جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

رژیم غذایی چه اثری بر سلامت روان دارد؟

اثر-رژيم -غذايي-روي-سلامت-روان
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین
همه می‌دانیم غذایی که سر سفره می‌آید، بر سلامت جسمی اثر می‌گذارد. اما شاید حواس‌مان نباشد، رژیم غذایی چقدر بر سلامت روان موثر است.اگر غذاهای مفید بخوریم و رژیم غذایی متعادلی داشته باشیم که در آن سبزیجات و مواد مغذی باشد، حس‌های خوب و مثبت بیشتری در ما ایجاد می‌شود.تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری می‌خورند، روان سالم‌تری دارند.
تحقیق دیگری نشان داد رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای باعث کم شدن افسردگی می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبزیجات، میوه، حبوبات، آجیل، غلات، ماهی و روغن زیتون نقش پررنگی دارد. افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند، تا ۶ ماه بعد از تحقیق همچنان سطح افسردگی پایینی داشتند.درمورد اهمیت خورد و خوراک در دوره‌ی نوجوانی هم تحقیقاتی انجام شده. اکنون ما می‌دانیم رژیم غذایی که چربی اشباع، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غذاهای فرآوری شده در آن زیاد باشد، به سلامت روان کودکان و نوجوانان آسیب می‌زند.عوامل زیادی موجب مشکلات بهداشت روان می‌شوند. مواردی مثل بیماری جسمی، فقر یا محرومیت اجتماعی می‌توانند اثر منفی بر بهداشت روان بگذارند.کارشناسان می‌گویند افرادی که مشکلات روانشناسی شدید دارند، به‌طور متوسط ۱۰ تا ۲۵ سال زودتر از افراد سالم از دنیا می‌روند.ولی هر چه از اثر رژیم غذایی نامناسب بگوییم، کم گفته‌ایم. اگر غذای سالم نخوریم، درگیر مشکلات جسمی مثل چاقی می‌شویم.رابطه‌ی میان چاقی و مشکلات مربوط به سلامت روان پیچیده است. کارشناسان می‌گویند چاقی شدید، در کنار عواملی مثل جنسیت، سن، قومیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بر بهداشت روان فرد اثرگذار باشد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، از رابطه‌ی دوسویه بین افسردگی و چاقی خبر داد. این تحقیق نشان داد افراد چاق ۵۵ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. از سوی دیگر، افرادی که به افسردگی مبتلا بودند، ۵۸ درصد بیشتر مستعد چاقی بوده‌اند. البته همیشه می‌شود از سلامت روان مراقبت کرد. کافی‌ست رژیم غذایی سالم داشته باشیم تا روح و جسم‌مان سلامت بماند.تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «مشورَ» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.
همین حالا مشاوره رایگان را شروع کنید
تصویر خدمات اقساطی

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سورنا قدیمی

5 سال پیش

از رابطه بین افسردگی و چاقی اصلا با خبر نبودم برام جالب بود
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

از اینکه موجب ارتقای آگاهی برای شما بوده ایم، خوشحالیم.
پاسخ دهید
0

shadmehr

5 سال پیش

این مواد غذایی معمولا ادم رو سیر نمیکنن. لطفا جایگزین هم معرفی کنین.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات