جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم کمبود ویتامین دی در زنان

تاریخ بروزرسانی : ۲۸ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کمبود ویتامین دی در زنان، عوارض مختلفی  ایجاد می‌کند. ویتامین دی و ویتامین e از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن هستند. برخلاف سایر ویتامین‌ها، دی مانند یک هورمون عمل می‌کند و تک تک سلول‌های بدن گیرنده‌ای برای دریافت آن دارند. علائم کمبود ویتامین دی در زنان نیز متفاوت است.

یکی از بهترین و ساده‌ترین راهکارها برای رفع کمبود ویتامین دی در زنان، دریافت نور خورشید به میزان کافی است. هم‎چنین می‌توان این ویتامین را از طریق برخی موادغذایی مانند ماهی‌های چرب و لبنیات غنی شده با ویتامین دی هم تأمین کرد. البته گنجاندن منابع غذایی مناسب برای رفع کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی اندکی دشوار است. درباره آزمایش ویتامین دی و اهمیت آن بیشتر بدانید

در این مطلب درباره علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان چیست؟

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱، ۴۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی کمبود ویتامین دی دارند. این تعداد در اسپانیایی‌ها ۶۹ درصد و در آفریقایی‌های آمریکایی ۸۲ درصد است.

۷ عامل که خطر کمبود ویتامین دی را افزایش می‌دهد عبارت هستند از:

  • داشتن پوست تیره
  • مسن بودن
  • اضافه وزن و چاقی
  • مصرف بیش از اندازه ماهی و لبنیات
  • زندگی کردن در مناطقی که از خط استوا دور هستند.
  • مصرف ضدآفتاب در تمام مدت خروج از منزل
  • ماندن در خانه

بیشتر بخوانید: ورم معده یا گاستریت چیست ؟

اغلب کسانی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند بدنشان به اندازه کافی ویتامین دی تولید می‌کند اما سایرین باید به دنبال منابع جایگزین باشند. چون نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان بسیار پنهان است و به راحتی نمی‌توان آن را تشخیص دارد. برخی از نشانه‌های کمبود این ویتامین عبارت هستند از:

۱- بیماری گاه‌به‌گاه

یکی از مهم‌ترین نقش‌های ویتامین دی در بدن، تقویت سیستم ایمنی است، تا بدن بتواند با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا مقابله کند. ویتامین دی به صورت مستقیم با سلول‌های مسئول مبارزه با عفونت‌ها ارتباط برقرار می‌کند. هم‎چنین نتایج بررسی‎های محققان، نشان داده‎ است که بین کمبود ویتامین دی و ایجاد عفونت‌های دستگاه تنفسی، مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه ارتباط وجود دارد.

۲- بی‌انرژی بودن و احساس خستگی

دلایل خستگی و بی حالی روزانه و دائمی می‌تواند متفاوت باشد. یکی از شایع‌ترین این دلایل، کمبود ویتامین D است که متأسفانه اغلب به عنوان یک دلیل بالقوه نادیده گرفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که خستگی مزمن در زنان همراه با سردرد روزانه می‌تواند به علت کمبود ویتامین دی باشد (منظور از کمبود ویتامین دی در زنان هر چیزی پایین‌تر از ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر است که توسط آزمایش خون مشخص می‌شود).

بیشتر بخوانید: کم کاری تیروئید

خستگی از نشانه های کمبود ویتامین دی

انرژی نداشتن یکی از عوارض کمبود ویتامین دی است.

۳- درد استخوان و کمردرد

ویتامین دی به حفظ سلامت استخوان‌ها هم کمک می‌کند. هم‎چنین جذب کلسیم بدن را بهبود می‌بخشد. بنابراین درد استخوان و کمردرد ممکن است یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان باشد. در یک مطالعه تحقیقاتی ارتباط ویتامین دی و کمردرد در بیش از ۹۰۰۰ زن مسن بررسی شد؛ محققان دریافتند که کمبود آن باعث بروز کمردردهای شدیدی می‌شود که قادر به محدودسازی فعالیت‌های روتین و روزانه زنان است.

درصورت نیاز به مشاوره پزشکی در حوزه زنان میتوانید از خدمت پزشک زنان آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

۴- بروز افسردگی

۶۵ درصد از نشانه های افسردگی به پایین بودن سطح ویتامین دی خون ارتباط دارند. برای درمان افسردگی به ویژه در افرادی که در فصول سرد سال دچار افسردگی‌های فصلی می‌شوند، کمبود ویتامین دی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: هنر لذت بردن از زندگی

۵- افزایش زمان بهبود زخم

بهبود آهسته زخم‌ها بعد از عمل جراحی یا جراحت می‌تواند نشانه دیگری باشد. این ویتامین برای تشکیل ترکیبات بازسازی پوست جدید و بهبود زخم بسیار حیاتی است. حتی افرادی که جراحی دندان انجام می‌دهند هم در صورت کمبود ویتامین دی بهبودی دیرتری خواهند داشت.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه پوست و مو میتوانید از خدمات مشاوره دکتر انلاین پوست مجموعه حال استفاده کنید.

درباره آزمایش چکاپ ویتامین‌ های بدن و نحوه انجام آن بیشتر بدانید.

چطور کمبود ویتامین دی بدن را جبران کنیم؟

دقیق‌ترین روش برای تشخیص کمبود ویتامین دی در زنان، انجام آزمایش خون است. برای افراد سالم سطح ویتامین دی بین ۲۰ تا ۵۰  نانوگرم در میلی‌لیتر است. در صورتی که سطح آن کمتر از ۱۲ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد دچار کمبود ویتامین دی هستید.

مکمل ویتامین دی

مصرف مکمل ویتامین دی در درمان عوارض ناشی از کمبود این ویتامین موثر است

برای درمان کمبود ویتامین دی باید این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها بدست آورید. مکمل‌ها اغلب با توجه به میزان کمبود این ویتامین و توسط پزشک مجرب باید تجویز می‌شوند.

اما هنوز هم یکی از بهترین روش‌های تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن، استفاده از نور خورشید است. گاهی که به فضای باز می‌روید از زدن ضدآفتاب خودداری کنید. چون ضدآفتاب مانع از جذب ویتامین دی نور خوشید می‌شود.

اگر نیاز به مولتی ویتامین دارید و می‌خواهید قرص فارماتون اصل را خریداری کنید از طریق لینک مشخص شده اقدام کنید.

سخن آخر

اگر از درد عضلانی، ریزش مو، احساس درد در استخوان‌ها و کمر و خستگی مزمن رنج می‌برید ممکن است به کمبود ویتامین دی دچار باشید. از دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان می‌توان به دیر خوب شدن زخم‌ها و جراحات، افسردگی و استقامت کم بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها اشاره کرد. چون ویتامین دی نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. برای بررسی میزان ویتامین دی می‌توانید به متخصص ارتوپد آنلاین یا متخصص داخلی آنلاین مراجعه کنید.

هیچ وقت از مکمل‌های ویتامین دی به صورت خودسرانه استفاده نکنید. تجویز مکمل باید زیر نظر پزشک باشد. همچنین مطمئن‌ترین راه برای تشخیص کمبود ویتامین دی آزمایش خون است.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی پزشک متخصص دارید، می‎توانید با نصب اپلیکیشن حال و یا مراجعه به وب سایت آن، در کمترین زمان ممکن و با صرف حداقل هزینه، با متخصصان باتجربه و حرفه‌‎ای مشاوره آنلاین را تجربه کنید.

تعلل نکنید، حال را دانلود کرده و به جای نگرانی، با مشاور متخصص صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای آزمایش خون بارداری

 

سوالات متداول

علائم کمبود ویتامین دی در زنان چیست؟

بی‌انرژی بودن و احساس خستگی و بیماری گاه به گاه و درد استخوان و کمردرد، مخصوصا کمردرد صبحگاهی و بروز افسردگی از نشانه های کمبود ویتامین دی در زنان است.

برای کمبود ویتامین دی در بدن چه راهکار هایی وجود دارد؟

برای درمان کمبود ویتامین دی باید این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها بدست آورید. مکمل‌ها اغلب با توجه به میزان کمبود این ویتامین و توسط پزشک مجرب باید تجویز می‌شوند. اما نور خورشید نیز یک راهکار عالی است.

 

برای درمان کمبود ویتامین دی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی از او بخواهید برای شما آزمایش خون و سپس مکمل تجویز کند. مکمل‌ها اغلب با توجه به میزان کمبود این ویتامین و توسط پزشک مجرب باید تجویز می‌شوند.

منبع:

healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

آوا

2 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر ببخشید من همیشه احساس خواب آلودگی شدید دارم خیای کسلو بی حوصله م بی حالم اکثرا خواستم بدونم چه بخورم خوبه که این علائممم بره ممنونم میشم راهنمایی کنید
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر برای این علائمی که اشاره کردید میتونه بخاطر خستگی و مشکلات کم خونی و مشکلات تیروئید و کمبود ویتامین و... باشه بهتره به دکتر مراجعه کنید و احتمالا دکتر براتون ازمایش خون خواهد نوشت که کمبودهای ویتامین ها و همه موارد خون بررسی دقیق بشه و براساس اون برای بهبودی حالتون اگر دارویی نیاز بود تجویز بشه
پاسخ دهید
0

Parastoo

10 ماه پیش

بهترین زمان خوردن قرص ویتامین دی کی هستش؟ با غذا یا بعدش یا چجوری؟
پاسخ دهید
1

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر ویتامین دی جزو ویتامین های محلول در چربی هست و طبق توصیه پزشکان بهتره که در هنگام اول صبح یا ظهر بعد از موادغذایی مصرف بشود.
پاسخ دهید
0

حسن مهدی پورازکوهدشت

2 سال پیش

سلام باعرض ادب واحترام آیا گیاه وداروی آویشن جهت شادابی وخستگی بدن جواب میده ونحوه مصرف اگربه کاربرد دراین زمینه داشته باشه سپاس فراوان مانا وپایان باشید
پاسخ دهید
0

ادمین

2 سال پیش

سلام . بله اما اگر با نظر پزشک باشه و مقدار مصرفتون زیاد نباشه بهتره
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات