جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آیا مصرف زینک در درمان ریزش مو موثر است؟

تاریخ بروزرسانی : ۲۵ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

زمانی که مو شروع به ریزش می­‌کند، حس ناخوشایندی در افراد ایجاد می­‌شود. کسانی که به ریزش مو دچار هستند، اغلب به دنبال ساده‌­ترین و سریع­‌ترین روش درمانی برای پایان دادن به آن می‌­گردند. با مشاهده هر تار موی از دست رفته، نگرانی آن‌­ها بیشتر می‌­شود. آ‌‌ن‌­ها به دنبال آزمودن روش‌­های مختلف نیستند، بلکه می‌­خواهند هر چه زودتر تعداد موهای از دست رفته‌شان کاهش یابد. در این میان، برخی ترجیح می­‌دهند از ساده‌­ترین روش‌­های درمانی که مصرف داروست، استفاده کنند. یکی از داروهایی که به این افراد پیشنهاد می­‌کنند، مصرف زینک (روی) است. این عنصر یکی از ضروریات مورد نیاز بدن است که از طریق منابع غذایی به بدن می‌­رسد. اما آن­چه درباره روی و ریزش مو باید بدانید این است که:

  • کمبود شدید زینک می‌­تواند باعث ریزش مو شود.
  • میزان زینک در خون مردانی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند که به عنوان طاسی الگوی مردانه شناخته می­‌شود، کمتر از سایرین است.
  • خطرات مرتبط با مصرف مکمل زینک زیاد است، اما در کسانی که مقادیر بسیار بالایی از این ماده را مصرف می­‌کنند.

تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

زینک چه نقشی در بدن انسان دارد؟

زینک یکی از ضروری­‌ترین عناصر است مورد نیاز بدن انسان است که وظایف بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارد. این عنصر برای ترشح و فعال شدن بیش از 100 آنزیم و هورمون در بدن انسان ضروری است. امروزه به دلیل درک اهمیت این عنصر حیاتی، برخی از مواد غذایی را با زینک غنی می­‌کنند تا دسترسی به آن برای افراد، آسان­‌تر باشد. این عنصر مهم برای عملکرد ایمنی مناسب (حفظ سلامتی)، ترمیم زخم، رشد و تقسیم سلولی، رشد و نمو جسمی و حتی حس بویایی و چشایی لازم است. نقش­‌های مهم زینک در بدن انسان عبارتند از:

سنتز پروتئین

ساختار پروتئینی بدن انسان شامل آنزیم‌­ها، هورمون­‌ها و حتی DNA وابسته به روی است.

عملکرد سیستم ایمنی

زینک به تولید گلبول های سفید خون کمک می­‌کند. این گلبول­‌ها نقش حیاتی برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری­‌ها و عوامل خارجی مضر را بر عهده دارند. یکی از احتمالاتی که پزشک در افرادی که دچار سرماخوردگی مداوم هستند در نظر می­‌گیرد، کمبود زینک است.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

بینایی

زینک نقش اثرگذاری در عملکرد سیستم بینانی و سلامتی بخش های مختلف آن از جمله قرنیه دارد. مصرف زینک کافی در کنار ویتامین­‌های A و E نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید در سالمندان دارد.

کلاژن و کراتین سازی

پوست انسان از بخش‌­های مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهم‌­ترین آن­‌ها، ساختار پروتئینی به نام کلاژن است. به همین دلیل وجود زینک برای داشتن پوستی شاداب ضروری است. کراتین هم پروتئینی است که در ساختار مو نقش دارد. ریزش و ضعف و نازکی تارهای مو ممکن است به دلیل کمبود روی باشد.

آزمایش کراتین خون را در منزل انجام دهید.

عملکرد زینک در سیستم ایمنی بدن

کمبود زینک یکی از عوامل ابتلا به سرماخوردگی مکرر به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن است.

بیشتر بخوانید : غذاهای مضر برای فیبروم رحمی

سیستم گوارش بدن

مصرف زینک در تولید آنزیم‌­های گوارشی، هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آن­‌ها به انرژی نقش دارد. در صورت کمبود زینک، تولید آنزیم­‌های گوارشی با اختلال مواجه شده و مشکلاتی از قبیل نفخ و رفلاکس معده ایجاد می‌­شود.

کنترل استرس

زینک به غدد فوق کلیوی در تولید هورمون­‌ها کمک می­‌کند. از هورمون‌­هایی که توسط این غده آزاد می‌­شوند، اپی نفرین و نور اپی نفرین هستند که در کنترل و کاهش استرس نقش دارند. کمبود روی باعث ناتوانی بدن در کنترل استرس می­‌شود.

روش های کاشت موی جلوی سر را بشناسید

کمبود زینک: علائم و نشانه‌­ها

ریزش مو در افراد می‌­تواند ناشی از کمبود زینک باشد. این کمبود باید توسط پزشک و از طریق انجام آزمایشات لازم و بررسی سایر علائم کمبود زینک، تشخیص داده شود. آن چه تا کنون درباره کمبود زینک می­‌دانیم، عمدتاً از طریق مطالعه بیماران مبتلا به آکرودرماتیت انتروپاتیک به دست آمده است. افراد مبتلا به این بیماری از کمبود شدید عنصر زینک رنج می‌­برند. پیش از کشف علت این بیماری، بیشتر افراد مبتلا از بین می‌­رفتند. البته بسیار بعید به نظر می‌­رسد که کمبود روی در رژیم غذایی منجر به این سطح از کمبود زینک شدید شود. بیشتر احتمال می‌رود که کمبود آن ناشی از عدم مصرف منابع غذایی کافی، از نوع متوسط یا حاشیه‌­ای با عوارض قابل توجه باشد. کمبود زینک تنها باعث ریزش مو نمی­‌شود. در ادامه به برخی از مشکلاتی که در اثر کمبود زینک برای بدن روی می­‌دهند اشاره می­‌کنیم.

می‌توانید بهترین شامپو برای ریزش مو را پس از مطالعه این مطلب انتخاب کنید

ریزش و نازکی موها ناشی از عدم مصرف زینک

کمبود شدید زینک می‌­تواند باعث ریزش و نازکی موها شود

درباره درمان ریزش موی سکه ای بیشتر بدانید

علائم عمومی کمبود زینک در بدن انسان

  • تاخیر در بهبود زخم ها
  • جوش و آکنه، خارش و آلرژی های پوستی
  • ریزش مو و نازک شدن تارهای مو
  • ناتوانی جنسی در مردان و کاهش حجم منی
  • ضعف سیستم ایمنی و ابتلای مکرر به بیماری­‌های عفونی و ویروسی
  • لکه های سفید رنگ زیر ناخن­‌ها
  • از دست دادن اشتها، حس بویایی و چشایی
  • ضعف و کمبود انرژی
  • تاخیر در رشد کودکان و نوجوانان

علائم کمبود زینک خفیف تا متوسط

  • از دست دادن اشتها
  • تاخیر در رشد
  • سیستم ایمنی ضعیف

علائم کمبود زینک شدید

  • ریزش مو
  • اسهال مزمن
  • تاخیر در بلوغ جنسی
  • شب­‌کوری
  • ضایعات پوستی

بهترین قرص برای رشد مو کدام است؟

نیاز روزانه بدن به زینک

نیاز روزانه بدن زنان بالغ روزانه به 5 تا 8 میلی­‌گرم، مردان بالغ 8 تا 11 میلی­‌گرم و کودکان 2 تا 5 میلی­‌گرم زینک است. میزان نیاز بدن به زینک به دلایلی مانند بارداری، استرس، ورزش و بیماری­‌های مزمن افزایش می‌­یابد. اگر نیاز به مولتی ویتامین دارید و می‌خواهید قرص فارماتون اصل را خریداری کنید از طریق لینک مشخص شده اقدام کنید.

منابع غذایی حاوی زینک

از آن­جا که بدن انسان نمی‌­تواند زینک را ذخیره کند، برای کمک به همه این عملکردهای مهم به یک منبع ثابت نیاز دارید. تحقیقات نشان داده است که پروتئین­‌های حیوانی وظیفه تامین زینک بدن بر عهده دارند. زینک در منابع گیاهی هم وجود دارد، اما ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن­‌ها، از جذب مناسب جلوگیری می­‌کند. به همین دلیل منابع گیاهی زینک از جمله غلات سبوس‌­دار، حبوبات و آجیل­‌ها قادر به تامین مناسب آن در بدن ما نیستند. این بدان معنی است که بدن گیاهخواران ممکن است در معرض کمبود روی قرار گیرد. برخی از مهم‌­ترین منابع تامین زینک بدن عبارتند از:

  • گوشت گاو و گوساله
  • بادام زمینی
  • کنجد
  • غذاهای دریایی از قبیل میگو، ماهی و صدف
  • تخم کدو

در تخم مرغ، اسفناج، نخود فرنگی و قارچ هم مقداری زینک وجود دارد.

 

منابع غذایی حاوی زینک

جذب زینک از طریق منابع پروتئینی حیوانی در بدن انسان آسان‌­تر است.

بیشتر بخوانید : کاشت مو قسطی

چه کسانی بیشتر در معرض کمبود زینک قرار دارند؟

برخی افراد بیش از سایرین در معرض کمبود زینک قرار دارند که عبارتند از:

  • نوزادان نارس
  • کسانی که از سوءتغذیه رنج می­‌برند.
  • کسانی که مبتلا به اسهال شدید و مزمن هستند.
  • مبتلایان به کم­‌خونی داسی شکل
  • افرادی که به بیماری التهابی روده، سلیاک یا مشکلات کبدی دچارند.
  • افراد سالخورده
  • گیاهخواران
  • کسانی که مرتبا از مشروبات الکلی استفاده می­‌کنند.

زینک و موهای شما: شواهد

مطالعات بسیاری اثرات زینک را در ریزش مو بررسی کرده‌­اند. گرچه بیشتر آن­‌ها فقط بر روی آلوپسی آره آتا که یک بیماری خود ایمنی است متمرکز شده‌­اند. اکثر مردانی که دچار ریزش مو می‌­شوند، آلوپسی آندروژنتیک و یا ریزش موی الگوی مردانه دارند. گرچه این دو شکل ریزش مو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اما موارد مشترکی نیز در آن­‌ها وجود دارد که باعث می­‌شود تحقیقات در مورد آلوپسی آره آتا برای طاسی الگوی مردانه هم مفید باشد. برخی از این تحقیقات عبارتند از:

  • بر اساس یک مطالعه موردی که در مجله بین المللی Trichology منتشر شده است، مکمل زینک ممکن است کاتالیزور کاهش یا معکوس ریزش مو در کم کاری تیروئید باشد. غده تیروئید کم کار، یکی از علل­‌های شناخته شده ریزش مو است. محققان در یک مطالعه موردی دریافتند که ریزش موی یک خانم مبتلا به کم کاری تیروئید فقط وقتی که زینک به رژیم درمانی وی افزوده شد، بهبود یافت.
  • طبق تحقیقات منتشر شده در Annals of Dermatology، میزان زینک موجود در خون بیماران با انواع مختلف ریزش مو کمتر از سایرین است.
  • چند مطالعه که به طور خاص بر آلوپسی آره آتا متمرکز شده بودند، بهبودی از طریق مصرف مکمل زینک را تایید کردند. محققان اذعان داشتند که مکمل روی باید به بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا که سطح زینک خون آن‌­ها پایین است، داده شود تا ریزش مو کاهش یابد.

درباره قرص رینفولتیل و جلوگیری از ریزش مو این مطلب را بخوانید

همان طور که می­‌بینید، شواهد متفاوت است. هیچ دلیل قطعی برای این که مکمل روی می­‌تواند بدون شک به کاهش سرعت یا ریزش مو کمک کند وجود ندارد. در دنیای علم، اثبات نظریه‌­ها به آسانی انجام نمی‌­شود. شما به سختی می­‌توانید مطالعه‌­ای را بیابید که چیزی را بدون شک ثابت کند. با این حال، نوید کمک به انواع خاصی از ریزش مو به کمک زینک داده شده است. شواهدی وجود دارد که ثابت می­‌کند در افراد مبتلا به ریزش مو، میزان زینک پایین است.

 

ریزش مو در اثر کمبود زینک

تحیقات نشان داده‌­اند که میزان زینک در بدن افراد مبتلا به ریزش مو کمتر از سایرین است.

 

مکمل زینک: ایمنی و عوارض جانبی

حد بالای قابل تحمل زینک در بزرگسالان، 40 میلی‌­گرم در روز است. اگر مقدار مصرف زینک بیش از این مقدار باشد و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می­‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد. عوارض جانبی حاد یا کوتاه مدت زینک عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال، سردرد و ناراحتی شکمی. سمیت مزمن زینک هم که در اثر مصرف مقادیر بالای آن برای مدت طولانی است، عوارضی دارد. از مهم‌­ترین این عوارض می‌­توان به کمبود مس، تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح لیپو پروتئین­‌های با چگالی بالا یا کلسترول خوب اشاره کرد.

هم‌­چنین مکمل زینک ممکن است با برخی از داروهای تجویزی افراد تداخل و نتایج منفی به دنبال داشته باشد. این موارد شامل آنتی بیوتیک‌­ها، پنی سیلامین (داروی تجویزی برای آرتریت روماتوئید)، داروهای ادرار آور و موارد دیگر است. توصیه می­‌شود که همیشه قبل از شروع هر گونه رژیم مکمل، با یک پزشک متخصص گفت­‌وگو کنید. این کار به ویژه در افرادی که داروهای تجویزی خاصی مصرف می‌­کنند، ضروری است.

بیشتر بخوانید : تاثیر استرس بر پریود

خط آخر

با این که تحقیقات بسیاری در زمینه نقش زینک در ریزش مو انجام شده، اما نقش آن هنوز در این زمینه تایید نشده است. شواهدی وجود دارد که به نقش زینک در درمان انواع خاصی از ریزش مو اشاره دارد. برای درمان ریزش مو در ابتدا باید الگوی ریزش مو توسط پزشک شناسایی و سپس درمان لازم اعمال شود. معمولا برای تشخیص علت ریزش مو، آزمایش‌­هایی لازم است تا بدن را از نظر کمبود مواد معدنی، ویتامین­‌ها و سایر عوامل بررسی کند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد بدن بیمار دچار کمبود زینک است یا الگوی ریزش موی او از نوعی است که ممکن است مصرف زینک در درمان آن نقش داشته باشد، برای بیمار مکمل زینک را تجویز می‌­کند. اگر به هر نوع ریزش مو دچار هستید، می‌­توانید برای تماس با متخصصان حال به وبسایت و اپلیکیشن ما مراجعه کنید. پزشکان متخصص پوست و موی حال آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند. شما می­‌توانید از طریق این سامانه با پزشک به صورت تلفنی، تصویری یا متنی صحبت کرده و یا تصاویر پوست و موی خود یا نتیجه آزمایش‌تان را برای او ارسال کنید. فراموش نکنید که هرگز بدون مشورت با پزشک، از مکمل‌های دارویی استفاده نکنید.

 

سوالات متداول

زینک چیست؟

زینک جزو 15 عنصر معدنی و ضروری است، که بدن ما به آن نیاز دارد. در بدن انسان حدود 4 – 1 گرم روی وجود دارد که معادل نیمی از آهن بدن است. مقدار زینک با توجه به نقش مهم در ارگان‌های بدن در بعضی از اعضای بدن بیشتر است.

زینک در کدام مواد غذایی موجود است؟

نان سفید، گوشت، جگر، تخم‌مرغ، میگو، گندم سبوس‌دار، تخم کدوحلوایی و گوجه‌فرنگی از روی غنی هستند

کمبود زینک چه اثراتی بر بدن می‌گذارد؟

کاهش قدرت سیستم ایمنی را در پی دارد و هم‌چنین امروزه ثابت‌شده است که در کنار سایر علل مثل، کم‌خونی ، کمبود ویتامین‌ها، استرس و… .، کمبود روی از علل بسیار مهم ریزش مو است.

برای مشاوره در زمینه استفاده از مکمل‌ها مثل زینک از چه دکتری مشاوره بگیریم؟

برای مشاوره در این زمینه می‌توانید از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 

منابع

Webmd.com

Forhims.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

خانم حسینی

8 ماه پیش

سلام من چند وقت بود مو هام چرب شود ولان هم ريزش پیدا کرده است باید چه کتری انجام بدم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر برای ریزش مو و چربی مو بهتره با متخصص پوست و مو مشورت داشته باشید. مشاوره آنلاین با متخصص پوست مو
پاسخ دهید
0

سارا آجودانی

11 ماه پیش

سلام بهترین تایم برای خوردن قرص زینک چه تایمی هستش؟ چون من شبا قبل اینکه بخوابم میخورم قرص زینکمو نمیدونم اصلا تاثیر داره اون ساعت یا نه؟
پاسخ دهید
0

مرتضی عطری

11 ماه پیش

بسته به نوع قرص زینک و دستورالعمل پزشک، بهترین زمان برای مصرف قرص زینک ممکن است متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، بیشتر محصولات غذایی غنی از روی و زینک با معده خالی مصرف می شوند تا بهتر جذب شوند، اما اگر این موارد تحت تاثیر مصرف دارو قرار دارد، بهتر است در مورد توصیه های خاص پزشکتان مشورت کنید. همچنین از مصرف همزمان با مواد محرک مثل چای، قهوه یا نوشابه خودداری کنید.
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر توصیه شده است که بهترین زمان برای مصرف قرص زینک 1 یا 2 ساعت قبل یا بعد از خوردن غذا باشد. اگر خوردن قرص باعث میشود که معده درد داشته باشد میتوانید با وعده غذایی مصرف کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات