟ به اختلالات خواب دچارید؟ دمنوش بادرنجبویه بنوشید! باورهای سنتی می‌گویند که این گیاه می‌تواند به داشتن خواب راحت و رفع استرس و مشکلات عصبی کمک کند. خبر خوب این است که تحقیقات علمی هم چنین ادعاهایی را تایید کرده‌اند. به نظر می‌رسد این گیاه در تقویت حافظه هم نقش دارد؛ اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. مصرف بیش از حد بادرنجبویه می‌تواند باعث حالت تهوع و درد شکم شود. بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکرده و از آن به عنوان یک دمنوش همیشگی برای مصرف طولانی مدت استفاده نکنید.

حتما بخوانید: قرص خواب ملاتونین

خار مریم و قاصدک

سال‌هاست که مردم از این دمنوش‌ها برای مشکلات کبدی و کیسه صفرا استفاده می‌کنند. چای قاصدک به طور معمول نوشیدنی بی ضرری است؛ اما کسانی که به علف هرز گل زرد حساسیت دارند بهتر است از آن استفاده نکنند. ماده اصلی گیاه خار مریم، سیلی‌مارین نام دارد که مطالعات انجام شده، حاکی از نقش این ماده در تسکین علائم هپاتیت سی است.

گل ختمی

این گل که از زمان مصر باستان به طب سنتی راه یافته، دانه‌های قرمز رنگی تولید می‌کند که سرشار از آنتی اکسیدان هستند. مطالعاتی که بر روی این دانه‌ها انجام شده نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. در حـال حاضر تحقیقاتی در حـال انجام است که نشان دهد آیا این گیاه می‌تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد یا خیر. نوشیدن این دمنوش تا حد متوسط ضرر ندارد؛ اما باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کرد.

اکیناسه

اکیناسه یا سر خار گل به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع سرماخوردگی شناخته می‌شود. اما هنوز تحقیقات علمی مستندی در تایید و یا رد این ادعا وجود ندارد. به نظر می‌رسد مصرف این دمنوش گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. در حـال حاضر محققان بر روی این گیاه به عنوان دارویی برای درمان آنفولانزا مطالعه می‌کنند. زنان باردار یا کسانی که به آسم و آلرژی مبتلا هستند نمی‌توانند به صورت خودسرانه از این دمنوش استفاده کنند. هم‌چنین مصرف آن می‌تواند بر عملکرد داروهای خاص اثر بگذارد؛ پس بدون مشورت با پزشک آن ‌را به برنامه روزانه خود اضافه نکنید.

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی

مریم گلی

قرن‌هاست که مردم از این گیاه برای مشکلاتی مثل درد معده، گلو درد، افسردگی و… استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که نوشیدن دمنوش مریم گلی باعث تقویت حافظه هم می‌شود. این که چه طور این گیاه می‌تواند چنین نقشی داشته باشد مشخص نیست؛ چون تحقیقات دقیقی بر روی آن انجام نشده است. با این حـال به نظر می‌رسد استفاده از آن به عنوان دمنوش ایمن بوده و ضرر ندارد. البته بعضی از پزشکان معتقدند که این گیاه حاوی ترکیبات خاصی است که در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است بر سیستم عصبی بدن اثر منفی داشته باشد.

گل ساعتی

برخی می‌گویند که این گل وحشی باعث کاهش اضطراب می‌شود و برای داشتن یک خواب خوب به شما کمک می‌کند. البته تحقیقاتی که تا کنون بر روی این گیاه انجام شده نشان داده‌‌اند که مصرف آن برای زنان باردار خوب نیست و باید با احتیاط مصرف شود. گل ساعتی احتمالا بر نحوه عملکرد بعضی از داروها مثل پنتوباربیتال و بنزودیازپین‌ها هم تاثیر دارد و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث گیجی و خواب‌آلودگی هم شود.

خواص ضد التهابی دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه با خواص ضد التهابی خود در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد

زردچوبه

این ریشه خوراکی از گیاهی هم خانواده زنجبیل به دست می‌آید. مردم از دمنوش آن برای رفع نفخ و درمان سنگ کلیه استفاده می‌کنند. هنوز مطالعات علمی دقیقی در مورد نقش آن در سلامت انسان‌ها انجام نشده، اما مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که این ماده می‌تواند به کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان کمک کند. مصرف آن در زمان شیمی درمانی توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است در جذب داروهای مصرفی اختلال ایجاد کند.

سنبل‌الطیب

زنان از این گیاه برای تسکین علائم یائسگی خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، از دیگر کاربردهای سنبل‌الطیب می‌توان به رفع بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی اشاره کرد. گرچه هنوز تحقیقات زیادی بر روی نقش این گیاه در رفع چنین مشکلاتی انجام نشده، اما به نظر می‌رسد که تاثیر آن بر درمان بی‌خوابی قطعی است. به طور کلی مصرف دمنوش سنبل‌الطیب برای کوتاه مدت بی‌خطر است، اما نقش خواب‌آوری آن ممکن است باعث عدم هشیاری در افراد شود. توصیه می‌شود که دمنوش این گیاه را همزمان با الکل یا داروهای آرامبخش مصرف نکنید.

کاوا

این گیاه از خانواده فلفل بوده و بومی اقیانوس آرام جنوبی است. نقش کاوا در کاهش اضطراب یکی از شناخته شده‌ترین خواص این گیاه است. گرچه مصرف این دمنوش می‌تواند به کنترل اضطراب منجر شود اما به نظر می‌رسد که زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز مشکلات کبدی شود. افرادی که برای مدت طولانی از این دمنوش استفاده می‌کنند، با عوارضی مثل زرد و خشک شدن پوست یا پوسته پوسته شدن آن مواجه می‌شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا هشدارهایی را درباره خطرات این گیاه صادر کرده و برخی از کشورها در صددند تا آن را از بازارهای خود حذف کنند.

خواص انواع دمنوش

دمنوش‌های گیاهی بسیار متنوع هستند و هر یک از آن‌ها فوائد خاص و نقش ویژه‌ای در سلامتی افراد دارد. اگر بخواهیم به برخی از خواص آن‌ها به صورت ویژه اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را برشماریم:

رفع علائم سرماخوردگی و پیشگیری از آن

دمنوش‌ها با تقویت سیستم ایمنی، بدن را در مقابل انواع عفونت‌های ویروسی و یاکتریایی مقاوم کرده و می‌توانند علائم ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهند. از سوی دیگر، مصرف برخی از آن‌ها به درمان سرفه‌های شدید و سر درد هم کمک می‌کند. از بهترین دمنوش‌ها برای این کار می‌توان به گل گاو زبان، زنجبیل و ترکیب دارچین و عسل اشاره کرد.

 کمک به هضم غذا

بسیاری از دمنوش‌های گیاهی به تجزیه چربی غذاها کمک کرده و باعث تخلیه سریع معده و هضم بهتر غذا می‌شوند. هم‌چنین می‌توانند از نفخ، سوء هاضمه و استفراغ هم پیشگیری کنند. دمنوش بابونه، دارچین و نعناع فلفلی از بهترین ترکیبات برای هضم بهتر غذا هستند.

ارتقاء کیفیت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در دمنوش‌های گیاهی برای پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌ها بسیار موثرند. آن‌ها بدن انسان را در مقابل استرس اکسیداتیو حفظ کرده و از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کنند. دمنوش زنجبیل و زردچوبه از بهترین مواد برای این هدف است.

مصرف دمنوش گیاهی برای درمان سرماخوردگی

مصرف بعضی از دمنوش‌های گیاهی باعث درمان بهتر و سریع‌تر سرماخوردگی می‌شود

حفظ سلامت و جوانی پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در دمنوش‌های گیاهی از کند شدن روند پیری جلوگیری می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، به حفظ شادابی و جوان ماندن پوست هم کمک کنند. دمنوش رویبوس، بابونه و چای سفید از بهترین نوشیدنی‌ها برای حفظ طراوت و سلامت پوست هستند.

کاهش استرس و اضطراب

بسیاری از ترکیبات گیاهی که برای تهیه دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای خواص ضد استرس هستند. آن‌ها با آرام کردن ذهن و رفع بی‌خوابی به بهبود کیفیت زندگی افراد و رهایی از اضطراب کمک می‌کنند. دمنوش بابونه از نوشیدنی‌های معجزه‌گر برای کاهش استرس و افزایش آرامش است.

کاهش فشار خون

برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند بدون به جا گذاشتن عوارض جانبی، باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری شوند. البته بیمارانی که برای درمان این عارضه از دارو استفاده می‌کنند، لازم است پیش از مصرف این دمنوش‌ها با پزشک خود مشورت کنند. چای ترش یکی از شناخته شده‌ترین دمنوش‌ها برای کاهش فشار خون است.

انواع دمنوش گیاهی

قرن‌هاست که انسان‌ها از انواع دمنوش‌های گیاهی برای پذیرایی از مهمانان، دسر پس از صرف غذا و…. استفاده می‌کنند. با گذشت سال‌ها و انجام تحقیقات متعدد بر روی این ترکیبات گیاهی، آن‌ها متوجه نقش و اهمیت این دمنوش‌ها در سلامتی شدند و امروزه این ترکیبات به راحتی در فروشگاه‌های معتبر، موجود و در دسترس هستند. این تحقیقات اذعان داشته‌اند که برخی از دمنوش‌های گیاهی دارای خواص بی‌نظیری بوده و می‌توانند به عنوان جایگزین یا مکمل بعضی از درمان‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند. دمنوش‌های گیاهی از داروهای صنعتی ارزان‌تر هستند، اما به دلیل این که خواص آن‌ها به کندی آشکار می‌شود، همیشه نمی‌توان آن‌ها را جایگزین داروهای شیمیایی کرد.

بعضی از دمنوش‌ها باید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما برخی از آن‌ها در صورتی بهترین نتیجه را خواهند داشت که با چند ماده گیاهی دیگر ترکیب شده و سپس مصرف شوند. در صورتی که نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره درباره این دمنوش‌ها دارید، می‌توانید همین حالا از راهنمایی متخصصان طب سنتی سامانه مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

انواع دمنوش میوه ای

دمنوش میوه از میوه‌های خشک شده سالم، طبیعی و ارگانیک تهیه می‌شود. این ترکیبات در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده و طرفداران زیادی دارند؛ چون علاوه بر خواص بی‌نظیر، استفاده از آن‌ها هم بسیار آسان است. یکی از نکات مهم در مورد دمنوش‌های گیاهی این است که آن‌ها می‌توانند امکان استفاده از برخی میوه‌ها را در فصولی که آن میوه به صورت تازه در دسترس نیست، فراهم کنند. ترکیب این میوه‌ها هم بسیار مهم است و گاهی در صورت مصرف همزمان آن‌ها، بهترین نتیجه حاصل می‌شود. دمنوش به، سیب، میوه‌های قرمز مثل زرشک و بسیاری از میوه‌های دیگر این روزها به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها به ویژه در روزهای سرد زمستانی تبدیل شده‌اند. برای تهیه این دمنوش‌ها کافی است که مقداری از این میوه‌های خشک شده را در آب داغ ریخته و کمی به آن زمان دهید تا عصاره خود را آزاد کند. سپس این عصاره را با عسل یا نبات میل کنید.

انواع دمنوش لاغری

برای لاغر شدن لازم است که بدن بیش از کالری دریافتی خود، انرژی مصرف کند. پس هر چه سوخت و ساز بدن بیشتر بوده و انرژی بیشتری بسوزاند، فرد می‌تواند چربی بیشتری از دست داده و لاغرتر شود. علاوه بر ورزش و رژیم غذایی که اصلی‌ترین پایه‌های یک رژیم لاغری هستند، برخی از دمنوش‌های گیاهی هم می‌توانند به طرق مختلف به کاهش وزن کمک کنند. در ادامه با چند مورد از بهترین این دمنوش‌ها آشنا می‌شوید:

چای سبز

گرچه چای سبز مانند چای سیاه حاوی کافئین است، اما به دلیل این که نسبت به چای سیاه مورد فرآوری کمتری قرار گرفته، سالم‌تر بوده و خواص خود را بهتر حفظ کرده است. این گیاه دارای سه ماده کاتچین، کافئین و تیانین است که می‌توانند در کنترل وزن نقش اساسی داشته باشند. این ترکیبات با سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن، کاهش وزن را در پی دارند. هم‌چنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آن قادرند به روده کمک کنند تا چربی کمتری را جذب کند. یکی از اسید آمینه‌های موجود در چای سبز به نام تیامین هم به ترشح دوپامین از مغز کمک می‌کند. این ماده با ایجاد حس آرامش و شادی از پرخوری‌های عصبی جلوگیری خواهد کرد. علاوه برا این شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله‌ای راجع به خواص چای سبز سر بزنید

استفاده از دمنوش برای لاغری

مصرف دمنوش‌هایی مثل چای سبز به تسریع فرآیند لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند

دارچین

چاقی و قند خون به هم مرتبط هستند. هرچه قند خون بالاتر رود، فرد میل بیشتری به خوردن غذا خواهد داشت و این زیاد بودن اشتها به چاقی و اضافه وزن منجر می‌شود. دارچین یکی از بهترین ترکیباتی است که می‌تواند نقش موثری در کنترل قند خون و در نتیجه جلوگیری از چاقی داشته باشد.

گل محمدی

این گیاه یک ادرار آور طبیعی است که می‌تواند با کمک به دفع مواد زائد بدن از طریق کلیه‌ها به سم زدایی بدن کمک کند. افرادی که در حـال کاهش وزن هستند، لازم است بدن خود را همواره هیدراته نگه دارند. گل محمدی با خواص فراوان خود به این کار کمک می‌کند که برای کاهش وزن بسیار حیاتی است.

نعناع

نعناع یک ماده طبیعی است که در پاکسازی کبد نقش دارد. اگر کبد سالم‌ باشد، می‌تواند به تنظیم قند خون، کاهش اشتها و سلامت عمومی بدن کمک کند. نقش کبد در مدیریت چربی‌ها، جذب و ذخیره آن‌ها و کاهش وزن هم بر کسی پوشیده نیست. پس استفاده از دمنوش‌هایی که در سلامت کبد نقش دارند، می‌توانند به کاهش وزن هم کمک کنند.

مریم گلی

وقتی بدن به استرس دچار می‌شود، هورمونی به نام کورتیزول را ترشح می‌کند. این هورمون با تاثیر بر روی قند خون و تحریک اشتها باعث جذب و ذخیره چربی‌ها و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. مریم گلی با خواص آرامبخشی و ضد استرس خود باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول و پیشگیری از افزایش وزن یا درمان چاقی می‌شود.

زنجبیل

این دمنوش می‌تواند با طبع گرم و تند خود میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن شود. هم‌چنین مصرف آن با سرکوب اشتهای کاذب، از پرخوری و ذخیره بیش از حد چربی‌ها هم جلوگیری می‌کند.

انواع دمنوش ترکیبی

گاهی برای بهره‌مندی از حداکثر خواص دمنوش‌های طبیعی لازم است که از ترکیبی از گیاهان، میوه‌ها و یا ادویه‌ها استفاده شود. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر بهبود خواص دمنوش، عطر و طعم آن هم دلپذیرتر شود. البته آگاهی از چگونگی ترکیب این مواد، خود یک علم است و هر کسی نمی‌تواند به صورت خودسرانه به ترکیب آن‌ها بپردازد. بعضی از این مواد در ترکیب با یکدیگر ممکن است خنثی شده و اثر خود را از دست بدهند یا در مواردی مصرف دو ماده به صورت همزمان، عوارض خطرناکی برای سلامتی افراد داشته باشد. در ادامه به برخی از این دمنوش‌های ترکیبی که مجموعه‌ای از گیاهان، میوه‌ها و بعضی از ادویه‌ها هستند اشاره می‌کنیم:

دمنوش ترکیبی آرامش

برای تهیه آن کافی است که نسبت مساوی از گل گاو زبان، میوه نسترن، سنبل‌الطیب، بهار نارنج، گل محمدی و بادرنجبویه را با چوب دارچین ترکیب کرده و در مقداری آب گرم دم کنید. نوشیدن آن پیش از خواب می‌تواند به داشتن خوابی آرام کمک کند.

دمنوش ترکیبی تقویت سیستم ایمنی

آب پرتقال و لیموی تازه را با عصاره به دست آمده از دم کردن سوسن تایلندی، چوب دارچین و عسل مخلوط کرده و میل کنید.

دمنوش ترکیبی درمان سرماخوردگی

برای این منظور مقداری زنجبیل، سیر، فلفل و مقداری چای سبز یا سیاه را دم کرده و به همراه عسل، چند نوبت در روز میل کنید.

دمنوش ترکیبی لاغری

برای تهیه این دمنوش فقط باید مقداری چای سبز، زیره و به لیمو را به مدت چند دقیقه در آب داغ بریزید تا دم بکشد. این دمنوش می‌تواند در هضم غذا و کاهش فشار خون هم موثر باشد.

یک دمنوش گیاهی ترکیبی ضد سرماخوردگی

دمنوش‌های ترکیبی مجموعه‌ای از گیاهان، میوه‌ها و ادویه‌ها هستند

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

برای تهیه دمنوش‌های ترکیبی گیاهی فقط می‌توان از ترکیب چند گیاه خاص استفاده کرد. این ترکیبات باید با هم هماهنگ باشند تا اثر یکدیگر را خنثی نکرده و یا باعث مسمومیت نشوند. چند نمونه از این ترکیبات عبارتند از:

  • دمنوش ترکیبی گزنه، دارچین و میوه گل سرخ برای رفع سرماخوردگی و خستگی
  • دمنوش ترکیبی چای سبز و دارچین یا چای سبز و به لیمو برای لاغری
  • دمنوش ترکیبی پونه، کاکوتی و رزماری برای هضم غذا
  • دمنوش ترکیبی زعفران، هل، گل محمدی و دارچین برای رفع افسردگی
  • دمنوش ترکیبی گل گاو زبان، سنبل‌الطیب و به لیمو برای تقویت اعصاب
  • دمنوش ترکیبی چای ترش و میوه نسترن برای کاهش فشار خون

انواع دمنوش برای کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های مهمی است که در صورت عدم درمان می‌توان دعوارض خطرناکی برای کبد و سایر ارگان‌های بدن داشته باشد. چرب شدن کبد ممکن است به افزایش سطح قند خون بدن و تغییرات اشتها هم منجر شود که نتیجه آن چاقی و افزایش وزن است. بنابراین بهتر است از چرب شدن کبد جلوگیری کرده و در صورت ابتلا به آن، در صدد رفع این بیماری باشیم. روش‌های مختلفی مانند اصلاح عادات غذایی، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و ناسالم، ورزش کردن و… در این زمینه بسیار مهم هستند. اما به کمک مصرف برخی از دمنوش‌ها هم می‌توان به کاهش چربی کبد و رفع کبد چرب کمک کرد. چند نمونه از این دمنوش‌ها عبارتند از:

دمنوش گل داوودی

آنتی اکسیدان‌های موجود در این دمنوش به حفاظت از سلول‌های کبد کمک کرده و باعث بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده این اندام خواهد شد.

دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش با فعال کردن آنزیم‌هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می‌کنند، به درمان کبد چرب کمک می‌کند. هم‌چنین ترکیبات موجود در این گیاه می‌توانند التهاب کبد را هم کاهش دهند.

دمنوش جعفری

نوشیدن این دمنوش باعث پاکسازی بدن و دفع سموم از خون، کبد و دستگاه گوارش خواهد شد.

دمنوش مریم گلی

این دمنوش با خواص ادرار آور خود به دفع سموم بدن و کاهش فشار وارده بر غدد لنفاوی، کبد و کلیه‌ها منجر می‌شود.

دمنوش قاصدک

این گیاه از طریق افزایش دفع صفرا از کبد به دفع چربی‌ها و بهبود سوخت و ساز چربی‌ها کمک می‌کند.

دمنوش گل صد تومانی

این گیاه ضد التهاب است و با جلوگیری از استرس اکسیداتیو، مانع از التهاب سلول‌های کبدی خواهد شد.

دمنوش چای سبز

کاتچین موجود در چای سبز به بهبود عملکرد کبد و دفع سموم بدن از طریق آن کمک می‌کند.

انواع دمنوش برای سرماخوردگی

بعضی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند یا بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، آن را برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها آماده کنند. مصرف این دمنوش‌ها توسط افرادی که به سرماخوردگی دچار هستند هم می‌تواند باعث سرعت درمان، رفع سردرد، سرفه، گرفتگی بینی و… شود. دمنوش‌های گیاهی در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار هستند. چند مورد از مهم‌ترین این ترکیبات برای درمان سرماخوردگی عبارتند از:

  • دمنوش ریحان و زنجبیل
  • دمنوش گزنه، سنبل‌الطیب و قاصدک
  • دمنوش لیمو و زنجبیل با عسل
  • دمنوش اکالیپتوس
  • دمنوش نعناع فلفلی
  • دمنوش گل میخک
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش چهار گل شامل گل ختمی، آویشن شیرازی، گل پنیرک، اسطوخودوس و دانه‌های عناب
مجموعه‌ای از گیاهان مناسب برای تهیه انواع دمنوش گیاهی

پزشک متخصص طب سنتی می‌تواند درباره نحوه مصرف دمنوش‌های گیاهی به شما کمک کند

انواع دمنوش زمستانی

زمستان با روزهای کوتاه، شب‌های بلند و هوای سرد خود باعث می‌شود که بدن ما در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر شود. از سویی در این فصل، فعالیت انواعی از ویروس‌های بیماری‌زا از جمله آنفولانزا بیشتر شده و احتمال ابتلا به آن‌ها بالاتر می‌رود. می‌توان به کمک برخی از دمنوش‌های طبیعی، علاوه بر افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، درمان آن‌ها را نیز در صورت ابتلا آسان‌تر کرد. چند مورد از مهم‌ترین و مفیدترین دمنوش‌های زمستانی عبارتند از:

دمنوش گل بنفشه

دم کرده این گیاه برای تسکین سرفه‌های خشک ناشی از سرماخوردگی بسیار مناسب است.

دمنوش گل نیلوفر

مصرف دمنوش گل نیلوفر به افرادی که پوست آن‌ها به دلیل سرما و حساسیت دچار خشکی شده توصیه می‌شود.

گل گاو زبان

نوشیدن گل گاو زبان دم کرده به تنهایی یا همراه با کمی لیمو عمانی باعث رفع علائم سرماخوردگی می‌شود.

دمنوش زنجبیل

این دمنوش باعث گرم شدن بدن و حفاظت از آن در برابر ویروس‌ها می‌شود. مصرف آن به عنوان یک روش پیشگیرانه در مقابل سرماخوردگی در فصول سرد سال مشهور است.

دمنوش بادرنجبویه

نوشیدن آن به رفع سردرد، تب، کابوس‌هاس شبانه ناشی از بیماری و حالت تهوع کمک می‌کند.

انواع دمنوش های خانگی

تمام دمنوش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به سادگی در منزل و در زمانی کوتاه قابل تهیه هستند. شما برای تهیه این دمنوش‌ها فقط به مقداری از این ترکیبات گیاهی به صورت تازه یا خشک شده، مقداری آب داغ و یک لیوان دمنوش، قوری یا وسیله‌ای مشابه نیاز دارید. برای تهیه آن‌ها کافی است که ترکیب گیاهی مورد نظر را در ظرف ریخته و با مقداری آب برای مدت زمانی بین 5 تا 15 دقیقه دم کنید. طعم برخی از این دمنوش‌ها تلخ بوده و نوشیدن آن‌ها برای همه افراد آسان نیست. برای شیرین کردن و خوش طعم کردن آن‌ها می‌توانید از عسل، نبات یا مقداری شکر استفاده کنید.

گرچه این روزها برای راحتی افراد، دمنوش‌های بسته بندی شده به صورت تی بگ هم در دسترس است، اما توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف آن‌ها خودداری کنید. علاوه بر این که ممکن است گیاهان به کار رفته در آن‌ها به دلیل عدم قابلیت مشاهده، دارای کیفیت مناسبی نباشد، قرار گرفتن خود تی بگ در آب داغ هم می‌تواند باعث ایجاد ترکیبات مضر شود. طبق آخرین یافته‌های دانشمندان، تماس آب داغ با تی بگ ممکن است منجر به آزاد شدن ترکیبات میکروسکوپی ناسالمی شود که برای سلامتی انسان مضر است. پس برای حفظ سلامتی خود، از دمنوش‌های تازه خانگی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن‌ها به دست آورید.

بیشتر بخوانید: طب سوزنی صورت

حرف آخر

دمنوش‌های گیاهی طبیعی با انواع عطر و طعم و خواص متنوع، فاقد کالری و افزودنی‌های خوراکی هستند. بسیاری از آن‌ها در درمان بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی و حتی پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های خطرناک مثل سرطان نقش دارند. علم مدرن در حـال حاضر در حـال بررسی این ترکیبات گیاهی و تایید یا رد فرضیه‌هایی است که درباره نقش آن‌ها در سلامتی وجود دارد.

البته مصرف برخی از این دمنوش‌های گیاهی ممکن است باعث عدم جذب یا تداخل در داروهای مصرفی افراد شود و یا عوارض جانبی خاصی داشته باشد. از سویی، زنان باردار مجاز به استفاده از دمنوش در طول دوران بارداری نیستند و در دوران شیردهی هم باید با تجویز پزشک از این ترکیبات استفاده کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از شروع مصرف آن‌ها و استفاده از این ترکیبات در برنامه غذایی روزانه خود با یک پزشک مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید از پزشکان سامانه خدمات آنلاین پزشکی و سلامت حال راهنمایی بگیرید. برای آگاهی از انواع دمنوش و خواص آن‌ها برای سلامتی هم می‌توانید از تجربیات مشاوران طب سنتی این سامانه بهره‌مند شوید. آیا شما از دمنوش‌های گیاهی برای سلامتی استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول

نقش دمنوش در لاغری چیست؟

دمنوش‌های گیاهی می‌توانند با افزایش سوخت و ساز بدن، کنترل قند خون، جلوگیری از اشتهای کاذب، جلوگیری از جذب چربی از طریق روده‌ها و تجزیه بافت چربی به لاغری منجر شوند.

مصرف دمنوش‌ها برای چه کسانی مجاز نیست؟

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، زنان باردار و شیرده، کودکان و افرادی که از داروهای خاص به صورت دائمی استفاده می‌کنند، باید پیش از مصرف هر نوع دمنوش با پزشک خود مشورت کنند.

برای مصرف انواع دمنوش با چه پزشکی مشورت کنیم؟

شما می‌توانید برای آگاهی از نحوه مصرف و اطلاع از مجاز بودن استفاده از دمنوش‌های گیاهی از پزشکان عمومی حال و هم‌چنین متخصص طب سنتی این سامانه کمک بگیرید.


منابع

www.webmd.com

fa.parsiteb.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات