جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پیشنهادهای ساده برای کمک به فرد افسرده

کمک-به-فرد-افسرده
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

این که بدانیم باید به یک فرد مبتلا به افسردگی چه چیزهایی بگوییم همیشه هم کار آسانی نیست. چیزی که می‌گوییم قرار نیست عمیق یا شاعرانه باشد و فقط کاربردی‌ بودنش مهم است. باید بتوانیم بدون انتقال نگرانی‌مان حرف درست را بزنیم، هم‌دردی کنیم و راه‌حل داشته باشیم.خیلی وقت‌ها گفتن این‌که «نمی‌دانم چه باید بگوییم» کمک بزرگی است و در ادامه بهتر است اضافه کنیم که «حواس‌مان به او هست.» اما خیلی وقت‌ها هم باید بیشتر بگوییم و این‌جا انتخاب کلمات درست برای کمک به فرد افسرده اهمیت زیادی دارد.

 


تصویر خدمات اقساطی

راهکارهای‌ کمک به فرد افسرده

پیشنهادهای زیر می‌توانند برای بهتر کردن حس‌و‌حال فرد مبتلا به افسردگی کمک بزرگی باشند.

یک- من اهمیت می‌دهم.
همین کلمه‌های ساده برای کسی که گمان می‌کند تنهاست و تمام دنیا علیه‌اش است معجزه می‌کند. در آغوش بگیریدش یا دست روی شانه‌اش بگذارید و اجازه دهید بفهمد که شما به او و دنیایش اهمیت می‌دهید.
دو- آیا می‌توانم کمکی بکنم؟
افسردگی سنگینی ذهنی و فیزیکی زیادی روی فرد تحمیل می‌کند و کارهای بسیاری است که شما می‌توانید انجام دهید تا این فشارها کم شوند. او ممکن است نخواهد کمک شما را قبول کند و گمان کند که باعث زحمت‌تان می‌شود؛ اطمینان دهید که زحمتی نیست و در موقعیت مشابه او هم همین کار را برایتان می‌کرده. این را هم درنظر داشته باشید که فرد افسرده ممکن است به قدری آشفته باشد که حتی نداند در چه زمینه‌ای نیازمند کمک است. خودتان می‌توانید پیشنهادهایی بکنید که البته زمان هم در آن مشخص شده باشد: «فردا ساعت ۵ می‌توانم در کارهای خانه به تو کمک کنم.» یا این‌که «امروز عصر با هم چای بخوریم و کمی گپ بزنیم.» یا حتی «می‌توانم تو را تا مطب دکترت برسانم.»
سه- زندگی تو برای من اهمیت دارد.
افراد مبتلا به افسردگی عموما فکر می‌کنند که زندگی‌شان برای کسی اهمیت ندارد و حتی اگر اشتباه کنند هم کسی توجهی نمی‌کند. وقتی صادقانه به او بگویید که زندگی‌اش برایتان اهمیت دارد قدر و ارزش او را یادآوری می‌کنید و حس خوبی منتقل می‌کنید.
چهار- درکت می‌کنم.
اگر واقعا حرف‌های او را می‌فهمید به او بگویید که درکش می‌کنید و حس‌هایش به نظرتان عجیب نیست.
پنج- ایرادی ندارد که این‌طور فکر می‌کنی.
از قضاوت او دست بردارید و به او بگویید که فکرهایش هیچ ایرادی ندارد و همه ممکن است در ذهن‌شان چنین تصوراتی داشته باشند. در کنار این جمله‌ها باید یادمان باشد که مشکلش را جدی بگیریم و این حس را به او منتقل کنیم. به جای این‌که از او بخواهیم «فراموش کند» یا «سخت نگیرد» باید به او بگوییم «درک می‌کنیم که وضعیت سختی است» یا «درباره‌ی همه چیز می‌توانی با من حرف بزنی»»

 

در شرایط افسردگی آدم‌ها فکر می‌کنند که ضعیفند و حتما ایرادی دارند. افسردگی در نظر دیگران یک بیماری است اما برای کسی که با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند یک خلاء شخصیتی به حساب می‌آید. باید به فردی که به ما پناه آورده بگوییم که این یک بیماری است که به خاطر نبودن تعادل‌های هورمونی به وجود آمده و به معنای ضعف او نیست. درواقع او با شجاعت بسیار در حـال مبارزه با این بیماری است و از خیلی‌های دیگر قوی‌تر است. در عین حـال باید این مطلب را همیشه اضافه کنیم که امید به بهبود وجود دارد و افسردگی قابل درمان است. و مهم‌ترین کاری که می‌توان برای کمک به دوست یا عزیزی که دچار افسردگی است، انجام داد شنیدن حرف‌های اوست. او باید بداند که ما فردی امن برای شنیدن سخنانش هستیم حتی اگر راه‌حلی نداشته باشیم.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات