جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هنر لذت بردن از زندگی را یاد بگیریم

تاریخ بروزرسانی : ۰۴ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ما همیشه منتظریم! انتظار بی‌پایان برای کار بهتر، خانه بزرگ‌تر، مکانی برای زندگی با آب و هوای مطبوع‌تر و…. انسان محکوم به پیشرفت است و این یکی از بایدهای اساسی زندگی است. چون اگر این طور نبود، بیشتر ما در لحظه‎‌ای با یک کار خوب، یک اثر هنری خارق‌‎العاده و… احساس کمال می‌کردیم و پس از آن دیگر به جست‎‌وجوی راهی برای بهبودی و ارتقاء خود نمی‎‌رفتیم. گرچه این ویژگی از نظر بهره‎‌وری و نوآوری برای ما مفید است، اما واقعا می‎‌تواند لذت بردن از زندگی را دشوار کند و گاهی منجر به پدیدار شدن نشانه های افسردگی در انسان شود. جهان ممکن است ناقص و گاهی بسیار ناامید کننده باشد، اما به طرز حیرت‎‌انگیزی زیبا، جذاب، شوخ‎‌طبع و سرگرم کننده هم هست. زندگی در این جهان یک نعمت بزرگ است که در اختیار انسان قرار گرفته و لذت بردن از آن فقط نیاز به یک نکته دارد: زندگی کردن در لحظه! اگر زندگی ما به یک اتاق انتظار برای دست‌یابی به خواسته‌‌ها و آرزوهایمان یکی پس از دیگری تبدیل نشود، می‌بینیم که می‎‌توان به سادگی از آن لذت برد. در لحظه زندگی کردن و لذت آنی بی‎‌اندازه از آنچه که می‎‌بینیم و حس می‎‌کنیم، بدون تردید هنر لذت بردن از زندگی است. اما آیا می‎‌توانیم یاد بگیریم که از زندگی لذت بیشتری ببریم؟

دنیا گاهی به مکان پر چالشی تبدیل می‌شود که حس می‌کنیم به جز نگرانی، عدم اطمینان و آشفتگی هیچ چیزی برای بهره‌‎مند شدن از آن وجود ندارد. اما در دل چنین موقعیت‌‎هایی هم می‎‌توان شرایطی را پیدا کرد که چشم‌‎اندازی برای لذت بردن باشد. با هم ۱۸ راهکار برای آن را مرور می‎‌کنیم.



تصویر خدمات اقساطی

۱۸ راه برای بیشتر لذت بردن از زندگی

مثل بچه‌ها فکر کنید

به گذشته و روزهای کودکی فکر کنید و به یاد بیاورید که در آن روزها چه چیزهایی باعث می‎‌شد که از زندگی لذت ببرید؟ دویدن در زیر باران، بوییدن یک گل تازه، بازی‎‌های سرگرم کننده و بی‌دغدغه! کودکان این توانایی را دارند که از ساده‌‎ترین چیزهای زندگی لذت ببرند. کوچک‎‌ترین زیبایی‎‌های زندگی هم از نگاه کودکانه آن‎ها دور نمی‌‎ماند. اگر ما هم بتوانیم همین کار را انجام دهیم، با دشوار‎ی‌های زندگی آسان‎‌تر کنار خواهیم آمد و از زیبایی‌‎های آن لذت بیشتری خواهیم برد.

برای خودتان زندگی کنید نه دیگران

دیگران همیشه نظرات و عقاید خود را دارند اما این شما هستید که باید با نتایج تصمیمات خود زندگی کنید. اگر نظرات دیگران همه زندگی شما را پر کند و همیشه نگران قضاوت‌‎ها و اظهار نظرهای آن‎ها باشید، هرگز نمی‎‌توانید لذت واقعی از زندگی را بچشید. اگر حس می‎‌کنید در میان این عقاید در حـال غرق شدن هستید، به شما توصیه می‎‌کنیم که چند روزی مرخصی بگیرید، تلفن همراه خود را خاموش کنید و برای خودتان زندگی کنید تا روحیه‌‎تان بازسازی شود!

بیشتر بدانید: درمان افسردگی شدید در زنان

بخشی از وقت روزانه را فقط به خودتان اختصاص دهید

به جای انتظار برای از راه رسیدن زمان استراحت، خودتان آن را ایجاد کنید. داشتن زمان استراحت روزانه، بار فشارهای روز و تنش‌‎های ناشی از آن را کم می‌‎کند. برای رها شدن از افکار روزمره در این زمان، خود را با مطالعه، انجام یک کار لذت‎‌بخش، پیاده‌‎روی، آشپزی، خواب راحت و آرامش‌بخش یا رقص سرگرم کنید. در این زمان به هیچ موضوع دیگری جز آرامش و رهایی ذهن از روزمرگی‌‎ها فکر نکنید و فقط بر لذت بردن از حـال و زندگی تمرکز کنید.

 

انجام بازی خلاقانه و شادی ناشی از حل مسئله

کودکان از طریق لذت بردن از چیزهای ساده، احساس نشاط و شادابی بیشتری را تجربه می‎‌کنند

از شنیدن اخبار دوری کنید

در دنیای امروز بعید به نظر می‌‎رسد که کسی از اخبار روز بی‌خبر بماند. پس به خودتان اطمینان دهید که حتی اگر شخصا آن‎ها را دنبال نکنید، در صورت وقوع هر اتفاق مهمی به وسیله دیگران از آن با خبر خواهید شد. دنبال کردن اخبار نتیجه‎‌ای جز افزایش استرس ندارد. پس بهتر است وقت خود را صرف چرخیدن در کانال‎‌های تلویزیونی و شبکه‎‌های اجتماعی برای دستیابی به اخبار دست اول نکنید. شما می‌‎توانید وقت و انرژی صرفه‎‌جویی شده از این کار را صرف فعالیت‌‎هایی برای لذت بردن بیشتر از زندگی کنید. چند ساعت از روز خود را صرف گشت‌وگذار در شبکه‎‌های اجتماعی و پیگیری اخبار می‎‌کنید؟

از نور خورشید غافل نشوید

تماس باد را بر روی صورت خود و نور گرم و زندگی‎‌بخش خورشید را بر روی پوستتان حس کنید. با این کار هم ویتامین D کافی جذب می‎‌کنید و هم از هوای تازه و با طراوت لذت می‎‌برید. حتما می‌‎دانید که ویتامین D می‌‎تواند در پیشگیری از افسردگی نقش داشته باشد. برای این که درباره افسردگی بیشتر بدانید می‌‎توانید به مقاله علائم افسردگی در جوانان در وب‎سایت حال مراجعه کنید.

فعالیت بدنی داشته باشید

داشتن فعالیت بدنی و ورزش با هر هدفی -چه سرگرمی و چه سلامتی- فواید بی‌شماری دارد. وقتی بدن به فعالیت بدنی مشغول است، هورمونی به نام اندورفین را ترشح می‎‌کند. این هورمون یک ماده شیمیایی است که وظیفه شادی در انسان را برعهده دارد. به همین دلیل است که بعد از ورزش احساس شادی و نشاط بیشتری را تجربه می‎‌کنیم. علاوه بر این، داشتن فعالیت بدنی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی دیگری برای تسکین درد و کنترل فشار خون هم می‎‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله تاثیر ورزش بر سلامت  را از وب‎سایت حال مطالعه کنید. همینطور می‌توانید راجه به یوگا و حرکات آن در حال بخوانید.

بیشتر بخندید

حتما شما هم شنیده‌‎اید که خنده بهترین دارو است یا خنده بر هر درد بی‎‌درمان دواست. باور می‎‌کنید که این جمله دلیل علمی داشته باشد؟ خنده هم مثل ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌‎شود. بالا رفتن سطح آن در بدن نتیجه‌‎ای جز احساس شادابی و نشاط بیشتر ندارد. هیچ موقعیتی را برای خنده از دست ندهید؛ چه دیدن یک کمدی جذاب یا فیلم خنده‌‎دار باشد چه شوخی با دوستان صمیمی. آن‎چه که در این لحظات در بدن شما اتفاق می‌‎افتد باعث می‌‎شود تا بتوانید از زندگی بیشتر لذت ببرید.

 

استرس و پریشانی افکار ناشی از پیگیری بیش از حد اخبار

دنبال کردن اخبار از طریق شبکه‎‌های اجتماعی باعث افزایش استرس می‌‎شود

یک فعالیت جدید را امتحان کنید

حتما لازم نیست به سراغ کارهای خارق‌‎العاده بروید. می‌‌‎توانید با تغییرات کوچک یا کارهایی که از تجربه کردن آن‎ها واهمه داشتید شروع کنید. گاهی امتحان کردن یک غذای جدید، یک تمرین ورزشی یا انتخاب یک مسیر متفاوت برای پیاده‌‎‌روی به اندازه کافی به شما حس خوب می‌‌‎دهد. این کارها با به چالش کشیدن مغز، آن را برای تجربه حس لذت بیشتر آماده می‌‎کند.

درست کردن یک ژورنال قدردانی را شروع کنید

جمع‌‎آوری خاطرات و ثبت آن‎ها می‌‎تواند بسیار سرگرم کننده باشد و توانایی لذت بردن شما از زندگی و تجربیات آن را افزایش دهد. برای این کار فقط کافی است آن‎چه را که باعث حـال خوب شما می‌‎شود، در دفتری یادداشت کرده و سپاس‌گزاری و قدردانی خود را از آن لحظه ثبت کنید. این چیزها می‌‎تواند شامل سلامتی، امکانات، خانواده، دارایی‌‎ها و… باشد. یادآوری و مرور مداوم آن‎ها باعث می‌‎شود که از زندگی لذت بیشتری ببرید. از سرنوشت و خاطرات خوبتان تشکر کنید که حـال خوب را برای شما به ارمغان می‌‎آورند.

در حال بخوانید: دیدگاه روانشناسان از خوشبختی

بی‌نظمی را تجربه کنید

شگفت‌‎زده خواهید شد اگر بدانید که چقدر رهایی و خلاص کردن خود از چارچوب‌ها و قوانین سفت و سخت بی‎‌دلیل می‌‎تواند برای شما رضایت‌‎بخش و نشاط آور باشد. بعد از شکستن این حصرها احساس سبکی، شادابی و در نهایت شادی بیشتری خواهید داشت. باور کنید این کار باعث منظم‌‎‎تر شدن و کارآمدی بیشتر شما هم خواهد شد!

بیشتر بدانید: هزینه تست کرونا

یک چیز جدید یاد بگیرید

یادگیری چیزهای جدید نه تنها به شما روح تازه‌‎ای می‌‎بخشد، بلکه ارتباط بین مغز و بدن را هم فعال و جوان نگه می‎‌دارد. وقتی شاداب‌‎تر و جوان‌‎تر به نظر برسید، لذت بیشتری هم از زندگی می‎‌برید. یادگیری چیزهای جدید مثل ساز زدن، نقاشی، پخت یک کیک جدید و… به بهبود خلاقیت، توانایی تصمیم‌‎گیری و حل مسئله کمک می‎‌کند و باعث می‎‌شود همواره در حـال کشف چیزهای جدید باشید. استفاده از تکنولوژی هم می‎‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

به دیگران کمک کنید

هزاران روش وجود دارد که به وسیله آن‎ها می‎‌توانید به دیگران کمک کنید. بسیاری از این روش‎‌ها آسان و بدون پرداخت هیچ هزینه‎‌ای امکان‎‌پذیر است. یک لطف کوچک مثل باز کردن در برای کسی که خودش نمی‎‌تواند این کار را انجام دهد، کمک به کسی برای حمل بسته سنگین، پیدا کردن توپ بچه‎‌ها وقتی در محلی دور از دسترس آن‎ها پرت شده و… نمونه‌‎هایی از ساده‎‌ترین کمک‌‎ها هستند. این کار‌ها با ایجاد یک حس عالی باعث لذت بردن بیشتر از زندگی خواهد شد. آیا می‌‎توانید به یاد بیاورید که آخرین بار به چه کسی کمک کردید؟

بیشتر بدانید: تاثیر استرس بر پریود 

برای آینده برنامه‌‎ریزی داشته باشید اما فقط در حـال زندگی کنید

گاهی اوقات آن‎قدر درگیر برنامه‎‌ریزی و رویا‎پردازی برای آینده می‎‌شویم که از زندگی کردن در زمان حـال غافل می‌‎مانیم. در حالی که با از دست دادن امروز، لذت فردا را هم از دست می‎‌دهیم. در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، محققان متوجه شدند افرادی که زمان زیادی را به برنامه‌‎ریزی و تصمیم‎‌گیری برای آینده صرف می‌کنند، نسبت به دیگران احساس خوشحالی کم‌تری دارند. در حقیقت این مسئله با وجود فکر کردن به افکار خوشایند، حتی باعث ناکامی آن‎ها هم شد. هیچ چیز به اندازه زندگی کردن در اکنون باعث احساس لذت از زندگی نمی‎‌شود.

در حال بخوانید: کاریزما چیست

موفقیت‌‎های خود را جشن بگیرید

کسب موفقیت هر چند کوچک و ارزش‌‎گذاری برای آن یک راه عالی و آسان برای تقویت روحیه و شادابی است. در این جامعه هدف‌‎گرا، ما اغلب به سرعت از یک موفقیت به موفقیت دیگر می‌‎رسیم، بدون این‎که فرصت کافی برای لذت بردن و خوشحالی از دست‌یابی به آن‎ها را داشته باشیم. اگر یاد بگیریم از همه موفقیت‌‎ها و کامیابی‎‌های خود -چه کوچک چه بزرگ- لذت ببریم، از زندگی خود هم لذت بیشتری خواهیم برد. پس این بار چه از پس تکمیل یک پازل وقت‎‌گیر برآمدید و چه یک ارتقاء شغلی بزرگ به دست آوردید، جشن‌گرفتن برای خودتان را فراموش نکنید.

ارزش دادن به موفقیت ها و افزایش لذت بردن از زندگی

جشن گرفتن موفقیت‎‌های کوچک و بزرگ باعث افزایش لذت بردن از زندگی می‎‌شود

از طبیعت لذت ببرید و قدردان آن باشید

اگر در حـال پیاده‌‎روی در یک ساحل آرام هستید یا در حـال شنا در اقیانوس، از نگاه کردن به طبیعت و جزئیات آن غافل نشوید. طبیعت روح شما را جوان و بانشاط می‌‎کند. مشاهده و دقت در جزئیات طبیعت گاهی به قدری شگفت‌‎انگیز و جذاب است که چاره‌‎ای جز قدردانی از خالق برای ما باقی نمی‌‎گذارد. در حـال گشت و گذار در طبیعت به جزئیات برگ‎‌های گیاهان، نقش و نگار بال‌‎های پروانه و زبری تنه درختان نگاه کنید، فکر کنید و از مشاهده همه این زیبایی‌‎ها لذت ببرید. علم نشان داده است مشاهده طبیعت با کاهش هورمون کورتیزول، باعث کاهش استرس و بهبود خلق و خو می‎‌شود.

در حال بخوانید: روانشناسی رنگ برای اتاق خواب

قدر داشته‎‌های خود را بدانید

بیشتر ما امتیازات و ویژگی‎‌های منحصر به فردی داریم که از آن‎ها غافلیم. خیلی وقت‎‌ها این مسئله به عادی شدن شرایط برای ما بر می‎‌گردد. ما هر روز هزاران کار با بدن‎‌هایمان انجام می‎‌دهیم بدون این‎که برای سلامتی آن شکرگزار باشیم. ما هر روز به سر کارمان می‎‌رویم، با بچه‎‌ها‌یمان بازی می‎‌کنیم، چیزهای جدید می‎‌خریم، غذا می‎‌خوریم و فکر می‌‌‎کنیم همه این‌‎ها کاملا عادی هستند. اما اگر یک روز یکی از آن‌‎ها از ما دریغ شود، متوجه می‎‌شویم که چه نعمتی را از دست داده‎‌ایم. برای هر چه دارید، چه مادی و چه معنوی و حتی بسیار اندک، قدردان باشید و بر داشته‎‌های خود تمرکز کنید نه کمبودها!

بیشتر بخوانید: راه های تقویت حافظه

از دیگران تشکر کنید

کسانی که همیشه همراه شما بوده و در سختی‎‌ها و چالش‎‌های بزرگ زندگی هرگز دست شما را رها نکردند، شایسته قدردانی هستند. از خدا به خاطر برخورداری از نعمت چنین انسان‌‎هایی و از آن‎ها به خاطر وجود خودشان تشکر کنید. هرگز محبت انسان‎‌ها را ساده و بی‌‎ارزش تلقی نکنید. حمایت و تشویق اطرافیان گاهی می‎‌تواند انجام ناممکن‌‎ها را ممکن کند. هرگز برای تشکر کردن خجالت نکشید و به زیبا‌‌ترین شکل ممکن از دیگران قدر‌دانی کنید.

بیشتر بدانید: سوالات مشاوره ازدواج

بدانید که لیاقت شما لذت بردن بیشتر از زندگی است

فراموش نکنید که زندگی بسیار کوتاه است و ممکن است زودتر از آن چیزی که در تصور ماست به پایان برسد. پس چرا لذت بردن از زندگی را از خودمان دریغ کنیم!؟ ما لیاقت لذت بردن و بهره‎‌مندی از همه پاداش‎‌های آن را داریم. هیچ انسانی وجود ندارد که سهمی از چالش‌‎ها و ناکامی‌‎های زندگی نداشته باشد. همه ما کم‌تر یا بیشتر با این مشکلات درگیر هستیم. اما این جهان بزرگ و زیبای پر از ماجراجویی و جذابیت را هم داریم! پس این به ما بستگی دارد که بخواهیم بر مشکلات و سختی‎‌ها تمرکز کنیم یا زیبایی‌‎ها و لذت بردن از آن‌‎ها.


کلام آخر

بسیاری از افراد لذت زندگی را در جایی غیر از خود و داشته‌‎های خود می‌‎جویند. لذت بردن از زندگی هیچ ربطی به موقعیت مالی، اجتماعی و… افراد ندارد. بعضی از انسان‌‎ها یاد گرفته‌‎اند که تحت هر شرایطی از زندگی خود لذت ببرند در حالی که بسیاری از افراد با جایگاه عالی و پول فراوان از رسیدن به آن عاجزند. در این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی کردیم که با کم‌ترین هزینه و در بسیاری از مواد کاملا مجانی حـال خوب را شما هدیه می‌‎دهند. اگر با وجود به کار گرفتن این تکنیک‎‌ها هنوز نمی‎‌توانید از زندگی خود لذت کافی ببرید، ‎بهتر است با مشاوران حال در حوزه روانشناسی و روانپزشکی مشاوره آنلاین بگیرید. بعضی از بیماری‌‎ها و مشکلات روحی ‎ممکن است توانایی انسان را از دیدن زیبایی‌‎ها و لذت بردن از زندگی کاهش دهند و با جایگزین کردن افکار منفی، حـال ناخوشایندی ایجاد کنند. درمان این اختلالات، دیدگاه شما را به زندگی تغییر داده و امید را به آن باز می‎‌گرداند. شما چگونه و از چه راه‎‌هایی سعی می‌‎کنید از زندگی خود لذت ببرید؟

 

پرسش‎‌های متداول

راه های لذت بردن از زندگی چیست؟

راه‌‎های زیادی برای این کار وجود دارد که اصلی‎‌ترین آن‎ها دوری از استرس، قدردانی، شکرگزاری برای داشته‎‌ها، وقت گذرانی در طبیعت، فعال بودن و خندیدن و کمک به دیگران است.

چگونه از زندگی لذت ببریم؟

برای آینده برنامه‌‎ریزی داشته باشید اما در حـال زندگی کنید، موفقیت‌‎هایتان را جشن بگیرید، از دیگران تشکر کنید و برای خودتان زندگی کنید و… با این کارها از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.


منابع

www.beliefnet.com

www.essentiallifeskills.net

www.lifehack.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات