جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خوراکی‌های ضروری برای درمان کبد چرب

خوراکی برای کبد
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ آبان

این مقاله توسط سید سعید مختاری تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/97e28e95-cf9f-41cf-ab5f-26e2e45dec14.png
سید سعید مختاری
کارشناسی ارشد تغذیه
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

بیماری کبد چرب به یکی از شایع‌­ترین بیماری­‌های این روزهای جوامع تبدیل شده است. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و غیر الکلی. نوع اول در افرادی که به طور مداوم الکل می­‌نوشند روی می‌­دهد، اما نوع دوم بیشتر به سبک زندگی افراد بستگی دارد. افراد کم تحرک و دارای اضافه وزن که در رژیم غذایی خود از خوراکی‌­های فرآوری شده و سرخ شده زیاد استفاده می­‌کنند، جزو بیشترین مبتلایان کبد چرب غیر الکلی هستند. برای آشنایی با آزمایش کبد چرب و روند انجام آن این مطلب را بخوانید

کبد چرب اغلب ناشی از چاقی، دیابت یا رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده است. تنظیم رژیم غذایی و خورردن غذاهای مفید برای کبد چرب می‌تواند به کاهش چربی در کبد و بهبود سلامت آن کمک کند. ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند راه طولانی در مبارزه با بیماری کبد چرب را کوتاه‌تر کند که در ادامه درباره این خوراکی‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

یک رژیم غذایی کم چرب و کم کالری می‌­تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد. اگر اضافه وزن دارید، لازم است که حداقل ده درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. برای داشتن کاهش وزن نرمال میتوانید از بخش محاسبه BMI آنلاین استفاده کرده و رژیم مناسب خود را دریافت کنید.

چاقی و اضافه وزن

کاهش اضافه وزن از راه های درمان کبدچرب است

بیشتر بخوانید : تاثیر استرس بر پریود 

عناوین مقاله
1 علائم کبد چرب در زنان و مردان 2 چرا درمان کبد چرب مهم است؟3 غذاهای مفید برای کبد چرب 4 13 غذا و نوشیدنی مفید برای درمان کبد چرب 5 برای کبد چرب چه چیزی خوب است؟6 دمنوش برای کبد چرب 7 بهترین غذا برای کبد چرب 8 برای پاکسازی کبد چرب چی بخوریم؟9 غذاهای ممنوع برای افراد مبتلا به کبد چرب10 سایر روش‌­های بهبود کبد چرب کدامند؟ 11 کلام آخر

تصویر خدمات اقساطی

علائم کبد چرب در زنان و مردان

بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در سلول های کبد انباشته شود که هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند. علائم کبد چرب شامل موارد زیر می‌شود:

خستگی

احساس خستگی و کمبود انرژی یک علامت رایج است و ممکن است حتی پس از استراحت کافی، مدام احساس خستگی کنید.

ناراحتی شکم

برخی از افراد دردی مبهم را در ناحیه سمت راست بالای شکم تجربه می کنند. ممکن است پس از خوردن غذاهای چرب یا سرخ شده تحریک یا تشدید شود.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

افزایش وزن

بیماری کبد چرب می تواند منجر به افزایش وزن غیرقابل توجیه به خصوص در ناحیه شکم شود که این افزایش وزن با پرخوری یا عدم ورزش ارتباطی ندارد.

افزایش وزن

یرقان

در برخی موارد ممکن است پوست و چشم ها زرد شود و زمانی اتفاق روی می‌دهد که کبد تحت تأثیر چربی قرار می‌گیرد و منجر به تجمع بیلی روبین (یک رنگدانه زرد) می‌شود.

تورم

بیماری کبد چرب ممکن است باعث تورم در پاها، مچ پا یا شکم شود. دلیل آن نیز احتباس مایعات ناشی از آسیب کبدی است.

کم اشتهایی و کاهش وزن

برخی از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ممکن است دچار کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته شوند که علت آن التهاب در کبد است.

ضعف

ضعف عضلانی در برخی افراد مشاهده می شود و فعالیت هایی که زمانی انجام آنها آسان بود ممکن است سخت شود.

اگر علائم نگران کننده ای دارید حتما با یک دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید زیرا احتمالا شما نیاز به ازمایشاتی دارید که باید با نظر او ثبت شود و نتایج آن به دقت بررسی شود.

ضعف

چرا درمان کبد چرب مهم است؟

درمان کبد چرب از آنجایی مهم است که در صورت عدم درمان به وضعیت شدیدتری به نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) تبدیل می‌شود که می‌تواند تا سیروز کبدی، نارسایی کبد و سرطان کبد هم پیشرفت کند. بنابراین، درمان به موقع می‌تواند به پیشگیری از این عوارض و جلوگیری از خطرات کبد چرب کمک کند. علاوه بر این، درمان و خوردن غذاهای مفید برای کبد چرب به بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب و به طور بالقوه معکوس کردن وضعیت کمک می‌کند.

غذاهای مفید برای کبد چرب

ماهی های چرب، روغن زیتون، آجیل هایی مانند گردو، بادام و گردو، توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، گریپ فروت خوراکی های مفید برای کبد چرب هستند که در غذاهای مفید برای کبد چرب استفاده می‌شوند.

سالاد ماهی قزل آلا

سالمون پخته شده روی مخلوط سبزیجات، گوجه فرنگی، آووکادو و وینگرت لیمو.

غذاهای مفید برای کبد چرب

سالاد اسفناج تن ماهی

ماهی تن سرخ شده با اسفناج بچه، پیاز قرمز، لوبیا، روغن زیتون و سرکه بالزامیک.

ساندویچ سبزیجات

نان سبوس دار با هوموس، خیار، فلفل قرمز بوداده و سبزیجات مخلوط.

سوپ عدس

سوپ عدس خانگی با سبزیجات فراوان. با یک سالاد سبز کوچک ترکیب کنید.

سالمون کبابی

ماهی سالمون کبابی با مارچوبه برشته و کینوا و پلو سرو کنید.

سینه مرغ

سینه مرغ را با کلم بروکلی، هویج، پیاز، سیر و زنجبیل تفت دهید. روی برنج قهوه ای سرو کنید.

استیک و سیب زمینی شیرین

استیک کبابی با سیب زمینی شیرین پخته و کلم پیچ سرخ شده.

برگر بوقلمون

روی یک نان گندم کامل با سیب زمینی سرخ شده در فر سرو کنید. روی آن آووکادو بزنید.

غذاهای مفید برای کبد چرب

املت سبزیجات

با اسفناج، گوجه فرنگی، پیاز، قارچ و مقدار کمی پنیر املت درست کنید. با میوه سرو کنید.

در نهایت از غذاهای سرخ شده پرهیز کنید و شکر، نمک و چربی های اشباع شده را نیز محدود کنید.

13 غذا و نوشیدنی مفید برای درمان کبد چرب

در این بخش، به مهم‌­ترین مواد غذایی برای درمان کبد چرب اشاره می­‌کنیم که لازم است در رژیم غذایی مبتلایان قرار گیرد. این خوراکی­‌ها عبارتند از:

قهوه: برای کاهش آنزیم‌­های غیر طبیعی کبد

بیماران مبتلا به کبد چربی که به طور مرتب قهوه می‌­نوشند، نسبت به کسانی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌­کنند، در معرض آسیب کبدی کمتری قرار دارند. به نظر می­‌رسد که کافئین، میزان آنزیم‌­های غیر طبیعی کبد را در افرادی که در معرض بیماری­‌های کبدی قرار دارند، کاهش می‌­دهد.

سبزیجات: برای جلوگیری از تجمع چربی

تحقیقات نشان داده­‌اند که سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، به جلوگیری از تجمع چربی در کبد موش‌­ها کمک می­‌کند. خوردن سبزیجات بیشتر مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم‌پیچ می­‌تواند علاوه بر کاهش تجمع چربی در کبد، به کاهش وزن هم کمک کند. بهتر است غذاهای گیاهی سالم را جایگزین غذاهای چرب کنید و مصرف گوشت را کاهش دهید.

توفو: برای کاهش تجمع چربی

مطالعه دانشگاه ایلینوی بر روی موش‌­ها، نشان داد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو وجود دارد، ممکن است از تجمع چربی در کبد جلوگیری کرده و یا تجمع آن را کاهش دهد. به علاوه، توفو چربی کم و پروتئین سالم زیادی هم دارد.

 

توفو

توفو یک ماده غذایی شبیه پنیر است که از شیر سویای غلیظ شده تهیه می­‌شود.

 

ماهی: برای کاهش التهاب و سطح چربی بدن

ماهی­‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳، می­‌توانند به بهبود سطح چربی کبد کمک کنند و باعث کاهش التهاب آن شوند.

بلغور جوی دوسر: برای تامین انرژی

این کربوهیدرات­ سالم به بدن شما انرژی کافی می‌­رساند. هم­‌چنین با ایجاد احساس سیری، مانع از پرخوری شده و باعث کاهش وزن هم خواهد شد.

گردو: برای بهبود عملکرد کبد

مغزها به ویژه مغز گردو، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. تحقیقات ثابت کرده اند که آزمایش‌­های عملکرد کبد در افرادی که از گردو در رژیم غذای روزانه خود استفاده می­‌کنند، تغییرات مثبتی نسبت به سایر مبتلایان به کبد چرب داشته است.

شیر و لبنیات کم چرب: برای محافظت در برابر آسیب کبدی

بر اساس یک مطالعه معتبر، مصرف لبنیات سرشار از پروتئین، مثل پنیر و آب آن، می­‌تواند از کبد در برابر آسیب بیشتر محافظت کند.

دانه ­های آفتابگردان: برای آنتی ­اکسیدان­ها

این دانه‌­های طعم­دار سرشار از ویتامین E هستند. آنتی­ اکسیدان­‌های موجود در این ترکیبات­ می­‌تواند محافظ کبد در برابر آسیب­‌های شدید باشد.

روغن زیتون: برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. روغن زیتون برای پخت و پز نسبت به مارگارین، کره و سایر روغن‌­های حاوی اسیدهای چرب ترانس، سالم­‌تر است. محققان دریافتند که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم­‌های کبدی و کنترل وزن کمک می­‌کند. این روغن دوستدار کبد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

سیر: برای کاهش وزن

این گیاه نه تنها به غذا طعم می­‌بخشد، بلکه مطالعات تجربی نشان می­‌دهند که مصرف سیر و ترکیبات حاوی آن می‌­تواند به کاهش وزن بدن و کاهش چربی در بدن و کبد افراد مبتلا به کبد چرب کمک کند.

 

انواع کلم برای مبارزه با کبد چرب

انواع کلم از بهترین سبزیجات برای مبارزه با چربی کبد هستند.

بیشتر بخوانید : درمان فیبروم با سیر

چای سبز: برای جذب چربی کمتر

یافته‌­ها نشان می­‌دهند که چای سبز می‌­تواند در جذب چربی اختلال ایجاد کند. گرچه این نتایج هنوز قطعی نیستند، اما محققان در تلاشند تا دریابند که آیا چای سبز می‌­تواند ذخیره چربی موجود در کبد را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود بخشد یا خیر. علاوه بر این، چای سبز خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد، از کاهش کلسترول گرفته تا کمک به بهبود خواب.

آووکادو: برای کاهش چربی­‌های ناسالم کبد

آووکادو سرشار از چربی‌­های سالم است و با کمک به کاهش تجمع چربی­‌های ناسالم در کبد، سرعت آسیب دیدگی کبد چرب را کاهش می­‌دهد. از طرفی، این میوه شاخص گلیسمی کمی دارد که می‌­تواند باعث دفع سموم از کبد شود. تجمع این سموم می­‌تواند به بافت کبد آسیب وارد کند. علاوه بر این­‌ها، آووکادو فیبر بالایی دارد که متابولیسم را بهبود بخشیده و باعث کاهش وزن هم خواهد شد.

گریپ فروت: برای کمک به ترمیم کبد

گریپ فروت آبدار و خوشمزه، به ترمیم آسیب‌­های کبدی ناشی از کبد چرب کمک می‌­کند. سطح بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان­‌های موجود در آن، به دفع سموم بدن کمک کرده و از سلول‌های بدن محافظت می‌­کند.

در صورتی که به کبد چرب مبتلا هستید، لازم است که برنامه غذایی خود را تغییر دهید. به این صورت که باید از مصرف برخی غذاها اجتناب کرده و یا مصرف انواعی از آن­ها را کاهش دهید. اغلب این غذاها، علاوه بر تجمع چربی در کبد، باعث افزایش وزن و افزایش قند خون نیز می­‌شوند. این غذاها عبارتند از:

 الکل

این ماده دلیل اصلی بیماری کبد چرب و سایر بیماری­‌های کبدی است.

شکر

از خوراکی­‌های شیرین مثل آب­نبات، کلوچه، نوشابه و آب­میوه­‌های صنعتی دوری کنید. قند خون بالا، میزان تجمع چربی در کبد را افزایش می‌دهد.

غذاهای سرخ شده

این غذاها سرشار از چربی و کالری و فاقد مواد مفید هستند.

نمک

خوردن نمک زیاد می‌­تواند با احتباس آب در بدن، مشکلات زیادی برای اندام­‌ها از جمله کبد ایجاد کند.

 

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده و فرآوری شده دشمن شماره یک کبد هستند.

نان سفید، برنج و ماکارونی

منظور از نان سفید این است که آرد به کار رفته در ترکیب این نان­‌ها، بسیار فرآوری شده است. در نتیجه فیبر آن از بین رفته و نسبت به مصرف غلات کامل، می­‌تواند قند خون را بیش از حد افزایش دهد.

 گوشت قرمز

گوشت­ قرمز به ویژه انواع پر چرب آ­ن‌­ها، سرشار از چربی‌­های اشباع هستند.

برای کبد چرب چه چیزی خوب است؟

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) باشد که با چاقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا مرتبط است.

کاهش وزن اضافی از طریق رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند به کاهش چربی در کبد کمک کند. غذاهایی مصرف کنید که چربی و قندهای اشباع شده کم و فیبر بالایی دارند. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم (مانند آووکادو، آجیل و دانه ها) را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

الکل عامل اصلی بیماری کبد چرب است، بنابراین کاهش یا حذف مصرف الکل برای ارتقای سلامت کبد ضروری است.

اگر دیابت یا پیش دیابت دارید، کنترل سطح قند خون برای پیشگیری یا بهبود بیماری کبد چرب بسیار مهم است. این کار را می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی برای دیابت، ورزش منظم و مصرف داروهای تجویز شده انجام دهید. انجام فعالیت بدنی به طور منظم به سوزاندن چربی، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید و به جای سرخ کردن، روش‌های درست آشپزی مانند پخت، کباب کردن، یا بخار پز را انتخاب کنید، زیرا غذاهای سرخ‌شده معمولاً چربی‌های ناسالم بالایی دارند.

شدت بیماری کبد چرب و وضعیت سلامت هر فرد ممکن است متفاوت باشد و در صورت شدت بالای بیماری، نیاز به راهنمایی پزشک و یا آزمایش کبد چرب می‌باشد. اگر نیاز به انجام آزمایش خون دارید، می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کنید که در این صورت نمونه گیر به منزل شما آمده و نمون هرا دریافت خواهد کرد. با این کار، دیگر نیازی به حضور در آزمکایشگاه نخواهد بود.

ورزش کردن

دمنوش برای کبد چرب

گنجاندن چای و دمنوش در رژیم غذایی شما ممکن است یک مکمل مفید برای حفظ سلامت کبد و کمک بالقوه در مدیریت بیماری کبد چرب باشد.

چای سبز

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش به طور گسترده ای شناخته شده است. این چای حاوی کاتچین، به ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که به دلیل مزایای بالقوه در کاهش تجمع چربی و التهاب کبد مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این، چای سبز ممکن است به مدیریت وزن شما نیز کمک کند، که برای بیماری کبد چرب نکته بسیار مهم است.

خواص چای سبز را بشناسید.

دمنوش خار مریم

خار مریم گیاهی است که قرن هاست برای حفظ سلامت کبد استفاده می‌شود. ماده فعال موجود در خار مریم که به نام سیلیمارین شناخته می شود، دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. مصرف دمنوش خار مریم ممکن است به محافظت از سلول های کبد در برابر آسیب های بیشتر ناشی از بیماری کبد چرب کمک کند.

دمنوش برای کبد چرب

چای ریشه قاصدک

ریشه قاصدک به طور سنتی برای حفظ سلامت کبد استفاده می شود. خواص دیورتیک دارد و ممکن است با افزایش تولید صفرا و ترویج سم زدایی کبد به بهبود عملکرد کبد کمک کند. چای ریشه قاصدک را برای کمک به کاهش التهاب کبد و بهبود سلامت کلی کبد مصرف کنید.

چای زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که کورکومین ممکن است به کاهش التهاب کبد و جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک کند. به این ترتیب نوشیدن چای زردچوبه برای بیماری کبد چرب مفید می‌باشد.

البته در جریان باشید که دمنوش به تنهایی نمی‌تواند بیماری کبد چرب را درمان کند. یک سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و حفظ وزن سالم در این قضیه بسیار مهم هستند که در کنار هم می‌توانند به پاکسازی کبد چرب کمک کنند.

بهترین غذا برای کبد چرب

چندین غذا وجود دارد که برای کبد چرب مفید و یا به عنوان غذاهای مفید برای کبد چرب شناخته می‌شوند. بیایید در ادامه هر مورد را بررسی کنیم و مزایای آنها را بشناسیم.

ماهی چرب

مصرف ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا وضعیت کبد چرب را بهبود می‌بخشد. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب و کاهش تجمع چربی در کبد معروف است.

سبزیجات سبز

سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکسل منابع عالی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین C هستند. این مواد مغذی می توانند به کاهش چربی کبد و التهاب کمک کنند.

غذاهای مفید برای کبد چرب

روغن زیتون

گنجاندن روغن زیتون فوق بکر در رژیم غذایی برای کبد چرب مفید است. حاوی چربی های سالم بوده و به کاهش التهاب کبد کمک می‌کند و ممکن است حتی حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

گردو

گردو سرشار از چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری است. مصرف منظم گردو ممکن است به کاهش چربی کبد و بهبود عملکرد کبد کمک کند.

سیر

سیر التهاب و تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد. گنجاندن سیر در غذا یا مصرف خام آن به بهبود وضعیت کبد چرب کمک کند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که خاصیت ضد التهابی دارد. افزودن زردچوبه به وعده های غذایی یا نوشیدن چای زردچوبه ممکن است به کاهش چربی و التهاب کبد کمک کند.

چای سبز

نوشیدن منظم چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا اثرات مثبتی بر کبد چرب دارد. ممکن است به کاهش رسوب چربی کبد و ارتقای سلامت کبد کمک کند.

میوه‌های قرمز

انواع توت‌ها، زغال اخته، توت فرنگی و تمشک سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر هستند. گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی به طور بالقوه چربی کبد را کاهش داده و عملکرد کلی کبد را بهبود می‌بخشد.

غذاهای مفید برای کبد چرب

غلات کامل

انتخاب محصولات غلات کامل مانند گندم کامل، برنج قهوه ای و کینوآ به جای غلات تصفیه شده برای کبد چرب مفید است. غلات کامل سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به کاهش چربی کبد کمک می‌کنند.

چغندر

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان است. ترکیب چغندر در سالاد یا مصرف آب چغندر ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو و کاهش چربی کبد کمک کند.

در حالی که این غذاها می‌توانند برای کبد چرب مفید باشند، اما حفظ یک رژیم غذایی متعادل باید با نظر دکتر تغذیه آنلاین باشد تا براساس وزن و سایر موارد دیگر، بهترین رژیم را به شما بدهد.

برای پاکسازی کبد چرب چی بخوریم؟

از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم استفاده کنید. از غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و غذاهای حاوی چربی های اشباع شده یا چربی های ترانس پرهیز کنید.

از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، سبزیجات برگ دار، چای سبز و کلم بروکلی استفاده کنید. مصرف متوسط قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی از جمله کبد چرب مرتبط است.

سیر را در وعده های غذایی خود بگنجانید، زیرا حاوی ترکیباتی است که می تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند. خار مریم نیز یک مکمل گیاهی است که اثرات مفیدی بر سلامت کبد دارد.

البته ممکن است نیاز باشد برای پاکسازی کبد چرب، از دارو هم استفاده کنید که باید با یک دکتر داخلی آنلاین مشورت کنید تا بهترین دارو را همراه با رژیم غذایی خود استفاده کنید.

قهوه برای پاکسازی کبد چرب

غذاهای ممنوع برای افراد مبتلا به کبد چرب

بعد از شناخت غذاهای مفید برای کبد چرب بهتر است غذاهای ممنوعه را نیز در هنگام ابتلا به کبد چرب بشناسید.

افراد مبتلا به کبد چرب باید از مصرف انواع خاصی از مواد غذایی برای مدیریت وضعیت خود اجتناب کنند یا آن را محدود کنند. برخی از غذاهایی که به طور معمول توصیه می شود از آنها پرهیز شود یا در حد اعتدال مصرف شود، در ادامه مشخص شده است:

  • غذاهای سرخ شده و چرب: از غذاهای سرخ شده مانند گوشت های سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده و تنقلات سرخ شده پرهیز کنید زیرا چربی های ناسالم بالایی دارند و کبد چرب را بدتر می‌کنند.
  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای بسیار فرآوری شده مانند تنقلات بسته بندی شده، گوشت های فرآوری شده، غلات شیرین و وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده باید محدود شوند زیرا اغلب دارای چربی های ناسالم، قندهای افزوده شده و سدیم هستند.
  • نوشیدنی های قندی: مصرف نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، آب میوه های شیرین شده و نوشیدنی های انرژی زا را محدود کنید یا از مصرف آنها خودداری کنید زیرا حاوی قندهای افزوده بالایی هستند که می تواند به تجمع چربی در کبد کمک کند.
  • الکل: افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از تمام انواع الکل خودداری کنند زیرا به شدت به کبد آسیب می‌رساند و وضعیت را بدتر کند.
  • چربی های اشباع و ترانس: مصرف چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز، محصولات لبنی پرچرب، گوشت های فرآوری شده و محصولات پخته شده را کاهش یا محدود کنید. همچنین باید از مصرف چربی های ترانس که در بسیاری از محصولات سرخ شده و پخته شده وجود دارد اجتناب کنید.
  • قندهای افزوده شده: مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قندهای اضافه شده مانند آب نبات، شیرینی، کلوچه و ماست شیرین هستند را به حداقل برسانید زیرا مصرف بیش از حد قند منجر به رسوب چربی اضافی در کبد می‌شود.
  • غذاهای پر سدیم: غذاهایی که سدیم بالایی دارند، مانند سوپ های کنسرو شده، گوشت های فرآوری شده و چاشنی های خاص، باید محدود شوند زیرا می توانند به احتباس مایعات و التهاب کبد کمک کنند.

در پایان بهتر است بدانید که کبد چرب باید درمان شود و در صورت عدم درمان مشکلات بسیاری حتی سرطان را به ارمغان می‌آورد. بنابراین آزمایشات مرتب، رژیم غذایی و گفتگو با متخصص یا یک پزشک آنلاین برای تشخیص و درمان سریع بیماری بسیار مهم و ضروری است.

سایر روش‌­های بهبود کبد چرب کدامند؟

علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، می‌­توان از طریق تغییرات دیگری در سبک زندگی هم به بهبود سلامت کبد کمک کرد؛ از جمله:

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

ورزش منظم در کنار رژیم غذایی می­‌تواند به افراد در کاهش وزن و مدیریت بیماری­‌های کبدی از جمله کبد چرب کمک کند. در بیشتر روزهای هفته سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.

به فکر کاهش کلسترول خود باشید.

کنترل میزان چربی‌­های اشباع مصرفی می‌­تواند به شما در کنترل سطح کلسترول و تری گلیسرید کمک کند. اگر فکر می‌­کنید که رژیم غذایی و ورزش برای کاهش کلسترول کافی نیست، در مورد مصرف دارو با پزشکتان مشورت کنید.

درباره قرص رزوواستاتین و کنترل کلسترول بیشتر بدانید

دیابت را کنترل کنید.

دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با هم اتفاق می‌­افتند. رژیم غذایی و ورزش می‌­تواند به شما در کنترل شرایط هر دوی این بیماری­‌ها کمک کند. اگر قند خون شما پس از تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش منظم هنوز بالاست، می­‌توانید برای کاهش آن، تحت نظر پزشک، دارو مصرف کنید.

میتوانید از خدمات پزشک آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

کلام آخر

در حـال حاضر، هیچ داروی کارا و تایید شده‌­ای برای درمان کبد چرب وجود ندارد. این در حالی است که شما می­‌توانید با کاهش ده، پنج و یا حتی سه درصد از اضافه وزن خود، این بیماری را کنترل کنید. علاوه بر اصلاح سبک زندگی، بررسی خون از نظر ابتلا به بیماری هپاتیت هم مورد توجه است. ویروس هپاتیت B و هپاتیت A می­‌تواند آسیب‌­های شدیدی به کبد وارد کنند.

این بیماری در مراحل اولیه نشانه خاصی ندارد. بنابراین لازم است که افراد به طور منظم از نظر وضعیت کبد بررسی شوند. می­‌توانید در آزمایش چکاپ سالانه خود، میزان آنزیم­‌های کبدی خود را بسنجید و در صورت وجود اختلال، در مراحل اولیه این مشکل را یافته و نسبت به درمان مناسب آن اقدام کنید.

در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره تخصصی پزشکی دارید، می‌­توانید به صورت غیر حضوری و از طریق حال و اپلیکیشن حال با پزشک مورد نظر خود گفت­‌و­گو کنید. این سامانه به شما امکان می‌­دهد تا به صورت تماس متنی، تلفنی یا تصویری با پزشک صحبت کرده و حتی متن جواب آزمایش خود را به راحتی برای پزشک ارسال کرده و نسخه معتبر دریافت کنید. حسن این روش نسبت به مراجعه حضوری، علاوه بر کاهش هزینه و وقت صرف شده، امکان تماس با پزشک در تمام روزهای هفته و ساعات شبانه روز است. مشاوران متخصص و زبده این سامانه در تمامی تخصص­‌های پزشکی و روانشناسی، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

از دیگر خدمات این سامانه، ارائه خدمات آزمایش به صورت آنلاین است. شما می‌­توانید به صورت آنلاین در خواست انجام آزمایش دهید. کارشناسان نمونه‌­گیر حال، در کوتاه­‌ترین زمان ممکن، با مراجعه به منزل یا محل کار شما نمونه را دریافت کرده و بلافاصله به آزمایشگاه ارسال می­‌کنند. نتیجه آزمایش هم در حداقل زمان ممکن به صورت آنلاین برای شما ارسال خواهد شد. با حال دیگر نیازی به حضور در مطب، آزمایشگاه و… نخواهید داشت. حال یک بیمارستان همراه برای شماست.

منابع

livehealthily.com

healthline.com

timesofindia.indiatimes.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات