جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بی میلی جنسی / دلایل کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی

بی میلی جنسی
تاریخ بروزرسانی : ۰۸ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بی میلی جنسی یکی از مشکلات شایع در میان زوج ها، عدم رضایت از رابطه زناشویی است. معمولا هر دو طرف یا یکی از آن ها عدم تمایل به رابطه جنسی داشته و به طرف مقابل احساس سرخوردگی و طرد شدگی القا می کند. در بسیاری از موارد ممکن است که طرفین حتی یکدیگر را هم دوست داشته باشند اما باز هم تمایلی به برقراری رابطه زناشویی موفق در زندگی نداشته باشند.

 


تصویر خدمات اقساطی

بی میلی جنسی چیست

بی میلی جنسی وضعیتی است که در آن فرد احساسات منفی مداوم و شدیدی از جمله ترس، انزجار یا اضطراب را نسبت به فعالیت ها یا محرک های جنسی تجربه می کند. این مشکل می تواند نسبت به اعمال، موقعیت ها یا افراد خاص جنسی باشد یا می تواند ماهیت کلی تر داشته باشد. افراد مبتلا به بی میلی جنسی ممکن است از هر گونه تماس جنسی اجتناب کنند یا با فکر درگیر شدن در رابطه جنسی احساس بیماری جسمی کنند.

بی میلی جنسی می تواند تأثیر عمیقی بر روابط و کیفیت زندگی فرد داشته باشد. این می تواند باعث ناراحتی، اضطراب و شرم قابل توجهی شود و ممکن است منجر به انزوای اجتماعی و از هم گسیختگی روابط صمیمانه شود. علل بی میلی جنسی می تواند پیچیده باشد و ممکن است شامل تجربیات آسیب زا، باورهای فرهنگی یا مذهبی، یا عوامل روانی مانند اضطراب جنسی یا افسردگی باشد.

توجه به این نکته مهم است که عدم تمایل جنسی با فقدان میل یا علاقه جنسی متفاوت است، که ممکن است یک تغییر طبیعی در رفتار جنسی باشد. بی میلی جنسی یک بیماری قابل تشخیص است که برای رفع آن نیاز به کمک و حمایت حرفه ای دارد. درمان بی میلی جنسی ممکن است شامل ترکیبی از درمان، دارو، و تغییرات سبک زندگی باشد و چشم انداز بهبودی عموماً با مراقبت مناسب مثبت است.

دلایل کاهش یا بی میلی جنسی

فشارهای روحی و استرس

جالب است بدانید مردان و زنان در مقابل فشار‌ها روحی و رابطه جنسی واکنشی کاملا متفاوت دارند. هنگامی که یک مرد تحت فشار روحی است برای به دست آرامش و یا فراموش موقتی مساله تمایل شدیدی به رابطه جنسی پیدا می کند، اما در مورد زنان کاملا شرایط متفاوت است. استرس و فشارهای روانی یکی از دلایل اصلی کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی در خانم‌ها است.

درباره بیماری های مقاربتی بیشتر بدانید

عدم وجود رابطه صمیمانه بین زوجین

یکی دیگر از دلایل مهم در کاهش یا عدم تمایل به رابطه آن است که زن و شوهر با یکدیگر رابطه عاطفی و غیر جنسی صمیمانه و عمیقی ندارند. هر چه میزان محبت، ابراز علاقه، درک متقابل بین طرفین بیشتر باشد، تمایل به رابطه جنسی نیز بیشتر است.

مشکلات جنسی

کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی می‌تواند دلیل فیزیکی و غیر روحی نیز داشته باشد. مشکلاتی مانند زود انزالی، اختلال نعوظ و غیره می تواند بر رابطه جنسی تاثیر منفی بسیار زیادی بگذارد. اگر برای پیشگیری از زگیل تناسلی می‌خواهید اقدام کنید می‌توانید مقاله خرید واکسن گارداسیل را مطالعه یا اقدام به خرید کنید.

بی میلی جنسی با کم کاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل فیزیکی کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی، کم کاری تیروئید در بدن است. هیپوتیروئید بر ترشح هورمون جنسی تاثیر مستقیم می گذارد و اختلال در عملکرد آن می تواند میل جنسی را تا حد زیادی کاهش دهد.

مصرف دارو

یکی دیگر از دلایل شایع کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی مصرف دارو های مختلف است. عوارض جانبی بسیاری از داروها باعث کاهش سطح تستسترون در بدن شده که تاثیر بسیار زیادی بر کاهش میل جنسی می‌گذارد. برای آشنایی با افزایش میل جنسی با دارو می‌توانید مطلب مشخص شده را نیز بخوانید.

بچه دار شدن

زوج‌هایی که بچه دار می‌شوند، با شرایط جدیدی از زندگی روبه‎‌ رو می‌شوند. کم خوابی و خستگی در روزهای اول بچه‌دار شدن میان آن‌ها شایع است. همچنین زنان پس از زایمان از نظر جسمی و هورمونی آمادۀ رابطۀ جنسی نیستند. بنابراین ممکن است کیفیت و میزان رابطه جنسی زوج کاهش پیدا کند.

یائسگی در زنان

دلیل شایع دیگر در زنان، تغییر هورمون‌ها یا به اصطلاح یائسگی در زنان است. میزان تستسترون در سن ۲۰ سالگی در بدن به بیشترین میزان خود رسیده و به تدریج کاهش می‌یابد. به دلیل عوارض یائسگی در زنان این هورمون به اندازه چشمگیری کاهش پیدا کرده و میل جنسی در زنان را بسیار کم می‌کند.

درباره ناتوانی جنسی این مطلب می‌تواند مفید باشد

عدم تمایل به رابطه جنسی

کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی می‌تواند عامل مخربی برای هر زندگی زناشویی باشد.

احساس گناه

متاسفانه در بسیاری از خانواده ها دید بسیار منفی نسبت به رابطه جنسی داشته و بیان نیازها جنسی یک زن به همسرش را بی حیایی می‌دانند. این دید در بسیاری از خانواده‌ها به دختران حس گناه القا می کند و باعث کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی و کاهش میل جنسی در آن‌ها می‌شود.

دلایل بی میلی جنسی در زنان

بی میلی جنسی یک مسئله رایج است که می تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، عوامل خاصی وجود دارد که ممکن است بیشتر مختص زنان باشد و به بی میلی جنسی کمک کند.

یکی از دلایل احتمالی بی میلی جنسی در زنان، ضربه یا تجربیات منفی گذشته است. این می تواند شامل تجاوز جنسی، سوء استفاده یا آزار و اذیت باشد که می تواند باعث ایجاد احساس ترس، اضطراب یا شرم در رابطه جنسی شود. این تجربیات می تواند احساس راحتی و امنیت را در طول برخوردهای صمیمی چالش برانگیز کند و حتی ممکن است به PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) منجر شود.

بیشتر بدانید: تله نقص و شرم چیست؟ 

یکی دیگر از عواملی که می تواند به بی میلی جنسی در زنان کمک کند، تغییرات هورمونی است. نوسانات سطح استروژن می تواند بر میل جنسی و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد، به خصوص در دوران یائسگی که سطح آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. سایر شرایط پزشکی و داروها نیز می توانند بر میل و عملکرد جنسی تأثیر بگذارند و باعث ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی شوند.

درباره آزمایش یائسگی اینجا را بخوانید.

عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز می تواند در بی میلی جنسی زنان نقش داشته باشد. زنان ممکن است برای انطباق با انتظارات اجتماعی از زنانگی و جنسیت تحت فشار باشند یا ممکن است در مورد تمایلات یا تجربیات جنسی خود انگ یا شرم را تجربه کنند. علاوه بر این، زنان ممکن است با مسائل مربوط به تصویر بدن یا نگرانی های مربوط به عزت نفس دست و پنجه نرم کنند، که می تواند بر تمایل آنها برای شرکت در فعالیت جنسی تأثیر بگذارد.

در نهایت، پویایی روابط می تواند به بی میلی جنسی در زنان کمک کند. مسائل مربوط به ارتباط، اعتماد و ارتباط عاطفی می تواند باعث ایجاد تنش و ناراحتی در اتاق خواب شود و احساس آرامش و صمیمیت با شریک زندگی را دشوار کند.

اختلالات جنسی را بیشتر بشناسید

راضی نبودن از بدن خود

یکی دیگر از دلایل کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی آن است که یکی از طرفین از بدن خود ناراضی است و خجالت می‌کشد. دیدن فیلم‌ها یا نگاه کردن مجلات مد باعث می شود مدام خودشان را با مدل‌ها یا بازیگران فیلم مقایسه کرده و خود را زشت و نامتناسب ببینند. این دید باعث می شود که زن یا مرد از نشان دادن بدن خود به همسر و برقراری رابطه جنسی احساس خجالت و ناراحتی کند.

درباره شپش ناحیه تناسلی بیشتر بدانید

رفتارهایی که باعث بی میلی جنسی می‌شود

بی میلی جنسی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله آسیب های گذشته، اضطراب یا ناراحتی با بدن خود. با این حال، رفتارهای خاصی نیز وجود دارد که می تواند به بی میلی جنسی کمک کند و شرکت در فعالیت های صمیمی را برای افراد دشوارتر کند.

یکی از این رفتارها فشار یا اجبار است. هنگامی که یکی از شریک‌های جنسی دیگری را تحت فشار قرار می‌دهد یا او را مجبور به انجام فعالیت‌های جنسی می‌کند، می‌تواند احساس ترس و ناراحتی ایجاد کند که می‌تواند منجر به بی‌میلی جنسی شود. این می تواند شامل اشکال ظریفی از دستکاری، مانند تهمت زدن یا باج گیری عاطفی از طرف مقابل، یا اشکال آشکارتر اجبار، مانند زور فیزیکی یا تهدید باشد.

رفتار دیگری که می‌تواند باعث بی‌میلی جنسی شود، عدم ارتباط یا در نظر گرفتن مرزها است. اگر یکی از طرفین مایل به گوش دادن به نیازهای طرف مقابل یا احترام به مرزهای آنها نباشد، می تواند احساس بی اعتمادی و اضطراب ایجاد کند که می تواند احساس راحتی در صمیمیت را دشوار کند.

در نهایت، رفتار بی احترامی یا پرخاشگرانه نیز می تواند به بی میلی جنسی کمک کند که می تواند شامل نام بردن، زبان توهین آمیز یا پرخاشگری فیزیکی در حین فعالیت جنسی باشد. وقتی یکی از طرفین احساس بی احترامی یا ناامنی می کند، احساس راحتی و امنیت در طول برخوردهای جنسی می تواند چالش برانگیز باشد.

رضایت از رابطه زناشویی را در این مطلب بیشتر بیاموزید

بی میلی جنسی

درمان بی میلی جنسی

یک استراتژی کلیدی برای درمان بی میلی جنسی شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این نوع درمان برای کمک به افراد در شناسایی و به چالش کشیدن الگوهای فکری منفی طراحی شده است که ممکن است به بیزاری آنها از رابطه جنسی کمک کند. افراد می توانند از طریق فرآیند خود انعکاس هدایت شده یاد بگیرند که افکار خود را در مورد رابطه جنسی به شیوه ای مثبت تر و سازنده تر تنظیم کنند و در نهایت احساس بیزاری خود را کاهش دهند.

یکی دیگر از رویکردهای موثر برای درمان بی میلی جنسی، استفاده از مواجهه درمانی تدریجی است. این تکنیک شامل قرار دادن آهسته و منظم افراد در معرض محرک‌های جنسی در یک محیط کنترل‌شده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد به مرور زمان با تجربیات جنسی راحت‌تر شوند. با حمایت یک درمانگر آموزش دیده، افراد می توانند یاد بگیرند که اضطراب و ناراحتی خود را مدیریت کنند و در نهایت اعتماد به نفس و راحتی بیشتری در مورد موقعیت های جنسی ایجاد کنند.

برای برخی از افراد، دارو نیز ممکن است کمکی مفید برای درمان باشد. مشخص شده است که داروهای ضد افسردگی، به ویژه، با تنظیم سطح سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی در مغز، در کاهش علائم بی میلی جنسی مؤثر هستند.

در نهایت، بهترین رویکرد برای درمان بی میلی جنسی به فرد و نیازها و شرایط منحصر به فرد او بستگی دارد. افراد می توانند گزینه های مختلف درمانی را با یک مشاور بررسی کنند و یک برنامه شخصی برای غلبه بر عدم تمایل جنسی خود و بهبود زندگی کلی خود ایجاد کنند.

صحبت درباره رابطه جنسی را جدی بگیرید

جمع‌بندی

کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی می تواند عامل مخربی برای هر زندگی زناشویی باشد. کاهش میل جنسی می‌تواند دلایل فیزیکی مانند کم‌کاری تیروئید، مصرف دارو و کاهش سطح تستسترون در بدن داشته باشد، یا به دلایل مختلف روحی مانند خستگی، استرس، عدم درک متقابل و غیره باشد. بنابراین در صورت مشاهده کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی در خود یا همسرتان سعی کنید ابتدا علت را پیدا کرده و سپس آن را رفع کنید.

در صورتی که از کاهش میل جنسی خود رنج می‌برید و میخواهید آن را بهبود ببخشید، سامانه خدمات آنلاین پزشکی- سلامت حال به شما امکان می‌­دهد که در تمام ساعات شبانه روز و همه روزهای هفته به مجموعه‌­ای از پزشکان باتجربه و آگاه دسترسی داشته و کلیه اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه از آن­ها به دست آورید. علاوه بر این، به کمک این سامانه، می­‌توانید در منزل کلیه آزمایشات خود را انجام داده و لینک جواب آزمایش را به پزشک مورد نظر خود فرستاده و مشاوره آنلاین جنسی دریافت کنید. برای تماس با پزشکان و مشاوران حال کافی است که اپلیکیشن این سامانه را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده یا بهوب­سایت آن مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست مشاوره، پزشکان این سامانه در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. حال همیشه و همه جا همراه شماست.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات