جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۵ روش برای آن‌که فن بیان شما همه را مبهوت کند!

تاریخ بروزرسانی : ۰۹ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

خوب صحبت کردن یکی از مهارت‌های ارتباطی است که برای پیشرفت در زمینه شغلی، تحصیلی و اجتماعی مهم است.

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که انگار یک سخنران متولد شده‌اند؛ آنچنان با آب و تاب و زیبا، کلمات و جملات را پشت سر هم ردیف می‌کنند که سایرین محو حرف زدنشان می‌شوند.

حقیقت این است که خوب صحبت کردن یا فن بیان بالا یک مهارت اکتسابی است. حتی افراد خجالتی و کم رو هم با یاد گرفتن تمرینات فن بیان می‌توانند به یک سخنران عالی تبدیل شوند. در این مطلب قصد داریم چند تکنیک موثر برای خوب صحبت کردن را معرفی کنیم.

با حال همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

چگونه فن بیان بالایی داشته باشیم؟

تعریفتان از فن بیان چیست؟ خیلی از افراد فکر می‌کنند؛ فن بیان تنها خوب صحبت کردن است و جالبتر اینکه منظور اکثریت آنها از خوب صحبت کردن، استفاده روان و اصولی از کلمات و واژگان تاثیرگذار می‌باشد.

ولی کلمات و واژه‌ها تنها راه برای بیان منظور به مخاطبین نیستند.

• چگونه فن بیان بالایی داشته باشیم

اکثر افرادی که فن بیان بالایی دارند به صورت آگاهانه از تکنیک‌های دیگری مانند زبان بدن، ارتباط چشمی و.. برای جذب مخاطب و ایجاد ارتباط پایدار در هنگام صحبت استفاده می‌کنند.

برخی از راز و رمزهای مکالمه موثر عبارت هستند از:

  • آرام و شمرده صحبت کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که حرف زدن در جمع شما را مضطرب کرده یا به عبارتی دست و پایتان را گم می‌کنید، بهتر است اولین تغییر را روی تن صدایتان ایجاد کنید.

بیشتر افراد کم تجربه وقتی برای یک جمع صحبت می‌کنند، آنچنان کلمات را سریع تلفظ می‌کنند که فهم و درک آن برای مخاطب سخت می‌شود. در حالی که یکی از تمرینات فن بیان برای داشتن یک مکالمه تاثیر گذار، آرام صحبت کردن است.

 

  • به زبان بدنتان توجه کنید

ارتباط غیرکلامی یا زبان بدن یکی از مهمترین بخش‌های تعاملات ارتباطی را تشکیل می‌دهد. این که در هنگام صحبت دست‌تان را در کدام قسمت بدن قرار می‌دهید؟

• چگونه فن بیان بالایی داشته باشیم

وضعیت پاهایتان چگونه است؟

و مثال‌هایی از این دست، برای داشتن یک مکالمه موثر ضروری هستند. زیرا بسیاری از این جزئیات ساده میتوانند حالات درونی و مخفی شما مثل عصبی بودن، داشتن استرس و غیره را به مخاطب منتقل کنند.

 

در ادامه لیستی از حالات بدن که نشانه عصبی بودن هستند را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا در هنگام مکالمه مراقب این رفتارها باشید:

  • به طور پی در پی قدم زدن به سمت جلو و عقب؛ یا انجام حرکات سرگردان در هنگام صحبت کردن
  • ضرب گرفتن با پاها
  • لمس کردن صورت یا بازی کردن با موها
  • بی‌قرار بودن دست‌ها، بازی کردن با جیب‌تان یا لمس کردن مداوم لباس، ساعت، جواهرات و..
  • مالیدن پشت گردن
  • نگاه‌های مستمر به اسلاید (در سخنرانی یا ارائه مطالب)
  • چرخاندن بازوها با سمت جلو و عقب
  • تماس چشمی برقرار کنید

یکی از نشانه‌های افراد موفق در هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس شان در برقراری ارتباط چشمی با مخاطب می‌باشد.

طبیعی است زمانی که به جای ارتباط چشمی با مخاطب، تنها به زمین یا دور و برتان نگاه می‌کنید، مخاطب علاقه‌ای به شنیدن حرفهایتان نداشته باشد.

همینطور اگر برای یک جمع صحبت می‌کنید (مثل یک کنفرانس شغلی یا کلاسی) باید به طور مساوی با افراد حاضر، ارتباط چشمی داشته باشید. اگر تمام مدت نگاهتان روی یک عده خاصی باشد تنها عصبی بودنتان را به مخاطب القا می‌کنید.

• چگونه فن بیان بالایی داشته باشیم

شاید خواندن این جملات ساده باشد ولی زمانی که عصبی هستیم و قرار است برای یک جمع صحبت کنیم، برقراری ارتباط چشمی فقط اضطرابمان را بیشتر می‌کند

. اما برای این حالت هم راه حل وجود دارد. اگر چنین احساسی دارید کافی است نگاهتان را درست بالای سر افراد ردیف پشت (آخرین ردیف) ثابت نگه دارید.

این افراد با فاصله نسبتا زیادی از شما قرار دارند و به طور قاطع نمی‌توانند ارتباط چشمیتان را تایید کنند.

بنابراین به راحتی میتوانید سرتان را جا به جا کنید و به مخاطبین مختلف آن قسمت نگاه کنید.

این تکنیک برای سخنرانی‌های جمعی موثر است. ولی مطمئن باشید با چند بار تکرار این روش، برقراری ارتباط چشمی موثر برایتان راحت‌تر می‌شود.

  • تمرین، تمرین و تمرین

زمانی که میخواهید برای یک مصاحبه شغلی، یک ارائه در کلاس درس یا حتی کنفرانس‌های بزرگتر آماده شوید، مهمترین وظیفه شما تمرین تا زمان تسلط روی مطالب نیست.

بلکه شما باید تمرینتان را تا زمانی ادامه دهید که علاوه بر تسلط روی مطالب، بتوانید بدون کوچکترین اشتباهی آنها را بیان کنید.

معمولا استرس زیاد در هنگام صحبت کردن، مغزتان را برای برقراری ارتباط مسدود می‌کند ولی اگر روی مطالبی که میگویید تسلط کافی داشته باشید، به راحتی میتوانید اثرات جانبی این وضعیت را مدیریت کنید.

 

همین طور تسلط زیاد سطح اضطرابتان را کاهش می‌دهد. زمانی که میدانید دقیقا  درباره چه چیزی صحبت می‌کنید، این احساس اطمینان خاطر به مخاطب هم منتقل می‌شود.

  • از خودتان فیلم بگیرید

زمانی که تمرینات فن بیان را انجام می‌دهید با استفاده از دوربین از خودتان فیلم بگیرید. البته تمرین کردن صحبت رو به روی آیینه هم ایده خوبی است. اما میتوانید فیلم را بعد از چند تمرین ببینید و ایراداتی که در برقراری ارتباط چشمی یا زبان بدن وجود دارد را برطرف کنید.

• چگونه فن بیان بالایی داشته باشیم

زیاد نگاه کردن به یادداشت‌ها یا اسلایدهایی که از روی آن صحبت می‌کنید، سریع صحبت کردن یا تغییر ناگهانی تن صدا، بیقراری بدن در هنگام حرف زدن یا عدم تمرکز روی بخشی از مطالبی که ارائه می‌دهید نکاتی هستند که با مرور فیلم میتوانید به وجودشان پی برده و هر یک را در تمرینات بعدی اصلاح کنید.

  • روی موضوع صحبت تمرکز کنید نه عملکردتان!

افرادی که در جمع به خوبی صحبت می‌کنند، معمولا روی موضوعات تسلط دارند. بنابراین در تمرینات فن بیان بهتر است فرصتی را به پیدا کردن تسلط روی حرف‌هایتان اختصاص دهید. وقتی این بخش را به خوبی یاد گرفتید اضافه کردن چاشنی‌های دیگری مانند ارتباط چشمی موثر، کنترل آگاهانه زبان بدن و .. برایتان به مراتب ساده‌تر می‌شود.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فن بیان و مهارت های صحبت موثر هستید، به سایت حال مراجعه کنید.

در صورتی که نیاز به مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی دارید، کافی است در گوگل پلی یا سیبچه دانلود برنامه روانشناسی و مشاوره رو جستجو کنید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

آرمان

1 ماه پیش

بسیار عالی
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

1 ماه پیش

سلام ممنون از توجه شما دوست عزیز
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات